Gå til innhold

Tenker ikke folk før de velger å sette barn til verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er tråden rettet mot par der den ene er student og den andre i fast jobb? Eller mener ts at begge må være i fast jobb først? Hva om man begynner å bli  "gammel"?

Anonymkode: 29d21...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mhm pass på å ha fullført doktorgraden og fått 100 %stilling, ha 200000 på bufferkonto og et nedbetalt hus i en alder av 32, og helst fleksitid på jobb🙄 hvis ikke så er det full pakke med prenevskon eller.. 

Anonymkode: 14aa8...760

Føler du deg truffet av det som skrives? Kan man ikke forsørge barna uten hjelp utenfra planlegger man ikke å få barn. Det handler faktisk om å klare å sette et barn foran sin egen egoisme. 

Anonymkode: d0512...d59

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får klage til politikerne, det er de som legger opp til at folk ikke skal ha faste og hele stillinger lenger. Man lever kun en gang, og skal man ha barn så må det bli nå.

Anonymkode: 861f8...204

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir innmari oppgitt over folk som har en fasit de mener andre bør leve livene sine etter. 

Anonymkode: 84ea9...070

Hvorfor det ? Det er jo fakta det hun sier. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tråden rettet mot par der den ene er student og den andre i fast jobb? Eller mener ts at begge må være i fast jobb først? Hva om man begynner å bli  "gammel"?

Anonymkode: 29d21...bbb

Det er rettet mot de som ikke greier å forsørge seg selv og potensielle barn, uten hjelp av staten. Hvis den ene er i 100 prosent fast jobb og dere greier å leve av inntekten så er det greit. 
 

 

Anonymkode: f5463...cf1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere eller henge ut noen. Men blir innmari oppgitt over en del folk eller grupper som velger å få barn: 

De uten noen særlig utdanning og stabil inntekt: nå snakker jeg om dere som ikke har noe særlig utdanning og mangler fast jobb, eller jobber i svært små stillinger (20-70 prosent). Hvordan i alle dager skal dere forsørge barnet? Hva skal dere leve av? Typisk her er at disse sliter og føder barn inn i fattigdom. Den økende barnefattigdommen i Norge er hovedsaklig foreldrenes feil. Når man velger å føde flere barn enn man greier å forsørge så ender de stakkars barna som fattige. 

Det er uttalige tråder på kg om foreldre som sliter med å få endene til møtes, og veldig ofte så har man satt seg selv i situasjonen. Som f.eks hun som jobba 30 prosent før hun fikk barn, og har laget tråden «hva skjer når overgangsstønaden er over?» 

Det er jo vi voksne foreldre som føder barna inn i fattigdom! Jeg har respekt for alle jobber og utdanninger, samme om du vasker eller er direktør så lenge du bidrar til samfunnet og forsørger deg selv og dine så er det topp! Men har ingen respekt for de som i utgangspunktet ikke har inntekt til å forsørge de barna de velger å føde. Det er bare tragisk! 

Anonymkode: f5463...cf1

Det er et paradoks at så og si alt i livet vårt er på en eller annen måte regulert, mens det å få barn, ja det er liksom helt fritt frem...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktigere at man har empati og kan gi barna omsorg. TS høres ut som en kald kyniker som hverken har empati eller omsorg. 

Anonymkode: 46ccc...1fc

Empati og omsorg bringer dessverre ikke mat på bordet eller betaler regninger ...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktigere at man har empati og kan gi barna omsorg. TS høres ut som en kald kyniker som hverken har empati eller omsorg. 

Anonymkode: 46ccc...1fc

Empati er veldig viktig, ja, og i debatterer det viktig å holde seg til saken framfor å tillegge ts meninger og karakteristikker som man ikke har grunnlag for. Man er ikke nødvendigvis kald og kynisk selv om man mener at foreldre bør bestrebe å ha en levelig inntekt og en stabil livvsituasjon før de får barn. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg truffet av det som skrives? Kan man ikke forsørge barna uten hjelp utenfra planlegger man ikke å få barn. Det handler faktisk om å klare å sette et barn foran sin egen egoisme. 

