Gå til innhold

Søster som er konspirasjonsteoretiker. Hvordan takle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at hun er smart?

Anonymkode: 7e3e6...6df

Vel hun kan enormt mye om det hun ønsker å tilegne seg informasjon om. Men som sagt, hun bruker det feil og har ikke kildekritikk. 

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte kutte kontakten med en venn pga. dette med konspirasjonsteorier, han er også veldig smart på mange områder men det virker som om han mangler evnen til å tenke kritisk. Misstenker at han har en eller en annen psykisk sykdom da det går i perioder der han er veldig opphengt i visse konspirasjonsteorier, han har også problemer med å forholde seg til myndigheter og autoritære personer.

Til å begynne med så kunne vi snakke litt rundt disse temaene men han ble nesten aggressiv hvis det var noe jeg ikke trodde på eller argumenterte mot det han sa, det var nesten så han beskyldte meg får å være delaktig på konspirasjonene. Dette er noe man ofte ser med folk som er veldig opphengt i konspirasjonsteorier som flat jord, 5G, big pharma, 9/11 osv.

Psykologien hos konspirasjonsteoretikere er litt interessant og det finnes ganske mye informasjon om dette.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/202004/true-false-believers-the-psychology-conspiracy-theories

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/202001/understanding-the-psychology-conspiracy-theories-part-1

Anonymkode: e649e...16a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte kutte kontakten med en venn pga. dette med konspirasjonsteorier, han er også veldig smart på mange områder men det virker som om han mangler evnen til å tenke kritisk. Misstenker at han har en eller en annen psykisk sykdom da det går i perioder der han er veldig opphengt i visse konspirasjonsteorier, han har også problemer med å forholde seg til myndigheter og autoritære personer.

Til å begynne med så kunne vi snakke litt rundt disse temaene men han ble nesten aggressiv hvis det var noe jeg ikke trodde på eller argumenterte mot det han sa, det var nesten så han beskyldte meg får å være delaktig på konspirasjonene. Dette er noe man ofte ser med folk som er veldig opphengt i konspirasjonsteorier som flat jord, 5G, big pharma, 9/11 osv.

Psykologien hos konspirasjonsteoretikere er litt interessant og det finnes ganske mye informasjon om dette.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/202004/true-false-believers-the-psychology-conspiracy-theories

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/202001/understanding-the-psychology-conspiracy-theories-part-1

Anonymkode: e649e...16a

Takk for at du ville dele. :) 

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ingen vitenskapelig utdannelse. Men hun har en bra jobb og er smart, men bruker det feil tenker jeg. 

Anonymkode: 04ba7...00a

Sto en undersøkelse ang vaksineskeptikere i aftenposten for et par år siden: Man kunne jo kanskje tro at de var lavt utdannet/lav IQ pga at de faktafornekter og ikke evner å ta til seg kunnskap - men de fant ingen sammenheng. Det som derimot var en tydelig sammenheng var troen på endel klassiske konspirasjonsteorier (9/11 var en insidejobb, månelandingen er fake osv).

Om dette resultatet kan snus vet jeg ikke, men kanskje: konspirasjonsteoretikere er ikke mindre smarte enn oss andre, men som TS skriver bruker smartheten feil.

problemet er at man kan ikke resonere med dem, fakta, logiske argumenter og vitenskap har ofte motsatt resultat(!)

En av FHIs nye ideer for å imøtegå (konspiratoriske) vaksinemotstand er interessant nok ikke å pøse på med fakta, men med anektdoter/historier fra mennesker - spille på følelser "Mitt barn ble lam av Polio", "min sønn ble svært syk avmeslinger" osv. også fordi at deres egne argumenter ofte er anekdotebaserte

Anonymkode: 2732b...a56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt opp dette en gang der dere er midt oppe i situasjonen. Så ville jeg sagt noe sånt som at du har lagt merke til at hun tror på en del teorier som du ikke opplever som troverdige, og hun prøver å påtvinge deg disse - noe du synes er vanskelig. Så kan du si at du ikke kan nekte henne å styre med sånt, men at du heller vil forholde deg til dine kilder, og at du derfor helst vil at dere ikke snakker så mye om sånt, og at du kommer til å avbryte henne/gå din vei el.l. hvis hun prøver å dytte det over på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er slitsomt. Problemet er vel at folk føler seg lurt av myndigheter og store firma gang på gang, og da ender det opp med at man ikke stoler på noe av det man blir fortalt. Man trodde f.eks. at det med masseovervåkning av internett bare var tull. Etter Snowden så vet man jo at man blir faktisk overvåket. Samme med legemiddelfirmaer som lurer oss til å kjøpe medisiner mot omtrent alt. Da skjønner man at de bare er ute etter pengene våre, og dermed stoler man ikke på de når det gjelder livsviktige vaksiner hellet. Så leser man om alt det rare CIA og myndighetene i USA har drevet med, og derfra er ikke veien lang til å tro at World trade center var en innsidejobb. Et annet eksempel er alle krigene som er blitt startet pga. løgn og falske bevis. Myndighetene har seg selv å takke for at det nå finnes millioner av konspirasjonsteoretikere.

