Gå til innhold

Da er sommerens tigging igang.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jesus christ, hvis du er så heldig at du har råd til ferie, kan du ikke sette pris på det du har i stedet for å være sint på folk som ikke er like heldige? Ekstremt usympatisk og merkelig bruk av energi. Og ja, hadde gledelig lånt bort noe som ikke var i bruk hvis noen andre, særlig barn, kunne fått glede av det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Vhgj skrev:

HR ikke noe imot telt, men skjønner hvorfor folk ikke vil sove i telt. Det er virkelig ikke for alle, spesielt hvis du skal sove der i en del dager. Da er det mye bedre med hytte. 

Teltur kan bli dyrt det også.... Har man ikke telt/lavvo , må man kjøpe eller låne, har du aldri vært på teltur, kan det hende man ikke aner hvordan man setter opp ett telt/lavvo heller. Liggeunderlag må man også ha, sovepose, eller drasse med seg dyner og puter... Stor ryggsekk, er ikke alle som har de tingene, kanskje er de ikke handy av seg heller, klarer ikke å tenne bål ute, eller har ikke stornkjøkken.... Telttur koster... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aniita skrev:

Alt folk hefter seg oppi.

Det er mange grunner til at folk ikke har penger til å reise på ferie. Mange som lever et tøft liv. Er det bare økonomisk vellykede folk som skal få lov til å få barn?

Jeg hadde leid ut ferieboligen min gratis til en stakkars enslig mor. Flere burde gjøre det samme.

Når man får barn så bør man ha forsørgerevne, men mye kan skje og man kan miste jobben eller bli syk/ ufør når man har barn. Men har man ikke råd til å feriere så bør man finne på aktiviteter i nærområdet istedenfor å tigge. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chizue skrev:

Teltur kan bli dyrt det også.... Har man ikke telt/lavvo , må man kjøpe eller låne, har du aldri vært på teltur, kan det hende man ikke aner hvordan man setter opp ett telt/lavvo heller. Liggeunderlag må man også ha, sovepose, eller drasse med seg dyner og puter... Stor ryggsekk, er ikke alle som har de tingene, kanskje er de ikke handy av seg heller, klarer ikke å tenne bål ute, eller har ikke stornkjøkken.... Telttur koster... 

Både og. Telt koster, men det er noe du har i en lang periode, samme med sovepose og sekk. 

Du kan fint få et greit telt til under 600 kr og en sovepose til 300 kr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man får barn så bør man ha forsørgerevne, men mye kan skje og man kan miste jobben eller bli syk/ ufør når man har barn. Men har man ikke råd til å feriere så bør man finne på aktiviteter i nærområdet istedenfor å tigge. 

Anonymkode: 4e520...e90

Dumt at ordet tigge er så tabubelagt. Det å hjelpe andre mennesker, en familie, hvis man har mulighet til det - tenk hvor mye det betyr for barna. De vil huske det resten av livet. Er ikke moren som står i sentrum. Samfunnet må slutte å legge skam på det å søke hjelp. Bedre å ha en verden hvor man har glede av å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aniita skrev:

Dumt at ordet tigge er så tabubelagt. Det å hjelpe andre mennesker, en familie, hvis man har mulighet til det - tenk hvor mye det betyr for barna. De vil huske det resten av livet. Er ikke moren som står i sentrum. Samfunnet må slutte å legge skam på det å søke hjelp. Bedre å ha en verden hvor man har glede av å hjelpe andre.

Barna har ingen skyld i dette, derfor kan det kanskje være greit at man hjelper. Men det er så utrolig frekt av alenemødrene, de ligger rundt, så forventer de at andre skal ta regningen.

Anonymkode: c45c7...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyttene våre kommer vi nok ikke til å låne bort, men det er fordi vi eier dem sammen med familiemedlemmer som ville laget full drama dersom hyttene ble lånt bort til fremmede. Jeg og mannen min planlegger å kjøpe en feriebolig i Sør-Frankrike etterhvert, og den kan vi sikkert låne bort til noen som trenger det. Er mye lettere når det kun er oss som eier stedet.

Anonymkode: 7512b...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år skriver enslige mødre tåredryppende tigge innlegg der de ber om å få låne eller leie campingvogn eller hytte svært billig da de vil gi ungene en flott ferie. De vil jo også ha tilgang til disse ferieboligene midt på sommeren, mens de fleste har ferie. Forslag som å telte på campingplass overses glatt. Det blir vel for kummerlig for dem. Jeg skjønner ønsket om å ha ferie med barna, men har man dårlig med penger og ikke hytte/ campingvogn, så må de kanskje innse at å telte kan være en flott opplevelse for barna. 

Hadde du ofret din hytte eller campingvogn, gratis eller for en symbolsk sum i juni/ juli? 

Anonymkode: 4e520...e90

Er soveposer og telt så billig da? 

Anonymkode: 59337...23d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er soveposer og telt så billig da? 

Anonymkode: 59337...23d

Tipper at slike ting er lett å få lånt av venner og familie.  Dro til Sjøsanden camping med sønnen min alene da han var 8-9 år. Lånte telt av søster, soveposer hadde vi, sønnen min sov på en dobbeltbrettet dyne og jeg sov på en oppblåsbar bademadrass. Kosta ikke stort.  Hadde problemer med å slå opp telt men en snill tysker hjalp meg. 

Anonymkode: a832e...5fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det lærte de meg og. Jeg har klart å spare opp over en million kroner i tillegg til leiligheten!

Anonymkode: c45c7...9f2

Wow liksom. Typisk jeg eier leilighet og har masse sparepenger skryt. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Det er liksom det eneste folk klarer å argumentere for i alle slags saker. Må være et fryktelig trist liv å bare ha penger og eiendeler å by på og leve for, men mangler alt annet.

