Gå til innhold

Hvilke konsekvenser får det å reise utenlands i sommerferien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta meg en tur til Tyskland, og muligens andre europeiske land som grenser til Tyskland, i sommerferien.

Vet at det snakkes om å åpne opp til nærliggende land (f.eks. Tyskland), innen 20. Juli, men jeg vil dra før det. Kommer sannsynligvis hjem etter det, så er ikke sikkert det blir karantene da.

Jeg skal kjøre egen bil, og har europeisk helsetrygdekort. Kommer til å holde meg unna folkemengder, og selvsagt være forsiktig.

Hvilke konsekvenser kan dette få for meg?

Hvilke grunner er det til at jeg ikke bør dra?

Anonymkode: d76e3...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ulovlig. Det eneste er vel at hvis det skjer noe, så kan du ikke regne med noe bistand fra norske myndigheter. Også litt usikker på om reiseforsikring gjelder 

Anonymkode: cc07a...e9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dagers karantene når du komnmer hjem. Pr nå er det jo umulig å kjøre bil til Tyskland. Og vil også bli det senere, hvis du ikke har 12 dager i DK å avse. (6 dager for å komme inn pr vei)

Anonymkode: 8bca9...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra karantene og reiseforsikring, ingen;)

Ta med helsetrygdkortet så får du medisinsk hjelp, tut og kjør😀

Endret av Loff77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har europeisk helsetrygdekort hjelper deg ikke hvor koronaen blusser opp, da blir du rett og slett ikke prioritert på sykehuset. Men klart, akkurat det er worst case.

 

Du får heller ikke hjelp til å komme hjem eller bidrag økonomisk hvis det skulle skje noe. En ting er hvis grensene stenges og du hverken har inntekt eller plass å bo som du såklart må betale selv, men hvis du er i en bilulykke og ikke kan transporteres hjem uten ambulansefly eller annen type medisinsk hjelp så er du stuck på sykehuset. Det vil si at det er din familie som må lide økonomisk fordi du valgte å reise uten forsikring mtp at de må dekke opphold og reise selv, må reise uten egen forsikring og må ta fri eller permisjon fra jobb for å være med deg. Eller la deg ligge helt alene på sykehuset, da. 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såklart, "det skjer ikke meg". 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Loff77 skrev:

Bortsett fra karantene og reiseforsikring, ingen;)

Ta med helsetrygdkortet så får du medisinsk hjelp, tut og kjør😀

Kom på en sak fra jobb nå (jeg jobber med forsikring) hvor sønnen til en kunde havnet i koma etter trafikkulykke og forsikringen hans var utgått. Foreldrene måtte selge huset for å få fraktet han hjem igjen fordi regningen ble så stor (det ble forøvrig skrevet mye om i media også).

 

Så man setter potensielt familien igjennom et helvete om noe skulle skje og man ikke har forsikring. Blir du skadet eller dør så er det de som lå ta regninga (og det å frakte et lik på fly er IKKE billig). Så kanskje greit å ikke komme med råd rundt ting som du åpenbart ikke kan så mye om. 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke ennå, men om det er dagens begrensninger som blir videreført til du skal reise selv, så er det 10 dager karantene når du kommer hjem og sannsynligvis ikke gyldig reiseforsikring på grunn av eksisterende reiseråd. Det kan også være karantenerestriksjoner dit du drar. Og skal du dra gjennom Danmark på veien, så må man ha booket 6 overnattinger. Hvis man da skal tilbake via Danmark også, så kan det være at du må vise til 6 nye bookede overnattinger på returen. 

Jeg ville ventet til restriksjonene evt. blir lempet på litt senere i juli. 

Anonymkode: 25ffa...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kom på en sak fra jobb nå (jeg jobber med forsikring) hvor sønnen til en kunde havnet i koma etter trafikkulykke og forsikringen hans var utgått. Foreldrene måtte selge huset for å få fraktet han hjem igjen fordi regningen ble så stor (det ble forøvrig skrevet mye om i media også).

 

Så man setter potensielt familien igjennom et helvete om noe skulle skje og man ikke har forsikring. Blir du skadet eller dør så er det de som lå ta regninga (og det å frakte et lik på fly er IKKE billig). Så kanskje greit å ikke komme med råd rundt ting som du åpenbart ikke kan så mye om. 

