Gå til innhold

Tenker ikke folk før de velger å sette barn til verden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å provosere eller henge ut noen. Men blir innmari oppgitt over en del folk eller grupper som velger å få barn: 

De uten noen særlig utdanning og stabil inntekt: nå snakker jeg om dere som ikke har noe særlig utdanning og mangler fast jobb, eller jobber i svært små stillinger (20-70 prosent). Hvordan i alle dager skal dere forsørge barnet? Hva skal dere leve av? Typisk her er at disse sliter og føder barn inn i fattigdom. Den økende barnefattigdommen i Norge er hovedsaklig foreldrenes feil. Når man velger å føde flere barn enn man greier å forsørge så ender de stakkars barna som fattige. 

Det er uttalige tråder på kg om foreldre som sliter med å få endene til møtes, og veldig ofte så har man satt seg selv i situasjonen. Som f.eks hun som jobba 30 prosent før hun fikk barn, og har laget tråden «hva skjer når overgangsstønaden er over?» 

Det er jo vi voksne foreldre som føder barna inn i fattigdom! Jeg har respekt for alle jobber og utdanninger, samme om du vasker eller er direktør så lenge du bidrar til samfunnet og forsørger deg selv og dine så er det topp! Men har ingen respekt for de som i utgangspunktet ikke har inntekt til å forsørge de barna de velger å føde. Det er bare tragisk! 

Anonymkode: f5463...cf1

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir innmari oppgitt over folk som har en fasit de mener andre bør leve livene sine etter. 

Anonymkode: 84ea9...070

• Liker 17
Skrevet

Hva skal de da gjøre om de først blir gravide? 

Ikke alle som er for abort eller klarer å ta det.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir innmari oppgitt over folk som har en fasit de mener andre bør leve livene sine etter. 

Anonymkode: 84ea9...070

Vel de bør ikk leve livene sine slik at det blir en unødvendig belastning for samfunnet. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er ganske enkelt å unngå å bli gravid her i Norge. Ved bruk av prevensjon blant annet ;) 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, ntrane skrev:

Vel de bør ikk leve livene sine slik at det blir en unødvendig belastning for samfunnet. 

Er man en belastning for samfunnet om man tjener 18000 i mnd fremfor 44000, men lever litt enkelt uten stønad fra nav? Hvorfor plager det deg at noen har dårlig råd og barn? 

Anonymkode: 14aa8...760

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske enkelt å unngå å bli gravid her i Norge. Ved bruk av prevensjon blant annet ;) 

Mhm pass på å ha fullført doktorgraden og fått 100 %stilling, ha 200000 på bufferkonto og et nedbetalt hus i en alder av 32, og helst fleksitid på jobb🙄 hvis ikke så er det full pakke med prenevskon eller.. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man en belastning for samfunnet om man tjener 18000 i mnd fremfor 44000, men lever litt enkelt uten stønad fra nav? Hvorfor plager det deg at noen har dårlig råd og barn? 

Hvor i innlegget står det at det å leve enkelt er feil? 

Greier du å forsørge barnet/barna samt betale husleie og dekke alle utgifter på 18000 kr i måneden? Så er det helt greit. 

Det plager meg ikke at noen har barn, men når en ikke har inntekt til å forsørge barnet og likevel har fått barn så plager det meg. Og dessverre s plager det de stakkars barna som må vokse i sånne hjem enda mer. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mhm pass på å ha fullført doktorgraden og fått 100 %stilling, ha 200000 på bufferkonto og et nedbetalt hus i en alder av 32, og helst fleksitid på jobb🙄 hvis ikke så er det full pakke med prenevskon eller.. 

Hvor har jeg nevnt doktorgrad, nedbetalt hus og 200 000 på buffer? Det jeg sier er at man skal ha råd til å forsørge seg selv og barnet på en tilstrekkelig måte før man velger å få barn.

Forsørge barnet innebærer betale barnehage, fritidsaktiviteter, klær, utstyr uten å få hjelp av staten. 

Så heter det prevensjon ;) 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Gammelt ordtak;

De rike har mange gleder, de fattige har mange barn. 

Anonymkode: 81564...dd6

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en samlet brutto inntekt på over 1.5 millioner. Men tanken på tre barn når vi bor i Norges dyreste strøk stresser meg.

Vi kunne selvsagt bodd billigere, og fått ørten barn. Men det handler vel om prioriteringer.

Jeg er til dels enig at mange har en merkelig happy go lucky holdning til barn.. Det ordner seg alltids, liksom

Anonymkode: 4e351...7fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg nevnt doktorgrad, nedbetalt hus og 200 000 på buffer? Det jeg sier er at man skal ha råd til å forsørge seg selv og barnet på en tilstrekkelig måte før man velger å få barn.

Forsørge barnet innebærer betale barnehage, fritidsaktiviteter, klær, utstyr uten å få hjelp av staten. 

