Gå til innhold

Tenker ikke folk før de velger å sette barn til verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Desverre har mange irike ikke tid til barna sine pga de må jobbe hele tiden. Så mange barn vokser opp uten foreldre til stede. 

Anonymkode: 15f87...b2c

Hvorfor er det alltid noen som må komme med motsatt ytterpunkt i slike tråder. Her snakker ts om folk som får barn, men som ikke har råd til å gi dem mat, stabilt tak over hodet og et helt nødvendige av klær. Så må det alltid komme noen og si at jammen de rike er dårlige foreldre, det er jo verre. Det at det er dumt å være fraværende forelder med penger gjør det jo ikke noe bedre med sultne barn uten klær. Hva er greia? 

Anonymkode: 3e2a6...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid noen som må komme med motsatt ytterpunkt i slike tråder. Her snakker ts om folk som får barn, men som ikke har råd til å gi dem mat, stabilt tak over hodet og et helt nødvendige av klær. Så må det alltid komme noen og si at jammen de rike er dårlige foreldre, det er jo verre. Det at det er dumt å være fraværende forelder med penger gjør det jo ikke noe bedre med sultne barn uten klær. Hva er greia? 

Anonymkode: 3e2a6...13d

Ts kommer også med et ytterpunkt. Hvorfor skal det hun tar opp være mer greit enn det andre tar opp?

Jeg har selv sett med egne øyne hvordan barn av rike foreldre har blitt forsømt. 

Anonymkode: cc603...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts kommer også med et ytterpunkt. Hvorfor skal det hun tar opp være mer greit enn det andre tar opp?

Jeg har selv sett med egne øyne hvordan barn av rike foreldre har blitt forsømt. 

Anonymkode: cc603...5ee

Det finnes langt færre rike foreldre som forsømmer barna sine enn såkalte ressurssvake som får barn. Det er bare å sjekke statistikker ;) 

 

Hvis det var så mange «rike» som forsømte barna sine så hadde vel barnevernet hatt hendene fulle med rikmannsbarn utsatt for omsorgssvikt? Jeg jobbet innen barnevernet før og de aller fleste sakene vi hadde kom fra foreldre med dårlig økonomi og dårlige oppvekstvilkår, kombinert med en god dose omsorgssvikt. 
 

Dessverre er det å få barn som man ikke har råd til å forsørge ikke ett ytterpunkt lenger, men i ferd med å bli veldig vanlig. Minner om at 10% av barna i Norge vokser opp i fattigdom. 
 

Selvsagt er det feil å få barn man ikke har tid til heller. 

Anonymkode: f5463...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden handler ikke om hva slags jobb man har eller hvor lang utdanning. Det handler ganske enkelt om å kunne forsørge seg selv og barna sine. Og at det å være istand til å forsørge seg selv burde være et krav før man setter barn til verden. 
 

 

Anonymkode: f5463...cf1

Krav? Og hvordan mener du dette kravet skulle etterleves? Skulle man tvangsabortere alle kvinners fostere, dersom de f.eks var studenter, gikk på NAV av en eller annen grunn, eller ikke hadde heltidsjobb? Evt en som ikke var "bra nok" betalt?

Du snakker om krav, og da bør du samtidig fortelle oss hvordan disse kravene skulle settes ut i praksis. For ellers blir det nettopp det jeg vil påstå at du sier; bare tullprat. Man kan ikke ha som krav at "gravide kvinner SKAL ha en viss fast inntekt av jobb, ellers får de ikke lov iht kravene å sette barnet de er gravide med til verden".

Anonymkode: cc68c...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes langt færre rike foreldre som forsømmer barna sine enn såkalte ressurssvake som får barn. Det er bare å sjekke statistikker ;) 

 

Hvis det var så mange «rike» som forsømte barna sine så hadde vel barnevernet hatt hendene fulle med rikmannsbarn utsatt for omsorgssvikt? Jeg jobbet innen barnevernet før og de aller fleste sakene vi hadde kom fra foreldre med dårlig økonomi og dårlige oppvekstvilkår, kombinert med en god dose omsorgssvikt. 
 

Dessverre er det å få barn som man ikke har råd til å forsørge ikke ett ytterpunkt lenger, men i ferd med å bli veldig vanlig. Minner om at 10% av barna i Norge vokser opp i fattigdom. 
 

Selvsagt er det feil å få barn man ikke har tid til heller. 

Anonymkode: f5463...cf1

Barnevernet prioriterer ikke rike foreldre pga de anser det de gjør som bagateller, i tillegg til at disse foreldrene er «ressurssterke». Det er mer fattigfolket de har under lupen pga stigma. Jeg har som sagt sett mye forsømmelse blant rike mennesker, men dette bagatelliseres.

