Gå til innhold

Enebolig vs tomannsbolig/kjedet enebolig/rekkehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på utforming. Vi bor i vertikalt delt tomannsbolig med inngang på hver vår side, hage som er delt med gjerde og hver vår garasje. Selv taket er tydelig delt. Føler vi bor i en enebolig,. En sparte sikkert 2 millioner på at det er en tomannsbolig. 

Anonymkode: 8e2ac...d71

Skrev litt om utforming over her. Det høres bedre ut med helt separate inngangspartier og garasjer.

 

Men hva kan bli trøblete av at man er nærmere? Jeg ser bare for meg at den ene ikke vil måke vekk snø, så den andre blir "tvunget" til det. Vet ikke om det er vegg i midten på garasjen?

Vi kan spare over 600 tusen bare på kjøpet, hvis vi går for tomannsen istedet for eneboligen vi har sett på. Da får vi en mer passe str på boligen enn den litt for store eneboligen, og et soverom ekstra faktisk. Og så ville vi nok måtte ut med noen 100 tusen på ting som må gjøres nokså snart (drenering osv).

 

Det er altså tomanns og enebolig vi vurderer nå. Begge er på et sted vi kan tenke oss å bo, det er sjelden noe legges ut for salg akkurat der. Men vil gjerne høre mer erfaringer om f.eks rekkehus, for ingenting er bestemt

Anonymkode: d33a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det kommer an på hvor mye eventuelle ubeleiligheter kommer til å plage mannen din etterhvert. Vi bor i enebolig, og jeg synes det er rolig og fint. Men den ligger tett mot hagen til naboen som også har enebolig, og mannen min irriterer seg over ALT. Musikk som spilles på dagtid, skravling på kveldstid osv. Og da er det jeg som må høre på den endeløse klagingen. Vi ender nok opp med å flytte til en enebolig med større avstand til naboene🙄

Anonymkode: b6a59...580

Noterer meg dette. For jeg er selv skeptisk til hvor tett man er på naboene i eneboligen.  Vet ikke om han la merke til det på visning. Det meste som kan bli trøblete i tomannsbolig kan også bli det i et eneboligstrøk.

Anonymkode: d33a4...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig er enebolig. Har dere råd så ville jeg gått for det. At det er eldre hus, er har jo ikke så mye å si så lenge ting er i stand. Eldre hus er ofte bygget mere solid enn nye hus. 

Om jeg hadde valget mellom en ny tomannsbolig eller gammel enebolig ville jeg gått for enebolig. Da styrer man alt selv, så kan man ta vedlikehold etterhvert.

 

Anonymkode: c7bc3...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn

Vi bor i et såkalt "townhouse" (det er vel et slags rekkehus på en måte) og jeg synes det er helt perfekt. Plassering var viktig for oss. Dersom vi skulle kjøpe enebolig hadde vi blitt avhengig av bil, vi ville ha gåavstand til jobb osv. Hos oss kan vi male hvilken farge vi vil, og gata er supersøt fordi alle husene har forskjellig farge. Vi har ikke noe hage, men det er heller ikke noe behov for oss. Vi har to verandaer der vi har litt "hage" 😀 Ikke hatt noen problemer med naboer, egentlig, men det er klart vi hører dem av og til og vi må samarbeide med dem hvis det skulle være noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev litt om utforming over her. Det høres bedre ut med helt separate inngangspartier og garasjer.

 

Men hva kan bli trøblete av at man er nærmere? Jeg ser bare for meg at den ene ikke vil måke vekk snø, så den andre blir "tvunget" til det. Vet ikke om det er vegg i midten på garasjen?

Vi kan spare over 600 tusen bare på kjøpet, hvis vi går for tomannsen istedet for eneboligen vi har sett på. Da får vi en mer passe str på boligen enn den litt for store eneboligen, og et soverom ekstra faktisk. Og så ville vi nok måtte ut med noen 100 tusen på ting som må gjøres nokså snart (drenering osv).

 

Det er altså tomanns og enebolig vi vurderer nå. Begge er på et sted vi kan tenke oss å bo, det er sjelden noe legges ut for salg akkurat der. Men vil gjerne høre mer erfaringer om f.eks rekkehus, for ingenting er bestemt

Anonymkode: d33a4...c56

 

Det kan oppstå problemer dersom naboen og dere ikke er enig i hva som må  utføres av vedlikehold, materialvalg, hvem som skal gjøre jobben m.m. Hva gjør dere dersom f.eks. tak og vinduer må byttes, og naboen nekter? Hva hvis kledningen må byttes, og naboen vil sette det bort til et dyrt firma mens dere vil gjøre det selv? Hva om naboen vil bytte taket selv (og tilbyr seg å ta hele mot en liten sum?, men så er han/hun egentlig ganske slurvete og dere er redd for at det ikke gjøres riktig? Maling og hvor ofte kledningen skal vaskes og males (+farge) kan også gi problemer.