Anonymkode: 2ff93...283

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en tilfeldig vogn som passer for en mor og to barn. Den koster 8000,- pr uke i skoleferien, også er det depositum på 4000,- Altså så koster det endel å leie til markedspris. Men disse mødrene vil låne gratis eller leie billig. 

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=151187897

4 manns telt fra XXL koster ikke all verden, og da eier man det og kan bruke det i flere år.

https://www.xxl.no/campx-familie-camping-4-campingtelt-gronn/p/1150877_1_style

Sovepose, koster 300,- pr stk. https://jysk.no/hage/soveposer/sovepose-kollen-b75xl220-svart

Luftmadrass, https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/gjesteseng-velour-mid-rise-b99xl191xh30

Ved og bruke litt tid på å sjekke rundt så kan man skaffe seg campingutstyr ganske rimelig, ihvertfall rimeligere enn markedspris på utleievogner og hytter. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100%alene med 3 barn. Ett med spesielle behov. Har 100% jobb.

Har utgifter til reguleringstannlegen og konfirmasjon. Sparer også til egen leilighet.

Tigger ikke, men skjønner at mange sliter.  Ikke får alle å sove i telt heller.

 

Anonymkode: f2b96...bd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100%alene med 3 barn. Ett med spesielle behov. Har 100% jobb.

Har utgifter til reguleringstannlegen og konfirmasjon. Sparer også til egen leilighet.

Tigger ikke, men skjønner at mange sliter.  Ikke får alle å sove i telt heller.

 

Anonymkode: f2b96...bd1

Joda, det er mange som sliter, men det gjør det ikke mer innafor å tigge. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt er for spesielt interesserte, ass. 

Anonymkode: 426be...176

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telt er for spesielt interesserte, ass. 

Anonymkode: 426be...176

Det er faktisk endel som teltet. Ser det på campingplasser. Vet også om flere som fricamper i telt. Er da ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vanlige nordmenn har gjeld til over pipa. Mange tar opp dyre forbrukslån til ferier og oppussing. Hvis ingen fikk forbrukslån så vil færre reist. Det er dyrt med sydenferie og storbyferier. Nå er samfunnet blitt slik at ferie i det store utland er en menneskerett skapt av media og sosiale medier. Heldigvis kom Corona. Nå må faktisk de aller fleste feriere i eget land og være hjemme. Gjelda skal betales. Se rundt dere de dyre husa. Hus fra 4-10 mill. Sprekker oljenæringen og offshore jobbene så må alle de disse husa på tvangssalg. Boligbrakket blir et faktum. Da kan vi ikke sitte å sutre i media over å ikke få reist til Granca. Fremtiden økonomisk er ikke lys for å si det sånn. 

Anonymkode: 521f0...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telt er for spesielt interesserte, ass. 

Anonymkode: 426be...176

Herregud ja!!

 

Generelt sett så ser jeg at empatien ikke står veldig stekt her inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke Røde Kors med noe opplegg som ferie for barnefamilier med dårlig råd? Hvis man ikke er økonomisk rammet av korona nå, men at dårlig råd er et problem hvert år, så vet man jo at sommeren kommer og at man må planlegge i god tid og ev søke om hjelp til ferie av hjelpeorganisasjoner. Man kan ikke belage seg på hjelp fra hvermansen. 

Jeg ville ikke lånt bort eller leid ut vår campingvogn til andre enn barna våre. Man vet jo aldri hvilke mennesker disse tiggerne er, som er barna viltre og ødelegger mye, er mor en ansvarlig person som tar god vare på og er forsiktig med det hun låner, er det viltre barn som lager mye støy og er høyt og lavt  osv. 

Anonymkode: 4e520...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vhgj skrev:

Både og. Telt koster, men det er noe du har i en lang periode, samme med sovepose og sekk. 

Du kan fint få et greit telt til under 600 kr og en sovepose til 300 kr. 

Hele familien i en sovepose? 

Ok, mor med to barn skal telte på campingplass. 

Telt 600 kr

Tre soveposer 900 kr

Tre liggeunderlag 600 kr

Campingplass 5 netter 1 000 kr (pris fra nett for teltplass + bruk av toalett/dusj)

Der har vi over 3 000 kr, før man begynner å regne med transport. De fleste campingplasser er tilgjengelig med bil, men ikke fullt så tilgjengelige med kollektiv. (Snakker av erfaring!) Transport er dyrt.

Mat og annet kommer i tillegg.

Så har vi regnet med at man har eller kan låne ryggsekker og annet nødvendig utstyr.

Det ER ikke "gratis" med telttur slik mange tror. Husk også at årsak til fattigdom ofte er dårlig helse, noe som ikke er forenlig med teltliv for alle....

Hilsen alenemor med god helse, stabil jobb, god inntekt og råd til utenlandsturer... (men jeg kan lett sette meg inn i hvor ille det er å aldri ha råd til helt alminnelige ting som folk tenker på som billig)

 

Anonymkode: 5f75a...72c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyttene våre kommer vi nok ikke til å låne bort, men det er fordi vi eier dem sammen med familiemedlemmer som ville laget full drama dersom hyttene ble lånt bort til fremmede. Jeg og mannen min planlegger å kjøpe en feriebolig i Sør-Frankrike etterhvert, og den kan vi sikkert låne bort til noen som trenger det. Er mye lettere når det kun er oss som eier stedet.

Anonymkode: 7512b...64f

Jeg kjenner at jeg trenger hytteferie i sør-Frankrike om ikke så altfor lenge.

Anonymkode: ca9c8...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...