Gå til innhold

100% Ufør og økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 100 % ufør med minstesats. Har 10500 kroner i fellesutgifter jeg betaler på, pluss strøm og internett og tlf. Har ingenting igjen nesten etterpå og må alltid ha hjelp fra kjæresten for å ha råd til mat. Hvordan klarer dere som også har minstesats å få det til å holde til neste måned? Og hva med ferie? Har ikke råd til å legge av, så alt ser så mørkt ut nå.

Hva har dere utbetalt netto? Her har jeg bare 16 500.

Hva betaler dre på og hvor mye sitter dere igjen med etterpå?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å gå rundt? Ble ufør for noen mnd siden og er i sjokk over hvor lite det egentlig er vi får.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10500kr i fellesutgifter pr måned? Pluss eget lån osv? Eller er det leieutgifter du mener? 

Må kanskje justere på kvaliteten på boligen dersom du sliter med å få økonomien til å gå rundt. Ellers er det å sette opp budsjett, kutte kostnader der man kan. 

Du hadde ikke privat uføreforsikring fra før? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må du gjøre noe med bosituasjonen din. evt søke kommune om tilskudd(som vanskeligstilt), for å beholde eksisterende bolig

Anonymkode: e6c65...3ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har felles økonomi med min mann, praktisk 😅

Anonymkode: aab03...56f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor over evne, trangt blir det uansett, men det budsjettet du legger opp der er ikke holdbart. 

Anonymkode: 85dca...605

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 68fc2...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10500 i boutgifter/felles utgifter var mye, når jeg går ut fra at dere betaler halvparten hver? Det er jo 21000 kr det. Kjenner noen som leier kommunal leilighet på 46 kvm for 12000, men vedkommende er enslig og ufør. Dere er to stk, og 21000 er altfor mye.

Vi er også to stk i husstanden. Jeg er ufør, og har utbetalt 15500 etter skatt og tvangstrekk på 1000 kr. Mannen har rundt 20000 utbetalt etter skatt fra jobb. Men jeg setter opp mine utgifter under. Vi leier.

Halve husleie inkl strøm 6000

Halve nternett og tv 500

Mobil 200

Forsikringer 500, mye av det er dyreforsikrinh

Buss/tog av og til 500. Vi har bare en bil, ikke alltid jeg kan bruke bilen. Reiser som regel med tog for å besøke fam 2 timer unna en gang i mnd.

Bil lån 500

Forsikring bil 300

Bensin, bompenger, parkering 1000

Vedlikehold bil : setter av en 1000 lapp.

Mat og hygiene 2500

Netflix, Spotify, viaplay, D play 500

Klær, fritid, diverse  1000

Lege, medisiner, kiropraktor 800 kr/mnd

Dette blir 15000 kr.  Det er ikke Hver mnd jeg kjøper klær. Kjøper kanskje noen nye plagg eller sko et par ganger i året. Har 500 kr til overs i mnd ca. Dette legger jeg av til tannlege, frisør, gaver og ting jeg ikke gjør hver mnd, samt dyrlege. Det jeg får ekstra utbetalt to ganger i året, når det er uten skatt i juni, og halv skatt i desember setter jeg også av.

Har derfor ikke råd til ferie hvert år, men det forventer jeg heller ikke å få, når jeg har de utgiftene som jeg har iht inntekten.. Mange ferier består heller i å besøke venner og familie, enn å reise utenlands. 

 

Anonymkode: bf768...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 5aa73...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Svarte i feil tråd. 

Anonymkode: 5aa73...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har et budsjett på 34.000 pr mnd. Altså 17.000 pr person. Vi synes det er rommelig, og kunnet absolutt kuttet mer ved behov. 

Vi fordeler det sånn (Har kun tatt med min halvpart så det blir sammenlignbart til TS):

- mat, bensin, buss, 5.000
- hus, strøm, Internett etc. 7.000
- eget forbruk 5.000 (frisør, hudpleie, hobby)

Kunne absolutt kuttet i eget forbruk, eller satt det av til sparing (sparing er holdt utenfor dette budsjettet). Pleier ikke reise på ferie. 

Det kan virke som du bor litt dyrt TS, er det mulig å gjøre noe med det?

Anonymkode: 28e1e...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newman01 skrev:

10500kr i fellesutgifter pr måned? Pluss eget lån osv? Eller er det leieutgifter du mener? 

Må kanskje justere på kvaliteten på boligen dersom du sliter med å få økonomien til å gå rundt. Ellers er det å sette opp budsjett, kutte kostnader der man kan. 

Du hadde ikke privat uføreforsikring fra før? 

