Gå til innhold

Hvordan starte et nytt liv i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Vhgj skrev:

Religion har ingenting å si, med mindre man søker om EB4 Green card, noe hun ikke kvalifiseres til. 

 

Tragisk hvor mange som anbefaler TS å hore seg vekk til green card. Skammelig

Enig! Er ikke mye bedre enn de som horer til seg opphold her skal si!

Anonymkode: 9dfa2...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aniita
5 minutter siden, Vhgj skrev:

Religion har ingenting å si, med mindre man søker om EB4 Green card, noe hun ikke kvalifiseres til. 

 

Tragisk hvor mange som anbefaler TS å hore seg vekk til green card. Skammelig

Nei, mener selvsagt ekte kjærlighet. Jeg har funnet det flere ganger, i USA. Og det er lettere å flytte et sted når man har en som er vant med å bo der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aniita skrev:

Nei, mener selvsagt ekte kjærlighet. Jeg har funnet det flere ganger, i USA. Og det er lettere å flytte et sted når man har en som er vant med å bo der. 

Flere ganger? Jøss

Anonymkode: 9dfa2...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med hvor mange millioner arbeidsledige skal du kjempe om en jobb der, etter koronakrisen har rammet landet? Just forget it!

Anonymkode: 1a18c...4ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og med hvor mange millioner arbeidsledige skal du kjempe om en jobb der, etter koronakrisen har rammet landet? Just forget it!

Anonymkode: 1a18c...4ed

Ikke for å nevne hvordan folk har oppført seg i protestene... USA virker som et land fullt av traumer, paranoia og hypervigilitet... Konstant polarisering osv.

Jeg kan godt se hvordan USA var kult for 15 år siden, men det er andre tider nå gitt.

 

Må si jeg endret drastisk mening de siste året, fordi det virker som det hele tiden er noe der borte... Også begynner å bli irritert over hvor mye media skal følge med på dem.

Ikke for å nevne at jeg har sett litt for mye krimserier , og det har ikke vært lite seriemordere der. Europa er også kjipt på mange måter, men vil si mange har det bedre her... enn så lenge... Snart må vi kanskje flykte Europa også pga poltikere..

 

Tror eneste grunnen nordmenn er så fascinert av landet er pga de forstår engelsk. Tror at om nordmenn lærte russisk på skolen, hadde mer folk blitt interessert i andre deler av verden :)

Anonymkode: 9dfa2...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 19.41, AnonymBruker skrev:

I usa?? Er du helt....på jordet 🙂 

Jeg har selv bodd og studert i usa, jobbet der i 5år. Sorry, du vil ikke bo der. Tro meg, det er et u-land på mange områder.

Som kvinne vil du ha muligheten om du finner deg en mann du kan gifte deg med, men om du er mann har du liten sjangse der borte.

Sats heller på et sted i europa, spania eller portugal. Jeg bor selv i spania nå, endelig har vi åpnet litt igjen i samfunnet. Elsker den sosial kulturen i spania.

Anonymkode: cf342...d0e

Du vet vel ikke om hun hadde angret på å flytte til USA eller ikke 😂

Anonymkode: 321a9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.6.2020 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Ikke for å nevne hvordan folk har oppført seg i protestene... USA virker som et land fullt av traumer, paranoia og hypervigilitet... Konstant polarisering osv.

Jeg kan godt se hvordan USA var kult for 15 år siden, men det er andre tider nå gitt.

 

Må si jeg endret drastisk mening de siste året, fordi det virker som det hele tiden er noe der borte... Også begynner å bli irritert over hvor mye media skal følge med på dem.

Ikke for å nevne at jeg har sett litt for mye krimserier , og det har ikke vært lite seriemordere der. Europa er også kjipt på mange måter, men vil si mange har det bedre her... enn så lenge... Snart må vi kanskje flykte Europa også pga poltikere..

 

Tror eneste grunnen nordmenn er så fascinert av landet er pga de forstår engelsk. Tror at om nordmenn lærte russisk på skolen, hadde mer folk blitt interessert i andre deler av verden :)

Anonymkode: 9dfa2...5a7

At vi har sett på TV er nok en medvirkende årsak til drømmen og forestillingen om Amerika. 

