Gå til innhold

100% Ufør og økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver fellesutgifter, mener du alt inkludert renter og avdrag?

Men ja, du bor for dyrt. Som enslig ufør er det ofte ikke noen annen åpenbar løsning enn en mindre bolig i en mindre by.

Anonymkode: d2476...566

Bor i en mindre by, barna mine bor her også så lite lysten på å flytte ifra dem. De er voksne men likevel. Men må kanskje bare begynne å se meg om noe annet litt utenfor, selv om det betyr mindre behandlinger. Men sliter med å komme meg på buss og slikt. Tror jeg må forsøke å søke på tt kort igjen, men fikk avslag sist. Er visst bare for de blinde :( 

14 minutter siden, Fragaria skrev:

Uføretrygdens minstesats er ikke noe å leve godt på. Man kan ikke ha samme standard som er vanlig i Norge i dag. Befolkningen i Norge har generelt god råd. På uføretrygd faller man fort utenfor og må leve litt annerledes. Jeg er uføretrygdet, men gift med en håndverker, vi klarer oss greit, selv om vi har 5 barn tilsammen. I forhold til gjennomsnittsinntekt og hva folk har å rutte med, så er vi relativt fattig, men det føles ikke sånn. Vi har hus, hytte, bil og legger oss aldri sulten. Drar på ferie innimellom, da min mann får feriepenger. Vi klarer nok aldri få fete sparekontoer, eller hjelpe barna våre noe særlig økonomisk. Men hva er alternativet, et liv på gata uten penger. Nei takk.

Du har eid leiligheten en stund sier du, da vil du vel kanskje selge med en liten gevinst? Boligkjøp er investering, tror ikke du vil tape dine tidligere oppsparte midler. Tvert imot vil du sitte igjen med mer etter salg, med mindre du har belånt leiligheten veldig mye. Boligpriser handler mange steder mye om beliggenhet, jeg tror nok du kan finne noe rimeligere og likevel bo sentralt nok. Å måtte låne penger for å få mat hver måned er ikke holdbart for noen. Og om du ikke får til å jobbe litt, må utgiftene ned. Det kan være noen tusenlapper å spare om du skifter bank eller refinansierer. Jeg sper på inntekten litt ved å være støttekontakt, det gir 3000 ekstra inn i mnd, og jeg jobber da 4-6 timer i uka, når det passer meg. 😉

Har jobbet som støttekontakt før men det klarer jeg dessverre ikke pga sykdommen er blitt verre.

Heldigvis for deg så har du samboer og dere kan dra på ferie på hans feriepenger. er det vi også må gjøre her, om jeg skal på ferie. Jeg kan aldri bidra og det er trist.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør jeg det?

Fått avslag på bostøtte, dessverre :( 

Anonymkode: 8184e...d94

Er det lenge siden du søkte bostøtte? Pga corona har de nå økt inntektsgrensen frem til oktober. Så har du minstesats ufør kommer du under grensen. Anbefaler deg å søke en gang til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, N-trønderpia skrev:

Er det lenge siden du søkte bostøtte? Pga corona har de nå økt inntektsgrensen frem til oktober. Så har du minstesats ufør kommer du under grensen. Anbefaler deg å søke en gang til😊

Åh da skal jeg gjøre det, takk!

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh da skal jeg gjøre det, takk!

Anonymkode: 8184e...d94

Har søkt selv og er spent på hvor mye jeg får. Om det bare er noen hundre, så er det bedre enn ingenting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslaget ditt, kan du finne ut om de har en dårlig rente på lånet? Kanskje burde de reforhandle på denne?

Og hva med skattekortet ditt? Trekker du mye i skatt, kanskje denne kunne vært redusert (uten at du får baksmell selvsagt)?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/

Du nevner også internett, kanskje du kan finne noe rimeligere?


Uansett, som ufør, kan du i teorien bosette deg hvor som helst. Om du tar med behandlingene du har behov for, kanskje du kan finne en annen by(sentrum) som passer bedre din nåværende økonomi?

