Gå til innhold

Da er sommerens tigging igang.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi lånte ut hytta gratis til ei mor og to barn en gang. Aldri mer!!! Da vi kom opp dagen etter for å se over, var hytta rasert!

For det første, det ble fort tydelig at her hadde det vært langt flere enn de tre vi lånte til.

Doet var tett, noen fliser på badet var knust, vi måtte bytte ut kjøkkenbenken i heltre pga. skader, vannskader og rett og slett dype knivsår. Det var flekker i samtlige sofaer, flekker på samtlige tepper, gjørmete fotspor gjennom hele hytta, og store hakk flere plasser i tregulvene.

Vi fant de kvalmeste ting i og rundt senger: tyggis, buser og snørr, blod, og noe som helt klart var sæd. Ingenting var vasket og, selv om vi avtalte det, de hadde brukt alt av glass, servise og bestikk uten å vaske det opp, og de hadde stjelt tre par sengesett da de dro.

Vi fikk ikke svar fra kvinnen igjen, vi dukket til og med opp på døren hennes. Til slutt truet vi med politi og anmeldelse gjennom en advokat, selv om politiet sa at de ikke kunne gjøre noe. Da fikk vi en pose på døra med en tusenlapp og de seks sengesettene. Jah...den tusenlappen var nesten fornærmende med tanke på de kostnadene vi måtte ut med for å fikse hytten.

Anonymkode: 27ddb...826

Det er helt utrolig at noen kan få seg til og gjøre sånt. Også utnytte at dere var snille og lånte ut hytta gratis. Enkelte eier ikke skam. Deres erfaring er grunn til at vi ikke hverken låner eller leier bort vår campingvogn. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg. En venninne lånte vekk leiligheten sin til en felles venninne av oss som var nyskilt med to barn og dårlig råd. Da venninne 1 kom hjem en uke etter at hun som hadde lånt var dratt igjen var det en veltet og knust potteplante med jord utover gulvet, alt sengetøyet lå råttent i vaskemaskinen (vasket men ikke hengt opp eller tromlet, dermed ødelagt), den hvite sofaen var full av flekker etter både hundepoter og barn som hadde spist i sofaen og griset, og ene madrassen stinket tiss. 

Da hun tok kontakt og prøvde å spørre hva som hadde hendt var svaret «oj, jeg var ikke klar over at du hadde SÅ nært forhold til den planten...»

Anonymkode: 917fd...af6

Det er liksom takken for å være snill og hjelpsom 😠

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt hytte ville alle som kan krype og gå fått låne den gratis, det samme om jeg eide bil eller leil. Jeg hadde betalt ekstra skatt hvis jeg hadde tjent over 1mill også.
 

Anbefaler alle som vil låne bort fritidseiendommene sine å gjøre det istedenfor å preike hvor snille de er og bortforklare hvorfor de ikke kan.

Anonymkode: 76999...057

Jeg gidder ikke å bortforklare. Sier klart ifra at vi ikke låner eller leier bort. Vi trenger absolutt ikke å forklare for noen hvorfor. 

51 minutter siden, Vhgj skrev:

Nei, selvfølgelig ikke en sovepose per familie... Jeg vet jo ikke hvor mange det vil være i "din" familie. 

Som en annen person nevner, koster det 8000 kr for en uke i en campingvogn. 

Telt og sovepose har du i lang tid, så nei, det er ikke dyrt. Du kan fint campe steder utenfor en campingplass. Uansett, 1000 kr for 5 dager er en helt grei pris.

Det blir dyrt om du kun bruker det en gang, men hvis du bruker det regelmessig blir det ganske billig.

Enig. Å har man ikke såpass at man har råd til å campe noen dager, så har man ihvertfall ikke råd til å leie hytte eller campingvogn til markedspris.

Anonymkode: 4e520...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lånt ut hytta gratis de tre siste årene, men nå er det slutt. Ganske enkelt fordi det har endt opp med en masse ekstrautgifter i etterkant for reparasjoner - ikke ulikt hva AB skildrer litt høyere opp i tråden. Tegning med sprittusj på veggene og i bøkene, uttissede madrasser, knust vindu, tomgods og søppel slengt rundt hytta, osv. 

