Gå til innhold

Spørsmål vedr konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jeg lov til å svare for min egen del? Dette var i 2013. 🤓

 

Humanistisk.

Valgte selv. Mamma og pappa ville ikke påvirke valget, men jeg vet de var glade for at jeg valgte humanistisk, heh.

Var ikke døpt, så valget sto mellom humanistisk eller kirkelig med dåp halvveis ut i konfirmasjonsundervisningen.

Ja, men det måtte vi med humanistisk også. Kirkelig måtte dog melde seg på et år tidligere enn vi som tok humanistisk da undervisningen deres varte i et år (både kirkelig og humanistisk ble konfirmert i mai-juni) mens undervisningen for humanistisk varte i 2-3 måneder.

Nei, verken foreldrene mine eller jeg selv sjekket hva de andre skulle.

Fikk ikke penger av mamma og pappa, bunad og konfirmasjon var gaven. Syntes det var og er mer enn nok.

Grandtante og grandonkel hadde blitt invitert uansett om vi hadde hatt en liten eller stor familie. Vi har nær kontakt med dem, så det falt naturlig å invitere dem.

Endret av Karve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarte visst å sitere meg selv ved et uhell da jeg skulle endre svaret mitt. Sorry!

Endret av Karve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmeres i kirken, får noen tusen av foreldre, Er døpt, ber kun nærmeste familie (besteforeldre, tanter og onkler) Ungdommen bestemmer selv om hen vil ha koldtbord eller varm mat

Anonymkode: db1bd...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Jeg og min bror konfirmerte oss i kirken, lillesøster skal ha humanistisk konfirmasjon i oktober

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Vi bestemte alle 3 selv.

Var de døpt? 

Vi er døpt hele gjengen.

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Ja, men det måtte lillesøster også for humanistisk konfirmasjon.

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Nei.

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Jeg fikk bunad og pc av mine foreldre. Husker ikke hva bror fikk. Lillesøster får bunad og sikkert en ting til...

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Nei, vi er ganske stor familie og slet med å få plass til alle.

Anonymkode: 46bcb...f19

 

Anonymkode: 6b909...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Karve said:

Har jeg lov til å svare for min egen del? Dette var i 2013. 🤓

 

Humanistisk.

Valgte selv. Mamma og pappa ville ikke påvirke valget, men jeg vet de var glade for at jeg valgte humanistisk, heh.

Var ikke døpt, så valget sto mellom humanistisk eller kirkelig med dåp halvveis ut i konfirmasjonsundervisningen.

Ja, men det måtte vi med humanistisk også. Kirkelig måtte dog melde seg på et år tidligere enn vi som tok humanistisk da undervisningen deres varte i et år (både kirkelig og humanistisk ble konfirmert i mai-juni) mens undervisningen for humanistisk varte i 2-3 måneder.

Nei, verken foreldrene mine eller jeg selv sjekket hva de andre skulle.

Fikk ikke penger av mamma og pappa, bunad og konfirmasjon var gaven. Syntes det var og er mer enn nok.

Grandtante og grandonkel hadde blitt invitert uansett om vi hadde hatt en liten eller stor familie. Vi har nær kontakt med dem, så det falt naturlig å invitere dem.

Det er sikkert ulikt fra sted til sted. Jeg meldte meg på kirkelige på våren en gang, undervisning startet i september. Vi hadde rundt 20 samlinger. Vårt opplegg var delt i at første halvår var Bibel/tros-opplæring, mens andre halvår var tilnærmet likt humanistisk(!). Andre halvår er det veldig vanlig å sette opp en musikal e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Millimani skrev:

Det er sikkert ulikt fra sted til sted. Jeg meldte meg på kirkelige på våren en gang, undervisning startet i september. Vi hadde rundt 20 samlinger. Vårt opplegg var delt i at første halvår var Bibel/tros-opplæring, mens andre halvår var tilnærmet likt humanistisk(!). Andre halvår er det veldig vanlig å sette opp en musikal e.l.

Aha! Her var det sånn her:
Kristelig startet med bli kjent-kvelder i mai året før, også var de på en hyttetur på slutten av sommerferien. Fra skolestart til konfirmasjonen møttes de to kvelder i uka - en kveld var bibel-greier og en kveld var grupper (de hadde fotballgruppe, filmgruppe, dansegruppe, bakegruppe osv.). Også de obligatoriske gudstjenestene og sånn. De var og på leir med konfirmanter fra andre steder, men husker ikke når i løpet det var.

Vi på humanistisk møttes den første gangen i januar samme år for informasjonsmøte, også var det ikke noe mer før i midten/slutten av februar. Da møttes vi en gang i uka. Husker vi skrev brev til kongen, hadde førstehjelpskurs av en som utga seg for å være ambulansesjåfør (han er ikke det og har aldri vært det - kompis av søsteren min 😂), så på Kongen av Bastøy, spiste epler og gikk rundt i rommet med papptallerkner på ryggen som andre skulle skrive komplimenter på. Var den Camp Refugee-greia også, men jeg var syk, så aner ikke hva som foregikk der. Husker egentlig opplegget som en barnehage hvor ingen hadde kontroll over noe som helst, verken ledere eller barn, hahah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Humanistisk for begge to

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Ja de fikk velge selv.

Var de døpt? 

Nei. Ingen av dem er døpt.

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Må meldes på å gjennomføre kurs enten det er i kirken eller med HEF. 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Nei

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Det må hver og en bestemme selv utfra egen økonomi.

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Vi ber diverse familie som det føles naturlig å be. Og noen vennefamilien etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Konfirmanten velger selv. 
når en er døpt får en automatisk brev fra kirken ang konfirmasjon. 

vårt barn fikk 50.000 og selskap. 
vi har stor familie og vi stoppet på barnets onkler/ tanker og søskenbarn. 
inviter de barnet har kontakt med eller som føles naturlig 

Anonymkode: 9749b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...