Gå til innhold

Hvilke konsekvenser får det å reise utenlands i sommerferien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Loff77 skrev:


 

Virker ikke som att du forstår hva vi snakker om, er jo ikke snakk om helsereiser eller lengre rehabiliteringsopphold i hele tatt hva f... snakker du om?

Ts snakket om å kjøre egen bil til Tyskland, med europeisk helsetrygdkort, men uten reiseforsikring. La oss si han kommer ut for en trafikkulykke og får en skade som trenger tid til å leges og ikke har en bil lenger for å kjøre hjem, eller han får et akutt hjerneslag eller hjerteinfarkt, eller en akutt blindtarmbetennelse, eller korona og får ikke komme deg hjem før du er frisk - det kan ta flere uker selv om du ikke blir så syk at du havner på sykehus. Da sier jeg bare god tur! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Krantz95 skrev:

 

Og når korona ikke er farlig for de under 65 år som ikke har underliggende sykdom 

Kan du slutte med denne feilinformasjon?

 

Yngre mennesker uten underliggende sykdommer kan også bli alvorlig syke av covid-19.  Sannsynligheten er liten, rundt 2% eller noe slikt, men risikoen eksisterer.

12 timer siden, Krantz95 skrev:

Tror ikke noen under 65 år uten underliggende sykdom som blir smittet med korona trenger rehabilitering og ambulansefly 🙂

 

Nehei? Denne mannen er 56 år, uten underliggende sykdommer, og ble intervjuet under rehabilitering ved catosenteret i Sin.

 

https://www.tb.no/terje-56-kunne-ikke-en-gang-pusse-tennene-etter-fem-uker-i-koma-jeg-hadde-ikke-hatt-en-sjanse-hvis-jeg-hadde-blitt-sendt-hjem/f/5-76-1304056

Sitat

 

Fem uker lå han i koma. Han kan fortelle at det var perioder hvor tilstanden hans var svært kritisk. Det var lungene det gikk hardest ut over.

Terje var ikke i en av risikogruppene og hadde ingen underliggende sykdommer fra før.

 

Andre tilfeller blir rehabilitert ved kysthospitalet i Stavern.  Også der mottar de yngre mennesker uten tidligere underliggende sykdommer. 

 

Som jeg skrev, risikoen er liten men den er der. 

Det er opp til hver enkelt om de vil ta sjansen på at de ikke tilhører den lille prosentandelen som kan bli alvorlig syke, men da må de ta avgjørelsen basert på fakta, ikke på ønsketenkning og feil informasjon. 

 

Anonymkode: 4c3c7...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk er så du i hodene sine å reiser ut av landet når det er verdenspandemi og myndigheter og UD advarer sterkt så er det til pass for dem. Ærlig talt. Kan tro det skal bli medieoppslag fremover; om folk som sitter fast, om folk som ikke får helsehjelp og om folk som får milliongjeld etter 14 dager på Granca forde de bare MÅTTE reise mens verden slet med farlig pandemi. 

IQ null folk!

Anonymkode: 33b9d...106

Jada, så teit å reise til et annet nordisk land med samme smittebilde som Norge for å treffe mindreårige barn eller ektefelle som man ikke har sett siden januar/februar. 

Anonymkode: 2d65c...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier det er helt uproblematisk å reise utenlands i sommer, les denne uttalelsen fra Gjensidige før dere drar:

https://www.nettavisen.no/livsstil/advarer-nordmenn-som-skal-pa-bilferie/3423976278.html

 

 

Anonymkode: 8adfa...be3

Dette gjelder reparasjon av bil i land med unntakstilstand. Irrelevant for dem som reiser med fly til for eksempel Danmark. 

Anonymkode: 2d65c...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du slutte med denne feilinformasjon?

Yngre mennesker uten underliggende sykdommer kan også bli alvorlig syke av covid-19.  Sannsynligheten er liten, rundt 2% eller noe slikt, men risikoen eksisterer.

Nehei? Denne mannen er 56 år, uten underliggende sykdommer, og ble intervjuet under rehabilitering ved catosenteret i Sin.

Anonymkode: 4c3c7...0ee

Ja, selvfølgelig kan man bli skikkelig syk hvis man er uheldig. Det kan man overalt i verden når som helst 🙂 

Jeg kunne dødd av Dengue-feber, Kolera eller noe annet morsomt når jeg var i Kambodsja for noen år siden. Dette visste jeg på forhånd, men valgte likevel å dra dit. Man bør ha et realistisk syn på risiko. Ikke overdrive som du gjør, men heller ikke underslå risikoen.