Første gang tenkte jeg bare at jeg hadde vært uheldig med "feriegjestene", og satset på at neste sommer kom det til å bli bedre. Den gang ei. I fjor skrev jeg husregler og gikk igjennom disse med feriegjestene. Ble lovet dyrt og hellig at de skulle holde seg "regelverket" de to ukene de skulle være på hytta.

Ei knapp uke senere fikk jeg melding fra hyttenaboen. Han fortalte at det hadde vært full fest på hytta mi, med høy musikk, skråling, og krangling natterstid hele uka. Prøvde å komme i kontakt med gjestene, men ble sendt direkte til mobilsvar. Siden jeg var på jobb i Nordsjøen, måtte jeg vente til jeg var kommet meg på land før jeg selv kunne ta affære. Joda, det var et syn som møtte meg. Gjestene var borte og det var også hele vinterlageret med ved (de hadde hatt stort grillbål hver kveld). På kjøkkenet og i stua stod det fortsatt brukte melkeglass og tallerkner med halvspiste brødskiver på bordene, bilder var revet ned fra veggene, og alt som hadde vært i skuret lå nå strødd utover hele området. Den gamle trejolla mi hadde heldigvis en av naboene greid å berge der den lå ute i fjorden og drev. Manglet riktignok ei åre da. Regner med at den ligger på havets bunn. 

Så - ikke pokker om jeg låner ut eiendom til folk igjen. Kan hende at jeg har vært maksimalt uheldig, men når jeg ser hvordan enkelte behandler annen manns eiendom, så takk, men nei takk. 

Anonymkode: 31014...8f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å låne bort hytta vår 1-2 uker hver sommer til familier med dårlig råd. Hytta har enkel standard, men den ligger skjermet og rolig og det er bare 5-10 minutters gange til en flott badeplass på fine Hvaler. 

Jeg tror ikke vi har hatt besøk av en eneste alenemor som har ligget rundt, men aleneforeldre eller foreldrepar som har vært rammet av (alvorlig) sykdom/hendelser o.l. som har gjort at de har kommet skjevt ut. Det er mange grunner til at man har blitt aleneforelder med trang økonomi.

Mens de bruker hytta, drar vi ofte på teltferie(!) i fjellheimen. Vil dog ikke låne bort telt, liggeunderlag og sovepose da vi har litt dyrt utstyr, og jeg er redd for at uerfarne brukere skal behandle det feil slik at det blir ødelagt.

Teltutstyr kan fort bli en stor kostnad om man ikke har noe fra før, og jeg har forståelse for at det kan føles uoverkommelig om man ikke har noe erfaring fra naturen. Samtidig håper jeg flere får øynene opp for at teltferie kan være kjempeflott. Jeg tror en del synes det ikke er "bra nok", og jeg tror mange har teltutstyr liggende som knapt blir brukt, og som de gjerne låner ut. Ikke alle har 

Jeg tenker at vi alle må hjelpe dem som har utfordringer i samfunnet. Mannen og jeg har hatt flaks som har vokst opp i noenlunde normale familier, og at vi har normal helse. Det koster oss veldig lite, men betyr veldig mye for de som får låne hytta.

Anonymkode: 15dd0...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lånte ut hytta gratis til ei mor og to barn en gang. Aldri mer!!! Da vi kom opp dagen etter for å se over, var hytta rasert!

For det første, det ble fort tydelig at her hadde det vært langt flere enn de tre vi lånte til.

Doet var tett, noen fliser på badet var knust, vi måtte bytte ut kjøkkenbenken i heltre pga. skader, vannskader og rett og slett dype knivsår. Det var flekker i samtlige sofaer, flekker på samtlige tepper, gjørmete fotspor gjennom hele hytta, og store hakk flere plasser i tregulvene.

Vi fant de kvalmeste ting i og rundt senger: tyggis, buser og snørr, blod, og noe som helt klart var sæd. Ingenting var vasket og, selv om vi avtalte det, de hadde brukt alt av glass, servise og bestikk uten å vaske det opp, og de hadde stjelt tre par sengesett da de dro.

Vi fikk ikke svar fra kvinnen igjen, vi dukket til og med opp på døren hennes. Til slutt truet vi med politi og anmeldelse gjennom en advokat, selv om politiet sa at de ikke kunne gjøre noe. Da fikk vi en pose på døra med en tusenlapp og de seks sengesettene. Jah...den tusenlappen var nesten fornærmende med tanke på de kostnadene vi måtte ut med for å fikse hytten.

