Gå til innhold

100% Ufør og økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du også ufør? Hvordan klarer du deg da? Jeg er så heldig for at jeg har en kjæreste som hjelper meg.

 

Anonymkode: 8184e...d94

Ja, endte som uføretrygdet ( 100 % ). Jeg kunne ikke tilbake til den jobben jeg hadde, og Nav hadde ingen jobbforslag til meg. Det eneste de kunne tilby meg var uføretrygd. 

Det er hardt. Har en prioriteringsliste jeg går etter. Først betale regninger, dernest medisiner og lege, bilen / bensin. Det er 2,5 mil en vei til nærmeste butikk. Kollektivtransport er nærmest ikkeeksisterende. Når jeg er på handel, så ser jeg over kjøledisken med varer til nedsatt pris, sjekker hvilke tilbud butikkene har sånn at jeg handler billigst mulig. Du kan si det sånn, det går mye i spaghetti, ris og havregrøt. Baker brødvarer selv, ikke så veldig avansert i påleggsveien.  Jeg bor billig, har egen bolig.  ( I allefall så lenge at huset ikke trenger vedlikehold.) Prøver bruke minst mulig strøm, oppvarming av huset er vedfyring. Pga helsa så tar vedsjauen sin tid, men når jeg får brukt hele våren og sommeren på prosjektet så går det tålelig greit.  Heldig for meg, så hverken røyker eller drikker jeg alkohol. Ferie er ikke et tema. Klær blir handlet når jeg må, da på tilbud selvfølgelig. Restaurantbesøk, kino og den type ting utgår helt.  

Nå har det vært en del tråder om uføre og uføretrygd. Men jeg skjønner meg ikke på de som streber etter uføretrygd. Jeg ville mye heller ha jobbet fram til jeg når pensjonsalderen enn å være trygdet. Men sånn ble det dessverre ikke. 

Anonymkode: 0573f...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, endte som uføretrygdet ( 100 % ). Jeg kunne ikke tilbake til den jobben jeg hadde, og Nav hadde ingen jobbforslag til meg. Det eneste de kunne tilby meg var uføretrygd. 

Det er hardt. Har en prioriteringsliste jeg går etter. Først betale regninger, dernest medisiner og lege, bilen / bensin. Det er 2,5 mil en vei til nærmeste butikk. Kollektivtransport er nærmest ikkeeksisterende. Når jeg er på handel, så ser jeg over kjøledisken med varer til nedsatt pris, sjekker hvilke tilbud butikkene har sånn at jeg handler billigst mulig. Du kan si det sånn, det går mye i spaghetti, ris og havregrøt. Baker brødvarer selv, ikke så veldig avansert i påleggsveien.  Jeg bor billig, har egen bolig.  ( I allefall så lenge at huset ikke trenger vedlikehold.) Prøver bruke minst mulig strøm, oppvarming av huset er vedfyring. Pga helsa så tar vedsjauen sin tid, men når jeg får brukt hele våren og sommeren på prosjektet så går det tålelig greit.  Heldig for meg, så hverken røyker eller drikker jeg alkohol. Ferie er ikke et tema. Klær blir handlet når jeg må, da på tilbud selvfølgelig. Restaurantbesøk, kino og den type ting utgår helt.  

Nå har det vært en del tråder om uføre og uføretrygd. Men jeg skjønner meg ikke på de som streber etter uføretrygd. Jeg ville mye heller ha jobbet fram til jeg når pensjonsalderen enn å være trygdet. Men sånn ble det dessverre ikke. 

Anonymkode: 0573f...72b

De som streber etter uføretrygd vil jo ha dette for å slippe å jobbe.

Andre må jo ha det fordi det er nødvendig.

Anonymkode: e05c4...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er mulig , Har IN ordning her,men har ikke hatt økonomi til å betale ned på den noe mer enn jeg har gjort i fellesutgiftene.

Anonymkode: 8184e...d94

Du kan søke startlån og tilskudd til å dekke deler av fellesgjelda og få en nedbetalingstid på opptil femti år. Situasjonen din har jo endret seg i og med at du ikke kan jobbe som støttekontakt lenger. Hvis rentene øker vil fellesutgiftene også gjøre det. Eller du kan kjøpe deg en brukt bolig med lavere fellesutgifter. Hvor mye vil du ha i egenkapital hvis du selger nå? 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man vært i lønnet arbeid og bidratt til samfunnet får man mer i uføretrygd. Logisk nok.