Det er alltid mer risiko å reise kontra å bare bli hjemme hos seg selv.... Men det er kjeeeeeeedelig 🙂 

Risikoen er veldig liten for alvorlig Covid-19-sykdom for friske mennesker. Jeg mener risikoen er betydelig lavere enn risikoen for sykdom/skade på turen min til Kambodsja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ja, selvfølgelig kan man bli skikkelig syk hvis man er uheldig.

Så hvorfor sier du ikke det da, i stedet for å kverne på at covid-19 er helt "ufarlig for folk under 65, og uten underliggende sykdommer"?

Anonymkode: 4c3c7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor sier du ikke det da, i stedet for å kverne på at covid-19 er helt "ufarlig for folk under 65, og uten underliggende sykdommer"?

Anonymkode: 4c3c7...0ee

Fordi Covid-19 er like ufarlig som andre sykdommer/ulykker man kan komme ut for på reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krantz95 skrev:

Fordi Covid-19 er like ufarlig som andre sykdommer/ulykker man kan komme ut for på reise.

"Jeg mener covid-19 er en ufarlig sykdom for de fleste" er en mening.  Din, eller andres, personlige mening er ikke et godt utgangspunkt for å ta en avgjørelse om å utsette seg for risiko, uansett hvor stor eller liten risikoen er.

 

 

Anonymkode: 4c3c7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, reiseglad skrev:

Ts snakket om å kjøre egen bil til Tyskland, med europeisk helsetrygdkort, men uten reiseforsikring. La oss si han kommer ut for en trafikkulykke og får en skade som trenger tid til å leges og ikke har en bil lenger for å kjøre hjem, eller han får et akutt hjerneslag eller hjerteinfarkt, eller en akutt blindtarmbetennelse, eller korona og får ikke komme deg hjem før du er frisk - det kan ta flere uker selv om du ikke blir så syk at du havner på sykehus. Da sier jeg bare god tur! :ironi:

Med unntak av koronaen dekker reiseforsikring hjemtransport. Hvis du er i en trafikkulykke eller får hjerneslag, skjer rehabiliteringen (hvis nødvendig) i Norge.
I Tyskland blir man innlagt på sykehuset på lik linje med landets egne borgere hvis man får korona (eller andre tilstander/sykdommer).
 

Problemet oppstår først og fremst hvis man, som du sier, etter utskriving fra sykehuset etter å ha hatt korona ikke er frisk nok til å reise hjem, eller hvis man får korona uten å bli alvorlig syk, men må i hjemmekarantene. Så må hver enkelt tenke på hvor stor man mener risikoen er for at dette skal skje, og om man har økonomi til å forlenge turen med noen uker hvis nødvendig, og ut fra det ta et valg.

Men de fleste scenariene du beskriver går altså helt fint (eller rettere sagt, som ellers), så lenge man sjekker at reiseforsikringen fremdeles gjelder (minus korona). 

Anonymkode: f1e3b...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krantz95 skrev:

Ja, selvfølgelig kan man bli skikkelig syk hvis man er uheldig. Det kan man overalt i verden når som helst 🙂 

Jeg kunne dødd av Dengue-feber, Kolera eller noe annet morsomt når jeg var i Kambodsja for noen år siden. Dette visste jeg på forhånd, men valgte likevel å dra dit. Man bør ha et realistisk syn på risiko. Ikke overdrive som du gjør, men heller ikke underslå risikoen.

Det er alltid mer risiko å reise kontra å bare bli hjemme hos seg selv.... Men det er kjeeeeeeedelig 🙂 

Risikoen er veldig liten for alvorlig Covid-19-sykdom for friske mennesker. Jeg mener risikoen er betydelig lavere enn risikoen for sykdom/skade på turen min til Kambodsja.

Jeg har vært i Kambodsja selv, og er enig i det. Sannsynligheten for skade/sykdom er høyere i Kambodsja, for ikke å glemme at hvis man skulle bli syk/skadet, er helsevesenet elendig. Utlendinger som bor der reiser til og med utenlands for å vaksinere ungene sine...! 

Anonymkode: f1e3b...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange svar og meninger!

Jeg har vært i kontakt med Gjensidige selv, og de bekrefter at reiseforsikringen gjelder som vanlig utenom Corona-relaterte hendelser. Det vil da si at om jeg er i en ulykke av noe slag, så gjelder reiseforsikringen.

Dette betrygget meg veldig, så takk til den som tipset om det!

Da kommer jeg til å reise med god samvittighet i sommer. Jeg er ung og frisk, og har sannsynligvis allerede hatt Covid-19 etter en Asia-tur i Januar.