Anonymkode: 058d2...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en mindre by, barna mine bor her også så lite lysten på å flytte ifra dem. De er voksne men likevel. Men må kanskje bare begynne å se meg om noe annet litt utenfor, selv om det betyr mindre behandlinger. Men sliter med å komme meg på buss og slikt. Tror jeg må forsøke å søke på tt kort igjen, men fikk avslag sist. Er visst bare for de blinde :( 

Har jobbet som støttekontakt før men det klarer jeg dessverre ikke pga sykdommen er blitt verre.

Heldigvis for deg så har du samboer og dere kan dra på ferie på hans feriepenger. er det vi også må gjøre her, om jeg skal på ferie. Jeg kan aldri bidra og det er trist.

Anonymkode: 8184e...d94

Hvor lenge har du bodd der og hvor mye har du nedbetalt på boliglånet du hadde? Nyere boliger har ofte høye fellesutgifter. Har du mulighet til å betale inn din del av gjelden borettslaget har? Kanskje du kan få startlån til det, eller få startlån og eventuelt tilskudd fra Husbanken til å kjøpe noe annet med lavere fellesutgifter. I Oslo er det vanlig å betale cirka 3500 - 4500 i fellesutgifter på en to-roms, inkludert varme og varmt vann, men det er ikke nyere boliger. Likevel, de fleste eldre leiligheter har blitt godt vedlikeholdt i alle fall i et veldrevet borettslag eller sameie. 

Du skriver selv at helsa har blitt verre og at du ikke lenger kan jobbe deltid. Det kan kvalifisere til startlån. Snakk med boligkontoret, men ikke ta et nei for et nei. Det kan være du må selge før du kan søke startlån, og i følge noen på kg kan man ende opp med å få avslag på grunn av for høy egenkapital, men ville ikke tatt det som blir skrevet her inne for en direkte sannhet. Det er ikke meningen at du skal måtte leve av kjærestens inntekt. Søk bostøtte, både kommunal og statlig, i første omgang. Lykke til. 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja innskuddet, men betaler jo gjelden til borettslaget som ligger i fellesutgiftene. Har vel over 900 000 igjen som er knyttet til min leilighet. Selv om jeg ikke er personlig ansvarlig for den, må man jo betale ned på den i fellesutgiftene.

Anonymkode: 8184e...d94

Da er jo ikke leiligheten nedbetalt, er jo fortsatt nesten 1 mill i gjeld, da er det ikke rart med slike fellesutgifter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du bodd der og hvor mye har du nedbetalt på boliglånet du hadde? Nyere boliger har ofte høye fellesutgifter. Har du mulighet til å betale inn din del av gjelden borettslaget har? Kanskje du kan få startlån til det, eller få startlån og eventuelt tilskudd fra Husbanken til å kjøpe noe annet med lavere fellesutgifter. I Oslo er det vanlig å betale cirka 3500 - 4500 i fellesutgifter på en to-roms, inkludert varme og varmt vann, men det er ikke nyere boliger. Likevel, de fleste eldre leiligheter har blitt godt vedlikeholdt i alle fall i et veldrevet borettslag eller sameie. 

Du skriver selv at helsa har blitt verre og at du ikke lenger kan jobbe deltid. Det kan kvalifisere til startlån. Snakk med boligkontoret, men ikke ta et nei for et nei. Det kan være du må selge før du kan søke startlån, og i følge noen på kg kan man ende opp med å få avslag på grunn av for høy egenkapital, men ville ikke tatt det som blir skrevet her inne for en direkte sannhet. Det er ikke meningen at du skal måtte leve av kjærestens inntekt. Søk bostøtte, både kommunal og statlig, i første omgang. Lykke til. 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Har ikke boliglån. Betalte alt leiligheten kostet, men må jo nedbetale på borettslaget sin gjeld :) Ja det var lurt, skal forhøre meg om det. takk for tips :) 

5 minutter siden, Loff77 skrev:

Da er jo ikke leiligheten nedbetalt, er jo fortsatt nesten 1 mill i gjeld, da er det ikke rart med slike fellesutgifter

Men det er gjeld fra borettslaget på en måte. Leiligheten og innskuddet er betalt.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borettslaget ditt, kan du finne ut om de har en dårlig rente på lånet? Kanskje burde de reforhandle på denne?