Jeg husker at jeg så en dokumentar om syriske flyktninger i USA (Baltimore) på VGtv. Det var en interessant dokumentar, med helt annet innhold, enn det tv-industrien viser oss.  Ingen flotte hus, med fine hager.  kontoret som flyktningene kom til var ikke flott og moderne. Konsulentene snakket ikke bredt amerikansk.  Hun som var flyktningskonsulent sa at det første hun måtte gjøre var å be dem innstille seg på at dette ikke var som på tv.  At de måtte legge sine drømmer på is, i lang, lang tid. Og at Amerika for mange et bra sted å bo, men det betyr ikke at de behandler hverandre så bra. Så det føltes som å ødelegge drømmene deres sa hun med tårer i øynene. 

This is home, heter dokumentaren

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 14.49, Peanut skrev:

(Faren min tok utvekslingsturer til statene (østkysten) ørten ganger, som gjesteprofessor i matematikk. Han ble kjent med mange folk og vi var på besøk og til middag hos en del av dem. Vi omgikk både det akademiske miljøet og litt «høyere» der borte. Merkbart at interessen ble større for oss da det ble nevnt hvor vi bodde i Oslo fordi «location, location, location» betyr så mye :blink: Merkbart og at interessen var større fordi man hadde den og den akademiske utdannelsen. Var på en middag hvor begge døtrene hadde kjærester. Den ene var innen akademia og den andre ikke. Forskjellsbehandlingen var til å ta og føle på. 

Og slik er det en del av der borte..både på den ene eller andre måten... ._.  )

Slik oppførsel ser jeg både i enkelte miljøer i Oslo og i London.

Anonymkode: 88f41...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle studiesteder har utbekslingsavtaler med utenlandske utdanningsinstitusjoner. Kontakt stedet eller stedene du ønsker å studere, og hør hvordan det er med utveksling til USA og California. Om du må gifte deg med en amerikaner, kan det hende du har flaks og treffer drømmemannen mens du er på utveksling. 

Anonymkode: 696eb...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fordommer mot amerikanere! Husk at det er langt over 300 millioner mennesker som bor der, i stater som er like forskjellige som landene i Europa. 
jeg har både bodd i USA og reist der mye ( er der normalt 2-3 ganger i året), og har mange venner der i mange forskjellige stater som er minst like gode venner som mine norske.

Men California er komplekst, og ikke en lett stat p bo i uten masse penger. De er også ekstremt utseendefokuserte der, høres ut som du er ung og pen nå, men om/når du ikke er det vil ikke engang en servitør snakke med deg. Alt er image og selgserving i de store byene. Men det finnes en del fine småbyer mellom LA og SAN Diego f.eks som er koselige og litt mer normale verdier. Men fortsatt dyrt, og vanskelig å få jobb.

Ett råd for å prøve seg der borte et år er å søke på Walt Disney World i Orlando som norsk kulturrepresentant. Da får du visum inntil 16 måneder, jobb som er godt betalt og mulighet til å bli kjent med mange amerikanere og andre. Og mange muligheter til reise rundt og finne en stat som passer dine behov og arbeidserfaring. Så kan du søke green card. Mange tror det er nermest umulig å få, men det stemmer ikke. Akkurat nå under Trump er det faktisk enklere enn vanlig, da mange land ikke får lov å søke eller aldri vil få søknaden sin gjennom nå for tiden. Norge er populært. Har flere venner som har skaffet seg green card første året de søkte. Må ikke ha spesielt talent.

Lykke til, Ts, det er ett fett om andre her vil bo i USA eller ei, om det er din drøm kan du jobbe for å få det til. Men velg riktig sted (øststatene er litt mer like oss nordmenn f.eks), og ikke gjør den feilen tusenvis av amerikanske ungjenter gjør hvert år når de flytter til LA for p søke lykken og ender opp som prostituerte. Det er mer vanlig enn du tror.

Anonymkode: b4b78...3cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Slik oppførsel ser jeg både i enkelte miljøer i Oslo og i London.