Anonymkode: 3d5cc...28a

Ja har vært det i over 40 år, men tydeligvis har jeg tjent for lite til å få høyere sats enn minstesats dessverre.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, endte som uføretrygdet ( 100 % ). Jeg kunne ikke tilbake til den jobben jeg hadde, og Nav hadde ingen jobbforslag til meg. Det eneste de kunne tilby meg var uføretrygd. 

Det er hardt. Har en prioriteringsliste jeg går etter. Først betale regninger, dernest medisiner og lege, bilen / bensin. Det er 2,5 mil en vei til nærmeste butikk. Kollektivtransport er nærmest ikkeeksisterende. Når jeg er på handel, så ser jeg over kjøledisken med varer til nedsatt pris, sjekker hvilke tilbud butikkene har sånn at jeg handler billigst mulig. Du kan si det sånn, det går mye i spaghetti, ris og havregrøt. Baker brødvarer selv, ikke så veldig avansert i påleggsveien.  Jeg bor billig, har egen bolig.  ( I allefall så lenge at huset ikke trenger vedlikehold.) Prøver bruke minst mulig strøm, oppvarming av huset er vedfyring. Pga helsa så tar vedsjauen sin tid, men når jeg får brukt hele våren og sommeren på prosjektet så går det tålelig greit.  Heldig for meg, så hverken røyker eller drikker jeg alkohol. Ferie er ikke et tema. Klær blir handlet når jeg må, da på tilbud selvfølgelig. Restaurantbesøk, kino og den type ting utgår helt.  

Nå har det vært en del tråder om uføre og uføretrygd. Men jeg skjønner meg ikke på de som streber etter uføretrygd. Jeg ville mye heller ha jobbet fram til jeg når pensjonsalderen enn å være trygdet. Men sånn ble det dessverre ikke. 

Anonymkode: 0573f...72b

Ja litt av en overgang merker jeg også, fra da jeg jobbet. Nå har jeg jo ikke råd til klær engang.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke startlån og tilskudd til å dekke deler av fellesgjelda og få en nedbetalingstid på opptil femti år. Situasjonen din har jo endret seg i og med at du ikke kan jobbe som støttekontakt lenger. Hvis rentene øker vil fellesutgiftene også gjøre det. Eller du kan kjøpe deg en brukt bolig med lavere fellesutgifter. Hvor mye vil du ha i egenkapital hvis du selger nå? 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Kan man det altså? Til eksisterende bolig? Da skal jeg jammen meg gjøre det. Tusen takk for svar alle sammen!

Anonymkode: 8184e...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Brunello skrev:

Du aner ikke hva du snakker om. Ts skriver hun har en snau million i fellesgjeld. Det er ikke mye dersom hun har en en leilighet som ikke er alt for gammel eller er nyrenovert av borettslaget. Så lenge det ikke underslås at det er fellesgjeld, er det ikke noe lureri inne i bildet. 

Det var derfor det ble skrevet i anførselstegn, man må jo kunne få lån til leiligheten og til å dekke fellesgjelden. Likevel tilsvarer det hun betaler i fellesgjeld avdragene+renter til et lån på 2,5 millioner over 25 år med dagens rente. Dersom man lever på minstesats ufør er det ikke veldig mange som ville fått et så stort lån, vil jeg anta. Felleskostnadene dekker jo andre ting enn utgifter kun til egen del av felleslånet, det vet jeg og, men felleskostnadene her er jo skyhøye.

Anonymkode: 657ba...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var derfor det ble skrevet i anførselstegn, man må jo kunne få lån til leiligheten og til å dekke fellesgjelden. Likevel tilsvarer det hun betaler i fellesgjeld avdragene+renter til et lån på 2,5 millioner over 25 år med dagens rente. Dersom man lever på minstesats ufør er det ikke veldig mange som ville fått et så stort lån, vil jeg anta. Felleskostnadene dekker jo andre ting enn utgifter kun til egen del av felleslånet, det vet jeg og, men felleskostnadene her er jo skyhøye.

Anonymkode: 657ba...b98

Hvor får du lånt 2,5 mill for 6500 I måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Brunello skrev:

Hvor får du lånt 2,5 mill for 6500 I måneden?

Sbanken, etter skattefradrag. Renten er veldig lav nå, så det er et godt tidspunkt å flytte/reforhandle boliglånet. Ikke meg du siterte, men ble så nysgjerrig at jeg måtte sjekke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, endte som uføretrygdet ( 100 % ). Jeg kunne ikke tilbake til den jobben jeg hadde, og Nav hadde ingen jobbforslag til meg. Det eneste de kunne tilby meg var uføretrygd. 

