Gå til innhold

Sier du «myk-is», «soft ice (cream)» eller «soft-is»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det beste er folk som sier "why - fi"

Anonymkode: b6933...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi blander jo norsk og engelsk/andre språk hele tiden, så synes helt ærlig ikke det er rart å si softis.

Anonymkode: 32455...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre med en pen softis, enn en soft penis. 

Anonymkode: a0d05...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Var også noe å henge seg opp i. Vi har mange engelske ord i språket vårt. Hva med shorts? Sier du korte bukser?? 

Sier selvfølgelig softis

Eller så har du ordet badeshorts som også blir samme greia. Ett norsk og ett engelsk ord. Vi har nok veldig mange sånne hvis vi bare tenker etter.

Anonymkode: 681eb...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så har du ordet badeshorts som også blir samme greia. Ett norsk og ett engelsk ord. Vi har nok veldig mange sånne hvis vi bare tenker etter.

Anonymkode: 681eb...61e

Ja, det har vi nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.6.2020 den 13.15, Perelandra skrev:

Sier softis. 

Myk-is er for meg noe annet. Det var et produkt som ble lansert av Henning Olsen på 80-tallet. Myk-isen, som ble solgt i toliters bokser, var tilsatt et stoff som gjorde isen mykere selv om den kom rett fra fryseren. Dette ble senere forbudt. Jeg husker ikke hva slags stoff som ble bruk, men lurer på om det kanskje var glyserol. 

Jeg har lurt på hva som skjedde med myk-isen, eller om det bare var et falskt minne. Takk!

Jeg sier softis, og peanøtter. Det er ulogisk, men jeg får ihvertfall ikke fnatt av det, som av "peanutter" og "mjukis".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2020 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Jeg mener, sistnevnte som mange sier er jo helt ulogisk og rart! Soft er engelsk og is er norsk, blir bare tåpelig å si det på den måten! Som å si «milk sjokolade» eller «whipped krem».

Anonymkode: 20abe...062

Såftis. Såftisen er en spesiell iskategori som ikke er hard som is. Mykis er et begrep som ble brukt for noen år siden om vanlig is som ble litt fortere myk enn de andre isene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...