Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bare ikke folk som er 22 burde settle med å være uføre så tidlig. 

Jeg var i APP en god stund men kom meg i praksis og nå er jeg helt uta av nav. Skjønner ikke at andre ikke får samme hjelpen. Jeg kunne heller ikke jobbe 100%. Starta med å jobbe et par timer om dagen noen ganger i uka og øka det etter hvert, til det til slutt ble fulltid og etter hvert mer enn det også. Var helt utenkelig for meg at at jeg kunne jobbe så mye som jeg gjør nå, men det har gitt meg veldig mye å pushe meg selv. 

Anonymkode: 0ef7d...488

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes bare ikke folk som er 22 burde settle med å være uføre så tidlig. 

Jeg var i APP en god stund men kom meg i praksis og nå er jeg helt uta av nav. Skjønner ikke at andre ikke får samme hjelpen. Jeg kunne heller ikke jobbe 100%. Starta med å jobbe et par timer om dagen noen ganger i uka og øka det etter hvert, til det til slutt ble fulltid og etter hvert mer enn det også. Var helt utenkelig for meg at at jeg kunne jobbe så mye som jeg gjør nå, men det har gitt meg veldig mye å pushe meg selv. 

Utrolig kult å høre fra noen som heller ikke kunne ha jobbet 100%. Gir meg motivasjon til at jeg også en dag kan klare det. Stå på!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Deadlift skrev:

Utrolig kult å høre fra noen som heller ikke kunne ha jobbet 100%. Gir meg motivasjon til at jeg også en dag kan klare det. Stå på!

Takk for det :) Synes ikke du skal gi opp, men ha tro på deg selv!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for det :) Synes ikke du skal gi opp, men ha tro på deg selv!

Setter pris på det!

• Liker 1
Skrevet (endret)
59 minutter siden, Deadlift skrev:

Ja, jeg har avklart at jeg har lov til å studere. Skal undersøke!

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du skal oppta studieplasser noen som vil ut i arbeid, så om du skal studere burde du gjøre det via nettstudier. 

Du er rimelig egoistisk om du velger universitet eller høyskole.

Anonymkode: 491f2...dbf

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gjøre frivillig arbeid. Ikke ta fra noen studieplasser når du er ufør.

Selvfølgelig er han ikke egoistisk av den grunn.

Det er en mengde studier hvor det overhodet ikke er noe kamp om plassene, og er det kamp om plassene så vinner - naturlignok - personen med best snitt.

En person som er ufør som 22 åring er ikke dømt til å være ufør de neste 44 årene - rettelse, hvis folk som dere hadde bestemte så hadde han vel vært det.

Kanskje begynner TS å studere. Han trives bra og får økt mestringsfølelse kombinert med reduksjon av angst osv. og fort så ble det til at han prøvde seg litt i arbeidslivet. Så ruller snøballen rett vei. Hvem vet, når han er 29 så stortrives han kanskje i en fulltidsstilling som biolog - og sparer samfunnet for flere millioner i uføretrygd de neste tiårene. Men det blir en for komplisert tankerekke for ........... som dere.

TS - Sørg for avklaring at det er ok med studier i forhold til ytelsen du er på, og kjør på når du finner noe du synes er interessant ( og som kanskje kan lede til en jobb med en arbeidssituasjon som du kunne trives i). Det å tilegne seg kunnskap er uansett aldri bortkastet, og kan være ting som i seg selv øker din egen selvfølelse og som også kan gjøre det lettere å "conecte" med andre mennesker - du får en hverdag med rutiner, har mer å bidra med og "sitter ikke bare hjemme".

Masse lykke til ✌️ !

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Jr.Garcon said:

Selvfølgelig er han ikke egoistisk av den grunn.

Det er en mengde studier hvor det overhodet ikke er noe kamp om plassene, og er det kamp om plassene så vinner - naturlignok - personen med best snitt.

En person som er ufør som 22 åring er ikke dømt til å være ufør de neste 44 årene - rettelse, hvis folk som dere hadde bestemte så hadde han vel vært det.

Kanskje begynner TS å studere. Han trives bra og får økt mestringsfølelse kombinert med reduksjon av angst osv. og fort så ble det til at han prøvde seg litt i arbeidslivet. Så ruller snøballen rett vei. Hvem vet, når han er 29 så stortrives han kanskje i en fulltidsstilling som biolog - og sparer samfunnet for flere millioner i uføretrygd de neste tiårene. Men det blir en for komplisert tankerekke for ........... som dere.