Anonymkode: 27ddb...826

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg. En venninne lånte vekk leiligheten sin til en felles venninne av oss som var nyskilt med to barn og dårlig råd. Da venninne 1 kom hjem en uke etter at hun som hadde lånt var dratt igjen var det en veltet og knust potteplante med jord utover gulvet, alt sengetøyet lå råttent i vaskemaskinen (vasket men ikke hengt opp eller tromlet, dermed ødelagt), den hvite sofaen var full av flekker etter både hundepoter og barn som hadde spist i sofaen og griset, og ene madrassen stinket tiss. 

Da hun tok kontakt og prøvde å spørre hva som hadde hendt var svaret «oj, jeg var ikke klar over at du hadde SÅ nært forhold til den planten...»

Anonymkode: 917fd...af6

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lånt ut hytta gratis de tre siste årene, men nå er det slutt. Ganske enkelt fordi det har endt opp med en masse ekstrautgifter i etterkant for reparasjoner - ikke ulikt hva AB skildrer litt høyere opp i tråden. Tegning med sprittusj på veggene og i bøkene, uttissede madrasser, knust vindu, tomgods og søppel slengt rundt hytta, osv. 

Første gang tenkte jeg bare at jeg hadde vært uheldig med "feriegjestene", og satset på at neste sommer kom det til å bli bedre. Den gang ei. I fjor skrev jeg husregler og gikk igjennom disse med feriegjestene. Ble lovet dyrt og hellig at de skulle holde seg "regelverket" de to ukene de skulle være på hytta.

Ei knapp uke senere fikk jeg melding fra hyttenaboen. Han fortalte at det hadde vært full fest på hytta mi, med høy musikk, skråling, og krangling natterstid hele uka. Prøvde å komme i kontakt med gjestene, men ble sendt direkte til mobilsvar. Siden jeg var på jobb i Nordsjøen, måtte jeg vente til jeg var kommet meg på land før jeg selv kunne ta affære. Joda, det var et syn som møtte meg. Gjestene var borte og det var også hele vinterlageret med ved (de hadde hatt stort grillbål hver kveld). På kjøkkenet og i stua stod det fortsatt brukte melkeglass og tallerkner med halvspiste brødskiver på bordene, bilder var revet ned fra veggene, og alt som hadde vært i skuret lå nå strødd utover hele området. Den gamle trejolla mi hadde heldigvis en av naboene greid å berge der den lå ute i fjorden og drev. Manglet riktignok ei åre da. Regner med at den ligger på havets bunn. 

Så - ikke pokker om jeg låner ut eiendom til folk igjen. Kan hende at jeg har vært maksimalt uheldig, men når jeg ser hvordan enkelte behandler annen manns eiendom, så takk, men nei takk. 

Anonymkode: 31014...8f7

Blir helt forferdet av å lese erfaringene deres. Tenk at folk får seg til å gjøre slikt? 😡 Det er så vanvittig ødeleggende for alle de som oppfører seg fint. 

Jeg håper dere har hatt uflaks, og at det ikke er vi som har hatt flaks. Krysser fingrene for at det går fint også i år. 

Anonymkode: 15dd0...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilbydde oss å låne bort hytta til en vanskeligstilt familie for 3 år siden, vi har en flott hytte i Trysil. Familien var hyggelig til å begynne med, interesserte og taknemmelige. Helt til dem fikk høre at vi har hus i Spania, og hvorfor dem ikke kunne låne det en uke eller to. De kunne sikkert klare skrape sammen til flybilletter påsto barnefar. Nei, vi skal bruke det selv, ja men de var veldig fleksible på tid. Det var aldri aktuelt for vår del å låne bort huset under sommeren, ikke ellers heller. Da ble han ufin og ikke veldig hyggelig. Skikelig ubehagelig. Etter mye diskusjoner og mas, så droppet vi kontakt. Gikk noen uker, da sa han vi får vel ta hytta istedenfor. Men da sa vi nei, beklager. Etter dette har vi fått noen sms om huset i Spania og når de kan få låne det. Aldri mer, låner gjerne ut hytta og huset .  vår men det skal være til nære vi stoler på. 

Anonymkode: b5156...df8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor de fikk barn når de ikke engang kan gi barna en ferie. Snakk om frekkhet.

Anonymkode: c45c7...9f2

Ja, eller hva med de som bruker 2000 kr annenhver måned på frisør, men likevel klager på at de ikke har råd til ferie eller gaver til barna sine.

