Gå til innhold

Søster som er konspirasjonsteoretiker. Hvordan takle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig plassering, men tenkte det passet siden det gjelder relasjoner. 

Nå blir jeg altså helt matt. Det går ikke an å ha en samtale med min søster uten at man kommer inn på tema(ene), og jeg blir så forferdelig sliten av det. Jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det. 

Hvis jeg sier noe imot eller viser et fnugg av å ikke tro på hennes argumenter så blir hun nærmest krakilsk og desperat over at jeg skal tro på dette og "se sannheten". Det er altså sannheten om at leger ikke vet noen ting, vaksiner er dritt, Big Pharma bare skader mennesker, stråling fra mikrobølgeovn er livsfarlig og det samme med stråling fra mobilen. Melk er bare usunt og noe tull, jod i alt for store mengder er bra pga vi har jodmangel og man kan ikke få for mye jod i kroppen (!!), meslinger er ikke dødelig eller spesielt farlig og mye mer. 

Jeg har vært litt syk de siste dagene, og ringte henne for å prate og nevnte da at jeg var litt pjusk. Da slenger hun ut med at jeg må ta vitaminer, at jeg spiser variert er ikke godt nok og jeg må ikke tenke at vitaminer er farlig selvom Big Pharma sier det (fikk ikke komme til å si at dette er jeg ikke og dette mener da ikke "big pharma" heller, har ikke noe imot vitaminer) og fortsatte med hvilke vitaminer jeg burde ta,  at hun håpte at jeg forstod snart at Big Pharma bare var tull og prøvde å mistenkeliggjøre at jeg var blitt syk på denne måten og prøvde selv å "diagnotisere" meg over telefonen. Jeg fikk ikke komme til og jeg bare kjente jeg ble så matt etter denne samtalen at jeg måtte legge meg ned. 

Nesten hver gang vi snakker sammen buser hun ut med slike ting, gir råd til folk som at hun er lege og har drevet med dette i mange år og "vet alt" om legemiddelindustrien. Nå skal hun til og med få en venninne til å kutte ut sine medisiner for å begynne på en "mirakelmedisin" som hun har funnet til henne. Det gjør meg så sint. Så denne samtalen endte med at jeg ble enig om å ta noen ekstra vitaminer, det kan jo ikke skade. Selve det å ta kosttillskudd gjør meg ingenting, men det er denne enorme skepsisen og kritiseringen som ikke henger på greip, som både bekymrer meg og provoserer meg. Og jeg har diskutert med henne før, vist til kilder som er pålitelige og diskutert at legene vet mye, ikke generaliser så mye, dette skjer nok mest i USA siden legene får ikke mer lønn om pasienter blir sykere her (tenker på utbetaling fra forsikringer), forklarer flokkimmunitet og at man tar vaksiner for å hjelpe andre, ikke nødvendigvis seg selv osv. Men det virker som at da blir hun enda mer bastant og som jeg sa i begynnelsen, desperat og vil ikke høre på det, så jeg har gitt det opp. 

Hvordan kan jeg takle dette? Jeg orker virkelig ikke å høre på det mer, det er så altoppslukende for henne men jeg orker ikke å bry meg mer. Det har blitt verre og verre i det siste mener jeg. På en måte føler jeg et slags tap for hun er veldig hyggelig, det var en tid der dette var uskyldig, ikke noe hun skulle prakke på andre og overbevise meg om at var riktig. Nå gruer jeg meg litt til å snakke med henne for det blir rett og slett bare for mye. Kan være på besøk og slappe av og bare man begynner en liten diskusjon om dette så viser hun nesten ikke folkeskikk, avbryter andre og overkjører andres meninger, snakker høyt og bruker store gestikuleringer for å få frem poeng. Da er det som regel ikke mulig å stoppe henne heller. Så en rolig stund kan fint bli ganske ubehagelig for man får ikke sjanse til å si imot for hun tar så stor plass, samtidig er man så uenig og jeg blir irritert av at hun kan være så skeptisk til være flinke helsearbeidere, og hun argumenterer i lang tid og går ofte helt ute på viddene (sikkert pga desperasjon fordi hun merker jeg ikke er spesielt interessert. ) 