TS - Sørg for avklaring at det er ok med studier i forhold til ytelsen du er på, og kjør på når du finner noe du synes er interessant ( og som kanskje kan lede til en jobb med en arbeidssituasjon som du kunne trives i). Det å tilegne seg kunnskap er uansett aldri bortkastet, og kan være ting som i seg selv øker din egen selvfølelse og som også kan gjøre det lettere å "conecte" med andre mennesker - du får en hverdag med rutiner, har mer og bidra med og "sitter ikke bare hjemme".

Masse lykke til ✌️ !

Tusen takk, betyr mye!

Skrevet
1 minutt siden, Deadlift skrev:

Tusen takk, betyr mye!

:5: :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du skal oppta studieplasser noen som vil ut i arbeid, så om du skal studere burde du gjøre det via nettstudier. 

Du er rimelig egoistisk om du velger universitet eller høyskole.

Hvorfor ikke? Jeg ser ikke problemet. Man må alltid tenke på seg selv før andre!

Anonymkode: 75f01...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, LAS skrev:

En mann uten jobb og førerkort er helt uaktuelt for meg..

Skal en mannen være din personlig sjåfør?

Anonymkode: 75f01...c05

AnonymBruker
Skrevet

Drit i de negative folka her inne! Men ikke studer om du ikke er innstilt på å klare det å vær åpen om situasjonen! Da kommer man lenger med de rette menneskene:)

Anonymkode: bf768...737

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du som person? Det bør du spørre deg selv. Er du i første rekke ufør og har angst - eller er du smart, omsorgsfull, hyggelig, sta, morsom, sær, (sett inn adjektiv) og er tilfeldigvis også ufør? Hva skal definere hvem du er og hva du har å by på?

Kanskje forblir du ufør til du er 66, men det vet ingen per nå. Lykke til med studiene når/hvis du bestemmer deg for det.

Anonymkode: 00f94...78d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trist at førerkort og høy utdannelse skal definere hvor attraktiv man er som person ifølge enkelte i denne tråden.

Sier noe om hvor overfladisk og snevert deler av samfunnet har blitt som forventer slike ting som en garanti hos andre, uten at personens funksjonsnivå eller personlighet ellers betyr noe.

Og hvordan skal man finne andre personer som er ufør å bli kjent med? Er ikke noe man akkurat spør om som kontrollspm. tidlig i en samtale for å sile ut de som "garantert" ikke vil bli kjent med en som er ufør, av de "sterke".

Anonymkode: d38c1...6ca

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres fornuftig ut å prøve seg på et studie og se om en kan få seg en jobb der en kan arbeide så mye en klarer. 22 år er jo veldig ungt, og det kan sikkert skje mye positivt i løpet av et langt liv som gjør at en kommer inn på arbeidsmarkedet eller får bruk for utdannelsen :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror helt sikkert du kan finne deg en kjæreste, men da må du kanskje utfordre deg selv lmpå å oppsøke arenaer hvor du kan treffe potensielle partnere. En kjæreste kommer ikke av seg selv, for å si det sånn.

Personlig hadde jeg i utgangspunktet ikke villet satse på en ung ufør 22-åring. Jeg har selv erfart hvordan langvarig uføre kan påvirkes av å leve i en veldig snever sfære uten lite inputs fra omverdenen, noe som jeg opplevde som kjedelig å måtte «takle». Jeg tror også at det norske velferdssystemet er i ferd med å velte over, og at det vil føre til store konsekvenser for de som er avhengige av trygd. 

Anonymkode: b3e71...06f

AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighet gjør blind sies det. Under den første forelskelse spiller det ingen rolle om man er uføre, kun har en arm eller er direktør. Det er når de rosa brillene kommer av at det har større betydning hva personen du er forelsket i fyller sine dager med. Om du er en ufør som sitter hjemme i gamingstolen og spiser potetgull og drikker cola vil mange nok fort miste interessen. Om du derimot er en ufør som fyller dagen sin med utfordende, givende og/eller interessante ting, slik du som menneske utvikler deg og er interessant, så er det nok større sjanse for at jentene finner deg interessant.

