Gå til innhold

Har ikke hatt mensen på 3 måneder og føler meg syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har noen innspill til dette.

jeg er 23 år, har ikke hatt mensen siden 12 februar, og jeg føler meg veldig dårlig. Jeg er ikke gravid (har tatt test både hjemme og hos lege) 

symtomene jeg har hatt de siste to ukene er:

-utmattelse og tretthet/tung i kroppen/føler meg aldri uthvilt selvom jeg får søvn. Har også hatt episoder hvor jeg plutselig har blitt så trett at jeg sliter med å holde øynene åpne, midt på dagen, selvom jeg har sovet tilstrekkelig på natten (dette har aldri skjedd meg før) jeg er vanligvis aktiv, rastløs og i god form, men nå føles det tungt bare det å stå oppreist. 

-nedsatt matlyst, ikke noe sånn ekstremt men jeg blir fortere mett, får ikke i meg like mye mat som før og tar mye lengre tid før jeg blir sulten.

kvalme- ikke så ille at jeg kaster opp, men uggen.

-fryser heletiden på føttene og hendene, må sove med flere par sokker. 

-hodepine 

-uren hud

-tåkete, angst uten grunn, dårlig hukommelse

-litt tungpustet og følelse av lav hvilepuls (jeg telte hjerteslag og det var 63pr minutt, men kanskje jeg bare er paranoid?) 
Hjerterytmen min føltes hvertfal rar og det var derfor jeg telte. 

 

Symptomene kommer ofte litt i bølger spesielt dette med tretthet. 

jeg har tatt blodprøver og urinprøve hos legen, de sier jeg har hatt urinveisinfeksjon men at ellers ser alt fint ut, stoffskifte og hormoner, leververdier osv ser normalt ut. 
 

jernprøvene fikk de av en eller annen grunn ikke svar på, så jeg har tatt ny blodprøve for det idag. 
 

Jeg har altså vært hos legen idag for å få svar på de tidligere blodprøvene mine, men skjønner ikke hva det kan være som feiler meg når hormoner og stoffskifte osv er normalt? Kan man bli så dårlig + miste mensen av jernmangel? (om det skulle vise seg at jeg har jernmangel da Såklart) 
 

Jeg har en ny legetime på onsdag og lurer på hva mer jeg kan be de om å sjekke?? Jeg har blitt henvist til gynekolog, og legen min sa at det tar ca en uke før jeg får et brev i posten om time, dvs jeg får kanskje ikke gynekologtime før om 2-3 uker?? Kanskje enda lengre pga korona?

legekontoret sa at om jeg blir verre over helgen så skal jeg ringe på mandag og be om hastetime.  
 

er det noen som har opplevd noe lignende eller kan gi meg noe tips? 

 


 

 

Anonymkode: fee0a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til legen på mandag, det er mitt beste tips.

Anonymkode: 663cd...180

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært hos legen 3 eller 4 ganger nå. De finner ikke noe på blodprøvene, har vært hos gynekolog og han sa jeg hadde noen cyster på eggstokkene som kunne være grunnen til at jeg ikke har fått mensen men han mente at de var godartede sånn at ikke De kan være grunnen til at jeg føler meg så dårlig.. jeg har tatt corona test og den var også negativ.. jeg vet ikke hva mer jeg kan be de om å sjekke.. de sier bare at «det er sikkert bare stress» men jeg har det fint psykisk men noe er jo galt med meg, jeg er trøtt og slapp, småkvalm og dårlig i magen.. og jeg føler at legene har gitt meg opp

Anonymkode: fee0a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha glemt av en tampong oppi der? Sier det ikke for å være morsom, det er faktisk ganske alvorlig, man kan bli syk av det.
 

Anonymkode: b81cf...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre sykdommer? Autoimmune?

Anonymkode: 9d886...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ha glemt av en tampong oppi der? Sier det ikke for å være morsom, det er faktisk ganske alvorlig, man kan bli syk av det.
 

Anonymkode: b81cf...59f

Å glemme tampong er faktisk veldig alvorlig. 

Men da burde det kanskje gitt utslag på CRP?

Anonymkode: 3cc90...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ha glemt av en tampong oppi der? Sier det ikke for å være morsom, det er faktisk ganske alvorlig, man kan bli syk av det.
 

Anonymkode: b81cf...59f

Gynekologen burde vel oppdaget det dersom det var en gjenglemt tampong?!

Anonymkode: 9d886...501

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er pcos, men det kan gynekolog mistenke ved innvendig ultralyd og bekrefte med blodprøver.