Anonymkode: 6f906...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tigger folk om dette? Ikke sett et eneste tiggeinnlegg jeg....

Anonymkode: be58d...1a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tigger folk om dette? Ikke sett et eneste tiggeinnlegg jeg....

Anonymkode: be58d...1a7

Bl.a på campinggrupper på facebook eller status på profil der det tigges deles på facebook. Har også sett det på sånne kjøp og salg grupper på face. 

Anonymkode: 4e520...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bt.no/btmeninger/i/qLrnmz/mange-vestlendinger-forteller-sine-historier-om-fattigdom-les-dem-her

Er fort gjort at noen skal komme med sine aller dårligste erfaringer her, men spekteret av folk er nok bredere enn som så. Er selv fattig, men ville aldri/har aldri behandlet folks hus og hytte på den måten, og er da heller ikke ufin. Har bodd i campingvogner og hytter og brakker. Forskjell på folk!

Anonymkode: de0e8...715

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.bt.no/btmeninger/i/qLrnmz/mange-vestlendinger-forteller-sine-historier-om-fattigdom-les-dem-her

Er fort gjort at noen skal komme med sine aller dårligste erfaringer her, men spekteret av folk er nok bredere enn som så. Er selv fattig, men ville aldri/har aldri behandlet folks hus og hytte på den måten, og er da heller ikke ufin. Har bodd i campingvogner og hytter og brakker. Forskjell på folk!

Anonymkode: de0e8...715

Skjønner ikke hvordan de som har vært så heldige og fått låne campingvogn, hytte eller hus, har samvittighet til å rasere det. Det gjør jo at eierne blir skeptiske, noe som er ødeleggende for de som faktisk behandler andres eiendom bra. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 15.28, AnonymBruker skrev:

Ja, eller hva med de som bruker 2000 kr annenhver måned på frisør, men likevel klager på at de ikke har råd til ferie eller gaver til barna sine.

Anonymkode: 6f906...1e9

Eller de som røyker 20 om dagen og fester hver helg.  Går noen tusen i mnd der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor de fikk barn når de ikke engang kan gi barna en ferie. Snakk om frekkhet.

Anonymkode: c45c7...9f2

Livet kan skje 

Men skjønner ikke de som mener telt tur er under deres verdighet. 

Vi er langt fra fattige men camper alltid deler av ferien med billigtelt type obs/Biltema

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 0.19, Vhgj skrev:

HR ikke noe imot telt, men skjønner hvorfor folk ikke vil sove i telt. Det er virkelig ikke for alle, spesielt hvis du skal sove der i en del dager. Da er det mye bedre med hytte. 

Det er greit nok om en har råd til det, men kravstore tiggere er og forblir feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.6.2020 den 0.38, Chizue skrev:

Teltur kan bli dyrt det også.... Har man ikke telt/lavvo , må man kjøpe eller låne, har du aldri vært på teltur, kan det hende man ikke aner hvordan man setter opp ett telt/lavvo heller. Liggeunderlag må man også ha, sovepose, eller drasse med seg dyner og puter... Stor ryggsekk, er ikke alle som har de tingene, kanskje er de ikke handy av seg heller, klarer ikke å tenne bål ute, eller har ikke stornkjøkken.... Telttur koster... 

Meste der kan lånes, vi lånte før av en lokal speiderklubb kostet noen hundrelapper i depositum som vi fikk igjen når alt ble levert helt tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk vil låne bort hytter og slikt så er jo det bare hyggelig men jeg syntes at de som gjør det er veldig modige... jobbet som renholder i noen år og vet godt hvor grisete og ekle helt vanlige folk kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit å dele litt da? For all del, det er mange som med fordel kunne tenkt litt lenger før de fikk barn, men det er også mange familier som har blitt rammet av uforutsett sykdom, død, endringer i arbeidslivet og andre ting som saboterer for økonomien. I tillegg, uansett hva årsaken er, er jo barna her nå, og det er liksom ikke så produktivt å gnage på hvor mange barn man burde fått, eller hvilke valg man burde tatt. Løser ingen problemer på den måten.