Anonymkode: d0512...d59

Nei faktisk ikke, vi har det fint. Men dette samfunnet er så utrolig kynisk. Hvis man ikke er helt a4 så fordømmes det jo. 

Jeg er helt enig i at man ikke skal forvente at staten forsørger en når man egentlig lkan gjøre det selv, men om man jobber i butikk 60 % og ha droppet ut av vgs eller noe annet, burde virkelig ikke ha noe å si så lenge man gjør d man kan. 

Anonymkode: 14aa8...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei faktisk ikke, vi har det fint. Men dette samfunnet er så utrolig kynisk. Hvis man ikke er helt a4 så fordømmes det jo. 

Jeg er helt enig i at man ikke skal forvente at staten forsørger en når man egentlig lkan gjøre det selv, men om man jobber i butikk 60 % og ha droppet ut av vgs eller noe annet, burde virkelig ikke ha noe å si så lenge man gjør d man kan. 

Anonymkode: 14aa8...760

Tråden handler ikke om hva slags jobb man har eller hvor lang utdanning. Det handler ganske enkelt om å kunne forsørge seg selv og barna sine. Og at det å være istand til å forsørge seg selv burde være et krav før man setter barn til verden. 
 

 

Anonymkode: f5463...cf1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i innlegget står det at det å leve enkelt er feil? 
 

Greier du å forsørge barnet/barna samt betale husleie og dekke alle utgifter på 18000 kr i måneden? Så er det helt greit. 
 

Det plager meg ikke at noen har barn, men når en ikke har inntekt til å forsørge barnet og likevel har fått barn så plager det meg. Og dessverre s plager det de stakkars barna som må vokse i sånne hjem enda mer. 

Anonymkode: f5463...cf1

For vi kan jo alle spå fremtiden. Alle som blir skadet og ufør av ulike grunner var selvfølgelig klar over dette når de fikk barn 5-10 år tidligere 

Anonymkode: 0ba8a...2c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For vi kan jo alle spå fremtiden. Alle som blir skadet og ufør av ulike grunner var selvfølgelig klar over dette når de fikk barn 5-10 år tidligere 

Anonymkode: 0ba8a...2c8

Som sagt ingen kan spå fremtiden, men det går an å være føre var og sikre den. Derfor har man uføreforsikring, sparepenger og selvsagt velferdsstaten til å hjelpe. Er man så uheldig at man blir ufør så bør man ikke fortsette å få barn i hvertfall. 
 

Jeg gjentar alle de 10 % fattigebarn i Norge har neppe foresatte som plutselig ble uføre etter at de ble født. Kanskje en liten andel av dem, men ikke alle...

Anonymkode: f5463...cf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er man en belastning for samfunnet om man tjener 18000 i mnd fremfor 44000, men lever litt enkelt uten stønad fra nav? Hvorfor plager det deg at noen har dårlig råd og barn? 

 

Anonymkode: 14aa8...760

Har det rablet for deg? Hvor står det at jeg har skrevet det? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en samlet brutto inntekt på over 1.5 millioner. Men tanken på tre barn når vi bor i Norges dyreste strøk stresser meg.

Vi kunne selvsagt bodd billigere, og fått ørten barn. Men det handler vel om prioriteringer.

Jeg er til dels enig at mange har en merkelig happy go lucky holdning til barn.. Det ordner seg alltids, liksom

Anonymkode: 4e351...7fb

Jeg er i samme situasjon, men inntekten er ikke så stor, vi tjener 950 000 samlet. Og vi bor ikke i Norges dyreste strøk, men ett av de bedre områdene rett utenfor Oslo. 
 