Anonymkode: d17d9...e1d

Du vet tydeligvis ikke hva du prater om! I Europa får du gratis hjelp på lik linje med innbyggerne i landet. Tyskland som har ett svært godt helsevesen får du gratis respirator hvis du trenger det. 
Usa og andre land så blir det jo annerledes

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke ennå, men om det er dagens begrensninger som blir videreført til du skal reise selv, så er det 10 dager karantene når du kommer hjem og sannsynligvis ikke gyldig reiseforsikring på grunn av eksisterende reiseråd. Det kan også være karantenerestriksjoner dit du drar. Og skal du dra gjennom Danmark på veien, så må man ha booket 6 overnattinger. Hvis man da skal tilbake via Danmark også, så kan det være at du må vise til 6 nye bookede overnattinger på returen. 

Jeg ville ventet til restriksjonene evt. blir lempet på litt senere i juli. 

Anonymkode: 25ffa...621

Dette er ikkeriktig;for personer med fast bopæl i Tyskland eller de nordiske lande (Sverige, Norge, Finland og Island) anses det for anerkendelsesværdigt at foretage transit gennem Danmark med henblik på ferieophold uden for Danmark. Fx har en person med fast bopæl i Tyskland, der ønsker at rejse igennem Danmark med henblik på at holde ferie i Sverige eller andetsteds i Tyskland, eksempelvis Sylt, et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å ta meg en tur til Tyskland, og muligens andre europeiske land som grenser til Tyskland, i sommerferien.

Vet at det snakkes om å åpne opp til nærliggende land (f.eks. Tyskland), innen 20. Juli, men jeg vil dra før det. Kommer sannsynligvis hjem etter det, så er ikke sikkert det blir karantene da.

Jeg skal kjøre egen bil, og har europeisk helsetrygdekort. Kommer til å holde meg unna folkemengder, og selvsagt være forsiktig.

Hvilke konsekvenser kan dette få for meg?

Hvilke grunner er det til at jeg ikke bør dra?

Anonymkode: d76e3...5e6

Mitt beste tips er å følge med på nyhetene,om du er avhengig av å få infoen din fra kvinneguiden så har du et større problem enn 10 dagers karantene.

Anonymkode: 2c39b...23f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Loff77 skrev:

Du vet tydeligvis ikke hva du prater om! I Europa får du gratis hjelp på lik linje med innbyggerne i landet. Tyskland som har ett svært godt helsevesen får du gratis respirator hvis du trenger det. 
Usa og andre land så blir det jo annerledes

Koko. Er det overfylt kapasitet så har brogerne priprotet (og hvis du har fulgt med litt så har dette vært fare og frykt nr 1 ved korona). Dette har de gått ut med flere ganger, at du har helfo-kort men hadde det feks vært i Nord-Italia så hadde de tatt inn egne borgere før deg. Og su blir ikke fraktet hjem, den kostnaden må du eller familien din ta hvis noe skjer. Så er du i en bilulykke og havner i koma så må enten familien din betale for å være med deg med de risikoene det innebærer uten forsikring selv og inkludert fri fra j8bb, ulønnet permisjon, opphold, reise ect ect, de må betale for å få deg fraktet hjem eller du må ligge alene. Dør du så må familien din frakte liket hjem (vi snakker fort 100k+ i kostnader også skal du begraves i tillegg etterpå). 

 

Så neida, du tar ikke voldsomme risikoer ved å reise selv, du legger bare risikoen over på de nær deg som hadde gjort alt de kan for å hjelpe deg hvis du ikke kan handle selv. 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt land kan forøvrig også erklære unntak og velge selv om de vil fravike behandlingtilbud via Helfo nå, så du er ansvarlig selv for å sjekke om landene du skal igjennom faktisk tilbyr helsehjelp i forbindelse med korona. 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Koko. Er det overfylt kapasitet så har brogerne priprotet (og hvis du har fulgt med litt så har dette vært fare og frykt nr 1 ved korona). Dette har de gått ut med flere ganger, at du har helfo-kort men hadde det feks vært i Nord-Italia så hadde de tatt inn egne borgere før deg. Og su blir ikke fraktet hjem, den kostnaden må du eller familien din ta hvis noe skjer. Så er du i en bilulykke og havner i koma så må enten familien din betale for å være med deg med de risikoene det innebærer uten forsikring selv og inkludert fri fra j8bb, ulønnet permisjon, opphold, reise ect ect, de må betale for å få deg fraktet hjem eller du må ligge alene. Dør du så må familien din frakte liket hjem (vi snakker fort 100k+ i kostnader også skal du begraves i tillegg etterpå). 

 

Så neida, du tar ikke voldsomme risikoer ved å reise selv, du legger bare risikoen over på de nær deg som hadde gjort alt de kan for å hjelpe deg hvis du ikke kan handle selv. 

Anonymkode: d17d9...e1d

Makan til møl du finner på da😀 Selvfølgelig reiser man ikke til nord Italia nå når man vet hvordan det er. Tyskland har så god kapasitet att de importerer smittede fra Frankrike og Spania.

