Gå til innhold

Enebolig vs tomannsbolig/kjedet enebolig/rekkehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen drømmer om enebolig. Men jeg mener at med vårt budsjett så får vi bare en gammel bolig hvor det er myye å fikse (drenering, nytt tak, nye vinduer, y kledning, renovere bad f.eks.) før det blir greit å bo der.

Det kommer til å bli dyrere tror jeg, enn en forholdsvis ny tomannsbolig.

Hva mener dere er fordeler med en annen type bolig enn enebolig? Kan noen hjelpe meg å åpne opp for tanken og få han med på visninger?

Han er redd for støy fra naboen, at noen skal parkere på vår parkeringsplass (man deler en garasje med plass til to biler, og har dermed plass til et par biler hver foran garasjen.)

Han vil vaske bilen når han ønsker. (Det byr da ikke på problemer utafor en tomannsbolig?)

Han er redd det skal være uenighet om farge på huset, at vi må være med å betale for diverse som skal gjøres på naboens del.

Han er redd for sjenerede røyklukt etc fra naboverandaen, at naboen er utrivelig osv osv. Å finne ut hvem nåværende nabo er hjelper ikke, for vedkommende kan jo flytte.

Osv. Husker ikke alle argumentene i starten. Men ingenting endrer på at vi vil finne en bolig snart, og at budsjettet vårt er som det er.

Spent på å høre fra dere!

Anonymkode: d33a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i en stor leilihet i en firemannsbolig. Huset er bygget tidlig på 90-tallet. Hører svært lite til naboene, men de er alle godt voksne. Mulig de hører mer fra oss som har småbarn i etasjen over dem. 

Her har vi vært litt uheldige med å ha en "Narvestad" til nabo, som påtar seg retten til en del bestemmelser vi andre ikke nødvendogvis er enige i eller får mulighet til å komme med innspill til. Tar seg store friheter til å bestemme f.eks. hvordan hagen skal se ut, hvem som skal klippe plenen når osv. Ganske irriterende, men allikevel til å leve med. Vi har alle garasjer på siden av hverandre, men ingen problem å f.eks vaske bil. Røyklukt kan jo være vanskelig å unngå. Sitter jeg på verandaen kjenner jeg røyklukt fra nabohuset, med avstand som to eneboliger kunne hatt. Men hadde klart vært verre om noen i samme hus røkte. 

Alt i alt trives vi her, men tenker å flytte til enebolig på sikt for å føle at vi har et hus og en hage som er bare vår, og kunne bråke "så mye vi vil". 

Anonymkode: 2f2cd...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i boligsameie, kjedet enebolig. Selveier. Det er betong mellom etasjer og naboer. Det bor noen i 1. etasje, med hage på andre siden av huset. Og vi bor i 2. og 3. etasje. Merker aldri naboer. De merker ikke oss heller, og vi har to barn i barnehagealder.

Parkering har vi en i carport som vi leier av en nabo i samme boligsameie og en egen i parkeringshuset som hørte med ved kjøp av bolig.

Vi har fått montere air-con i grunnmuren så den ikke skulle bråke. Så ingen merker den. Litt uteplass kan vi ta om vi vil ved inngangspartiet til de under. De bruker hagen sin på andre siden av huset...

Litt kjipt uten hage kjenner jeg, som er vant med gigahage.

Anonymkode: 7ba45...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horisontaldelt tomannsbolig er ikke alltid å anbefale. Vertikaldelt er finfint. Det er som to eneboliger som står meget tett. 

Naboer er naboer, uansett om det er 0 meter mellom byggene eller 8. Et rasshøl er fortsatt et rasshøl, selv om det er 4 meter gress fra husveggen til eiendomsgrensa. 

Skjønte ikke helt hva mannen fryktet ifm. bilvask og tomannsbolig. Å vaske bilen NÅR man ønsker er ikke alltid mulig. Det er lover og regler som begrenser slikt, som å leke med høytrykksspyler på søndager, helligdager osv. I noen nabolag er det helt akseptert og alle leker med de dyre garasjedyrene og gressklipperen hver søndag og mange av helligdagene i påska og i mai, mens andre steder får man såvidt lov til å strikke en genser uten at det blir surmuling og telefon fra politiet for brudd på helligdagsfreden

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale enebolig, hvis man har økonomi til det. 
 

Noen av argumentene har vi selv brukt, da vi ville flytte fra leilighet til noe større. 

Anonymkode: afb83...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en fin terrasseleilighet i topp etg med grønntområdet rundt deg.

Anonymkode: 2f0f4...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med enebolig er at man får avstand til naboene. Dette gjelder spesielt eldre eneboliger som ofte har større hage (nybygg har ofte kun takterrasse). De eldre eneboligene har ofte pen hage med beplantning mens nye kun har gress og tuja.

Har bodd i vertikalt delt enebolig i kjede, det var ganske greit, bortsett fra at tomten var kjempeliten. Men, dette er kun min erfaring. Lykke til med avgjørelsen 😊

Anonymkode: bd998...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer kan være kjipe også i eneboliger!.

