Gå til innhold

Hvordan starte et nytt liv i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i den tunge prosessen i å kutte ut familiemedlemmer fra mitt liv og det er ikke så mye annet som holder meg tilbake i Norge. Jeg vil ikke bo i hjembyen min lengre, den er for min del preget av traumer fra barndom og ensomhet.
Jeg drømmer om å flytte til USA (ja, ikke akkurat nå såklart..) og starte på nytt der, i en stat med varmt klima. Helst California. Har lyst til å jobbe med barn eller ungdom. Vurdererer også å holde ut noen år til i hjembyen for å studere barnevern eller førskolelærer, er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om utveksling i USA eventuelt? Og går det an å flytte til USA uten å ha en jobb først? Finnes det noen man kan kontakte for slike spørsmål?

ps. visste ikke hvilket forum jeg skulle poste dette i, gjerne flytt det hvor det passer inn.

Anonymkode: c1cdd...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du kvinne? I så fall er den letteste måten å starte et nytt liv på i USA er å bli sammen med en amerikaner. Norske kvinner er svært populære og kan velge menn på øverste hylle der borte.

Anonymkode: 36f83...cb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du kvinne? I så fall er den letteste måten å starte et nytt liv på i USA er å bli sammen med en amerikaner. Norske kvinner er svært populære og kan velge menn på øverste hylle der borte.

Anonymkode: 36f83...cb8

Dette er vel noe du har funnet opp selv? De fleste i Amerika vet ikke engang hvor Norge ligger på et kart. lol.

 

Og etter denne uka, vil noen virkelig bo der? Seriøst...

Anonymkode: 9dfa2...5a7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I usa?? Er du helt....på jordet 🙂 

Jeg har selv bodd og studert i usa, jobbet der i 5år. Sorry, du vil ikke bo der. Tro meg, det er et u-land på mange områder.

Som kvinne vil du ha muligheten om du finner deg en mann du kan gifte deg med, men om du er mann har du liten sjangse der borte.

Sats heller på et sted i europa, spania eller portugal. Jeg bor selv i spania nå, endelig har vi åpnet litt igjen i samfunnet. Elsker den sosial kulturen i spania.

Anonymkode: cf342...d0e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den tunge prosessen i å kutte ut familiemedlemmer fra mitt liv og det er ikke så mye annet som holder meg tilbake i Norge. Jeg vil ikke bo i hjembyen min lengre, den er for min del preget av traumer fra barndom og ensomhet.
Jeg drømmer om å flytte til USA (ja, ikke akkurat nå såklart..) og starte på nytt der, i en stat med varmt klima. Helst California. Har lyst til å jobbe med barn eller ungdom. Vurdererer også å holde ut noen år til i hjembyen for å studere barnevern eller førskolelærer, er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om utveksling i USA eventuelt? Og går det an å flytte til USA uten å ha en jobb først? Finnes det noen man kan kontakte for slike spørsmål?

ps. visste ikke hvilket forum jeg skulle poste dette i, gjerne flytt det hvor det passer inn.

Anonymkode: c1cdd...559

Om du ikke gifter deg med en amerikaner så går det muligens an å sjekke muligheten for å være au-pair? Endel familier som ønsker skandinaviske for å lære barna språket osv.         Nei, du får ingen ordinære visum for utover 3 mnd turistvisum uten jobb. Med jobb skal det stort sett kun være spesialisert personell slik at amerikanere ikke blir fratatt jobber.                       Om du er interessert i å studere kan du kontakte diverse organisasjoner som f.eks EF som har utveksling og studieprogrammer man kan ta. California er fantastisk på mange måter men veldig høye levekostnader og slettes ikke så idyllisk å bo der fast om man ikke er relativt velbemidlet og slipper å ha 2-3 jobber som de fleste har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du kvinne? I så fall er den letteste måten å starte et nytt liv på i USA er å bli sammen med en amerikaner. Norske kvinner er svært populære og kan velge menn på øverste hylle der borte.

Anonymkode: 36f83...cb8

Er kvinne, ja. Litt vanskelig å bli sammen med en amerikaner uten å bo der først?.. jeg er ikke sånn som liker å "date" folk over nett. Det blir for overfladisk.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I usa?? Er du helt....på jordet 🙂 

Jeg har selv bodd og studert i usa, jobbet der i 5år. Sorry, du vil ikke bo der. Tro meg, det er et u-land på mange områder.

Som kvinne vil du ha muligheten om du finner deg en mann du kan gifte deg med, men om du er mann har du liten sjangse der borte.