Anonymkode: 4b35b...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med å ha en vannpistol i lomma. Med vann. Eller eddikk.

Slutt å snakke med henne på telefon.
Hver gang hun begynner å snakke tøv, sprut på henne med vannpistolen.
Er du heldig, funker aversjonsterapien og hun slutter å røre.

Fra spøk til alvor; Jeg aner ikke om det er mulig å få sånne folk til å innse at de er helt ute på viddene. Slutt å ha kontakt? Jada, hun er søsteren din, men man kan fint velge bort blodsbånd for å unngå sånt tøv som gjør at du føler at hjernen din råtner og blir til gugge som siger sakte ut ørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånt er slitsomt. Problemet er vel at folk føler seg lurt av myndigheter og store firma gang på gang, og da ender det opp med at man ikke stoler på noe av det man blir fortalt. Man trodde f.eks. at det med masseovervåkning av internett bare var tull. Etter Snowden så vet man jo at man blir faktisk overvåket. Samme med legemiddelfirmaer som lurer oss til å kjøpe medisiner mot omtrent alt. Da skjønner man at de bare er ute etter pengene våre, og dermed stoler man ikke på de når det gjelder livsviktige vaksiner hellet. Så leser man om alt det rare CIA og myndighetene i USA har drevet med, og derfra er ikke veien lang til å tro at World trade center var en innsidejobb. Et annet eksempel er alle krigene som er blitt startet pga. løgn og falske bevis. Myndighetene har seg selv å takke for at det nå finnes millioner av konspirasjonsteoretikere.

Anonymkode: 4b35b...578

ja og nei. Det at du vet at kriger er startet uten grunn, om overvåkning på  internett og snowdens avsløringer betyr jo at demokratiet og opplysning virker. Tross alt er det en del åpenhet.  Konspirasjonsfolket er jo motsatt, de tror ikke på demokrati/opplysning og slikt.

"millioner av konspirasjonsteoretikere"? tja - grader av alt. jeg tror det er langt færre dedikerte, men de som er det høres godt. Så henger noen seg på, ureflektert.

alternativbransjen - som konspi.folket ofte omfavner går jo legemiddelfirmane en høy gang i å "..lurer oss til å kjøpe medisiner mot omtrent alt. ". Makan til kyniske pengeutnyttere skal man lete lenge etter. Nå har vg hatt en sak gående på personer som lures til å droppe std. kreftmedisin i bytte mot dyre mirakelkurer, tvilsomt og kynisk. Og under alt dette en konspirasjonsforestilling om samfunn og vårt (i all all hovedsak) ypperlige helsevesen)

 

Anonymkode: 2732b...a56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja og nei. Det at du vet at kriger er startet uten grunn, om overvåkning på  internett og snowdens avsløringer betyr jo at demokratiet og opplysning virker. Tross alt er det en del åpenhet.  Konspirasjonsfolket er jo motsatt, de tror ikke på demokrati/opplysning og slikt.

"millioner av konspirasjonsteoretikere"? tja - grader av alt. jeg tror det er langt færre dedikerte, men de som er det høres godt. Så henger noen seg på, ureflektert.

alternativbransjen - som konspi.folket ofte omfavner går jo legemiddelfirmane en høy gang i å "..lurer oss til å kjøpe medisiner mot omtrent alt. ". Makan til kyniske pengeutnyttere skal man lete lenge etter. Nå har vg hatt en sak gående på personer som lures til å droppe std. kreftmedisin i bytte mot dyre mirakelkurer, tvilsomt og kynisk. Og under alt dette en konspirasjonsforestilling om samfunn og vårt (i all all hovedsak) ypperlige helsevesen)

 

Anonymkode: 2732b...a56

Etter hva jeg vet, så har Snowden måttet rømme til Russland, så det er åpenbart at demokratiet og åpenheten ikke fungerer.