Anonymkode: cc603...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Krav? Og hvordan mener du dette kravet skulle etterleves? Skulle man tvangsabortere alle kvinners fostere, dersom de f.eks var studenter, gikk på NAV av en eller annen grunn, eller ikke hadde heltidsjobb? Evt en som ikke var "bra nok" betalt?

Du snakker om krav, og da bør du samtidig fortelle oss hvordan disse kravene skulle settes ut i praksis. For ellers blir det nettopp det jeg vil påstå at du sier; bare tullprat. Man kan ikke ha som krav at "gravide kvinner SKAL ha en viss fast inntekt av jobb, ellers får de ikke lov iht kravene å sette barnet de er gravide med til verden".

Anonymkode: cc68c...9a6

Dette er dessverre nok det mange i Norge ønsker. Godt at det finnes menneskerettigheter ellers hadde mange blitt tvangssterilisert i tillegg.

Anonymkode: cc603...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere eller henge ut noen. Men blir innmari oppgitt over en del folk eller grupper som velger å få barn: 

De uten noen særlig utdanning og stabil inntekt: nå snakker jeg om dere som ikke har noe særlig utdanning og mangler fast jobb, eller jobber i svært små stillinger (20-70 prosent). Hvordan i alle dager skal dere forsørge barnet? Hva skal dere leve av? Typisk her er at disse sliter og føder barn inn i fattigdom. Den økende barnefattigdommen i Norge er hovedsaklig foreldrenes feil. Når man velger å føde flere barn enn man greier å forsørge så ender de stakkars barna som fattige. 

Det er uttalige tråder på kg om foreldre som sliter med å få endene til møtes, og veldig ofte så har man satt seg selv i situasjonen. Som f.eks hun som jobba 30 prosent før hun fikk barn, og har laget tråden «hva skjer når overgangsstønaden er over?» 

Det er jo vi voksne foreldre som føder barna inn i fattigdom! Jeg har respekt for alle jobber og utdanninger, samme om du vasker eller er direktør så lenge du bidrar til samfunnet og forsørger deg selv og dine så er det topp! Men har ingen respekt for de som i utgangspunktet ikke har inntekt til å forsørge de barna de velger å føde. Det er bare tragisk! 

Anonymkode: f5463...cf1

Skulle jeg tenkt som deg kunne jeg iallefall halvert barneflokken min.

Joda vi levde under fattigdomsgrensen men barna hadde alt de trengte likevel.

Nå har jeg fortsatt null utdanning men jeg er nå i en lederstilling har flere firmaer og heftig god lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet prioriterer ikke rike foreldre pga de anser det de gjør som bagateller, i tillegg til at disse foreldrene er «ressurssterke». Det er mer fattigfolket de har under lupen pga stigma. Jeg har som sagt sett mye forsømmelse blant rike mennesker, men dette bagatelliseres.

Anonymkode: cc603...5ee

Hvordan forklarer du da at bv, iallefall i Bergen, er mest inne i de rike bydelene?

Anonymkode: 01514...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer du da at bv, iallefall i Bergen, er mest inne i de rike bydelene?

Anonymkode: 01514...14f

Kilder takk.

Anonymkode: cc603...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at denne debatten har utviklet seg til å så og si bare handle om økonomi..
Klart økonomi er en viktig komponent i det hele, men det er sagtens ikke det eneste, se på både Mannshaus og Breivik, begge vestkant/Bærum barn. Det handler jo mer om å rett og slett være skikket til rollen som foreldre og det er det dessverre en del mennesker som ikke er. Hvordan barndommen din er, spesielt de første 5 - 6 årene har mye å si for hva slags menneske du blir. Vi vet egentlig mye om dette og hvor viktig stabilitet, omsorg, kjærlighet og rammer er, men vi som et samfunn stiller ingen krav til dette. Vi har selvfølgelig barnevernet, men innen de kommer på banen er ofte skaden allerede skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det økonomiske som er noe å tenke over før man får barn..

-bosted (hvor er det best for barnet å vokse opp, planlegger man å flytte mens barnet går i bhg/grunnskole? Hyppig flytting er ikke bra for barna) 

-forsikringer (hvilke og har man råd?)

-helse (HVA om en av foreldrene blir syke, greier dere å ta dere av barnet/barna da? Har dere nettverk evt. som kan hjelpe og støtte? Har foreldrene helse til å leke med barnet, stille opp gjennom livet?) 

-helse//tid/ økonomi/overskudd til å følge opp barnet i skolearbeid, sosiale relasjoner, lære barnet empati/sympati, forhold til sosiale media og spilling, fritidsaktiviteter, utstyr til skole/fritid/aktiviteter/underholdning, forhold og holdning til alkohol, arrangementer, foreldremøter og kontaktmøter osv.