Jeg tenker det er viktig for deg å finne ut av hva du vil bruke de neste 40 år+ på. Som noen over her sier kanskje du etterhvert kan finne deg en plass i arbeidslivet (om enn ikke fulltid så delvist). Å komme ut blant folk handler om mer enn bare å bidrag til samfunnet- det handler også om å møte nye utfordringer, tanker, meninger osv. Alle har godt av sosialisering. Og vokse som mennesker.

Og husk på at det finnes mange mennesker derut som har full jobb, god økonomi osv som hellere ikke har funnet noen å dele livet med. Det er selvfølgelig deilig å ha noen å dele livet med, men tenk på at den eneste som du med sikkerhet er med deg hele livet er deg selv. Derfor er det viktig at du liker deg selv og gjør noe med livet som du vil og har lyst til. Så kommer det sikkert/kanskje noen som en dag har lyst å dele livet sitt med deg.

Du er 22 år og har masse tid igjen. Lykke til

Anonymkode: 2a363...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde aldri blitt sammen med en som alt er ufør. Men hvis partneren min skulle bli ufør nå etter 20 år sammen, bllir annerledes. 

Jeg klarer heller ikke å ha forståelse for at man mottar trygd for noe psykisk. Da skal man virkelig ikke funke i hverdagen. Til den grad at partner ikke er et tema

Anonymkode: 08ffa...d28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer heller ikke å ha forståelse for at man mottar trygd for noe psykisk. Da skal man virkelig ikke funke i hverdagen. Til den grad at partner ikke er et tema

Anonymkode: 08ffa...d28

Nå har TS oppgitt å ha epilepsi da, altså ikke bare angst alene.

TS kan si hva han vil, men dersom Epilepsi er diagnosen hans er sykdommen i høyeste grad fysisk. Nå vet ikke jeg hvilken type epilepsi eller hvilken alvorlighet men uføretrygd er vanlig hos de med moderate og alvorligere grader av epilepsi. Men som med mye annet blir noen også friske eller symptomfrie med årene. 

Anonymkode: 4f1e9...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne nok ikke vært sammen med en ung ufør, men det p.ga de store forskjellene. Jeg elsker jobben og yrket mitt og er veldig ambisiøs på den fronten, jobber en god del overtid hver uke og koser meg egentlig med det. Tror problemet mitt hadde blitt det å ha noen som «bare» sitter hjemme og venter på en.

MEN, jeg syns det er utrolig positivt at du vil gjøre noe, som å f.eks studere. Jeg vet om alt for mange som higer etter ufør eller er det, og bare sitter på rævva og velter seg i selvmedlidenhet og ikke ønsker å gjøre noe for å bedre seg. Sånne som er fornøyd med å bli ufør og ikke gjør noe resten av livet (selvsagt med unntak av de som faktisk er for syke). Å studere kan gi deg masse, om så ikke jobb senere i livet, men et sosialt liv, mer kunnskap og et mål. Det bryter med fordommene folk har mot uføre, og jeg syns du skal bare gjøre det.

Finn noe du har interesse for, trenger du høyere karakterer for å komme inn kan du ta opp fag på nettet. Husk at det er ikke gitt at du er ufør for alltid, medisin utvikler seg hver dag og hvem vet - om noen år er du kanskje så godt behandlet at du kan jobbe med noe du liker i mange år fremover. Du har faktisk en fordel her, du kan ta en utdannelse uten masse studielån da du allerede har inntekt uten å måtte jobbe deg ihjel ved siden av studiene. 

Stå på, du virker som en ganske oppegående og reflektert person basert på måten du skriver på. Du har like stor rett på en studieplass som alle andre. Jeg droppet ut av sykepleien og startet med noe annet, i såfall er jeg like «egoistisk» som tok en studieplass fra noen som sikkert virkelig ønsket den for så å kaste den bort. 

Anonymkode: 84745...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gjøre frivillig arbeid. Ikke ta fra noen studieplasser når du er ufør.

Joda. Fyren kan bli bedre/frisk og dermed jobbe i det han evn utdanner seg til.

Anonymkode: 24d52...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips:

Ignorer alle råd og synspunkter "AB dbf" har delt i denne tråden, vedkommende fremstår som helt blåst. 

Anonymkode: 4f1e9...05b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...