Vi blir nok lurt av "big pharma", men alternativbransjen er enda verre.

Anonymkode: 4b35b...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er riktig plassering, men tenkte det passet siden det gjelder relasjoner. 

Nå blir jeg altså helt matt. Det går ikke an å ha en samtale med min søster uten at man kommer inn på tema(ene), og jeg blir så forferdelig sliten av det. Jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det. 

Hvis jeg sier noe imot eller viser et fnugg av å ikke tro på hennes argumenter så blir hun nærmest krakilsk og desperat over at jeg skal tro på dette og "se sannheten". Det er altså sannheten om at leger ikke vet noen ting, vaksiner er dritt, Big Pharma bare skader mennesker, stråling fra mikrobølgeovn er livsfarlig og det samme med stråling fra mobilen. Melk er bare usunt og noe tull, jod i alt for store mengder er bra pga vi har jodmangel og man kan ikke få for mye jod i kroppen (!!), meslinger er ikke dødelig eller spesielt farlig og mye mer. 

Anonymkode: 04ba7...00a

Dette er faktisk enkelt. Søk opp Dunning Kruger Effect. 

Vi mennesker er sånn at når vi først lærer litt om et emne så tror vi at vi er veldig dyktige i det. Jo mer vi lærer, jo mer innser vi hva vi IKKE vet om det. Med andre ord, søsteren din vet for LITE til å vite hva hun IKKE vet.

Sannheten er jo at den informasjonen hun får om sånne ting kommer fra folk som HELLER ikke vet hva de snakker om. Og som er like nyfrelst.

Hun bør forstå den vitenskaplige metoden. Det er faktisk nøkkelen til å snu dette om. 
Fagfolk, spesielt innen vitenskap følger denne slavisk fordi de VET at man aldri kan være 100% sikker på noe. Det er derfor denne metoden finnes og brukes. Den handler om å danne hypoteseren og teste dem, slik at man eliminerer alt som er 100% feil. Da står man igjen med det man hittil ikke klarer å motbevise. Det man står igjen med kalles en vitenskaplige teori. Sjansen er stor for at hun ofte sier "det er BARE en teori". Når noen sier det kan du med stor sikkerhet vite at de ikke har peiling på hva de snakker om.

Den vitenskaplige metoden, eller prosessen, har ført til moderne medisin, biler og fly og er årsaken til at vi lever i dag i et moderne samfunn og at hun kan sitte og se på youtube-videoer av andre som tror de har sett sannheten. 

Edit: Stråling fra mikrobølgeovn er farlig også ja, haha :) Jaja, da er lyset fra en lyspære flere hundre ganger farligere. Fordi bølgelengden i synlig lys er mye kortere og er faktisk ioniserende. Mikrobølger er ikke ioniserende og har ikke evnen til å slå elektroner ut av bane og dermed føre til skader på DNA. 

Endret av President Chimp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe annet en at jeg føler med deg.

Hadde en samboer som også tror på konspirasjonsteorier, og når jeg kom med motsvar var det alltid jeg som var dum og ikke fattet noenting. Men jeg kom alltid med motsvar uansett, ble for provosert til å bare jatte med. 

Siden det er din søster, ville jeg nok sagt at nok er nok. At du ikke orker å høre mer om dette, og at dere får bli enige om å være uenige. 

Jeg og samboeren min gikk ifra hverandre, men det er ikke bare å bryte kontakt med sin egen søster..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en nær venn som havnet på det der koko-kjøret der. Han fikk kreft, ble tilbudt god helsehjelp fra sykehuset, men nektet å imotta skolemedisinen («big pharma»). Han gravde seg enda lengre ned i konspirasjonsteoriene. Påstod at han hadde blitt kreftfri pga kosthold, vann og healere. Han var lagt fra frisk. Han døde, med sterke smerter. Tror han innså at han tok feil og angret sine valg de siste ukene han levde. Tragisk

Anonymkode: ba0dd...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en nær venn som havnet på det der koko-kjøret der. Han fikk kreft, ble tilbudt god helsehjelp fra sykehuset, men nektet å imotta skolemedisinen («big pharma»). Han gravde seg enda lengre ned i konspirasjonsteoriene. Påstod at han hadde blitt kreftfri pga kosthold, vann og healere. Han var lagt fra frisk. Han døde, med sterke smerter. Tror han innså at han tok feil og angret sine valg de siste ukene han levde. Tragisk

Anonymkode: ba0dd...a19

Huff. Det er virkelig trist når det får slike tragiske utfall. 😥 Synes at de som sprer denne misinformasjonen burde få konsekvenser. 