Ja det er med oppvarming, men må betale strøm utenom som er på ca 700 kr mnd. Betaler 500 kr i internett i tillegg. Nei har ikke forsikring. Bor i byen pga helsen og må ha heis fordi jeg sliter med trapper og kan av og til ikke gå noe særlig, når sykdommen er på det verste.Det er ikke noe lån  i tillegg. Boligen er betalt, så har kun fellesutgiftene i borettslaget å betale på, men selv det blir for mye.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

10500 i boutgifter/felles utgifter var mye, når jeg går ut fra at dere betaler halvparten hver? Det er jo 21000 kr det. Kjenner noen som leier kommunal leilighet på 46 kvm for 12000, men vedkommende er enslig og ufør. Dere er to stk, og 21000 er altfor mye.

Vi er også to stk i husstanden. Jeg er ufør, og har utbetalt 15500 etter skatt og tvangstrekk på 1000 kr. Mannen har rundt 20000 utbetalt etter skatt fra jobb. Men jeg setter opp mine utgifter under. Vi leier.

Halve husleie inkl strøm 6000

Halve nternett og tv 500

Mobil 200

Forsikringer 500, mye av det er dyreforsikrinh

Buss/tog av og til 500. Vi har bare en bil, ikke alltid jeg kan bruke bilen. Reiser som regel med tog for å besøke fam 2 timer unna en gang i mnd.

Bil lån 500

Forsikring bil 300

Bensin, bompenger, parkering 1000

Vedlikehold bil : setter av en 1000 lapp.

Mat og hygiene 2500

Netflix, Spotify, viaplay, D play 500

Klær, fritid, diverse  1000

Lege, medisiner, kiropraktor 800 kr/mnd

Dette blir 15000 kr.  Det er ikke Hver mnd jeg kjøper klær. Kjøper kanskje noen nye plagg eller sko et par ganger i året. Har 500 kr til overs i mnd ca. Dette legger jeg av til tannlege, frisør, gaver og ting jeg ikke gjør hver mnd, samt dyrlege. Det jeg får ekstra utbetalt to ganger i året, når det er uten skatt i juni, og halv skatt i desember setter jeg også av.

Har derfor ikke råd til ferie hvert år, men det forventer jeg heller ikke å få, når jeg har de utgiftene som jeg har iht inntekten.. Mange ferier består heller i å besøke venner og familie, enn å reise utenlands. 

 

Anonymkode: bf768...3d4

Nei jeg bor alene, har bare kjæreste som hjelper meg pga jeg ikke har råd til mat. Får det bare til å rekke i 14 dager.Når jeg tar med sanitærprodukter også.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har et budsjett på 34.000 pr mnd. Altså 17.000 pr person. Vi synes det er rommelig, og kunnet absolutt kuttet mer ved behov. 

Vi fordeler det sånn (Har kun tatt med min halvpart så det blir sammenlignbart til TS):

- mat, bensin, buss, 5.000
- hus, strøm, Internett etc. 7.000
- eget forbruk 5.000 (frisør, hudpleie, hobby)

Kunne absolutt kuttet i eget forbruk, eller satt det av til sparing (sparing er holdt utenfor dette budsjettet). Pleier ikke reise på ferie. 

Det kan virke som du bor litt dyrt TS, er det mulig å gjøre noe med det?

Anonymkode: 28e1e...a4d

Vet ikke om jeg kan det fordi dette var billig og jeg må dessverre bo i byen. Har ingen taxi tt kort eller noe og sliter med å gå .

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 68fc2...f68

Da må jeg selge boligen som jeg har kjøpt før jeg ble ufør, med mine egne oppsparte midler og kjenner jeg ikke har lyst til det.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er 100 % ufør med minstesats. Har 10500 kroner i fellesutgifter jeg betaler på, pluss strøm og internett og tlf. Har ingenting igjen nesten etterpå og må alltid ha hjelp fra kjæresten for å ha råd til mat. Hvordan klarer dere som også har minstesats å få det til å holde til neste måned? Og hva med ferie? Har ikke råd til å legge av, så alt ser så mørkt ut nå.

Hva har dere utbetalt netto? Her har jeg bare 16 500.

Hva betaler dre på og hvor mye sitter dere igjen med etterpå?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å gå rundt? Ble ufør for noen mnd siden og er i sjokk over hvor lite det egentlig er vi får.

Anonymkode: 8184e...d94

Har like over deg, 17300 utbetalt.

Du stiller noen interessante spørsmål, som dette med ferie - jeg tror ikke det er meningen at "sånne som oss" skal få ferie, jeg klarer i hvert fall ikke spare til det. Buffer? Haha, nja, det står hele 5000 kroner på den bufferkontoen, og de pengene går med til eu-kontroll og service på bilen (om ikke det blir enda dyrere).

