Gå til innhold

100% Ufør og økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er med oppvarming, men må betale strøm utenom som er på ca 700 kr mnd. Betaler 500 kr i internett i tillegg. Nei har ikke forsikring. Bor i byen pga helsen og må ha heis fordi jeg sliter med trapper og kan av og til ikke gå noe særlig, når sykdommen er på det verste.Det er ikke noe lån  i tillegg. Boligen er betalt, så har kun fellesutgiftene i borettslaget å betale på, men selv det blir for mye.

Er det veldig høy fellesgjeld da eller, siden det er så høye fellesutgifter?
Var voldsomt høyt syns jeg. Litt sånn "lureboliger" som folk tror er billige, men så er de veldig dyre. 

Anonymkode: 657ba...b98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bor for dyrt, og da er det bare tre løsninger.

1.reduser utgiftene ved å selge leiligheten og kjøpe noe du har råd til

2. reduser utgiftene med å få deg samboer, enten kjæresten eller leie ut dersom du har et ekstra soverom

3. øke inntekten ved å få seg jobb

Du får ikke ekstra stønad fordi du ikke vil avpasser bolig etter inntekt. 

Anonymkode: 08d23...bd9

Har bare ett soverom. Ja må vel bare selge og flytte på landet, men da kommer jeg meg ikke til behandlinger, så derfor jeg er fortvilet.Er nødt til å gå i behandlinger for å klare med sykdommen. Er dårlig transporttilbud her også. Å bli samboer er uaktuelt dessverre. 

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig høy fellesgjeld da eller, siden det er så høye fellesutgifter?
Var voldsomt høyt syns jeg. Litt sånn "lureboliger" som folk tror er billige, men så er de veldig dyre. 

Anonymkode: 657ba...b98

Normalt med slike fellesutgifter her jeg bor iallefall.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Normalt med slike fellesutgifter her jeg bor iallefall.

Anonymkode: 8184e...d94

10500?? Hva er inkludert i de da? 

Anonymkode: 657ba...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme som deg i måneden og jeg er i delvis arbeid. Du bor alt for dyrt. Du må leve etter inntekten din. Ikke inntekten du skulle ønske du hadde. Jeg syntes jeg lever greit, men har ca 8000 i boutgifter. Du må lage budsjett og planlegge nøye. Det er ikke fett, men det er det det er. 

Anonymkode: 970c2...de4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange konkrete tips annet enn at jeg ville sett på muligheter til å få maks ut av råverene du kjøper på butikken. Så et program med Hellstrøm en gang hvor han hjalp en dame med dårlig råd hvordan hun kunne få mest mulig ut av maten hun lagde og kunne fryse ned til senere bruk.

Må si jeg blir opprørt når jeg hører om hvor lite det er å leve for. Må si jeg heller vil at mine skattepenger skal gå til å gi folk som uforskyldt har havnet i en utfordrende situasjon som ufør et levlig liv enn at pengene skal sløses bort i all verdens utredninger, konsulent lønninger og smøring for å posisjoner i FN. Politikere gjør meg kvalm.

Anonymkode: b4213...eea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10500?? Hva er inkludert i de da? 

Anonymkode: 657ba...b98

Renter/avdrag på felleslån i borettslaget, oppvarming,vaske av fellesarealer , tv osv. Men mp likevel betale strøm på 700 i mnd, så sliter litt selv med å forstå at det skal bli så dyrt når oppvarmingen er inkludert. Ikke varmekablene på badet da.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10500 i fellesutgifter på nedbetalt bolig? Da bor du for dyrt for din økonomi, kjøp noe billigere med lave felleskostnader og inkludert varmtvann/fyring. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mange konkrete tips annet enn at jeg ville sett på muligheter til å få maks ut av råverene du kjøper på butikken. Så et program med Hellstrøm en gang hvor han hjalp en dame med dårlig råd hvordan hun kunne få mest mulig ut av maten hun lagde og kunne fryse ned til senere bruk.

Må si jeg blir opprørt når jeg hører om hvor lite det er å leve for. Må si jeg heller vil at mine skattepenger skal gå til å gi folk som uforskyldt har havnet i en utfordrende situasjon som ufør et levlig liv enn at pengene skal sløses bort i all verdens utredninger, konsulent lønninger og smøring for å posisjoner i FN. Politikere gjør meg kvalm.

Anonymkode: b4213...eea

Ja det er ikke fett og spesielt når det ikke finnes alternativer :( Du er et godhjertet menneske som tenker på andre ❤️ 

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Loff77 skrev:

10500 i fellesutgifter på nedbetalt bolig? Da bor du for dyrt for din økonomi, kjøp noe billigere med lave felleskostnader og inkludert varmtvann/fyring. 
 

Ja innskuddet, men betaler jo gjelden til borettslaget som ligger i fellesutgiftene. Har vel over 900 000 igjen som er knyttet til min leilighet. Selv om jeg ikke er personlig ansvarlig for den, må man jo betale ned på den i fellesutgiftene.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Renter/avdrag på felleslån i borettslaget, oppvarming,vaske av fellesarealer , tv osv. Men mp likevel betale strøm på 700 i mnd, så sliter litt selv med å forstå at det skal bli så dyrt når oppvarmingen er inkludert. Ikke varmekablene på badet da.

Anonymkode: 8184e...d94

Men da må det jo være sykt høyt felleslån? Det tilsvarer jo avdragene på et lån på 2,5 millioner over 25 år.