-grensesetting og å være konsekvent (er foreldrene enige om regler og konsekvenser, har de noenlunde like tanker om hva som er viktig å lære barnet osv)

-hva om barnet har en diagnose, greier man å håndtere/følge opp det (ja, det bør man faktisk tenke over. Spesielt om det ikke er første barnet og har flere som også trenger tiden til foreldrene). (nei, jeg mener ikke at foster skal aborteres vekk bare fordi det har en diagnose/sykdom)

-OM det blir skilsmisse, greier en å ta vare på barna da? (altså, en må ikke ALLEREDE, før barnet er til, være avhengig av den andre parten for å greie å ha barn, evt. vite at nettverket stiller opp)

-hvordan greier man seg om partneren dør? (forsikringer osv)

Jeg mener at man må tenke litt over dette FØR en blir planlagt gravid. Mange glemmer å tenke over slike problemstillinger før de får barn. Det er lett å tenke "men dette skjer jo ikke MEG/OSS!" og så har man ikke en liten tanke engang om hvordan man skal forholde seg til det når det skjer. Jeg mener heller ikke at man skal krisemaksimere, og si at man ikke kan få barn før alt dette er ordnet, men man må på en måte ha en kriseplan/tenkt litt over det. 

Anonymkode: c19c3...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare det økonomiske som er noe å tenke over før man får barn..

-bosted (hvor er det best for barnet å vokse opp, planlegger man å flytte mens barnet går i bhg/grunnskole? Hyppig flytting er ikke bra for barna) 

-forsikringer (hvilke og har man råd?)

-helse (HVA om en av foreldrene blir syke, greier dere å ta dere av barnet/barna da? Har dere nettverk evt. som kan hjelpe og støtte? Har foreldrene helse til å leke med barnet, stille opp gjennom livet?) 

-helse//tid/ økonomi/overskudd til å følge opp barnet i skolearbeid, sosiale relasjoner, lære barnet empati/sympati, forhold til sosiale media og spilling, fritidsaktiviteter, utstyr til skole/fritid/aktiviteter/underholdning, forhold og holdning til alkohol, arrangementer, foreldremøter og kontaktmøter osv.

-grensesetting og å være konsekvent (er foreldrene enige om regler og konsekvenser, har de noenlunde like tanker om hva som er viktig å lære barnet osv)

-hva om barnet har en diagnose, greier man å håndtere/følge opp det (ja, det bør man faktisk tenke over. Spesielt om det ikke er første barnet og har flere som også trenger tiden til foreldrene). (nei, jeg mener ikke at foster skal aborteres vekk bare fordi det har en diagnose/sykdom)

-OM det blir skilsmisse, greier en å ta vare på barna da? (altså, en må ikke ALLEREDE, før barnet er til, være avhengig av den andre parten for å greie å ha barn, evt. vite at nettverket stiller opp)

-hvordan greier man seg om partneren dør? (forsikringer osv)

Jeg mener at man må tenke litt over dette FØR en blir planlagt gravid. Mange glemmer å tenke over slike problemstillinger før de får barn. Det er lett å tenke "men dette skjer jo ikke MEG/OSS!" og så har man ikke en liten tanke engang om hvordan man skal forholde seg til det når det skjer. Jeg mener heller ikke at man skal krisemaksimere, og si at man ikke kan få barn før alt dette er ordnet, men man må på en måte ha en kriseplan/tenkt litt over det. 

Anonymkode: c19c3...528

Veldig enig med deg ifht punktene du lister opp. Men de fleste, jeg vil faktisk si alle unntatt grensesetting er nært knyttet opp mot økonomi. 
- bosted, man er avhengig av å ha nok penger for å ha råd til en passende bolig

- forsikring, her nevner du selv at man må ha råd til disse 

- helse/tid/økonomi etc, her er igjen økonomi en faktor 

- grensesetting, ikke avhengig av økonomi

- diagnose, igjen, det kommer med et økonomisk aspekt da dette kommer med en kostnad 

- skilsmisse, er dyrt!

- dødsfall, vil også påvirke økonomien 

Poenget med denne tråden (sånn som jeg oppfatter den) er ikke at økonomi er det eneste som avgjør om man er en god forelder, men det er et viktig poeng man må tenke igjennom og ha med i vurderingen. Hvilket jeg synes din liste illustrerer veldig godt:)

Anonymkode: b61c0...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Uatskillelig said:

Hva skal de da gjøre om de først blir gravide? 

Ikke alle som er for abort eller klarer å ta det.

Det må liksom bare bli sånn, ingen kan jo noe for at de blir gravide, tross alt! 

Anonymkode: 6c6fe...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts kommer også med et ytterpunkt. Hvorfor skal det hun tar opp være mer greit enn det andre tar opp?