Er hagen felles eller delt? Hvordan synes du det er dersom dere klipper og steller hagen, mens naboen ikke gjør noe som helst? Kanskje er ikke dere så nøye på det, mens dere får en pirkete nabo som stadig er på døra for å påpeke et eller annet.

Nei, jeg ville virkelig ikke hatt tomannsbolig av frykt for å få en fæl nabo.

I et borettslag er det flere om avgjørelsene, og mest sannsynlig er flertallet såpass oppegående at de riktige beslutningene tas.

Bor man i enebolig slipper man i det minste å måtte ta en rekke beslutninger sammen med naboen.

De aller aller fleste er veldig hyggelige, men man vet jo aldri, og det å kan få store konsekvenser av å ha feil nabo, og mtp. lommeboka er det jo ikke bare å selge og kjøpe nytt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev litt om utforming over her. Det høres bedre ut med helt separate inngangspartier og garasjer.

 

Men hva kan bli trøblete av at man er nærmere? Jeg ser bare for meg at den ene ikke vil måke vekk snø, så den andre blir "tvunget" til det. Vet ikke om det er vegg i midten på garasjen?

Vi kan spare over 600 tusen bare på kjøpet, hvis vi går for tomannsen istedet for eneboligen vi har sett på. Da får vi en mer passe str på boligen enn den litt for store eneboligen, og et soverom ekstra faktisk. Og så ville vi nok måtte ut med noen 100 tusen på ting som må gjøres nokså snart (drenering osv).

 

Det er altså tomanns og enebolig vi vurderer nå. Begge er på et sted vi kan tenke oss å bo, det er sjelden noe legges ut for salg akkurat der. Men vil gjerne høre mer erfaringer om f.eks rekkehus, for ingenting er bestemt

Anonymkode: d33a4...c56

Våre garasjer står på hver sin side av huset, så snømåking er helt eget ansvar. 

Anonymkode: 8e2ac...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en leilighetslkompleks hvor det er mindre enn ti leiligheter. Passe stort og rolig.

Anonymkode: 4ab11...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Grønt blad skrev:

 

Det kan oppstå problemer dersom naboen og dere ikke er enig i hva som må  utføres av vedlikehold, materialvalg, hvem som skal gjøre jobben m.m. Hva gjør dere dersom f.eks. tak og vinduer må byttes, og naboen nekter? Hva hvis kledningen må byttes, og naboen vil sette det bort til et dyrt firma mens dere vil gjøre det selv? Hva om naboen vil bytte taket selv (og tilbyr seg å ta hele mot en liten sum?, men så er han/hun egentlig ganske slurvete og dere er redd for at det ikke gjøres riktig? Maling og hvor ofte kledningen skal vaskes og males (+farge) kan også gi problemer.

Er hagen felles eller delt? Hvordan synes du det er dersom dere klipper og steller hagen, mens naboen ikke gjør noe som helst? Kanskje er ikke dere så nøye på det, mens dere får en pirkete nabo som stadig er på døra for å påpeke et eller annet.

Nei, jeg ville virkelig ikke hatt tomannsbolig av frykt for å få en fæl nabo.

I et borettslag er det flere om avgjørelsene, og mest sannsynlig er flertallet såpass oppegående at de riktige beslutningene tas.

Bor man i enebolig slipper man i det minste å måtte ta en rekke beslutninger sammen med naboen.

De aller aller fleste er veldig hyggelige, men man vet jo aldri, og det å kan få store konsekvenser av å ha feil nabo, og mtp. lommeboka er det jo ikke bare å selge og kjøpe nytt heller.

Alle disse tingene kan vi fikse uavhengig av nabo. Takene er helt adskilt og det er også kledning. Det står et tinglyst gjerde mellom hagene, så. I klipper når vi vil og naboene når de vil. Naboers hager har man aldri kontroll over uansett om det er en enebolig eller tomannsbolig. Men utformingen på boligen og hva som er tinglyst var avgjørende for oss da vi endre opp med å kjøpe tomannsbolig. 

Anonymkode: 8e2ac...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Mannen drømmer om enebolig. Men jeg mener at med vårt budsjett så får vi bare en gammel bolig hvor det er myye å fikse (drenering, nytt tak, nye vinduer, y kledning, renovere bad f.eks.) før det blir greit å bo der.