Sats heller på et sted i europa, spania eller portugal. Jeg bor selv i spania nå, endelig har vi åpnet litt igjen i samfunnet. Elsker den sosial kulturen i spania.

Anonymkode: cf342...d0e

Denne drømmen har jeg hatt siden jeg var på språkreise i California som 16-åring. Har vært der flere ganger siden det og har også blitt kjent med folk der, og følt meg mer velkommen der enn i min egen hjemby. Kulturen og mangfoldet der er så imøtekommende, det er strender og storby samtidig og jeg elsker været. Sommer/vår året rundt. Mennene er helt annerledes også. Aldri fått så mange komplimenter enn når jeg har vært der. De åpner dører, slår av en prat mens du står og venter på metroen, går bort til deg bare for å si at de synes du er vakker. Altså, det er ting som bare ikke skjer hvor jeg bor nå. Dessuten mestrer jeg engelsk veldig godt i motsetning til andre språk.

6 minutter siden, moroklompen skrev:

Om du ikke gifter deg med en amerikaner så går det muligens an å sjekke muligheten for å være au-pair? Endel familier som ønsker skandinaviske for å lære barna språket osv.         Nei, du får ingen ordinære visum for utover 3 mnd turistvisum uten jobb. Med jobb skal det stort sett kun være spesialisert personell slik at amerikanere ikke blir fratatt jobber.                       Om du er interessert i å studere kan du kontakte diverse organisasjoner som f.eks EF som har utveksling og studieprogrammer man kan ta. California er fantastisk på mange måter men veldig høye levekostnader og slettes ikke så idyllisk å bo der fast om man ikke er relativt velbemidlet og slipper å ha 2-3 jobber som de fleste har. 

Au-pair hørtes ikke ille ut :) 2-3 jobber er ikke noe jeg kunne tenkt meg heller, jeg tenker det beste hadde vært å studere der men vet ikke helt hvor jeg får tak i informasjon. EF har jeg reist med til California før, men de passer ikke til det jeg vil studere.

Anonymkode: c1cdd...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinne, ja. Litt vanskelig å bli sammen med en amerikaner uten å bo der først?.. jeg er ikke sånn som liker å "date" folk over nett. Det blir for overfladisk.

Denne drømmen har jeg hatt siden jeg var på språkreise i California som 16-åring. Har vært der flere ganger siden det og har også blitt kjent med folk der, og følt meg mer velkommen der enn i min egen hjemby. Kulturen og mangfoldet der er så imøtekommende, det er strender og storby samtidig og jeg elsker været. Sommer/vår året rundt. Mennene er helt annerledes også. Aldri fått så mange komplimenter enn når jeg har vært der. De åpner dører, slår av en prat mens du står og venter på metroen, går bort til deg bare for å si at de synes du er vakker. Altså, det er ting som bare ikke skjer hvor jeg bor nå. Dessuten mestrer jeg engelsk veldig godt i motsetning til andre språk.

Anonymkode: c1cdd...559

Bli kjent med en på nettdating før du drar over 🙂 

Hehe, nå beskriver du den overfladiske kulturen som er i USA. De er ikke redd for å snakke med andre nei. "how are you" er bare en høflighetsfrase, noe mange utenfor usa tror er annerledes.

Du har nok blitt litt for blind på USA hører jeg.

Anonymkode: cf342...d0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den tunge prosessen i å kutte ut familiemedlemmer fra mitt liv og det er ikke så mye annet som holder meg tilbake i Norge. Jeg vil ikke bo i hjembyen min lengre, den er for min del preget av traumer fra barndom og ensomhet.
Jeg drømmer om å flytte til USA (ja, ikke akkurat nå såklart..) og starte på nytt der, i en stat med varmt klima. Helst California. Har lyst til å jobbe med barn eller ungdom. Vurdererer også å holde ut noen år til i hjembyen for å studere barnevern eller førskolelærer, er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om utveksling i USA eventuelt? Og går det an å flytte til USA uten å ha en jobb først? Finnes det noen man kan kontakte for slike spørsmål?

ps. visste ikke hvilket forum jeg skulle poste dette i, gjerne flytt det hvor det passer inn.

Anonymkode: c1cdd...559

Et land i forfall, opptøyer, drap og en koko president.. Lykke til. Spesielt om du blir syk.. 

Anonymkode: 78e4d...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De positive tingene du beskriver er faktisk noe av det mest negative jeg sitter igjen med fra da jeg bodde i USA. Overfladiske kommentarer, grunnløse komplimenter, et sosialt luftslott bygget på formelle fraser og handlinger. Amerikanere later som de er interessert i deg, kaller deg honey, sweetey og miss, sier at du (og absolutt alle andre) er gorgeous og beautiful, og det du sier er bare soooo funny and interesting!