Enderekkehus og vertikaldelte tomannsboliger kan være minst like bra som en enebolig. Se hva som finnes og om det er noen gode løsninger til salgs der du bor og dra gubben med på visning :)

 

Men ville utgått å ha noen boende over seg. Vi bor i toppleilighet i hjørne, hører aldri naboene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme dilemma, jeg har opprettet en tråd om det her inne 🙂

må si tomannsbolig frister ikke for meg, jeg liker bedre å bo der det er et styre og gitte vedtekter man kan peke på hvis naboen ikke oppfører seg. Men er vel motsatt av hva mannen din ønsker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomannsbolig er risikabelt. Det kommer selvfølgelig på hvordan eieforholdet er, men hvis det er et sameie med felles tomt f.eks. og man får en vanskelig nabo, tror jeg det kan bli ille.

Da ville jeg heller argumentert for rekkehus i borettslag/sameie hvor det er flere - da er det vanskeligere at en urimelig nabo får bestemme altfor mye og man kan klage til sameiet hvis det oppstår problemer. Og når det kommer til maling av fasader osv. er det borettslaget som bestemmer - man får jo ikke gjøre som man vil, men man trenger heller ikke å krangle med én nabo. Ofte har de også litt større uteområder til ballspill og lekeplass, og det er jo fint hvis dere har barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trotwood skrev:

Naboer kan være kjipe også i eneboliger!.

Enderekkehus og vertikaldelte tomannsboliger kan være minst like bra som en enebolig. Se hva som finnes og om det er noen gode løsninger til salgs der du bor og dra gubben med på visning :)

 

Men ville utgått å ha noen boende over seg. Vi bor i toppleilighet i hjørne, hører aldri naboene. 

Joda, naboer kan være kjipe, men de kommer aldri på eiendommen☺️
 

De holder seg utenfor. Det er hvertfall min erfaring. 

Anonymkode: afb83...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, naboer kan være kjipe, men de kommer aldri på eiendommen☺️
 

De holder seg utenfor. Det er hvertfall min erfaring. 

Anonymkode: afb83...9cc

Men lyd, støy, røyk, osv kommer inn på eiendommen, selv ikke naboen fysisk gjør det. 

Anonymkode: 302a9...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, semperflorens skrev:

Tomannsbolig er risikabelt. Det kommer selvfølgelig på hvordan eieforholdet er, men hvis det er et sameie med felles tomt f.eks. og man får en vanskelig nabo, tror jeg det kan bli ille.

Da ville jeg heller argumentert for rekkehus i borettslag/sameie hvor det er flere - da er det vanskeligere at en urimelig nabo får bestemme altfor mye og man kan klage til sameiet hvis det oppstår problemer. Og når det kommer til maling av fasader osv. er det borettslaget som bestemmer - man får jo ikke gjøre som man vil, men man trenger heller ikke å krangle med én nabo. Ofte har de også litt større uteområder til ballspill og lekeplass, og det er jo fint hvis dere har barn.

Enig, vi hadde det en periode, men innsåg raskt at det ble for mye irritasjon. Vi var 4 enheter i sameie på samme tomt. 

-felles strømregning i fellesareal, flere som ikke betalte sin andel. 

-rot i fellesareal, garasje, noen som aldri ryddet. 

-mye festing og fra ene leiligheten, inkludert røyklukt. 

-ungdommer som spiller høy musikk på dagtid i felles hageareal.  

-mye mas fra ene naboen, hun ønsket ting som ingen andre var villig til å betale for. Felles grillstue,  boblebad etc. 

Har kjøpt enebolig nå, gått ned litt på standard for å få lik pris. Men det er det virkelig verdt. 

Anonymkode: 82ce7...e6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på utforming. Vi bor i vertikalt delt tomannsbolig med inngang på hver vår side, hage som er delt med gjerde og hver vår garasje. Selv taket er tydelig delt. Føler vi bor i en enebolig,. En sparte sikkert 2 millioner på at det er en tomannsbolig. 

Anonymkode: 8e2ac...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer an på hvor mye eventuelle ubeleiligheter kommer til å plage mannen din etterhvert. Vi bor i enebolig, og jeg synes det er rolig og fint. Men den ligger tett mot hagen til naboen som også har enebolig, og mannen min irriterer seg over ALT. Musikk som spilles på dagtid, skravling på kveldstid osv. Og da er det jeg som må høre på den endeløse klagingen. Vi ender nok opp med å flytte til en enebolig med større avstand til naboene🙄

Anonymkode: b6a59...580

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lyd, støy, røyk, osv kommer inn på eiendommen, selv ikke naboen fysisk gjør det. 

Anonymkode: 302a9...aa3

Da er det jo mer sannsynlig med rekkehus eller tomannsbolig. Jeg bor i enebolig og har ikke hatt disse problemene du nevner.

Anonymkode: afb83...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor i kjedet enebolig. Husene ble bygget av en far og en sønn i sin tid. Det føles ikke som å bo i rekkehus (det har vi gjort), og vi tenker sjelden over at naboen er vegg i vegg. Husene er skråstilt, så vi deler bare en veggflate på noen få meter med naboen. Vi har hage på høyre side av vårt hus, de har hage på venstre side av sitt hus. Ergo er det ingen som har verken innsyn eller noe å gjøre i den andre parten sin hage. Parkering er det akkurat samme greia med. 
 

