Gå til innhold

Når sluttet deres barn å sove på dagtid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis barnet holder seg våken i grei form uten dupp midt på dagen, er det greit å slutte med dupp når barnet er 2,5år?

Anonymkode: adabe...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er det ikke dèt da? 

Anonymkode: ebd4e...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sluttet i hovedsak å sove på dagtid da han var 1,5. Bhg forsøkte å legge ham, men han sovnet kanskje 1 av 10 ganger. Han fikk hvilt seg litt i vogna da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sluttet omtrent å sove på dagen da han var ett år. Etter 1,5 år sov han aldri på dagen mer. Tror egentlig det er ganske unormalt🙈 2,5 år burde vel gå greit. Sover barnet godt på natten?

Anonymkode: e9a45...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover barnet godt på natten?

Barnet sover hele natten, 11-12 timer. Kanskje det sover enda mer nå når vi dropper duppen. Første forsøk i dag. Spent på utfallet. 
 

ts

Anonymkode: adabe...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet selv når hun var 2 år 4 mnd i bhg. Var aldri glad i å sove i vogn, prøvde reiseseng i bhg, men funket ikke det heller. Hun kunne sove et par timer hjemme i senga på dagtid i helger/fridager til hun var godt over 3 1/2 år. Kom an på når hun våknet og aktivitetsnivå.

Anonymkode: a3ac4...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som slutter rundt 2,5 år, det er ikke for tidlig. 

Anonymkode: 60f70...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet holder seg våken i grei form uten dupp midt på dagen, er det greit å slutte med dupp når barnet er 2,5år?

Anonymkode: adabe...6a7

Det er perfekt. Alle min sluttet sommeren det året de fylte 3. Da skal de også over på stor avdeling i barnehagen, hvor man ikke sover på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Alterego666 skrev:

Det er perfekt. Alle min sluttet sommeren det året de fylte 3. Da skal de også over på stor avdeling i barnehagen, hvor man ikke sover på dagen.

Det er det da. Min er født i januar og skal ha ett år til på småbarn der det virker som «alle» sover, også de som går siste året.

ts

Anonymkode: adabe...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sluttet å sove i helgene da han var 2 år og 4 mnd, men sov i barnehagen til rett etter han passerte 3. På slutten sov han 30 min. 

Anonymkode: 4a971...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barnet trengte å sove til han var rundt 3,5 år. 

 Minste har akkurat fylt 3 år og sover fortsatt på dagtid.

Hvis barnet sover 11-12 timer på natta og sover på dagen så ville jeg vært litt forsiktig med å endre noe. Det er ikke alltid at mindre soving på dagtid gir mer soving på natt når de er små. 

Anonymkode: 8a61f...ab2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alterego666 skrev:

Det er perfekt. Alle min sluttet sommeren det året de fylte 3. Da skal de også over på stor avdeling i barnehagen, hvor man ikke sover på dagen.

Det høres jo helt håpløst ut. Heldigvis er ikke vår barnehage slik, de barna som trenger en lur får det, uavhengig av hvilken avdeling de går på. Det tar jeg også på som  en selvfølge. 
 

Dette med søvn er veldig individuelt. Noen slutter med dagsoving tidlig, sovner ikke barnet på dagen så er ikke behovet der lenger. 

Anonymkode: c3c0f...a40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet holder seg våken i grei form uten dupp midt på dagen, er det greit å slutte med dupp når barnet er 2,5år?

Anonymkode: adabe...6a7

Etter to barn ser jeg at fasiten varierer veldig fra barn til barn.
Mi første sluttet da hun var 2 år 7 mnd etter en lang periode med kun en kort dupp og mye styr med legging osv. Men de har godt av den hvilen på dagen mtp læring etc, så holdt ut så lenge som mulig med den duppen.
Minstemor er nå 2 år 2 mnd og hun har dager der hun bare ikke sovner, da får hun hvile 30-60 time i vogna så lenge humøret er ok. Hun klarer fint å være våken en hel dag, men hun klarer ikke flere dager på rad uten å få søvnmangel enda vi legger henne 1,5-2 timer tidligere enn normalt, så her sover hun noen dager og noen dager ikke. Ikke helt klar til å kutte helt iom at hun ikke klarer mer enn et par dager uten før det går utover humør og trivsel. Det er en kinkig periode, husker det godt fra nr en også. Nå har jeg innsett at en slik periode må man bare gjennom, så får det være litt ustabilt og klønete frem til hun blir helt klar til å slutte om kun kort tid antagelig. Tipper at over sommerferien er vi ferdige med dupp. 

Se an barnet, en ting er at det KLARER å holde seg våken, en annen ting er humør og trivsel. Søvnmangel baller fort på seg og er lite hyggelig. Mine blir ekstremt "vanskelige" og i dårlig humør av for lite søvn... ikke noe mer gøy det enn sen leggetid. 

Noen er helt klare 2,5 år gamle, andre er ikke det, det merker man på barnet. Men ikke kutt før barnet er klart, selv om det er mange fordeler for oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 2 år og 7 mnd, og sover ennå i 1-1,5 time vanligvis.

Anonymkode: fd2a6...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo helt håpløst ut. Heldigvis er ikke vår barnehage slik, de barna som trenger en lur får det, uavhengig av hvilken avdeling de går på. Det tar jeg også på som  en selvfølge. 
 

Dette med søvn er veldig individuelt. Noen slutter med dagsoving tidlig, sovner ikke barnet på dagen så er ikke behovet der lenger. 

Anonymkode: c3c0f...a40

Tror ikke det er så vanlig med dagsoving på storebarnsavdeling, de er jo gjerne organisert litt annerledes enn småbarnsavdelingene. 

Anonymkode: 60f70...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det da. Min er født i januar og skal ha ett år til på småbarn der det virker som «alle» sover, også de som går siste året.

ts

Anonymkode: adabe...6a7

Ene mitt er født i mars, og sluttet også å sover sommeren h*n var tre. Gikk gradvis over til bare å hvile med et lite pledd over seg i 15-30 minutter og senere slutte helt. En helt naturlig og glidende utvikling over en sommer med masse uteaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo helt håpløst ut. Heldigvis er ikke vår barnehage slik, de barna som trenger en lur får det, uavhengig av hvilken avdeling de går på. Det tar jeg også på som  en selvfølge. 
 

Dette med søvn er veldig individuelt. Noen slutter med dagsoving tidlig, sovner ikke barnet på dagen så er ikke behovet der lenger. 

Anonymkode: c3c0f...a40

Det var sikkert rom for fleksibilitet der dette var nødvendig, men min erfaring er at dette fungerte helt sømløst og bra med alle mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så vanlig med dagsoving på storebarnsavdeling, de er jo gjerne organisert litt annerledes enn småbarnsavdelingene. 

Anonymkode: 60f70...d63

Her er det heldigvis helt vanlig. Det sier seg selv at barnehagen må innrette seg etter barnas behov, ikke omvendt. 

Anonymkode: c3c0f...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har dagsovet til de var godt over 3 år. Vi har kortet ned på tiden dersom det ble vanskelig å sovne på kvelden. De har fått velge selv, og så har det i stor grad gått over av seg selv. 

Angående barnehagen har vår en ordning om at barn på storbarnsavdelingen som fortsatt sover bare får komme inn og sove med de små barna på en småbarnsavdeling. Usikker på hvordan dette funker akkurat nå i koronasituasjonen. 

Anonymkode: 17fb5...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...