Anonymkode: 2c4bd...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos legen 3 eller 4 ganger nå. De finner ikke noe på blodprøvene, har vært hos gynekolog og han sa jeg hadde noen cyster på eggstokkene som kunne være grunnen til at jeg ikke har fått mensen men han mente at de var godartede sånn at ikke De kan være grunnen til at jeg føler meg så dårlig.. jeg har tatt corona test og den var også negativ.. jeg vet ikke hva mer jeg kan be de om å sjekke.. de sier bare at «det er sikkert bare stress» men jeg har det fint psykisk men noe er jo galt med meg, jeg er trøtt og slapp, småkvalm og dårlig i magen.. og jeg føler at legene har gitt meg opp

Anonymkode: fee0a...ced

Du virker litt stressa over å ikke ha mensen, så det kan jo være stress. 

Anonymkode: 5aa6f...1d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det ikke kan være stress, fordi du har det fint psykisk, men ikke fysisk. 

Jeg har hatt alle symptomene du lister opp, men jeg var bare sliten psykisk. For det er det som skjer når man er utbrent, det pysiske går løs på det fysiske. 

Så ikke kims av psykiske plager, det er mange som lider av det, og det er like alvorlig som fysiske plager. 

Anonymkode: 29e89...bb3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig tynn? 

Jeg fikk noen av de samme problemene når jeg ble for undervektig.  Men jeg hadde også store vitaminmangler (arvelige) b12, b9, b6. Ble mye bedre når jeg fikk lagt på meg litt og fikk vitamin tilskudd. 

Anonymkode: f6abc...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Har du tatt blodprøven CA125?

Jeg hadde samme symptomer og gynekologen trodde det var uskyldige cyster på eggstokkene etter å ha tatt ultralyd. CA125-nivået var derimot forhøyet og på CT viste det seg at jeg hadde eggstokkreft. CA125 er en kreftmarkør og den er ikke slltid forhøyet når man har kreft, men ofte er den det. Den kan også være litt forhøyet ved endometriose og en del andre tilstander, men man får i alle fall CT for å utelukke.

Dette er sjeldent, særlig når man er ung, men bør alltid utelukkes, spesielt siden symptomene kan være så vage.

Anonymkode: c1492...de6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om en ny ultralyd, sånn at gynekologen kan dobbeltsjekke at det ikke er en tampong som sitter igjen. Evt kan du bruke en annen gynekolog som kanskje ser noe den første ikke klarte å se. Spør om det er mulig å fjerne cystene. Selv om de er godartede, kan de vel faktisk gi smerter.

Endret av Millimani
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ha glemt av en tampong oppi der? Sier det ikke for å være morsom, det er faktisk ganske alvorlig, man kan bli syk av det.
 

Anonymkode: b81cf...59f

Håper gynekologen hadde funnet ut av det? 😉 Dessuten får du ikke slike symptomer av det. Hadde du hatt en tampong der i tre mnd ville du på et eller annet tidspunkt fått Toksisk Sjokk Syndrom 🤓

Anonymkode: c0fa0...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har noen innspill til dette.

jeg er 23 år, har ikke hatt mensen siden 12 februar, og jeg føler meg veldig dårlig. Jeg er ikke gravid (har tatt test både hjemme og hos lege) 

symtomene jeg har hatt de siste to ukene er:

-utmattelse og tretthet/tung i kroppen/føler meg aldri uthvilt selvom jeg får søvn. Har også hatt episoder hvor jeg plutselig har blitt så trett at jeg sliter med å holde øynene åpne, midt på dagen, selvom jeg har sovet tilstrekkelig på natten (dette har aldri skjedd meg før) jeg er vanligvis aktiv, rastløs og i god form, men nå føles det tungt bare det å stå oppreist. 

-nedsatt matlyst, ikke noe sånn ekstremt men jeg blir fortere mett, får ikke i meg like mye mat som før og tar mye lengre tid før jeg blir sulten.

kvalme- ikke så ille at jeg kaster opp, men uggen.

-fryser heletiden på føttene og hendene, må sove med flere par sokker. 

-hodepine 

-uren hud

-tåkete, angst uten grunn, dårlig hukommelse

-litt tungpustet og følelse av lav hvilepuls (jeg telte hjerteslag og det var 63pr minutt, men kanskje jeg bare er paranoid?) 
Hjerterytmen min føltes hvertfal rar og det var derfor jeg telte. 

 

Symptomene kommer ofte litt i bølger spesielt dette med tretthet. 

jeg har tatt blodprøver og urinprøve hos legen, de sier jeg har hatt urinveisinfeksjon men at ellers ser alt fint ut, stoffskifte og hormoner, leververdier osv ser normalt ut. 
 

jernprøvene fikk de av en eller annen grunn ikke svar på, så jeg har tatt ny blodprøve for det idag. 
 