Puh! Håper noen orket å lese gjennom dette. For meg var det i hvert fall deilig å få det litt ut, og jeg håper kanskje noen som har vært/er i samme situasjon kan komme med tips. :)

 

 

Anonymkode: 04ba7...00a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venn som er slik. Jeg ler. Han blir snurt, men holder teoriene for seg selv. Det er ikke mulig å diskutere med ham, så jeg gjør rett og slett narr av ham på en forholdsvis vennlig måte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er syk, hun er ikke som en normal person. Det er litt som å ha et søsken med downs. De bare er sånn

Anonymkode: 846b7...e43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, jeg også kjenner noen med slike tendenser, og har heller ikke funnet noen god måte å håndtere det på. Noen er bare helt fastlåste i et visst tankesett, så jeg lar det gå inn et øre og ut det andre og forsøker å styre samtalen i andre retninger, men det er jammen ikke lett når noen har oppheng 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun forresten andre konspiratoriske forestillinger enn big Pharma?

Virker som det for noen er lett å bli tatt av dragsuget når man først begynner, det starter med en overbevisning om at leger får provisjon for å gi ut visse legemidler, og så eskalerer det videre til at jorden er flat og styrt av reptiler :overrasket:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krakilsk skrev:

Har hun forresten andre konspiratoriske forestillinger enn big Pharma?

Virker som det for noen er lett å bli tatt av dragsuget når man først begynner, det starter med en overbevisning om at leger får provisjon for å gi ut visse legemidler, og så eskalerer det videre til at jorden er flat og styrt av reptiler :overrasket:

Ja er skeptisk til stråling også og dermed 5G. Men vet ikke om noe annet enn det. Den med at verden er styrt av reptiler måtte jeg bare le av. 🤭

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som er slik, det er slitsomt ja.. Alt etter dagsform gjør jeg følgende:

- kan høre på hva hun sier og si meg uenig. 

- si at dette har vi diskutert før men her blir vi nok aldri enig. For så å endre samtaletema. Går det ikke å endra tema avbryter jeg med at jeg må på do, eller ta en telefon, eller noe annet. 

Det funker som oftest, men kan virke som din søster kanskje er litt mer intens. Da blir det verre og veldig slitsom :(

Anonymkode: c918f...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at hun er skeptisk til Big Pharma, ettersom det utelukkende er en pengemotivert buisness. Men derifra til å ta det så langt som hun gjør er kanskje litt mye. 

Hvordan takle dette?

1) Si i fra at nok er nok! Be henne droppe det!

2) Kutt kontakten med henne.

3) Fortsett å høre på dette og dulle med henne, og godta at du velger å gjøre det. 

NB: Michael Jackson lever.

Anonymkode: 8f051...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal hun til og med få en venninne til å kutte ut sine medisiner for å begynne på en "mirakelmedisin" som hun har funnet til henne.

Her bør du gå til politiet. Det er ikke lov og skulle hun dø/ bli syk osv. så sliter søsteren din (mer enn hun gjør nå).

Anonymkode: bd62e...cdb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en person i familien som er sånn! Men hun er enda verre. Jorden er flat, korona er skapt av myndighetene for å tvangsvaksinere , og for å sette inn noe som skal spore alt vi gjør osv. Alt som står i media er oppspinn fra de som styrer verden (reptiler!!). har ikke fulgt helt med på alt, men det er helt sykt hvor hjernevasket folk blir. 

Selv har jeg prøvd å overse så langt det lar seg gjøre. Orker ikke diskutere sånt tull 

Anonymkode: 127d0...beb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også en person i familien som er sånn! Men hun er enda verre. Jorden er flat, korona er skapt av myndighetene for å tvangsvaksinere , og for å sette inn noe som skal spore alt vi gjør osv. Alt som står i media er oppspinn fra de som styrer verden (reptiler!!). har ikke fulgt helt med på alt, men det er helt sykt hvor hjernevasket folk blir. 

