Gå til innhold

Spørsmål vedr konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Var de døpt? 

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Anonymkode: 46bcb...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Kirkelig

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Bestemte selv, men hun klarte nok å gjette seg til hva vi syntes.

Var de døpt? 

Ja

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Ja

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Nei, men det viste seg at 86% av kullet konfirmerer seg kirkelig.

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Vet ikke. Vi gir bunad uten sølv og fest.

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Vi har stor familie.

Anonymkode: 46bcb...f19

 

Anonymkode: 4b1e9...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Var de døpt? 

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Anonymkode: 46bcb...f19

Foreldre skal ikke påvirke konfirmantens valg på dette! Ungdommen er lovlig gammel nok til å bestemme slikt selv! (Jeg sier dette generelt, er ikke rettet mot deg, TS!)

Pengegave skal gies etter økonomien til foreldrene, ikke etter hva som er «normalt» rundt dere!

Anonymkode: 0988c...46c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er i kirka,

De fikk velge om de ville konfirmeres i kirka eller ha et stort familieselskap rundt 15-årsdagen. Borgerlig «konfirmasjon» var ikke et alternativ (dessuten tilbys det ikke i kommunen, de måtte i tilfelle reise til nabokommunen for undervisningen, over en time med buss hver vei).

De er døpt.

Det var undervisning en kveld i uka fra oktober til mai, pluss en overnattingstur.

Vi bryr oss generelt lite om hva «alle andre» gjør.

De fikk bunad og selskap.

Vi inviterte ikke grandtanter/grandonkler, siden vi allerede hadde passert 50 gjester da nærmeste familie pluss faddere med familie var invitert (hvert barn har minst en fadder som ikke er i slekt med oss). I min egen konfirmasjon ble både grandtanter/grandonkler og foreldres søskenbarn og mine tremenninger invitert, ellers hadde vi bare vært 12 personer...

Anonymkode: 2e23d...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre 3 barn har konfimert seg humanistisk. Det var de som tok det valget og vi respekterte det. Det er jo tross alt de som skulle konfirmeres og dermed de som skal velge, uavhengig av hva foreldre og resten av familien mener. Alle barna våre er døpt. Vi undersøkte ikke i forkant hva de andre i klassen valgte. Vi ga 5000 kr i konfirmasjonsgave ( i tillegg til selskapet og innkjøp av dress/kjole. Med dress/kjole, så blir summen mellom 8-10 000 kr). Man gir etter lommeboken 😉 Vi er stor familie, så vi inviterte besteforeldre, onkler og tanter. Vi ble ca 25 stk i alle konfirmasjonene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Kirkelig

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Fikk valget mellom kirkelig eller ikke konfirmasjon

Var de døpt? 

Ja

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Ja

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Nja, vi hørte at det var noen andre som også skulle konfirmeres kirkelig, men det var ikke avgjørende.

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Den summen man har råd til. Jeg vil ikke være med på å sette noen standard her.

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Grandtanter og grandonkler er for gamle til å ha noen glede av denne konfirmasjonen. Det vil komme noen voksne søskenbarn med familier så vi vil bli relativt mange, men det er ikke for å fylle opp.

Anonymkode: 46bcb...f19

 

Anonymkode: e0cd1...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre skal ikke påvirke konfirmantens valg på dette! Ungdommen er lovlig gammel nok til å bestemme slikt selv!

Anonymkode: 0988c...46c

Dette er jeg fullstendig enig i. Jeg blir helt oppgitt når jeg hører historier om at konfirmanten ikke får lov til å konfirmere seg sånn og sånn. Jeg synes det er hårreisende at foreldrene stiller et sånt krav. La nå konfirmanten få ta det valget selv. Det er tross alt konfirmantens dag. Vi som foreldre bør ha såpass respekt for barna våre...

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Deltapiken
På 27.5.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Av 5 barn mine+Bonus= våre er det nr 1 og 4  som var korfirmant i  kirken, de 3 andre valgte Humanistisk

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

De fikk velge selv

Var de døpt? 

De 2 eldste er døpt som babyer( bonus barna mine) mens min mellomste valgte å døpe seg for å ha kirkelig konfimasjon, da alle mine 3 ikke er døpt som barn

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Våre måtte det i hvert fall, men det måtte de ved Humanistisk også

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

De valgte uavhengig av klassens sine valg

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Det er veldig forskjell, fra barn til barn men alle våre har fått førerkort  i gave

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Nei

Anonymkode: 46bcb...f19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2020 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Var de døpt? 

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Anonymkode: 46bcb...f19

Jeg ble konfirmert kirkelig.

