Gå til innhold

Strikke/hekle/brodere/sy-prosjekt-tråd


skruf

Anbefalte innlegg

Knirke skrev (På 27.12.2020 den 0.36):

Nå har jeg strikket ferdig to gensere i eget design (dame/herre og i litt forskjellige farger), og jeg ble i grunn veldig fornøyd! Men så blir jeg fryktelig i tvil, da... Om jeg har sett meg blind på mønsteret etter å ha knotet med det så lenge (spesielt lett å strikke var det heller ikke). Om jeg legger det ut på FB vil jeg bare få oppmuntrende kommentarer, fordi det er mine egne venner som kommenterer.

Finnes det en FB gruppe for konstruktive/objektive tilbakemeldinger på design? Er med i gruppen Strikkeoppskrifter og strikkedesign, men har inntrykk av at det er kun for kjøp og salg. 


Er du komfortabel med å diskutere på engelsk? I så fall finnes det grupper av den konstruktive typen for både etablerte designere og designere i spe på Ravelry :) 

F.eks ‘Budding designers’ eller ‘Designers’ tar imot nybegynnere.

Anonymkode: 83c1f...eb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 22.10):

Jeg har forelsket meg i en lett jakke som jeg så på en fremmed dame tidligere i år. Tok faktisk mot til meg og spurte henne om hva slags garn det var, og hun svarte at det var 100% silke. Dumme meg spurte ikke mer, for jeg tenke at det sikkert ikke ville bli så altfor vanskelig å finne et lignende mønster når jeg bare visste hvilket garn det var. Men jeg finner ingenting. Sliter med å finne mønster til et tynt silkegarn, men også å finne 100% silkegarn. Finner bare silke blandet med ull eller andre materialer. Er det noen her inne som har erfaring med 100% silke, og som kan anbefale garn og mønster?  

Anonymkode: 93b4b...d8e

Pure silk fra knittingforolive er et tynt garn i 100 % silke. Er 250 m/50 g og har samme strikkefasthet som merinogarnet og cotton-merinogarnet fra samme produsent. Har bare strikket noen sommersingleter med det, men synes det er ganske fint å strikke med :) usikker på om det vil passe med jakke, men hvis man finner en med riktig strikkefasthet er det vel bare å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg strikker ca hvert 10. år men har overraskende mye garn allikevel. 

Så på rundpinne 5 har jeg nå lagt opp 250 masker og strikker rett og slett vanlig glattstrikk og målet er og få brukt opp eget (og venners donerte) restegarn for å få strikket et teppe/ pledd for å bruke i sofaen. Aner ikke om det blir bra, men jeg gir det et forsøk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd en sånn en, etter mønster av min gamle som gikk i stykker:

image.png.df70664be846c281a26923457d8892ae.png

Og så driver jeg og lager gaveposer, brødposer og handlenett i overskudds-bomull. Altså tøy som har vært kassert av andre. Jeg "arvet" en symaskin for 2-3 år siden og poser og enkle bukser er mitt skill-nivå. :ler: 

Anonymkode: dbb71...e35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket på #poofcardigan i 3 uker nå🙄 Drittlei rillestrikk nå, men nå mangler bare halskant. I stedet for å strikke den sitter jeg på KG🤣 Sier vel sitt om hvor lei jeg er😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hjelp... 

Akkurat nå sitter jeg opptatt med pinner og garn og strikker "Hopi" fra Villmarksgensere 2, men jeg har en sånn liten nagende følelse av at jeg har lyst til å strikke en genser med Aranmønster...

Problemet er at jeg har bare så vidt prøvd flettemønster en gang for 100 år siden omtrent, men ...folk strikker dem jo så det må da være mulig? 

Er det noen som har tips om lettfattelige mønstre til den type genser? Finner jo mønstre både her og der, men vet av erfaring at ikke alle mønstre er like lette å forstå så det gjelder sikkert denne type mønster også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broderer en leshen for tiden. 😄 Det er eit monster fra Witcher 3-spillet for de som ikke vet.

Det går saaakte når brunfargene er så like... 

20210221_184746.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 11.11):

Jeg har sydd en sånn en, etter mønster av min gamle som gikk i stykker:

image.png.df70664be846c281a26923457d8892ae.png

Og så driver jeg og lager gaveposer, brødposer og handlenett i overskudds-bomull. Altså tøy som har vært kassert av andre. Jeg "arvet" en symaskin for 2-3 år siden og poser og enkle bukser er mitt skill-nivå. :ler: 

Anonymkode: dbb71...e35

Hva heter den? :) 

Anonymkode: 8ecdb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (1 time siden):

Hjelp... 

Akkurat nå sitter jeg opptatt med pinner og garn og strikker "Hopi" fra Villmarksgensere 2, men jeg har en sånn liten nagende følelse av at jeg har lyst til å strikke en genser med Aranmønster...

Problemet er at jeg har bare så vidt prøvd flettemønster en gang for 100 år siden omtrent, men ...folk strikker dem jo så det må da være mulig? 

Er det noen som har tips om lettfattelige mønstre til den type genser? Finner jo mønstre både her og der, men vet av erfaring at ikke alle mønstre er like lette å forstå så det gjelder sikkert denne type mønster også. 

Sjekk ut mønstrene til Linda Marveng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe i tråden jeg startet, får skylde på at jeg ikke er helt i farta for tiden og har «chemo-brain», men litt strikking har det blitt :)

Akkurat nå har jeg gjort ferdig en vest som jeg gikk lei av i fjor, Stockholm slipover fra petite knit. Også har jeg tatt meg på tak og er straks ferdig med Sunday sweater mohair edition fra petite knit- den startet jeg på i fjor sommer og ble alvorlig drittlei. Skal seriøst aldri strikke er voksenplagg med to tråder silk mohair-garn igjen. Ever. Men nå har jeg bare ei erme igjen så er jeg ferdig🙌🏻
 

Ellers så har jeg strikket Happy feet sokker chunky edition fra Marte Helgetun, de er utrolig gode på foten og var kjappe å strikke. Skikkelig varme

image.thumb.jpeg.a2db340b5e00e2a7dc49b466cb1d29d5.jpeg
Har også strikket Håkongenser til tantejenta mi :) 

https://www.gsknitwear.no/products/hakongenseren

 

 

 

 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så måtte jeg begynne på noen  tøfler som motvekt til sommergenseren som er ganske trå å strikke.

Lager litt forskjellige tøfler med forskjellige dekor, og noen med skinn under sålen til slutt. Fint å gi som vertinnegaver( hvis man engang skulle trenge slikt igjen😅), eller tilleggsgaver til bursdag og jul.

Endret av LittDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...