Da jeg jobbet for Røde Kors, var jeg såvidt innom Ferie for alle, som har blitt et utrolig populært tiltak. Si hva du vil om foreldrene, men barna har jo ikke valgt å bli født inn i en familie med dårlig råd, og ser ikke helt problemet med at det gjøres en innsats for at de skal få en grei sommer. Synes også det er helt greit at foreldrene spiser sin egen stolthet og faktisk ber om hjelp til å gi barna gode minner, faktisk er det litt beundringsverdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Okapi skrev:

at foreldrene spiser sin egen stolthet og faktisk ber om hjelp til å gi barna gode minner, faktisk er det litt beundringsverdig.

Jeg tenker på det å be om (og muligens forvente) gratis hytteferie som skamløshet, ikke som ydmykhet.

Anonymkode: 90d37...82c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på det å be om (og muligens forvente) gratis hytteferie som skamløshet, ikke som ydmykhet.

Anonymkode: 90d37...82c

Ja, de skal ha hytta/ campingvognen midt i ferien og helst ikke betale for det, eller de kan til nød være villige til å betale en symbolsk sum. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Hvert år skriver enslige mødre tåredryppende tigge innlegg der de ber om å få låne eller leie campingvogn eller hytte svært billig da de vil gi ungene en flott ferie. De vil jo også ha tilgang til disse ferieboligene midt på sommeren, mens de fleste har ferie. Forslag som å telte på campingplass overses glatt. Det blir vel for kummerlig for dem. Jeg skjønner ønsket om å ha ferie med barna, men har man dårlig med penger og ikke hytte/ campingvogn, så må de kanskje innse at å telte kan være en flott opplevelse for barna. 

Hadde du ofret din hytte eller campingvogn, gratis eller for en symbolsk sum i juni/ juli? 

Anonymkode: 4e520...e90

Ja

Anonymkode: 977cc...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine forsøkte å låne bort deres hytte en gang til en alenemor de kjente som hadde fire barn. Men etter noen få uker var absolutt ALT av bestikk og dekketøy på hytta brukt. Tydeligvis uten at familien gidder å vaske opp etter seh. De hadde bare latt møkkete saker stå overalt, og funnet seg nytt hver gang de skulle spise noe. I tillegg til møkkete stekepanner, kasserolle, og så videre. 

Og så var det flere sett med møkkete sengesett, som blant annet var tisset gjennom. Men denne familien hadde tydeligbis ikke tatt seg bryet med å faktisk VASKE sakene etter bruk. Bare slengt brukte ting i en krok, og så funnet seg noe nytt fra ett skap. Samme med for eksempel bordduker eller andre ting. Har noe blitt møkkete, og har behov for en vask, så gidder de aldri å vaske eller rydde opp etter seg. For ikke å glemme at møkkete sko hadde blitt trampet rundt over HELE huset, til og med oppi senger eller sofa. TV-apparatet hadde også veltet, og lå fremdeles på gulvet med en stor sprek over nesten halve skjermen. Den fungert aldri ordentlig igjen etter den smellen, selv om apparatet hadde blitt kjøpt splitter nytt mindre enn ett år før denne ferien. For ikke å glemme alt tisset som var på gulvet ved siden av doskålen. Sannsynligbis noen som hadde skvettet litt utenfor flere ganger i løpet av ferien. Men som aldri hadde vasket ordentlig opp etter seg en eneste gang. Så var en rute knust i en veranda-dør. Pluss ett annet større vindu hadde en sprekk over hele greia. Viss nok etter ball-spill, hvor ballen hadde truffet huset gjentatte ganger. Ett par andre problemer også, for eksempel at ett par klær som vi hadde lagt igjen fra tidligere ferier (og ett par bilder på veggene) plutselig hadde forsvunnet. Ingenting av dette kunne vi finne igjen eter at ferie-oppholdet deres var over. 

Så vidt jeg vet fikk foreldrene mine aldri noensinne en "beklagelse" fra den familien deres. Null og niks betaling for skadde eller ødelagte gjenstander hellereller noe som helst. "Det er vel ikke så farlig, det vel?" var tydeligvis deres motto i livet. Så vi måtte bruke det meste av det som var igjen fra ferien vår til å vaske og rydde over hele hytta etter den gjengen der. Aldri om de kommer yil å låne vekk hytta si til noen som helst etter en sånn hendelse.    

Anonymkode: 23ee2...ac9

Det er jo bare så vanvittig frekt, her får de låne en hytte, så raserer de den 😡 De burde være takknemlig og passe ekstra godt på. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...