Jeg bestemte alt selv. Mener å huske at mamma ønska å stå i innbydelsen ved siden av meg, at invitasjonen var fra oss begge 🤔

Jeg ble døpt som baby

Meldte meg på et program.

Siden jeg har vært personlig kristen hele livet, var det aldri noe tema om jeg skulle konfirmeres humanistisk. Hvordan andre konfirmerer seg skal ikke ha noen innvirkning på det. Det er en uskrevet regel at de som er døpte i kirka også skal konfirmeres der.
Mange ungdommer tenker at det er kjedelig, og prøver å velge humanistisk istedet. Noen får lov av foreldrene, andre ikke. Det skal ikke dreie seg om hva andre mener og velger. Enkelte menigheter legger opp løpet til at deler av undervisningen foregår med humanistiske temaer. Der andre ofte setter opp en musikal eller lignende etter flere uker bibel-opplæring, hadde min menighet et tilnærmet humanistisk opplegg. Vi lærte om dødshjelp og kjærlighet til livet, abort, rusmisbruk og tilsvarende temaer.

Jeg fikk bunad og bunadsølv i gave fra mamma og mormor, mens pappa ga meg en heller slunken sum på en sjekk. Dette er litt over 20 år siden.

Datter til ei venninne av meg fikk bunad og sølv av sin mamma, 30 000 kroner av sin pappa. Dette er bortimot ti år siden. 

Til middag var nærmeste familie og faddere. En grandtante og grandonkel med sine barn, svigerbarn og noen av barnebarna kom til kaffe og kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?
2 av 3 til nå har konfirmert seg i kirken. Nr. 3 er konfirmant neste år og har foreløpig sagt at h'n også vil ha konfirmasjon. 

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?
Helt og holdent barnas avgjørelse. 

Var de døpt? 
Ja

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 
Ja, men det gjelder vel borgerlig også?

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?
Nei

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?
De to første har fått 10.000,- + fest. 2 har også fått bunad, men det har vært arvegods, så ikke en del av gaven. Siste fikk dress, fordi han ikke ville ha bunad.

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?
Ja, på min side. Vi har veldig liten familie, men på min side er vi veldig nære, så det ville vært unaturlig å ikke invitere mine tanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2020 at 2:36 PM, AnonymBruker said:

Konfirmasjon er i kirka,

De fikk velge om de ville konfirmeres i kirka eller ha et stort familieselskap rundt 15-årsdagen. Borgerlig «konfirmasjon» var ikke et alternativ (dessuten tilbys det ikke i kommunen, de måtte i tilfelle reise til nabokommunen for undervisningen, over en time med buss hver vei).

De er døpt.

Det var undervisning en kveld i uka fra oktober til mai, pluss en overnattingstur.

Vi bryr oss generelt lite om hva «alle andre» gjør.

De fikk bunad og selskap.

Vi inviterte ikke grandtanter/grandonkler, siden vi allerede hadde passert 50 gjester da nærmeste familie pluss faddere med familie var invitert (hvert barn har minst en fadder som ikke er i slekt med oss). I min egen konfirmasjon ble både grandtanter/grandonkler og foreldres søskenbarn og mine tremenninger invitert, ellers hadde vi bare vært 12 personer...

Anonymkode: 2e23d...40c

Hva er problemet  med å bare være 12 personer?

Anonymkode: 7f8e2...155

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Humanetisk  

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Bestemte selv, såklart

Var de døpt? 

Ja

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Vet ikke

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Nei

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

10.000

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Vi ber de det er naturlig å be, i samarbeid med konfirmanten. Vi «fyller ikke opp».

Anonymkode: 46bcb...f19

 

Anonymkode: 277f3...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2020 den 10.25, Millimani skrev:

Jeg ble konfirmert kirkelig.

Jeg bestemte alt selv. Mener å huske at mamma ønska å stå i innbydelsen ved siden av meg, at invitasjonen var fra oss begge 🤔

Jeg ble døpt som baby

Meldte meg på et program.

Siden jeg har vært personlig kristen hele livet, var det aldri noe tema om jeg skulle konfirmeres humanistisk. Hvordan andre konfirmerer seg skal ikke ha noen innvirkning på det. Det er en uskrevet regel at de som er døpte i kirka også skal konfirmeres der.
Mange ungdommer tenker at det er kjedelig, og prøver å velge humanistisk istedet. Noen får lov av foreldrene, andre ikke. Det skal ikke dreie seg om hva andre mener og velger. Enkelte menigheter legger opp løpet til at deler av undervisningen foregår med humanistiske temaer. Der andre ofte setter opp en musikal eller lignende etter flere uker bibel-opplæring, hadde min menighet et tilnærmet humanistisk opplegg. Vi lærte om dødshjelp og kjærlighet til livet, abort, rusmisbruk og tilsvarende temaer.