Bor landlig til, dermed har jeg svært lav husleie (4500), men det går en del strøm og ved på oppvarming. Jeg betaler heldigvis kun på billån per i dag, når det kommer til gjeld, jeg skyver på studielånet ved å ha utsettelse på det inntil videre. Snart må jeg finne penger til det også, og da blir i hvert fall ferie utelukket. Det er egentlig vanskelig nok å spare opp til uforutsette utgifter, samt ekstrating som bursdager, julegaver, penklær og slikt.

Anonymkode: 9a19d...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har like over deg, 17300 utbetalt.

Du stiller noen interessante spørsmål, som dette med ferie - jeg tror ikke det er meningen at "sånne som oss" skal få ferie, jeg klarer i hvert fall ikke spare til det. Buffer? Haha, nja, det står hele 5000 kroner på den bufferkontoen, og de pengene går med til eu-kontroll og service på bilen (om ikke det blir enda dyrere).

Bor landlig til, dermed har jeg svært lav husleie (4500), men det går en del strøm og ved på oppvarming. Jeg betaler heldigvis kun på billån per i dag, når det kommer til gjeld, jeg skyver på studielånet ved å ha utsettelse på det inntil videre. Snart må jeg finne penger til det også, og da blir i hvert fall ferie utelukket. Det er egentlig vanskelig nok å spare opp til uforutsette utgifter, samt ekstrating som bursdager, julegaver, penklær og slikt.

Anonymkode: 9a19d...002

Er du ufør, får du studielån slettet har jeg hørt :) Bare å søke om det. Ja, må vel kanskje finne noe annet, men vanskelig når man er avhengig av å bo i byen. Har ikke råd til bil og må ofte til legen. Og offentlig transport er det dårlig med utafor byen.

Anonymkode: 8184e...d94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts, har du prøvd å spørre kommunen om hjelp? som vanskeligstilt kan du få hjelp til å beholde eksisterende bolig. jeg fikk hjelp fra min kommune til ek for å kjøpe en liten leilighet(er ufør) og de kan også bidra til de som sliter med å beholde. eksisterende. skader ikke å prøve?

Anonymkode: e6c65...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts, har du prøvd å spørre kommunen om hjelp? som vanskeligstilt kan du få hjelp til å beholde eksisterende bolig. jeg fikk hjelp fra min kommune til ek for å kjøpe en liten leilighet(er ufør) og de kan også bidra til de som sliter med å beholde. eksisterende. skader ikke å prøve?

Anonymkode: e6c65...3ea

Hvordan gjør jeg det?

7 minutter siden, Wilma89 skrev:

Sjekk ut statlig bostøtte. Usikker på om du kvalifiserer, men verdt å sjekke ut. Legger ved link.

https://www.husbanken.no/bostotte/

Fått avslag på bostøtte, dessverre :( 

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er med oppvarming, men må betale strøm utenom som er på ca 700 kr mnd. Betaler 500 kr i internett i tillegg. Nei har ikke forsikring. Bor i byen pga helsen og må ha heis fordi jeg sliter med trapper og kan av og til ikke gå noe særlig, når sykdommen er på det verste.Det er ikke noe lån  i tillegg. Boligen er betalt, så har kun fellesutgiftene i borettslaget å betale på, men selv det blir for mye.

Nei jeg bor alene, har bare kjæreste som hjelper meg pga jeg ikke har råd til mat. Får det bare til å rekke i 14 dager.Når jeg tar med sanitærprodukter også.

Vet ikke om jeg kan det fordi dette var billig og jeg må dessverre bo i byen. Har ingen taxi tt kort eller noe og sliter med å gå .

Anonymkode: 8184e...d94

Jeg misforstod og trodde 10.500 var din andel av boutgiftene. Når du bor alene skjønner jeg de ikke kan kuttes. Har du to soverom så du kan leie ut det ene via Airbnb? Kunne du hatt lyst til å flytte sammen med kjæresten? (Det må ikke bare være pga økonomi altså, selv om det ville hjulpet). 

Anonymkode: 28e1e...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor for dyrt, og da er det bare tre løsninger.

1.reduser utgiftene ved å selge leiligheten og kjøpe noe du har råd til

2. reduser utgiftene med å få deg samboer, enten kjæresten eller leie ut dersom du har et ekstra soverom

3. øke inntekten ved å få seg jobb

Du får ikke ekstra stønad fordi du ikke vil avpasser bolig etter inntekt. 

Anonymkode: 08d23...bd9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...