Anonymkode: 88f41...627

Jo takk, jeg har vært borti en del av dem her i Oslo og  -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men California er komplekst, og ikke en lett stat p bo i uten masse penger. De er også ekstremt utseendefokuserte der, høres ut som du er ung og pen nå, men om/når du ikke er det vil ikke engang en servitør snakke med deg. Alt er image og selgserving i de store byene. Men det finnes en del fine småbyer mellom LA og SAN Diego f.eks som er koselige og litt mer normale verdier. Men fortsatt dyrt, og vanskelig å få jobb.

Anonymkode: b4b78...3cc

Signerer denne! Det er en skikkelig fasadestat.

Florida er et supert alternativ til California, da klimaet er deilig og prisene mye lavere – det regnes som det kjipeste stedet av mange amerikanere, bl.a. da nivået på skolene er lavere og de fleste reiser dit for å pensjonere seg, men som nordmann er det ganske irrelevant. Et helt fantastisk sted å bo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Amerikanske Ambassaden er et sted du kan henvende deg for å få reell fakta på bordet av hvilke krav du må tilfredsstille for å kunne studerer, bo og jobbe i USA. Samtidig er det best å forberede seg selv på det verste, og i mellomtiden finne ut hvordan du kan hjelpe deg selv med å heale sorgen og skuffelsene du sitter med fra din hjemby og tidligere år. Dette må bearbeides, for om du bare drar det med deg videre vil du garantert oppleve de samme problemene uansett hvor du reiser heretter.

Problemet er at mange ikke innser at problemene følger med på lasset når de flytter. Det virker så enkelt å flytte og vipps er alle gamle problemer borte. Dessverre er det ikke slik i vikeligheten.

Anonymkode: 472c6...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.6.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den tunge prosessen i å kutte ut familiemedlemmer fra mitt liv og det er ikke så mye annet som holder meg tilbake i Norge. Jeg vil ikke bo i hjembyen min lengre, den er for min del preget av traumer fra barndom og ensomhet.
Jeg drømmer om å flytte til USA (ja, ikke akkurat nå såklart..) og starte på nytt der, i en stat med varmt klima. Helst California. Har lyst til å jobbe med barn eller ungdom. Vurdererer også å holde ut noen år til i hjembyen for å studere barnevern eller førskolelærer, er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om utveksling i USA eventuelt? Og går det an å flytte til USA uten å ha en jobb først? Finnes det noen man kan kontakte for slike spørsmål?

Anonymkode: c1cdd...559

Hele ønsket ditt er totalt urealistisk og virkelighetsfjernt. Flere her i tråden kommer med direkte feil informasjon der de mener at det er "lett" å flytte til USA. 

USA, inkludert California er et land med store og alvorlige problemer. Det er ingenting å tjene på for en nordmann å flytte til USA, med mindre du er i den innerste sirkelen av den "norske eliten", som kan flytte sin rikdom og kapital overalt hvor de enn måtte ønske. Det er ikke vanskelig å skjønne at du ikke tilhører denne "sirkelen", og det er bare å glemme dette. 

USA er et veldig dårlig sted å være for noen som kommer fra Norge. Norge er et langt bedre land enn USA på de aller, aller fleste områder og USA er bare "bedre" hvis du er rik for hele USA er konstruert etter å tilbe de rike, de vakre og de sterke med riktige "nettverk". Ikke at rikinger "lider" i Norge - de har det sabla godt i Norge også. 

1) Om du skal til USA som turist, så har du ikke rett til å bruke det som heter Non-Immigrant visum til å vase rundt og søke jobb. Dette bryter direkte med betingelsene for hvorfor du i det hele tatt fikk visum. INGEN amerikansk arbeidsgiver kommer til å ansette deg likevel, for det har de ikke lov til. 

2) Å studere i USA er også Non-immigrant visum og du har ikke rett til å bli der for alltid heller. Det eneste en har rett på, på papiret er at du kunne jobbet opptil 1 år innenfor barnevern / førskolelærer. Men dette er på papiret. I praksis er det svært få som ville ha gitt deg en sjanse. Det er veldig mange med rasistiske holdninger i USA og de kjører "Americans First" når det gjelder ansettelser. Du ser at systemet til og med hater egne amerikanske statsborgere som har noe brunere hud og jeg synes at det er pussig om du ikke har fått det med deg hva som skjer i USA nå for tiden.