Det er hardt. Har en prioriteringsliste jeg går etter. Først betale regninger, dernest medisiner og lege, bilen / bensin. Det er 2,5 mil en vei til nærmeste butikk. Kollektivtransport er nærmest ikkeeksisterende. Når jeg er på handel, så ser jeg over kjøledisken med varer til nedsatt pris, sjekker hvilke tilbud butikkene har sånn at jeg handler billigst mulig. Du kan si det sånn, det går mye i spaghetti, ris og havregrøt. Baker brødvarer selv, ikke så veldig avansert i påleggsveien.  Jeg bor billig, har egen bolig.  ( I allefall så lenge at huset ikke trenger vedlikehold.) Prøver bruke minst mulig strøm, oppvarming av huset er vedfyring. Pga helsa så tar vedsjauen sin tid, men når jeg får brukt hele våren og sommeren på prosjektet så går det tålelig greit.  Heldig for meg, så hverken røyker eller drikker jeg alkohol. Ferie er ikke et tema. Klær blir handlet når jeg må, da på tilbud selvfølgelig. Restaurantbesøk, kino og den type ting utgår helt.  

Nå har det vært en del tråder om uføre og uføretrygd. Men jeg skjønner meg ikke på de som streber etter uføretrygd. Jeg ville mye heller ha jobbet fram til jeg når pensjonsalderen enn å være trygdet. Men sånn ble det dessverre ikke. 

Anonymkode: 0573f...72b

Noe så tafatt. Det er ikke NAV sitt ansvar å finne jobb til deg, du må selv jobbe på for å finne en jobb som passer, men det er vel mer behagelig å legge skylden på noen andre. 

Jeg har for øvrig tre venner som er ufør, en ung ufør og de to andre på minste sats. De reiser alle på ferie hvert år, spiser ute, handler på polet og kjøper klær, så jeg tror du må prioritere pengene dine bedre. Du bor åpenbart for dyrt og vil ikke gjøre noe med det, da kan du heller ikke klage på at det er lite penger til andre ting. 

Anonymkode: 08d23...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Brunello skrev:

Hvor får du lånt 2,5 mill for 6500 I måneden?

https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=Seksjon-pm_Laan_boliglaan-kalkulator_hover_nk

Hvor får du 6500 kr fra? TS sier hun har 10500 kr i fellesutgifter i måneden. Det tilsvarer et lån på 2,5 mill i følge dnb sin lånekalkulator. 10236 for å være eksakt. Og jeg skrev at fellesutgifter inneholder mer enn bare avdrag og renter, men totalen av fellesutgifter her tilsvarer et lån på 2,5 mill over 25 år. 

Anonymkode: 657ba...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thea82 skrev:

Sbanken, etter skattefradrag. Renten er veldig lav nå, så det er et godt tidspunkt å flytte/reforhandle boliglånet. Ikke meg du siterte, men ble så nysgjerrig at jeg måtte sjekke;)

2,5 mill koster nær 7 000,- i bare avdrag med 1,5% rente, som er bedre enn S-bankens beste rente. I tillegg kommer renter på et par tusenlapper etter skattefradrag for rentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=Seksjon-pm_Laan_boliglaan-kalkulator_hover_nk

Hvor får du 6500 kr fra? TS sier hun har 10500 kr i fellesutgifter i måneden. Det tilsvarer et lån på 2,5 mill i følge dnb sin lånekalkulator. 10236 for å være eksakt. Og jeg skrev at fellesutgifter inneholder mer enn bare avdrag og renter, men totalen av fellesutgifter her tilsvarer et lån på 2,5 mill over 25 år. 

Anonymkode: 657ba...b98

Jeg tar selvsagt høyde for at fellesutgiftene skal dekke andre ting også. Uansett hvor du bor, er ikke kostnadene ved å bo begrenset til kapitalkostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello skrev:

2,5 mill koster nær 7 000,- i bare avdrag med 1,5% rente, som er bedre enn S-bankens beste rente. I tillegg kommer renter på et par tusenlapper etter skattefradrag for rentene. 

De tilbyr effektiv rente fra 1,45. Det gir 5547 pr mnd i avdrag og 3021 i renter, totalt 8568. Regnet rentefradrag på 40%, hvilket gir 1208. Totalt 7360. Henter fra s-bankens boliglåns kalkulator. 