Etterhvert skjønner man at disse relasjonene er grunnløse og forbipasserende, fordi amerikanere er opportunister av natur. Like fort som de blir kjent med deg, blir de lei av deg. Ekte og sterke relasjoner er ikke umulig å oppnå, men er mye vanskeligere enn man tror. Leste en gang at amerikanere er som en fersken, myke og søte på utsiden, men med en hard og ugjennomtrengelig kjerne i midten. Europeere er som en kokosnøtt, harde å åpne, men med godhet i midten. Har både bodd i USA og studert amerikansk kultur og historie, og synes den metaforen stemmer på en prikk. 
 

Men ja som folk sier, din eneste sjanse er å finne deg et mannfolk. Kanskje du kan begynne å skrive brev til Amerikanske fanger i fengsel? Det er jo en slags nisje hvor du kanskje finner noen som er litt mer desperate enn folk flest. 

Anonymkode: 285d4...758

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De positive tingene du beskriver er faktisk noe av det mest negative jeg sitter igjen med fra da jeg bodde i USA. Overfladiske kommentarer, grunnløse komplimenter, et sosialt luftslott bygget på formelle fraser og handlinger. Amerikanere later som de er interessert i deg, kaller deg honey, sweetey og miss, sier at du (og absolutt alle andre) er gorgeous og beautiful, og det du sier er bare soooo funny and interesting!

Etterhvert skjønner man at disse relasjonene er grunnløse og forbipasserende, fordi amerikanere er opportunister av natur. Like fort som de blir kjent med deg, blir de lei av deg. Ekte og sterke relasjoner er ikke umulig å oppnå, men er mye vanskeligere enn man tror. Leste en gang at amerikanere er som en fersken, myke og søte på utsiden, men med en hard og ugjennomtrengelig kjerne i midten. Europeere er som en kokosnøtt, harde å åpne, men med godhet i midten. Har både bodd i USA og studert amerikansk kultur og historie, og synes den metaforen stemmer på en prikk. 
 

Men ja som folk sier, din eneste sjanse er å finne deg et mannfolk. Kanskje du kan begynne å skrive brev til Amerikanske fanger i fengsel? Det er jo en slags nisje hvor du kanskje finner noen som er litt mer desperate enn folk flest. 

Anonymkode: 285d4...758

Helt rett beskrivelse, nå bodde jeg der over 5år totalt inkl jobbtiden min.

Så er helt enig med deg der, ekte nære venner er uvanlig i usa. "Making friends" er et utrykk de bruker veldig raskt når de snakker med et nytt menneske. USA har heller ingen kultur for noen ting, se hvordan det gikk med indianerne.

Alt er bare overfladisk, alt er jo krenkende også.

Anonymkode: cf342...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett beskrivelse, nå bodde jeg der over 5år totalt inkl jobbtiden min.

Så er helt enig med deg der, ekte nære venner er uvanlig i usa. "Making friends" er et utrykk de bruker veldig raskt når de snakker med et nytt menneske. USA har heller ingen kultur for noen ting, se hvordan det gikk med indianerne.

Alt er bare overfladisk, alt er jo krenkende også.

Anonymkode: cf342...d0e

Så ingen i USA har venner gjennom hele livet? Synes jeg har sett dokumentarer der dem ofter snakker om at dem har kjent personen hele livet...

 

Men kan nok stemme at det er likevel mer overfladisk, jeg vet ikke.. Synes det begynner å bli slik i Norge også etter masse amerikansk media og inspirasjon fra kulturen deres.

Anonymkode: 9dfa2...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk statsborger ved fødsel, men å bo der borte vil jeg faktisk ikke :sleep: 

Her er litt info:
https://www.sendmybag.com/blog/moving-to-america

Quote

Take to the internet to find out as much as you can about the US. Get an idea of what jobs opportunities are out there and where these are most prevalent. Create a shortlist of places where you might want to live and apply for any jobs that require your skillset. You should learn about what is involved in the visa application process and how long each stage takes. Create a timetable showing when you should proceed with each step of the moving process, including when you should hand in your notice at your current job, when you should go to the USA in order to take part in job interviews, and when you should put any property you have up for sale.