Det "gamle" USA som vi alle hadde illusjoner om at det var et "åpent og spennende" land er over. Det har egentlig vært over etter høsten 2001, så du er skikkelig sent ute når det gjelder å fortsatt tro på USA-fantasien din. Beklager at jeg er litt skarp i mine kommentarer, men dette må sies, nemlig at det er helt urealistisk at du skal få til det du har planlagt. 

Det å jobbe med barn og barnehage eller ungdom i USA er utrolig dårlig betalt. Bare så du vet det. Ikke skjønner jeg hvorfor du vil til USA for å jobbe med noe slikt. Norge er LANGT BEDRE enn USA på dette området og på de aller fleste områder. I USA jobber til og med lærere på videregående ved siden av i helgene fordi de ikke har nok til å få ting til å gå rundt. Selv med " 2 jobs ", så greier de ikke å leve med verdighet. 

Det er veldig mange i USA som til og med jobber gratis når det gjelder "ungdomsproblematikken" og barnevern, så bruker de det på CV-en sin når de skal søke studier, så får de noe stipend fra det lokale eller statlige universitetet. Det er "sånn de får betalt" for dette. Men hva lever de av mens de jobber gratis? Og da er vi inne i den onde sirkelen igjen. Så dette med å jobbe "gratis" er det stort sett middelklassen og de oppover som kan holde på med. Hele det offentlige systemet i USA har delvis kollapset, og du er dessverre altfor naiv når du tror at systemet er organisert etter den norske modellen. 

Det går heller IKKE an å gå direkte over til Green Card etter eventuelle studier. Som sagt, så har du bare opptil 1 år på papiret, og da måtte du konkurrert om det som heter H1B-visa, som er veldig vanskelig å få, så teoretisk sett hadde du vært fortsatt langt unna Green Card.

Så det eneste som kan fungere er å nedgradere deg selv til en slave etter Handmaid's Tale modellen og finne deg en "macho" amerikaner som gidder å ta deg inn. Men jeg tviler sterkt på at du kommer til å få noe happy ending i en slik tilværelse. Mange menn i USA er ekstremt voldelige og husk på at de har lov å kjøpe og eie våpen også. De psykiske tjenestene i USA er meget dårlige. I praksis er det billigere å kjøpe våpen og mange kuler enn å bruke penger på noen timer hos en psykolog.

Selv om du hadde funnet en mann, så ville dere to hatt immigrasjonsmyndighetene etter dere måtte ha lagt frem bevis for at det ikke er arrangert ekteskap. Arrangert ekteskap er ulovlig, bare så det er sagt og du har definitivt ikke lyst å komme inn i en slik situasjon med American Cops. Se på hva som skjer i USA nå for tiden. Så dette er definitivt IKKE noe du bør gjøre, selv om flere her i tråden nevner dette at det er noe du kan "prøve". 

Ellers så har du bare et par andre måter - på papiret, men som er lite realistisk.

Family-based immigration, hvis du har familie i USA, men det har du ikke, så dette faller bort.

At du vinner i Lotto, så kan du komme inn som "investor". Men du har ikke vunnet i Lotto, så da faller også dette bort.

Så finnes det en til, at du har ekstraordinær talent i noe som er blitt anerkjent, men dette gjelder heller ikke deg for dette brukes som regel ovenfor sportsmenn og kvinner som har vunnet gullmedaljer, og (nesten) verdenskjente musikere på sånn Bieber-nivå (han er fra Canada) eller at du er en kjent skuespiller. Men dette gjelder heller ikke deg. 

For å oppsummere, så er det bare å legge fra seg denne naive drømmen. USA er virkelig ute og kjører nå om dagen og det vi ser nå for tiden fra USA er frustrasjon, rasisme, fattigdom og urettferdighet som har samlet seg opp i en årrekke. Det har blitt ignorert og undertrykt, og nå har det eksplodert.

Akkurat nå er det ca 40.000.000 arbeidsledige i USA.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 042f1...14c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...