Jeg fikk bunad og bunadsølv i gave fra mamma og mormor, mens pappa ga meg en heller slunken sum på en sjekk. Dette er litt over 20 år siden.

Datter til ei venninne av meg fikk bunad og sølv av sin mamma, 30 000 kroner av sin pappa. Dette er bortimot ti år siden. 

Til middag var nærmeste familie og faddere. En grandtante og grandonkel med sine barn, svigerbarn og noen av barnebarna kom til kaffe og kaker. 

En slunken sum på en sjekk? 
 

 

Anonymkode: 7561d...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

En slunken sum på en sjekk? 
 

 

Anonymkode: 7561d...5eb

Mamma og pappa er skilt. Sammenlignet med hvor mye mamma og mormor la i kostnaden av bunaden og bunadsølvet, så vil jeg si at summen fra pappa var slunken ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere lar barna velge selv, det var ikke noe valg hjemme hos oss for 13 år siden, for Borgerlig konfirmasjon var ikke en konfirmasjon, så de så ikke vitsen. Kunne hatt det men fikk ikke noe fest eller feiring hvis jeg valgte det.. 😅

Anonymkode: a85c6...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bestemme selv selvsagt , vil ikke konfirmere seg

Anonymkode: 99b4d...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.5.2020 den 20.01, Kittykat skrev:

Dette er jeg fullstendig enig i. Jeg blir helt oppgitt når jeg hører historier om at konfirmanten ikke får lov til å konfirmere seg sånn og sånn. Jeg synes det er hårreisende at foreldrene stiller et sånt krav. La nå konfirmanten få ta det valget selv. Det er tross alt konfirmantens dag. Vi som foreldre bør ha såpass respekt for barna våre...

Har hatt krangler på det der pga en i Fam som mener de ikke har valgt for barna når de har hatt navnefest.

(Ene barnet  ønsket seg kirkelig konfirmasjon men fikk klar beskjed om at det ikke var aktuelt siden de var imot religion i det huset.)

Personlig mener jeg at jeg ikke har valgt siden jeg har avstått både navnefest og dåp.

Noen av mine barn har døpt og konfirmert seg andre ikke, det er deres eget valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?
Alternativene var kirkelig, humanisktisk eller "bare" en fest, konfirmanten valgte humanistisk

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?
Av alternativene over kommer det vel frem at konfirmanten beste selv

Var de døpt? 
Ja, men valgte å melde seg ut av kirken fordi valget falt på humanstisk konfirmasjon, dette var også et eget valg

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program?
Det må de ved humanistisk også, og det er bare sunt 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?
Nei

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?
Avhenger vel av økonomi, jeg ga 30000

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?
Nei, vi ba dem det var naturlig å be, en blaning av familie og venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Var de døpt? 

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Anonymkode: 46bcb...f19

Kirkelig

Fikk bestemme selv, og var ikke påvirket av klassekamerater. De fleste valgte humanistisk, eller tilhører kultur / religion der dette ikke er aktuelt. 

Var døpt

De hadde flere valg av type innhold, blant annet film, friluftsliv og diakoni. Hun valgte diakoni. Var samling en gang uka pluss 1 ukes konfirmasjonsleir. 

Vi gir en brukt bunad uten sølv, det arvet hun etter oldemor. Vi overførte en sum penger 15.000 fra en konto vi har spart siden hun ble født. Får resten i 18års presang. 

Hadde bare nærmeste familie til fest. Dagen etter inviterte hun et fåtall venner til restefest.

Lillesøster skal konfirmeres som 4 år. Hun står fritt til å velge, og pr nå er hun usikker på hva.  

Anonymkode: e5761...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.5.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Dere som har kommende konfirmant eller vært igjennom det.

Ble det kirkelig eller humanistisk?

Fikk konfirmanten bestemme selv eller ble de litt styrt av hva dere som foreldre ønsker/ønsket?

Var de døpt? 

Ved kirkelig må de vel påmeldes et program? 

Undersøkte dere i forkant hva de andre i klassen valgte?

Hva er å anse som en helt grei gave i pegesum til barnet sitt vil dere si?

Ber dere f.eks grandtanter/grandonkler, for å fylle opp ev små familier?

Anonymkode: 46bcb...f19

Humanistisk. 
Valgte selv. 
Ikke døpt. 
Nei, gjorde ikke det, men visste mange skulle ha humanistisk. 
Mitt barn fikk kun bunad og selskap

Ja
 

 

Anonymkode: 2176a...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...