Quote

You need to be sure that you are moving to America for the right reasons. This means you shouldn’t rely on what you have heard about the USA from the media or other people. To this end, you should plan a fact-finding mission to America during which you learn key information about what life in the USA would be like for you. Find out about job opportunities, salaries, real estate and quality of life. America is a huge country, with life styles and surroundings varying greatly depending on your specific location. You may want to visit a few different states to see which one suits you best. It is during preliminary trips such as these that you can attend job interviews to hopefully secure the job that will facilitate your application for a US visa.

Quote

One of the biggest hurdles when moving to America is obtaining the requisite US visa, or Green Card. You should allow several months before your planned move to America to complete the application process. This process starts with a visa petition to US Citizenship and Immigration Services. Once approved, the National Visa Center takes over and provides instructions for the formal visa application and interviews. You will likely be able to obtain a Green Card through your job (although other ways also exist). You can apply for immigrant status if you have an offer of permanent employment in the US.
If you are wondering how to move to America as an international student, you will need to apply for an F1 student visa.

Quote

Once you have obtained your visa, you need to plan your journey to the US. As soon as you arrive you will need somewhere to stay, so book yourself into a hotel, an Airbnb let or holiday rental that you can use as your immediate base. This will give you the time to do a thorough search for permanent accommodation without rushing into something or relying on internet property searches without a physical viewing. If you arrange accommodation with a local property owner you can avail of their local knowledge when deciding on a neighbourhood to live in.

Quote

There will be lots of loose ends to tie up at home before your big move to America. This includes paying bills, stopping utility services, redirecting post, and letting people know you are moving. You should also make sure you have to hand all the documentation you will need in the US. Order official copies of any certificates you are missing. Documents you will probably need include your birth certificate, marriage certificate, divorce decree, and medical records.

Quote

Before you move to America you will need to arrange the transportation of your possessions.

Quote

Once you move to the USA you should apply for a social security number, if you didn’t already apply for one when sorting out your visa. This allows the government to see how much money you earn in the US and to determine if you are eligible for retirement benefits. You can visit your local Social Security Admin office to apply, and should bring with you proof that you are allowed to work in the US.

Quote

On moving to the USA you will need to set up an American bank account to allow you to easily pay bills and to receive your salary. You should set up a checking account with a debit card so you can pay for things without always having to carry around cash. To set up an account you typically need to present proof of address, your passport, immigration documents and your social security number. You will probably want to transfer funds from your old bank account into your American one. Make sure you are smart about how you do this by shopping around to see where you can get the best money transfer deal and by keeping an eye on exchange rates. You should try to make the transfer when the rates are strongest in your favour.

Quote

Whether you plan to rent long-term or buy your own property, you should look into finding permanent accommodation as soon as possible so you aren’t paying high short-term rental or hotel costs for too long. If you plan on renting in the US, be aware that the landlord may want you to fill out a rental application form. This is so that he/she knows whether or not you have money coming in and can cover the rent. Be aware of any extra costs involved in renting, as one month’s rent is typically asked as a deposit, on top of a damage deposit, and rental fee if there is a lot of demand for rentals in your area. If looking to buy a property, you will notice that the realtor you choose is a lot more hands-on that you may be used to at home. Also note that the realtor’s commission is paid by the seller of the property.

Quote

As healthcare in the USA is provided by private clinics and hospitals, you will need health insurance to cover any costs incurred through injury or illness. Employers often contribute towards health insurance, so find out from your employer whether you are covered. You may be asked by your employer to make a contribution yourself. It is advised that you get comprehensive medical insurance rather than a budget option, as the latter may not cover certain medical tests.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen i USA har venner gjennom hele livet? Synes jeg har sett dokumentarer der dem ofter snakker om at dem har kjent personen hele livet...

 

Men kan nok stemme at det er likevel mer overfladisk, jeg vet ikke.. Synes det begynner å bli slik i Norge også etter masse amerikansk media og inspirasjon fra kulturen deres.

Anonymkode: 9dfa2...5a7

Du vet ikke helt hva du prater om som du sier i siste avsnittet :) 

Anonymkode: cf342...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange anekdote-baserte eksperter. 
 

I USA flytter folk mye mer enn i Norge. Må de flytte til en annen stat for å få seg jobb, så gjør de det - det gjør sjelden folk i Norge. Dette er noe av grunnen til at man i USA fort får bekjente og omgangsvenner, men ikke så dype vennskap. Mens man i USA ført blir invitert til barbeque o.l. når man er ny et sted, kan man i Norge være innflytter og aldri bli invitert. Men der knytter man ofte mer varige bånd når de først knyttes. Så det er fordeler og ulemper med begge kulturer, Norge er ikke noe stjerneeksempel i alle fall.