Men naboene våre er fantastiske, og det har alt å si. Den dagen de skal selge (og det vet vi kommer om noen år), tenker vi å kjøpe deres hus og eventuelt leie det ut. 

Anonymkode: 16714...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i enderekkehus i borettslag og stortrives. Naboene hører vi omtrent aldri. Og vi har helt fantastisk hyggelige naboer de gangene vi møter dem.

Det er flere stordriftsfordeler, f.eks. forsikring, borettslaget har ansvar for det utvendige og større vedlikehold som etterisolering/bytte av kledning/bytte av vinduer/drenering, rimeligere Internett ++ Det er ingen krangler i borettslaget. Man vasker bilen sin når man vil, og borettslaget har bestemt (står i vedtektene?) hvor hver enkelt har garasje- og parkeringsplass. Det eneste er at man ikke skal bedrive støyende aktiviteter (f.eks. klippe gresset med bensindrevet gressklipper) på søndager og helligdager. En av naboene tar også ansvar for å ta ned flagget dersom man har glemt å ta det ned. Da finner vi det pent rullet sammen stående ved trappa. Ingen sure miner, men han er litt opptatt av at flaggreglene skal følges, og det er jo egentlig bare en fin ting.

Vi plages mer av støy fra de som bor i eneboligen på den andre siden av gata. 

De siste åtte årene har ingen av rekkehusene vært til salgs, og det er heller ingen som ønsker eller planlegger å flytte. Neste gang det selges en andel tror jeg det blir fordi det gamle ekteparet på over 80 år dør eller blir for skrøpelige til å bo her.

Jeg ville nok vært mer bekymret for tomannsbolig, da man kan ha skikkelig uflaks og få en tverr nabo, og det finnes ikke et fornuftig flertall i borettslaget som kan overstyre ham/henne.

Man kan også få vanskelige naboer når man bor i enebolig. Det er mange fæle nabotvister. Skal man være sikker på å unngå det, må man rett og slett bo langt fra folk. Folk i enebolig bråker også med gressklippere eller er vanskelige på andre måter.

Enebolig innebærer mer vedlikehold og som regel større hage. Jeg er blant dem som gjerne skulle hatt 2-3 mål tomt, men det virker som stadig flere ønsker minst mulig plen og hage å holde ved like.

For min del ville jeg valgt rekkehus eller enebolig, ikke tomannsbolig.

Anonymkode: b3ba2...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen de skal selge (og det vet vi kommer om noen år), tenker vi å kjøpe deres hus og eventuelt leie det ut. 

Anonymkode: 16714...eee

Akkurat den planen har min mann også. Vet ikke helt hvor realistisk det er, men hvis den drømmen kan gjøre tomannsbolig mer fristende for han, så er det supert.

7 timer siden, newman01 skrev:

Vertikaldelt er finfint. Det er som to eneboliger som står meget tett. 

Et rasshøl er fortsatt et rasshøl, selv om det er 4 meter gress fra husveggen til eiendomsgrensa. 

Skjønte ikke helt hva mannen fryktet ifm. bilvask og tomannsbolig.

Det er det tomannsboligen vi har sett annonse for er. Det er innkjørsel med plass til to biler i bredda, frem til felles garasje med to porter. Rett ved er det ene inngangspartiet, som de som bor innerst må gå forbi for å komme til sitt. Det er den innerste som er til salgs. Det går en høy hekk fra midten av boligen, så hagene deles opp. Det er ca 4 meter mellom verandaene som har høy vegg mot hverandre.

Et rasshøl er et rasshøl ja. En ting jeg liker godt med boligen er at det ikke er noe innsyn, den ligger privat til. Mannen min har litt lyst til å legge inn bud på en enebolig vi har sett. Der er det naboer på alle kanter. Fra stuevinduene ser man inngangspartiet til de foran, det er greit nok. Når man ser til den ene sida ser man veranda og stuevinduene til ene naboen. Føler man er veldig nær hverandre på en måte.. Husene er mer tette der, enn ved tomannsboligen. En nabo er i samme hus, men de andre er et stykke vekk.

Tror han mente at det tar litt plass, men står han på vår halvdel av innkjørselen, så er det ingen problemer.

Anonymkode: d33a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil absolutt anbefale enebolig, hvis man har økonomi til det. 

Det er det jeg mener at vi ikke har. Altså, vi får det til med tanke på egenkapital osv. Men det blir et gammelt hus, som ikke er i kjempegod stand.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lyd, støy, røyk, osv kommer inn på eiendommen, selv ikke naboen fysisk gjør det. 

Røyk er min store skrekk. Jeg får hodepine av lukta. Mannen er mer redd for å få klager på sin støy, enn at naboens blir et problem. Tenker da på oppussing pg hamring f.eks. Det blir jo ikke problematisk. Jeg setter mer pris på ro enn han, så jeg synes det går helt fint å ta hensyn til naboer.

Anonymkode: d33a4...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...