Gå til innhold

Venner som ikke kler seg pent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, ~white lady~ skrev:

Jeg forstår godt hva trådstarter mener. Å kle seg etter anledningen handler også om respekt for andre. 
Jeg har opplevd en bryllupsgjest som dukket opp i joggeklær i bryllupet. (Kleskoden var formell, og det stod også i innbydelsen.)
Unnskyldningen var at hun trodde bryllupet skulle stå neste lørdag, og derfor ikke hadde kjolen klar enda. 
Hun kunne like godt tisset i kaffen til brudeparet. 

Jeg har også ei venninne som kan finne på å dukke opp i slitte joggesko og allværsjakke, ufresh, usminket og med håret i en rotete hestehale når vi har bestilt bord på restaurant en lørdagskveld. Der står jeg i kontrast med mine høye hæler, sminkede fjes og veske på armen. 

Klær skaper folk sies det. Man blir også behandlet ut ifra hvordan man fremstår, og det har nok de fleste erfaring med. I tillegg blir man «dømt» etter hvem man omgås, og er omgangskretsen sjuskete kledd legges det merke til. 


 

Jeg vet du til dels har rett, men jeg for min del bryr meg ikke om hvordan folk er kledd/ sminket så lenge de har rene klær og har vasket seg.  Blir jeg invitert til en form for selskapelighet som krever en viss dress code følger jeg den så godt jeg kan av respekt, utover det kler jeg meg akkurat som jeg vil (i mine øyne ser jeg bra ut, men vet også at mange mener jeg har en spesiell stil).

Anonymkode: a10ea...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da lurer jeg på hva du hadde ment om meg! Jeg går aldri med sminke, kan fint gå en uke mellom hver gang jeg vasker det, har alltid joggesko på meg og det uansett om jeg går i bunad, finklær eller vanlige klær, eier ikke en eneste bukse for jeg bruker tights til alt av kjoler, skjørt, gensere og tunikaer. Jeg kler meg i klær som jeg liker og blåser virkelig en lang marsj i hva andre syns om mine klær! Har til og med sydd klær til meg selv i mummi-stoff!

Anonymkode: 951ae...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er søsteren min også. Spiller ingen rolle for meg, uansett hvor vi drar. Jeg har alltid vært opptatt av å kle meg pent, så ofte går jeg i kjole og litt hæler mens hun går i joggebukse, joggesko og en fleecejakke hvis vi skal spise ute et sted. Gjør meg ingenting. 

Anonymkode: 8a5d6...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe merkelig med det du tar opp. Av en eller annen grunn så har noen et stort behov for å overføre egne mønstre over på andre at det blir et irritasjonsmoment. Kan du ikke heller sette pris på at dere er forskjellige? Det er slett ikke sikkert at din venn synes at du kler deg pent. Jeg har en veldig avslappa stil som mange sikkert synes er grisestygg. Samtidig ser jeg UTALLIGE damer som gjør stor innsats i klærne sine, men hvor jeg synes klærne er helt forferdelige.. "pent" og "stygt" er subjektivt, bare aksepter det. Det er deg problemet ligger hos, ikke vennen din. 

Anonymkode: 0885d...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 21.5.2020 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke om at folk skal kle seg fint hele tiden, men at de prøver å matche og se litt ok ut. Kler meg helt normalt selv og liker å se noenlunde bra ut, men en av vennene mine kler seg som en lasaron. Ingenting som matcher, slitte sko, altfor mye klær og masse ting med seg og lommene er alltid fulle. En veldig ok, oppegående person, men det er nesten litt flaut å møtes på fest, etc. Har så lyst til å vise vedkommende hvor lite som skal til for å se bedre ut uten å måtte gjøre en så stor innsats. Er det noen som har venner som er sånn? Hvordan ville du forsøkt å hjelpe? 

Anonymkode: b1405...179

Jeg liker at folk er seg selv. Uansett hva andre måtte mene. Så, jeg mener at du også må få være deg selv. Du skjønner hvor jeg vil hen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 21.5.2020 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Du kan fint gi noen forslag for eks finne et pent plag og si dette hadde du kledd. 

Men jeg synes ikke du skal få vennene dine til å matche deg. 

Anonymkode: 0c7a9...09b

1. Man gir ikke kles tips til folk som ikke spør om det. 

2. Tror ikke ts mente at vennen skulle matche henne. Det var nok at vedkommendes klær matcher som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal prøve å bestemme hvilke klær jeg skal ha på meg. Vil jeg ikke ha deg som venn. 

Anonymkode: fd681...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg men har ikke tips om hvordan du skal få ham eller henne til å bry seg mer om klesstilen. Det er mange som ikke vil innse at det man har på seg sender visse signaler om hvem man er. Ei heller at folk lett dømmer andre etter hvem de omgås og at han/hun dermed trekker ned vennene sine også. Det eneste jeg kommer på er å rose vilt og uhemmet hvis vedkommende for en gangs skyld har kledd seg bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man kan føle seg ille berørt med en venn som ser ut som «et rakras», men mener det beste her er å ikke gjøre noen ting, for den det gjelder vil ikke oppfatte det som hjelp. Jeg har en søster jeg mener kunne sett så mye bedre ut, og jeg har forsøkt å «hjelpe til» i 25 år (gitt klær jeg mener kler henne i gave osv). Har endelig skjønt at du mener det er utidig innblanding, og har sluttet. Tror de fleste er klar over at de kanskje ikke har verdens beste stil. Enten bryr de seg ikke, eller så er dette et sårt område som de ikke vil ha innblanding i. Feks de som er dårlige til å trene- vil de ha hjelp fra venner som er gode til det, og som vil hjelpe vennen sin? Trolig ikke. Dersom en selv spør om hjelp på et område, er det noe annet. 

Anonymkode: 9f95e...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare ikke opptatt av klær. Hvorfor skal de tvinges til det, fordi andre blir flaue? I tillegg er stil og hva som er fint og passer sammen, høyst subjektivt. Jeg grøsser når jeg hører «ta på deg en pen skjorte og en dressbukse», sånt synes jeg er dødskjedelig. Hadde aldri kledd meg sånn. Se på Vivienne Westwood! Stilen hennes er i høyeste grad «spesiell», og hun er en verdenskjent designer. Nei, la folk å kle seg som de vil uten å kommentere det, så kan du heller hjelpe hvis du blir spurt. Blir du flau, får du heller tenke at det er ditt problem, ikke hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir flau over hva andre har på seg, er det kanskje greiest å jobbe med å overkomme akkurat det. Så lenge folk er renslige får det være helt opp til dem hva de kler seg i.

Sier meg dog enig i at det finnes unntak - som bryllup, eller særdeles fine spisesteder. Nå vet man gjerne hvem som er tilbøyelig til å bryte alle sosiale koder der, så det er jo mulig å rett og slett unnlate å invitere dem om man vet man blir å ergre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...