Så heter det prevensjon ;) 

Ja autocorrect.. Altså, det blir feil å sette barn til verden om man ikke har jobb eller noe som helst inntekt. Men om man tenker man har en ok inntekt og greier å forsørge seg selv eller at mannen gjør det, så tenker jeg ikke at det er et problem. 

Til og med, noen ganger skjer livet. Man kan tjene helt greit, man får barn, og plutselig blir man syk. Da må staten forsørge.. Hva skal man gjøre da? Adoptere bort barna? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktigere at man har empati og kan gi barna omsorg. TS høres ut som en kald kyniker som hverken har empati eller omsorg. 

Anonymkode: 46ccc...1fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktigere at man har empati og kan gi barna omsorg. TS høres ut som en kald kyniker som hverken har empati eller omsorg. 

Empati og omsorg betaler ikke regninger og metter dårlig.

Anonymkode: 5e028...805

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja autocorrect.. Altså, det blir feil å sette barn til verden om man ikke har jobb eller noe som helst inntekt. Men om man tenker man har en ok inntekt og greier å forsørge seg selv eller at mannen gjør det, så tenker jeg ikke at det er et problem. 

Til og med, noen ganger skjer livet. Man kan tjene helt greit, man får barn, og plutselig blir man syk. Da må staten forsørge.. Hva skal man gjøre da? Adoptere bort barna? 

Jeg er helt enig i at man kan få barn så lenge man greier å forsørge barnet. Men de færreste blir syke plutselig etter at de blir foreldre. De det gjelder må få all den hjelpen de trenger fra staten med god samvittighet. 

I dag vokser 1 av 10 barn i fattigdom, det vil si 10 % av alle barna i Norge. Alle de kan ikke ha blitt plutselig syke? 

Og så er det de som i utgangspunktet er for syke til å ha en jobb, men likevel får barn...

• Liker 15
Skrevet
1 hour ago, Uatskillelig said:

Godt poeng, men mange ser ut til å se på sex som personlig nytelse, og ikke noe annet. Det at det kan bli et barn av det kommer ofte så overraskende på så mange. Akkurat som at man ikke helt har forstått at graviditet er en mulig konsekvens av sex.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har masse empati, men da for barna som må vokse opp i fattigdom pga foreldrenes dårlige valg. Jeg er ikke en kald kyniker bare fordi jeg mener at man må være istand til å forsørge de barna mann får. Det er faktisk helt grunnleggende i det aller fleste land i verden 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg ts. Det er ganske ofte tråder her inne av typen "jeg er på aap/ufør og mannen jobber 60%/er arbeidsledig/er student", hvor mye får vi av staten om vi får barn?". Jeg mener ikke at man må ha høy utdanning og være rik for å få barn, men man må være i stand til å forsørge seg selv og barna FØR man får barn. Og jada, livet kan skje, men har du trøkt ut fire unger uten å opparbeide deg skikkelig lønn og dertil rettigheter eller skaffet deg en uføreforsikring, så er du egentlig skyld i rotet selv. Et barn kan komme uplanlagt, ikke to, tre og fire.

BT hadde en artikkelserie før jul om fattigdom, var ganske interessant lesning. De som ble intervjuet tok ingen ansvar for egen situasjon, det var alle andre sin feil, helst det offentlige som ikke ga dem mer penger. At folk f.eks bodde for dyrt eller eide bil når de kunne ta kollektiv ble ikke satt spørsmål med i det hele tatt. Det var også mye klaging over det "alle andre" har. Men når "alle andre" har skaffet seg jobb, spart penger, kjøpt forsikringer og ikke fått flere barn enn de takler ved samlivsbrudd, da er det bare nok et bevis på at alle andre har evnet å planlegge, og de som klager ikke har det. Om du har ubetalt 20 000 eller 80 000 i mnd er ikke poenget her, poenget er at man må klare å forsørge seg selv om barn man setter til verden, uten å belage seg på offentlig støtte. 

Anonymkode: 9e756...d8d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at man kan få barn så lenge man greier å forsørge barnet. Men de færreste blir syke plutselig etter at de blir foreldre. De det gjelder må få all den hjelpen de trenger fra staten med god samvittighet. 

I dag vokser 1 av 10 barn i fattigdom, det vil si 10 % av alle barna i Norge. Alle de kan ikke ha blitt plutselig syke? 

Og så er det de som i utgangspunktet er for syke til å ha en jobb, men likevel får barn...

Enig der.. :)

Opplever at det ikke er veldig lett selv. Vi har hatt ganske dårlig råd, heldigvis ikke nav, og kan ikke kjøpe noe som helst enda, men vi er på vei. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også helt enig med deg TS. Jeg blir rett og slett sjokkert over noen av trådene her inne. Tenker nok ekstra mye over det nå når jeg er gravid selv. Og for å understreke, det er ikke snakk om å ha en kjempeinntekt, men å kunne forsørge seg selv.

Anonymkode: b61c0...c6b

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...