Jeg har altså vært hos legen idag for å få svar på de tidligere blodprøvene mine, men skjønner ikke hva det kan være som feiler meg når hormoner og stoffskifte osv er normalt? Kan man bli så dårlig + miste mensen av jernmangel? (om det skulle vise seg at jeg har jernmangel da Såklart) 
 

Jeg har en ny legetime på onsdag og lurer på hva mer jeg kan be de om å sjekke?? Jeg har blitt henvist til gynekolog, og legen min sa at det tar ca en uke før jeg får et brev i posten om time, dvs jeg får kanskje ikke gynekologtime før om 2-3 uker?? Kanskje enda lengre pga korona?

legekontoret sa at om jeg blir verre over helgen så skal jeg ringe på mandag og be om hastetime.  
 

er det noen som har opplevd noe lignende eller kan gi meg noe tips? 

 


 

 

Anonymkode: fee0a...ced

Det virker merkelig at du ikke har fått henvisning til gyn før nå da 😧 men det er mitt tips, kom deg til gyn.

Har ikke opplevd lignende, men føler at du trenger mer enn bare blodprøve analyser. 

Anonymkode: 2f3ce...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må bare presse på legen. Du kan ikke leve som dette. "du må være frisk for å være syk" er et ordtak. Alså at du må bruke mye krefter for å få hjelp av legene. (ikke alltid, men ofte). 

Er du tynn? Du sier du ikke har matlyst. Men får du i deg nok mat? 

Cystene kan gi deg smerter i magen. Jeg har det samme. Ikke noe godt. 

Du kan bli ganske dårlig hvis du har lite jern. Så håper du får snart svar på blodprøven. 

Anonymkode: 138a7...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at det ikke kan være stress, fordi du har det fint psykisk, men ikke fysisk. 

Jeg har hatt alle symptomene du lister opp, men jeg var bare sliten psykisk. For det er det som skjer når man er utbrent, det pysiske går løs på det fysiske. 

Så ikke kims av psykiske plager, det er mange som lider av det, og det er like alvorlig som fysiske plager. 

Anonymkode: 29e89...bb3

Det var ikke sånn ment. Jeg har hatt problemer med angst og depresjon, men jeg har vært frisk fra det lenge nå, har det veldig bra og er i jobb osv. Derfor blir jeg litt oppgitt når legen tar en titt på filen min, ser at jeg har slitt med dette tidligere og konstanterer at det er derfor jeg er uvel. Jeg hadde heller ikke symtomene jeg har nå når jeg slet psykisk.... -ts

Anonymkode: fee0a...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare presse på legen. Du kan ikke leve som dette. "du må være frisk for å være syk" er et ordtak. Alså at du må bruke mye krefter for å få hjelp av legene. (ikke alltid, men ofte). 

Er du tynn? Du sier du ikke har matlyst. Men får du i deg nok mat? 

Cystene kan gi deg smerter i magen. Jeg har det samme. Ikke noe godt. 

Du kan bli ganske dårlig hvis du har lite jern. Så håper du får snart svar på blodprøven. 

Anonymkode: 138a7...279

De har sjekket jern, vitaminer, stoffskifte, hormoner, blodtrykk osv og de sier at alt ser bra ut, ingen mangler. Jeg veier 57 og er 167 høy ca, så jeg er vel tynn ja men jeg er ikke undervektig og som sagt ingen vitaminmangel. Jeg spiser normalt og passer på å få i meg nok mat selvom jeg har dårlig matlyst nå de siste ukene. Men jeg synes det er rart for jeg pleier å ha veldig god matlyst og masse energi! Nå orker jeg nesten ikke å gjøre noenting, Jeg kan bli sliten og kvalm bare av å stå og lage middag... også kommer symtomene mine veldig i bølger, jeg kan føle meg bedre en dag og tro at jeg begynner å bli frisk og neste dag er jeg plutselig verre igjen.. har holdt på sånn noen uker nå. Men ja jeg får mase mer på de legene -ts

Anonymkode: fee0a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker merkelig at du ikke har fått henvisning til gyn før nå da 😧 men det er mitt tips, kom deg til gyn.

Har ikke opplevd lignende, men føler at du trenger mer enn bare blodprøve analyser. 

Anonymkode: 2f3ce...14a

Jeg har vært hos gyn, han fant cyster som han sa ikke var noe å bry seg om for de var ikke alvorlige. Også tok han celleprøve som han sa det tok 2-3 uker å få svar på...-ts

Anonymkode: fee0a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...