Anbefaler deg å sjekke ut muligheten TS! Det kan også være du kan få avdragsfrihet en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello skrev:

Jeg tar selvsagt høyde for at fellesutgiftene skal dekke andre ting også. Uansett hvor du bor, er ikke kostnadene ved å bo begrenset til kapitalkostnadene.

Poenget var uansett at utgiftene er for høye for TS. Hun ville antagelig ikke fått et lån på 2,5 mill med den inntekten hun har. Og det er et greit sammenligningsgrunnlag. 

Hun vil nok uansett ikke finne noe som er særlig billigere, uten at jeg vet hvor hun bor. Jeg har selv lav inntekt, men heldigvis er boligen nedbetalt såpass at jeg kan ha avdragsfrihet og dermed velge størrelsen på avdragene selv. Betaler inn selv om jeg har avdragsfrihet. Dersom jeg måtte leid et sted hadde bokostnadene, altså de rene kostnadene (her enten leie eller avdrag+rente for lån) for boligen minus strøm, internett og kommunale utgifter firedoblet seg. Jeg hadde hatt råd til det, men livskvaliteten hadde blitt mye lavere. 

Anonymkode: 657ba...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Thea82 skrev:

De tilbyr effektiv rente fra 1,45. Det gir 5547 pr mnd i avdrag og 3021 i renter, totalt 8568. Regnet rentefradrag på 40%, hvilket gir 1208. Totalt 7360. Henter fra s-bankens boliglåns kalkulator. 

Anbefaler deg å sjekke ut muligheten TS! Det kan også være du kan få avdragsfrihet en periode. 

TS har ikke noe lån. Kun fellesutgifter.

Anonymkode: 657ba...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS har ikke noe lån. Kun fellesutgifter.

Anonymkode: 657ba...b98

Man kan (i noen borettslag) betale ut gjelden (som ligger innbakt i fellesutgiftene). Og på den måten reforhandle lånet til dagens attraktive rente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Thea82 said:

De tilbyr effektiv rente fra 1,45. Det gir 5547 pr mnd i avdrag og 3021 i renter, totalt 8568. Regnet rentefradrag på 40%, hvilket gir 1208. Totalt 7360. Henter fra s-bankens boliglåns kalkulator.

Skattefradraget er 22%, ikke 40%, og man får fradrag for renter man betaler på fellesgjeld i borettslag også.

Anonymkode: 7b3e7...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Thea82 skrev:

De tilbyr effektiv rente fra 1,45. Det gir 5547 pr mnd i avdrag og 3021 i renter, totalt 8568. Regnet rentefradrag på 40%, hvilket gir 1208. Totalt 7360. Henter fra s-bankens boliglåns kalkulator. 

Anbefaler deg å sjekke ut muligheten TS! Det kan også være du kan få avdragsfrihet en periode. 

Ved å legge inn de premissene du setter opp, setter lånekalkultoren opp 6 919,- avdrag første termin. Og med økende avdrag for hver måned. Og hvordan få skattefradrag for 40%? Det er 22% fradrag for betalte renter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe så tafatt. Det er ikke NAV sitt ansvar å finne jobb til deg, du må selv jobbe på for å finne en jobb som passer, men det er vel mer behagelig å legge skylden på noen andre. 

Jeg har for øvrig tre venner som er ufør, en ung ufør og de to andre på minste sats. De reiser alle på ferie hvert år, spiser ute, handler på polet og kjøper klær, så jeg tror du må prioritere pengene dine bedre. Du bor åpenbart for dyrt og vil ikke gjøre noe med det, da kan du heller ikke klage på at det er lite penger til andre ting. 

Anonymkode: 08d23...bd9

Bor disse vennene dine gratis da eller? Ikke f om man har råd til alt du ramser opp her ellers.

Anonymkode: 37430...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thea82 skrev:

De tilbyr effektiv rente fra 1,45. Det gir 5547 pr mnd i avdrag og 3021 i renter, totalt 8568. Regnet rentefradrag på 40%, hvilket gir 1208. Totalt 7360. Henter fra s-bankens boliglåns kalkulator. 

Anbefaler deg å sjekke ut muligheten TS! Det kan også være du kan få avdragsfrihet en periode. 

En skal ha gode vilkår for å få den renten der.

Anonymkode: e05c4...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skal ha gode vilkår for å få den renten der.

Anonymkode: e05c4...0c8

Ja du må ha lån over 4 000 000 og under 50% av boligens verdi.

Anonymkode: 657ba...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...