Og hva med skattekortet ditt? Trekker du mye i skatt, kanskje denne kunne vært redusert (uten at du får baksmell selvsagt)?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/

Du nevner også internett, kanskje du kan finne noe rimeligere?


Uansett, som ufør, kan du i teorien bosette deg hvor som helst. Om du tar med behandlingene du har behov for, kanskje du kan finne en annen by(sentrum) som passer bedre din nåværende økonomi?

Anonymkode: 058d2...71e

Trekker 19 % i skatt.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke boliglån. Betalte alt leiligheten kostet, men må jo nedbetale på borettslaget sin gjeld :) Ja det var lurt, skal forhøre meg om det. takk for tips :) 

Men det er gjeld fra borettslaget på en måte. Leiligheten og innskuddet er betalt.

Trekker 19 % i skatt.

Anonymkode: 8184e...d94

Nei, ikke egentlig. Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikkert for jeg kjenner jo ikke din situasjon inngående, men sannsynligvis er det en del av gjelden til borettslaget som er bundet til din leilighet. Derfor er det oppgitt "totalpris" når det kommer til leiligheter.

Eksempel: en leilighet "koster" 1 000 000. Totalpris 4 000 000. For å få kjøpe denne leiligheten må man kunne få og betjene et lån på 4 mill. Selv om leiligheten "koster" 1. 
3 av millionene er gjeld tilknyttet leiligheten men det er borettslaget som står som låntaker av lånet. Noen steder kan man cashe ut det lånet, andre ganger ikke. Kan man cashe det ut så kan man betale betydelig lavere felleskostnader. Ofte da bare "løpende utgifter".

Anonymkode: 657ba...b98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke egentlig. Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikkert for jeg kjenner jo ikke din situasjon inngående, men sannsynligvis er det en del av gjelden til borettslaget som er bundet til din leilighet. Derfor er det oppgitt "totalpris" når det kommer til leiligheter.

Eksempel: en leilighet "koster" 1 000 000. Totalpris 4 000 000. For å få kjøpe denne leiligheten må man kunne få og betjene et lån på 4 mill. Selv om leiligheten "koster" 1. 
3 av millionene er gjeld tilknyttet leiligheten men det er borettslaget som står som låntaker av lånet. Noen steder kan man cashe ut det lånet, andre ganger ikke. Kan man cashe det ut så kan man betale betydelig lavere felleskostnader. Ofte da bare "løpende utgifter".

Anonymkode: 657ba...b98

Ja det er riktig slik du skriver, men om jeg selger er jeg ikke personlig ansvarlig for gjelden, den følger neste eier. 

Jeg måtte ikke ta opp lån, da jeg hadde nok penger til den, men må jo så klart betale ned  gjennom fellesutgiftene på fellesgjelden. Som jeg sa lengre opp så har jeg 900 000 igjen på gjelden knyttet til min leilighet.

Anonymkode: 8184e...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg selge boligen som jeg har kjøpt før jeg ble ufør, med mine egne oppsparte midler og kjenner jeg ikke har lyst til det.

Anonymkode: 8184e...d94

Det er ikke sikkert. Hvis du bor i en hensiktsmessig bolig som ikke er unødvendig dyr vil de gi deg supplerende sosial stønad uten at du må selge. Slike tilfeller kan f.eks. være hvis man er rullestolbruker og eier en bolig som er tilpasset det, og hvis man skulle ut på leie- eller kjøpe-markedet ville man ikke få en like god bolig for samme pris. Det skader hvertfall ikke å høre med dem. 