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be hun se Folkeopplysningen, og episoden som heter Konspirasjonen.

Svigemor er akkurat lik, kreft kan kureres, "Big pharma"... bare vås som kommer ut av hu. Vi så denne, og hu ble ganske stum, og følte seg litt dum etterpå tror jeg....

Anonymkode: d5667...36f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun er overdreven opptatt av helse, hva som er sunt og ikke, hva som er skadelig og ikke.. 

slike mennesker som er så opptatt av dette har en sterk trang til p fortelle andre om det. 
har selv ei søster som stadig snakker om vitaminer, hva som er sunt, allergier osv. 
det er slitsomt 

Anonymkode: c8f38...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/28/2020 at 12:27 AM, AnonymBruker said:

Høres ut som hun er overdreven opptatt av helse, hva som er sunt og ikke, hva som er skadelig og ikke.. 

slike mennesker som er så opptatt av dette har en sterk trang til p fortelle andre om det. 
har selv ei søster som stadig snakker om vitaminer, hva som er sunt, allergier osv. 
det er slitsomt 

Anonymkode: c8f38...03e

...kombinert med tydeligvis liten evne til å ta til seg kunnskap om det samme.

Anonymkode: 2732b...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, det er så slitsomt og også skremmende.

Jeg har ikke nære venner eller familie som er opphengt i dette, men kollega og flere perifere venner. Jeg blir rett og slett lei meg. Jeg har forsøkt med faktabaserte og vitenskapelige input, men dette blir bastant avfeid med at dette er fake ditt og datt. 

Og alt tøys og tull som blir delt på facebook og sosiale medier som åpenbart er bygd på feiltolkninger. Blir trist når jeg ser så liten vilje til å sjekke ut fakta før man deler så ukritisk, og myndighetene er oftest den store skurken. Jeg kan absolutt ha samtaler hvor man drøfter ting fra ulike synspunkter og syns det er interessant, men det er jo umulig i disse tilfellene her. Tunnelsyn og skylapper. Noen av disse folkene har jeg rett og slett droppet, slettet fra sosiale medier og unngår og treffes. Men når det er søster, så er ikke det så enkelt. Minimere kontakten ? Eller som en annen her sier, stå opp for deg selv og formidle at du ikke vil godta å bli overkjørt og pepret med for deg totalt uinteressante teorier og sannheter. 

Dessverre så har jo alle disse teoriene økt under corona tiden. Det er liksom ingen grenser og jeg blir nesten ikke sjokkert lengre over hva folk betegner som absolutte sannheter. Og buhu, synes dessverre alternativ bransjen er verst, der som det liksom skal være åpenhet og raushet, mens jeg opplever at det motsatte er tilfelle.  

Håper på bedre tider:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men VG har en interessant sak nå hvor de filmet en fyr på sin alternative vei for å beseire kreft. Her ble det veldig tydelig når man så før og etter bilder av svulsten etter at han godtok cellegift. Det er selvfølgelig helt greit at man velger sin egen vei, men her kom det så tydelig frem hva legevitenskapen kan utrette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Sto en undersøkelse ang vaksineskeptikere i aftenposten for et par år siden: Man kunne jo kanskje tro at de var lavt utdannet/lav IQ pga at de faktafornekter og ikke evner å ta til seg kunnskap - men de fant ingen sammenheng. Det som derimot var en tydelig sammenheng var troen på endel klassiske konspirasjonsteorier (9/11 var en insidejobb, månelandingen er fake osv).

Om dette resultatet kan snus vet jeg ikke, men kanskje: konspirasjonsteoretikere er ikke mindre smarte enn oss andre, men som TS skriver bruker smartheten feil.

problemet er at man kan ikke resonere med dem, fakta, logiske argumenter og vitenskap har ofte motsatt resultat(!)

En av FHIs nye ideer for å imøtegå (konspiratoriske) vaksinemotstand er interessant nok ikke å pøse på med fakta, men med anektdoter/historier fra mennesker - spille på følelser "Mitt barn ble lam av Polio", "min sønn ble svært syk avmeslinger" osv. også fordi at deres egne argumenter ofte er anekdotebaserte

Anonymkode: 2732b...a56

De ha funnet sammenheng mellom tro på konspirasjonsteorier og generell mistillit til andre mennesker.

Anonymkode: 27f28...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...