Jeg har selv sett med egne øyne hvordan barn av rike foreldre har blitt forsømt. 

Anonymkode: cc603...5ee

Lag gjerne en egen tråd om rike folk som bedriver omsorgssvikt, helt i orden, men det at slike folk eksisterer er ikke et argument for at det er greit å få barn du ikke kan forsørge.

Anonymkode: 3e2a6...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt ingen kan spå fremtiden, men det går an å være føre var og sikre den. Derfor har man uføreforsikring, sparepenger og selvsagt velferdsstaten til å hjelpe. Er man så uheldig at man blir ufør så bør man ikke fortsette å få barn i hvertfall. 
 

Jeg gjentar alle de 10 % fattigebarn i Norge har neppe foresatte som plutselig ble uføre etter at de ble født. Kanskje en liten andel av dem, men ikke alle...

Anonymkode: f5463...cf1

Ok, nå ble 400 000 arbeidsledige eller permittert over natta grunnet noe som ingen kunne forutse. Skal alle av dem som er gravide ta abort? 

Anonymkode: 88e5f...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må liksom bare bli sånn, ingen kan jo noe for at de blir gravide, tross alt! 

Anonymkode: 6c6fe...2e7

Prevensjon er aldri 100 prosent sikker. Min samboers eks ble gravid selv om hun (!) steriliserte seg. 

Anonymkode: 88e5f...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg ifht punktene du lister opp. Men de fleste, jeg vil faktisk si alle unntatt grensesetting er nært knyttet opp mot økonomi. 
- bosted, man er avhengig av å ha nok penger for å ha råd til en passende bolig

- forsikring, her nevner du selv at man må ha råd til disse 

- helse/tid/økonomi etc, her er igjen økonomi en faktor 

- grensesetting, ikke avhengig av økonomi

- diagnose, igjen, det kommer med et økonomisk aspekt da dette kommer med en kostnad 

- skilsmisse, er dyrt!

- dødsfall, vil også påvirke økonomien 

Poenget med denne tråden (sånn som jeg oppfatter den) er ikke at økonomi er det eneste som avgjør om man er en god forelder, men det er et viktig poeng man må tenke igjennom og ha med i vurderingen. Hvilket jeg synes din liste illustrerer veldig godt:)

Anonymkode: b61c0...c6b

Nå kan man ikke akkurat planlegge sykdom og skilsmisse bestandig da. Heller ikke at man blir arbeidsledig eller permittert. Eller at partneren dør. 

Anonymkode: 88e5f...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan man ikke akkurat planlegge sykdom og skilsmisse bestandig da. Heller ikke at man blir arbeidsledig eller permittert. Eller at partneren dør. 

Anonymkode: 88e5f...97a

Jo, man kan det til en viss grad.

Livsforsikring, som sikrer at en beholder hus og hjem, er en plan for død.

Sparing, så man har råd til å søke hjelp for å unngå skilsmisse, eller å betale for skilsmissen, er en plan for skilsmisse.

Å ta en utdanning, som det er behov for i lange tider, og gjør en mer ettertraktet, samt sparing, er en plan for arbeidsledighet.

Sykdoms-, behandlings- og uføreforsikring er en plan for sykdom.

Å ta vare på helsa si kan være en plan for alle punktene.

Planer man håper man ikke får bruk for, men likefullt planer. Man kan ikke sette en dato 20 år frem i tid, men man kan ta høyde for at det kan skje. De som ikke gjør det er ofte folk som aldri tar på seg noe skyld for ting som skjer med dem selv, samme hva det er.

Jeg planlegger for at alt dette kan skje. Og jammen meg har en av dem skjedd allerede, og jeg er bare 29. Hadde jeg hatt barn hadde det gått fint. Når man ikke bekymrer seg for økonomi har man mer å gi et barn i en prosess som kan være tung for hele familien.

Anonymkode: 83460...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts. Mange som får mange barn, gjerne med forskjellige fedre, og livet handler om bidrag og nav trygd. Klager over å få endene til å møte. Lav utdanning, arbeidsledig eller at livet generelt er lite  gjennomtenkt. 
så har du de som hadde et godt utgangspunkt og som har blitt skilt, ufør eller syk som gjør at de blir fattige. 
mye handler om å ta gode valg. Spes ved kjøp av bolig, bil og andre investeringer. 
tror mange av de med dårlig råd er impulsive og tar dårlige valg. 

Anonymkode: 91184...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nå ble 400 000 arbeidsledige eller permittert over natta grunnet noe som ingen kunne forutse. Skal alle av dem som er gravide ta abort? 

Anonymkode: 88e5f...97a

Ja, eller bortadoptertere de😅

Anonymkode: cc603...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...