Anonymkode: 68fc2...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo som jeg sa lenger opp her da, typ "lurebolig". At man betaler under, og ofte langt under, halvparten av totalprisen av leiligheten og så blir sittende med skyhøye fellesutgifter.

Tok et kjapt søk på finn nå og det finnes faktisk mange leiligheter med så høye fellesutgifter. Faktisk ganske overrasket. 

Anonymkode: 657ba...b98

Du aner ikke hva du snakker om. Ts skriver hun har en snau million i fellesgjeld. Det er ikke mye dersom hun har en en leilighet som ikke er alt for gammel eller er nyrenovert av borettslaget. Så lenge det ikke underslås at det er fellesgjeld, er det ikke noe lureri inne i bildet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å gå rundt? Ble ufør for noen mnd siden og er i sjokk over hvor lite det egentlig er vi får.

Har man vært i lønnet arbeid og bidratt til samfunnet får man mer i uføretrygd. Logisk nok.

Anonymkode: 3d5cc...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om en samtale på NAV i tråd med § 17 i lov om sosiale tjenester.

Anonymkode: fda8d...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Be om en samtale på NAV i tråd med § 17 i lov om sosiale tjenester.

Anonymkode: fda8d...776

"Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det." 
Dette er § 17

Anonymkode: fda8d...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har man vært i lønnet arbeid og bidratt til samfunnet får man mer i uføretrygd. Logisk nok.

Anonymkode: 3d5cc...28a

Noen som alltid har vært i et lavtlønnsyrke store deler av livet kan vel fort få minstesats uansett da ufør kun skal være 66% av tidligere inntekt?

Anonymkode: 15920...bec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Da må jeg selge boligen som jeg har kjøpt før jeg ble ufør, med mine egne oppsparte midler og kjenner jeg ikke har lyst til det.

Anonymkode: 8184e...d94

Det er ikke alltid man har råd til alt man har lyst på.

Begynn med å finne nedbetalingstid og rente på fellesgjelden. Hvis det er kort nedbetalingstid kan du kanskje forlenge den ved å ta opp et eget rammelån. Er renta høy bør du sjekke om det er mulig å betale ned lånet individuelt ved å ta opp et vanlig huslån med lavere rente. Finner du ikke noen løsning må du flytte for å få ned kostnaden.

Anonymkode: 7b3e7...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo Ikke lønne seg å være ufør. Ja, man er syk, man kan ikke noe for det, men samfunnet kan ikke betale alle syke så mye at de har råd til ferier osv. Vi er heldige som i det hele tatt får penger til å klare oss da vi er syke. Det er en upopulær mening, men vi må faktisk se på hele bildet og hvis man gjør det så ser man at man er heldig. 

Jeg er veldig takknemlig for at jeg får penger selv om jeg er syk og ikke kan jobbe. Jeg går på aap på 2året nå. 

Anonymkode: 869c5...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Brunello skrev:

Du aner ikke hva du snakker om. Ts skriver hun har en snau million i fellesgjeld. Det er ikke mye dersom hun har en en leilighet som ikke er alt for gammel eller er nyrenovert av borettslaget. Så lenge det ikke underslås at det er fellesgjeld, er det ikke noe lureri inne i bildet. 

Nei det er iallefall ikke mye her. Leiligheten er nesten ny.

Anonymkode: 8184e...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid man har råd til alt man har lyst på.

Begynn med å finne nedbetalingstid og rente på fellesgjelden. Hvis det er kort nedbetalingstid kan du kanskje forlenge den ved å ta opp et eget rammelån. Er renta høy bør du sjekke om det er mulig å betale ned lånet individuelt ved å ta opp et vanlig huslån med lavere rente. Finner du ikke noen løsning må du flytte for å få ned kostnaden.

Anonymkode: 7b3e7...21e

Ja det er mulig , Har IN ordning her,men har ikke hatt økonomi til å betale ned på den noe mer enn jeg har gjort i fellesutgiftene.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...