Vi har nå ett barn og tanken på enda en skremmer meg. Hvordan skal jeg rekke å følge opp begge to på skole, barnehage, fritidsaktiviter, ferier, høytider, konfirmasjoner etc. Selvom økonomien er god leiligheten nesten nedbetalt er det å få tiden til å strekke til et stort problem. 
 

Samtidig ser jeg folk helt uten jobb, sparepenger og bolig sette flere barn til verden. At de tørr! 

Anonymkode: f5463...cf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer bekymret over de som ikke får barn før i midten av 30 årene, og så plasserer barna i barnehagen fra 7.30 til 16.30

Anonymkode: 48343...992

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mer bekymret over de som ikke får barn før i midten av 30 årene, og så plasserer barna i barnehagen fra 7.30 til 16.30

Anonymkode: 48343...992

Enig. Og dette er gjerne «ressurssterke folk»💅🏼

Anonymkode: cc603...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere eller henge ut noen. Men blir innmari oppgitt over en del folk eller grupper som velger å få barn: 

De uten noen særlig utdanning og stabil inntekt: nå snakker jeg om dere som ikke har noe særlig utdanning og mangler fast jobb, eller jobber i svært små stillinger (20-70 prosent). Hvordan i alle dager skal dere forsørge barnet? Hva skal dere leve av? Typisk her er at disse sliter og føder barn inn i fattigdom. Den økende barnefattigdommen i Norge er hovedsaklig foreldrenes feil. Når man velger å føde flere barn enn man greier å forsørge så ender de stakkars barna som fattige. 

Det er uttalige tråder på kg om foreldre som sliter med å få endene til møtes, og veldig ofte så har man satt seg selv i situasjonen. Som f.eks hun som jobba 30 prosent før hun fikk barn, og har laget tråden «hva skjer når overgangsstønaden er over?» 

Det er jo vi voksne foreldre som føder barna inn i fattigdom! Jeg har respekt for alle jobber og utdanninger, samme om du vasker eller er direktør så lenge du bidrar til samfunnet og forsørger deg selv og dine så er det topp! Men har ingen respekt for de som i utgangspunktet ikke har inntekt til å forsørge de barna de velger å føde. Det er bare tragisk! 

Anonymkode: f5463...cf1

Jeg lurer noen ganger på hva folk tenker om meg, men jeg orker ikke legge ut om alt til alle mulige jeg møter. 

Anonymkode: 30629...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle med lav inntekt eller lite penger hadde valgt bort barn, hadde Norge slitt veldig. Vi sliter allerede med folketallet vårt, og statsminister oppfordrer til mer baby making som det er. Barnefattigdom kan bekjempes på mange måter. Og en ting til: at foreldre i 70 % stilling ikke har råd til barn, er selvfølgelig bare tøv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:


Jeg er helt enig i at man kan få barn så lenge man greier å forsørge barnet. Men de færreste blir syke plutselig etter at de blir foreldre. De det gjelder må få all den hjelpen de trenger fra staten med god samvittighet. 
 

I dag vokser 1 av 10 barn i fattigdom, det vil si 10 % av alle barna i Norge. Alle de kan ikke ha blitt plutselig syke? 
 

Og så er det de som i utgangspunktet er for syke til å ha en jobb, men likevel får barn...

Anonymkode: f5463...cf1

Jeg er enig med deg. Har en nabo som er innvandret for at mannen skal få transplantert et organ. Han er dødssyk. Er mer eller mindre innlagt på sykehus og har vært det til og fra i 2 år.Kona jobber ikke, og de har 4 barn fra før. Nå er hun gravid med nummer 5. De bor i en kommunal leilighet på 72m2

da tenker man ærlig talt ikke langt.......

 

Anonymkode: cb0c4...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lav stilling om man jobber 70%? Jeg vil heller jobbe mindre, ha mindre penger men mer tid til barna mine istedenfor å tjene masse men ha barna 8-9 t i barnehagen hver dag

Anonymkode: 2096d...6d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...