Det kommer til å bli dyrere tror jeg, enn en forholdsvis ny tomannsbolig.

Hva mener dere er fordeler med en annen type bolig enn enebolig? Kan noen hjelpe meg å åpne opp for tanken og få han med på visninger?

Han er redd for støy fra naboen, at noen skal parkere på vår parkeringsplass (man deler en garasje med plass til to biler, og har dermed plass til et par biler hver foran garasjen.)

Han vil vaske bilen når han ønsker. (Det byr da ikke på problemer utafor en tomannsbolig?)

Han er redd det skal være uenighet om farge på huset, at vi må være med å betale for diverse som skal gjøres på naboens del.

Han er redd for sjenerede røyklukt etc fra naboverandaen, at naboen er utrivelig osv osv. Å finne ut hvem nåværende nabo er hjelper ikke, for vedkommende kan jo flytte.

Osv. Husker ikke alle argumentene i starten. Men ingenting endrer på at vi vil finne en bolig snart, og at budsjettet vårt er som det er.

Spent på å høre fra dere!

Anonymkode: d33a4...c56

Det er bedre å jobbe seg opp til stor bolig enn å starte på toppen og konstant jage etter mer og mer penger fordi man har et evig press på å fikse det ene og det andre. Like dumt som å kjøpe en eldgammel bil som bruker mye bensin fremfor å leie en ny som er billig i drift.

Anonymkode: 121cd...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nylig flyttet inn i rekkehus og er foreløpig strålende fornøyd. Vi har nesten ikke innsyn (ett vindu på framsiden hvor folk ofte går forbi, men det er et sted vi uansett ikke bryr oss om innsyn), veldig hyggelige naboer, regler som alle skal følge og dersom noen er utrivlige på regler så blir det slått ned på. Veldig hyggelige naboer og fine rekkehus. Hører aldri noe til naboene med mindre man leter etter lyd, eller hvis man er ute samtidig. Selv da er det ikke mye å legge merke til, og noe lyd må man tåle uansett hvor man bor (såfremt man ikke bor på landet uten naboer på flere hundre meter).

Vi røyker litt, 3 - 5 røyk om dagen, og sørger for at vi går på fremsiden av rekkehuset hvor ingen blir plaget av lukten, spesielt på tider av døgnet ingen vil ha lukten inn (f.eks om morgenen eller etter 22). Nå skal ikke vi røyke mer ettersom vi skal slutte, men det er jo vår bolig. Alle naboene er enige i at en fest i ny og ne heller ikke er til plage så lenge man ikke holder på til langt på natt, men følger reglene om å være stille etter 23. 

En enebolig har fordeler og ulemper, på lik linje som tomannsbolig og rekkehus. Jeg er veldig glad for felles tiltak for vedlikehold av husene, uteområdene og generelle regler som skal gjelde for alle.

Lykke til i husjakten!

Anonymkode: e3164...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse tingene kan vi fikse uavhengig av nabo. Takene er helt adskilt og det er også kledning. Det står et tinglyst gjerde mellom hagene, så. I klipper når vi vil og naboene når de vil. Naboers hager har man aldri kontroll over uansett om det er en enebolig eller tomannsbolig. Men utformingen på boligen og hva som er tinglyst var avgjørende for oss da vi endre opp med å kjøpe tomannsbolig. 

Anonymkode: 8e2ac...d71

Med så mye som er avklart, skjønner jeg at du ønsker denne boligen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp flyttet fra et enderekkehus til enebolig, og er storfornøyd med valget! 

Siden vi bodde i enden av rekkehuset merket vi ikke så mye til naboen, men vi bodde ytterst og hadde en del trafikk forbi. Det var irriterende hvis vi for eksempel skulle rydde i Hagen eller huset og trengte henger, og naboen i andre enden skulle ha bilen forbi. 

Naboene våre var typisk sånne som oss, som bodde der inntil vi finner noe bedre. Det gjorde at det var ganske mye utskifting av folk, og «alltid» 1-2 hus til salgs.

Uenighet i fargevalg osv var ikke vi borti, men det forekommer nok. 

Vi trives mye bedre i enebolig. Vi har, tro det eller ei, fått mindre hage å ta hånd om, bor innerst i en blindvei og har skogen som nabo, har bedre kontakt med naboene våre pga stabilitet. Jeg liker også å kunne gå rundt hele huset mitt uten å måtte gå rundt huset til 5-6 andre. Utgiftene er selvsagt litt større, men det er det verdt!

Anonymkode: d242f...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...