Samtidig er det forskjeller mellom statene. California blir jo også av folk fra Østkysten (NY, DC, Boston) og Nordvestkysten (Seattle/Washington stare) sett på som overfladiske, så det er ikke slik at alle er like hjertelige men grunne. Dessuten er det mange utlendinger i USA og de går det også an å bonde med.

Ts, du kan søke om grønt kort i lotteriet, men oddsen bedres om du engasjerer advokat til å hjelpe deg. Men er du ung nok til å studere, bør du sjekke ut krav og kvalifiserte skoler i Lånekassen. Tar du en grad, har du mulighet til å jobbe et år etterpå og så kan du jo enten søke om grønt kort når det året er omme. Men du må være forberedt på tøfferw vilkår i arbeidsmarkedet.

Anonymkode: c7992...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mens man i USA ført blir invitert til barbeque o.l. når man er ny et sted, kan man i Norge være innflytter og aldri bli invitert. 

Anonymkode: c7992...671

Som min grandtante sa, som dro over og giftet seg med en rik amerikaner: «USA har store vide sletter, Norge trange dype daler- og slik er folkene og». 
 

(Faren min tok utvekslingsturer til statene (østkysten) ørten ganger, som gjesteprofessor i matematikk. Han ble kjent med mange folk og vi var på besøk og til middag hos en del av dem. Vi omgikk både det akademiske miljøet og litt «høyere» der borte. Merkbart at interessen ble større for oss da det ble nevnt hvor vi bodde i Oslo fordi «location, location, location» betyr så mye :blink: Merkbart og at interessen var større fordi man hadde den og den akademiske utdannelsen. Var på en middag hvor begge døtrene hadde kjærester. Den ene var innen akademia og den andre ikke. Forskjellsbehandlingen var til å ta og føle på. 

Og slik er det en del av der borte..både på den ene eller andre måten... ._.  )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke flyttet til USA uten noen mill på konto og en god arbeidsavtale. 

USA er et bedre land å bo i enn Norge for de med penger, og et langt dårligere ett for de uten. 

Anonymkode: be0c0...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svogers bror dro til USA for 5 år siden for å bo. Han fikk arbeidstillatelse via green card da han hadde noen som sa god for han. Han jobber nå med å undervise rike barn i sjakk og skriver også bøker. Han har funnet en han giftet seg med (så hun kunne bli boende i USA) og det går bra for han.

HI det er viktig at du setter deg inn i konsekvensene av å flytte til USA. Hvordan skal du tjene penger? Med mindre du har en god utdanning er USA et vanskelig land å tjene penger i. Mange som ikke har mer enn high school jobber i lavtlønnet jobb og mange har mer enn en jobb. Hva koster helseforskikring, husleie osv. Kan det være en mulighet å da bort ditt for 3 måneder og se om du kan finne jobb, sted og bo osv. For så å dra til Norge og søke om arbeidstillatelse.

Jeg gikk et år på high school da jeg var 16 år og har vært tilbake og bodd midlertidig i USA etter jeg ble voksen. Kan fortelle deg at det USA jeg opplevde da jeg var 16 år er langt fra det USA jeg opplevde da jeg vendte tilbake som voksen og skulle klare meg selv.

Det er viktig å leve ut sine drømmer, men du bør gjøre god research før du dra for good.

Anonymkode: 1b082...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita

Det er vel utrolig høye priser for å leie der? Ser programmer på youtube om folk som har både 2 og 3 jobber men må sove i telt eller bilen sin pga null penger til husleie. Det er et beintøft samfunn når man ikke har noe grunnlag for å få seg en godt betalt jobb. 

Som andre har nevnt, få deg en mann. En jeg kjenner fant seg en gjennom Jehovas Vitner på nettet, og hun flyttet dit få måneder senere. De er visst ikke strenge når det gjelder religion og slikt ifb med green card.

Det er masse datingsider på nettet. 

Det å være på ferie et sted er noe helt annet enn det å skulle bo der og møte den grå hverdag.

Men jeg skjønner deg, jeg har også alltid hatt lyst til å reise og bo i California. Pga det er så flotte områder, flott klima og mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aniita skrev:

Som andre har nevnt, få deg en mann. En jeg kjenner fant seg en gjennom Jehovas Vitner på nettet, og hun flyttet dit få måneder senere. De er visst ikke strenge når det gjelder religion og slikt ifb med green card.

Religion har ingenting å si, med mindre man søker om EB4 Green card, noe hun ikke kvalifiseres til. 

 

Tragisk hvor mange som anbefaler TS å hore seg vekk til green card. Skammelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...