Jeg har reist i snart 100 land, og utsatt meg for farer overalt i verden. Ser ikke at det er farligere for meg å reise i Europa i sommer, enn det var å dra på fjelltur i Tibet, eller sove ute i jungelen i Guatemala.

God sommer! TS 

Anonymkode: d76e3...5e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Hvis folk er så du i hodene sine å reiser ut av landet når det er verdenspandemi og myndigheter og UD advarer sterkt så er det til pass for dem. Ærlig talt. Kan tro det skal bli medieoppslag fremover; om folk som sitter fast, om folk som ikke får helsehjelp og om folk som får milliongjeld etter 14 dager på Granca forde de bare MÅTTE reise mens verden slet med farlig pandemi. 

IQ null folk!

Anonymkode: 33b9d...106

Synes det er fjernere at Europa åpner 15. juni og Norge nekter å være med.

Anonymkode: 381f6...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, og takk for mange svar og meninger!

Jeg har vært i kontakt med Gjensidige selv, og de bekrefter at reiseforsikringen gjelder som vanlig utenom Corona-relaterte hendelser. Det vil da si at om jeg er i en ulykke av noe slag, så gjelder reiseforsikringen.

Dette betrygget meg veldig, så takk til den som tipset om det!

Da kommer jeg til å reise med god samvittighet i sommer. Jeg er ung og frisk, og har sannsynligvis allerede hatt Covid-19 etter en Asia-tur i Januar.

Jeg har reist i snart 100 land, og utsatt meg for farer overalt i verden. Ser ikke at det er farligere for meg å reise i Europa i sommer, enn det var å dra på fjelltur i Tibet, eller sove ute i jungelen i Guatemala.

God sommer! TS 

Anonymkode: d76e3...5e6

God tur :)

Anonymkode: 381f6...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så stor forskjell selskapene imellom? Jeg har Europeiske og de dekker ingenting, hverken vanlig sykdom, ulykke, forsinkelse eller tyveri så lenge reiserådet står.

Anonymkode: 6c2a7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så stor forskjell selskapene imellom? Jeg har Europeiske og de dekker ingenting, hverken vanlig sykdom, ulykke, forsinkelse eller tyveri så lenge reiserådet står.

Anonymkode: 6c2a7...a6c

Det gjelder nok de aller fleste selskap, det er helt vanlig at reiseforsikring ikke gjelder på noen punkter når UD fraråder reise.

Anonymkode: 1357f...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så stor forskjell selskapene imellom? Jeg har Europeiske og de dekker ingenting, hverken vanlig sykdom, ulykke, forsinkelse eller tyveri så lenge reiserådet står.

Anonymkode: 6c2a7...a6c

Jeg hadde også europeiske, men byttet til gjensidige. Hva er poenget med å ha en ubrukelig reiseforsikring? En betaler jo for et produkt som en ikke kan bruke.

Anonymkode: b44b5...7a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2020 at 11:13 AM, Krantz95 said:

Ja, selvfølgelig kan man bli skikkelig syk hvis man er uheldig. Det kan man overalt i verden når som helst 🙂 

Jeg kunne dødd av Dengue-feber, Kolera eller noe annet morsomt når jeg var i Kambodsja for noen år siden. Dette visste jeg på forhånd, men valgte likevel å dra dit. Man bør ha et realistisk syn på risiko. Ikke overdrive som du gjør, men heller ikke underslå risikoen.

Det er alltid mer risiko å reise kontra å bare bli hjemme hos seg selv.... Men det er kjeeeeeeedelig 🙂 

Risikoen er veldig liten for alvorlig Covid-19-sykdom for friske mennesker. Jeg mener risikoen er betydelig lavere enn risikoen for sykdom/skade på turen min til Kambodsja.

Neida, de fleste ulykker skjer i hjemmet 😅 Gleder meg til å reise igjen.

Anonymkode: f409c...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også europeiske, men byttet til gjensidige. Hva er poenget med å ha en ubrukelig reiseforsikring? En betaler jo for et produkt som en ikke kan bruke.

Anonymkode: b44b5...7a7

Treningssentre fakturerer jo også for en tjeneste man ikke kan bruke... 

Anonymkode: 2d65c...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Treningssentre fakturerer jo også for en tjeneste man ikke kan bruke... 

Anonymkode: 2d65c...0e2

Man står jo fritt til å melde seg av det og, noe jeg gjorde. Men det er jo vel forskjell på selskapene også, mitt sluttet å fakturere og vi har til gode de stengte ukene vi har betalt for når det åpner.

Anonymkode: b44b5...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...