Anonymkode: 657ba...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da må det jo være sykt høyt felleslån? Det tilsvarer jo avdragene på et lån på 2,5 millioner over 25 år.

Anonymkode: 657ba...b98

Trodde det var vanlig å betale ti tusen i fellesutgifter i borettslag. de fleste her ligger på det. 

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke holdbart, du har jo ingen ting igjen å leve for. Bor du mitt i en storby? Her er 5000 kr mye i fellesutgifter. Uansett du må gjøre noe med enten inntekten eller bosituasjonen. Du har rett og slett ikke råd til å bo så dyrt.

Anonymkode: 7e81d...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får utbetalt litt mindre enn deg i måneden. Når forsikring, strøm, medisiner, telefon, bredbånd, bensin og det aller nødvendigste av mat er betalt, da er kontoen bunnskrapt. Ferie er et fremmedord. Hvis bilen må inn på verksted,da sliter jeg. Så det må trikses og mikses etter beste evne. Det å være uføretrygdet og utbetaling etter minstesats er ikke noe luksusliv. 

Anonymkode: 0573f...72b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var vanlig å betale ti tusen i fellesutgifter i borettslag. de fleste her ligger på det. 

Anonymkode: 8184e...d94

Det blir jo som jeg sa lenger opp her da, typ "lurebolig". At man betaler under, og ofte langt under, halvparten av totalprisen av leiligheten og så blir sittende med skyhøye fellesutgifter.

Tok et kjapt søk på finn nå og det finnes faktisk mange leiligheter med så høye fellesutgifter. Faktisk ganske overrasket. 

Anonymkode: 657ba...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utbetalt litt mindre enn deg i måneden. Når forsikring, strøm, medisiner, telefon, bredbånd, bensin og det aller nødvendigste av mat er betalt, da er kontoen bunnskrapt. Ferie er et fremmedord. Hvis bilen må inn på verksted,da sliter jeg. Så det må trikses og mikses etter beste evne. Det å være uføretrygdet og utbetaling etter minstesats er ikke noe luksusliv. 

Anonymkode: 0573f...72b

Har du også ufør? Hvordan klarer du deg da? Jeg er så heldig for at jeg har en kjæreste som hjelper meg.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo som jeg sa lenger opp her da, typ "lurebolig". At man betaler under, og ofte langt under, halvparten av totalprisen av leiligheten og så blir sittende med skyhøye fellesutgifter.

Tok et kjapt søk på finn nå og det finnes faktisk mange leiligheter med så høye fellesutgifter. Faktisk ganske overrasket. 

Anonymkode: 657ba...b98

Ja ikke sant, synes det er veldig dyrt selv. Ingen her som bare betaler 5 tusen i fellesutgifter.  Tør ikke å tenke på hva jeg gjør om det blir slutt mellom kjæresten min og meg 😮 Da sliter jeg.

Anonymkode: 8184e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du skriver fellesutgifter, mener du alt inkludert renter og avdrag?

Men ja, du bor for dyrt. Som enslig ufør er det ofte ikke noen annen åpenbar løsning enn en mindre bolig i en mindre by.

Anonymkode: d2476...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdens minstesats er ikke noe å leve godt på. Man kan ikke ha samme standard som er vanlig i Norge i dag. Befolkningen i Norge har generelt god råd. På uføretrygd faller man fort utenfor og må leve litt annerledes. Jeg er uføretrygdet, men gift med en håndverker, vi klarer oss greit, selv om vi har 5 barn tilsammen. I forhold til gjennomsnittsinntekt og hva folk har å rutte med, så er vi relativt fattig, men det føles ikke sånn. Vi har hus, hytte, bil og legger oss aldri sulten. Drar på ferie innimellom, da min mann får feriepenger. Vi klarer nok aldri få fete sparekontoer, eller hjelpe barna våre noe særlig økonomisk. Men hva er alternativet, et liv på gata uten penger. Nei takk.

Du har eid leiligheten en stund sier du, da vil du vel kanskje selge med en liten gevinst? Boligkjøp er investering, tror ikke du vil tape dine tidligere oppsparte midler. Tvert imot vil du sitte igjen med mer etter salg, med mindre du har belånt leiligheten veldig mye. Boligpriser handler mange steder mye om beliggenhet, jeg tror nok du kan finne noe rimeligere og likevel bo sentralt nok. Å måtte låne penger for å få mat hver måned er ikke holdbart for noen. Og om du ikke får til å jobbe litt, må utgiftene ned. Det kan være noen tusenlapper å spare om du skifter bank eller refinansierer. Jeg sper på inntekten litt ved å være støttekontakt, det gir 3000 ekstra inn i mnd, og jeg jobber da 4-6 timer i uka, når det passer meg. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca 20.000.

Husleie enebolig med to soverom og stor hage pr.mnd: 4000

Strøm pr.mnd: ca 500

Bilforsikring i året: 2200

Bor selvfølgelig ikke i Norge, det hadde blitt veldig dyrt og bekymringene for økonomien ville gjort livssituasjonen vanskelig. 

Anonymkode: 1d6eb...8b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt ca 20.000.

Husleie enebolig med to soverom og stor hage pr.mnd: 4000

Strøm pr.mnd: ca 500

Bilforsikring i året: 2200

Bor selvfølgelig ikke i Norge, det hadde blitt veldig dyrt og bekymringene for økonomien ville gjort livssituasjonen vanskelig. 

Anonymkode: 1d6eb...8b2

Det er ikke alle uføre som har mulighet til å bo billig i utlandet.

Anonymkode: 15920...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...