Uproblematisk å reise dit. Hva faen skal jeg flys hjem for hvis jeg ligger i respirator i Tyskland ? Ikke trenger jeg å bli holdt i hånda under komaen heller.

Stoler vel så mye på Tysk helsevesen. 

Hvis de evt vil begrave meg hjemme så arver de mer enn nok til det😀 Tut og kjør 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips er å følge med på nyhetene,om du er avhengig av å få infoen din fra kvinneguiden så har du et større problem enn 10 dagers karantene.

Anonymkode: 2c39b...23f

Man får hjelp på sykehuset, men ikke transport hjem. Hver eneste dag transporteres flere alvorlig syke og skadete hjem med ambulansefly. Uten gyldig forsikring får man ikke det. Familien må da betale. Det påløper seg fort fra noen 100 tusen til millioner. Utenfor EøS får du ikke hjelp uten å stille garanti, uten forsikring. Frarådes reiser er man stuck. Da har man i realiteten ikke noe krav på hjelp.

Anonymkode: 69477...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får hjelp på sykehuset, men ikke transport hjem. Hver eneste dag transporteres flere alvorlig syke og skadete hjem med ambulansefly. Uten gyldig forsikring får man ikke det. Familien må da betale. Det påløper seg fort fra noen 100 tusen til millioner. Utenfor EøS får du ikke hjelp uten å stille garanti, uten forsikring. Frarådes reiser er man stuck. Da har man i realiteten ikke noe krav på hjelp.

Anonymkode: 69477...b94

Forsikringen er kun ugyldig for korona. For alt annet gjelder den.

Og når korona ikke er farlig for de under 65 år som ikke har underliggende sykdom er det ikke noe problem å reise i hele verden for de aller fleste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Krantz95 skrev:

Forsikringen er kun ugyldig for korona. For alt annet gjelder den.

Og når korona ikke er farlig for de under 65 år som ikke har underliggende sykdom er det ikke noe problem å reise i hele verden for de aller fleste.

Det er ikke alle forsikringsselskap som dekker for resten heller, så det kan være greit. 

 

28 minutter siden, Loff77 skrev:

Makan til møl du finner på da😀 Selvfølgelig reiser man ikke til nord Italia nå når man vet hvordan det er. Tyskland har så god kapasitet att de importerer smittede fra Frankrike og Spania.

Uproblematisk å reise dit. Hva faen skal jeg flys hjem for hvis jeg ligger i respirator i Tyskland ? Ikke trenger jeg å bli holdt i hånda under komaen heller.

Stoler vel så mye på Tysk helsevesen. 

Hvis de evt vil begrave meg hjemme så arver de mer enn nok til det😀 Tut og kjør 

Møl ja. Noen er vel bare litt kortere enn andre, ikke så mye å gjøre med det. Man tar selvfølgelig sin egen risiko, tut og kjør og god tur og sånt! Leit å høre at du ikke har noe særlig til nettverk som hadde stilt opp om det skjedde deg noe 💔

 

Videre så svarer jeg bare på TS sitt spørsmål, også kan vedkommende ta en avgjørelse selv på hva hun eller han ønsker å risikere. 

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krantz95 skrev:

Forsikringen er kun ugyldig for korona. For alt annet gjelder den.

Og når korona ikke er farlig for de under 65 år som ikke har underliggende sykdom er det ikke noe problem å reise i hele verden for de aller fleste.

Så det kan være greit å sjekke ut****

Anonymkode: d17d9...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får hjelp på sykehuset, men ikke transport hjem. Hver eneste dag transporteres flere alvorlig syke og skadete hjem med ambulansefly. Uten gyldig forsikring får man ikke det. Familien må da betale. Det påløper seg fort fra noen 100 tusen til millioner. Utenfor EøS får du ikke hjelp uten å stille garanti, uten forsikring. Frarådes reiser er man stuck. Da har man i realiteten ikke noe krav på hjelp.

Anonymkode: 69477...b94

Men hvorfor skal man transporteres hjem hvis man får like bra hjelp der man er??

Anonymkode: 7446d...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal man transporteres hjem hvis man får like bra hjelp der man er??

Anonymkode: 7446d...45c

Det kan bli veldig dyrt:

«Helfo anbefaler at du i tillegg til Europeisk helsetrygdkort også har en reiseforsikring. I mange land får du ikke dekket utgifter til helsetjenester fullt ut fra det offentlige. Dette kan også gjelde sykehusopphold.

Helsetrygdkortet dekker ikke utgifter til hjemreise når du er blitt syk eller utsatt for en ulykke. En reiseforsikring vil sikre deg mot utgifter som oppholdslandet ikke dekker, eller utgifter ved hjemreise.»

Anonymkode: 69477...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...