Selv har jeg prøvd å overse så langt det lar seg gjøre. Orker ikke diskutere sånt tull 

Anonymkode: 127d0...beb

Huff. Det må være utrolig slitsomt. :( 

TS 

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bør du gå til politiet. Det er ikke lov og skulle hun dø/ bli syk osv. så sliter søsteren din (mer enn hun gjør nå).

Anonymkode: bd62e...cdb

Oj, hva er det som ikke er lovlig, at søsteren min sier at hun bør slutte med medisinene? De kan jo ikke bestemme om venninnen skal høre på eller ei? 

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan skjønne at hun er skeptisk til Big Pharma, ettersom det utelukkende er en pengemotivert buisness. Men derifra til å ta det så langt som hun gjør er kanskje litt mye. 

Hvordan takle dette?

1) Si i fra at nok er nok! Be henne droppe det!

2) Kutt kontakten med henne.

3) Fortsett å høre på dette og dulle med henne, og godta at du velger å gjøre det. 

NB: Michael Jackson lever.

Anonymkode: 8f051...bfd

Tror kanskje dette blir det neste. Neste gang hun begynner med overbevisningene sine sier at hvis hun ikke slutter nå så går jeg/legger jeg på for dette er jeg ikke interessert i å høre på. Samtidig føles det vondt å skulle være så avvisende når dette er noe hun tror så sterkt på.  

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje dette blir det neste. Neste gang hun begynner med overbevisningene sine sier at hvis hun ikke slutter nå så går jeg/legger jeg på for dette er jeg ikke interessert i å høre på. Samtidig føles det vondt å skulle være så avvisende når dette er noe hun tror så sterkt på.  

TS

Anonymkode: 04ba7...00a

Ja, du må faktisk sette ned foten og si ifra. Si ifra om at du iallefall ikke ønsker å høre mer om det. Hvis ikke, og du går rundt og later som ingenting, så skjer det ingen endringer heller og dette fortsetter inn i evigheten. Så, stå opp for deg selv, og det DU mener, på lik linje som hun gjør med deg hver dag med disse konspirasjonsteoriene. Det hun gjør hver gang er å konfrontere deg med sin tro, det er på tide at du kommer med et motsvar. 

Anonymkode: 8f051...bfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et familiemedlem som er sånn. Jeg sier at det er konspirasjon og så gidder jeg ikke høre mer. 

Anonymkode: 1c6d2...6eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er syk, hun er ikke som en normal person. Det er litt som å ha et søsken med downs. De bare er sånn

Anonymkode: 846b7...e43

Hjelpe meg, er det mulig å bli mere dømmende og negativ om et fremmed menneske som blir omtalt på KG? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må faktisk sette ned foten og si ifra. Si ifra om at du iallefall ikke ønsker å høre mer om det. Hvis ikke, og du går rundt og later som ingenting, så skjer det ingen endringer heller og dette fortsetter inn i evigheten. Så, stå opp for deg selv, og det DU mener, på lik linje som hun gjør med deg hver dag med disse konspirasjonsteoriene. Det hun gjør hver gang er å konfrontere deg med sin tro, det er på tide at du kommer med et motsvar. 

Anonymkode: 8f051...bfd

Takk for dette svaret, jeg har ikke tenkt på det slik før. Jeg skal sette foten ned neste gang og tenke på det du sier her. 💪

TS 

Anonymkode: 04ba7...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din søster noen helsefaglig/vitenskapelig utdannelse som gjør at det hun sier kan virke troverdig for noen, eller er hun fra "livets harde skole"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pillarguri skrev:

Har din søster noen helsefaglig/vitenskapelig utdannelse som gjør at det hun sier kan virke troverdig for noen, eller er hun fra "livets harde skole"?

Nei, ingen vitenskapelig utdannelse. Men hun har en bra jobb og er smart, men bruker det feil tenker jeg. 

Anonymkode: 04ba7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ingen vitenskapelig utdannelse. Men hun har en bra jobb og er smart, men bruker det feil tenker jeg. 

Anonymkode: 04ba7...00a

Hvorfor tror du at hun er smart?

Anonymkode: 7e3e6...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...