Maleficenta Skrevet 13. mai 2020 #221 Del Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nøtteallergi er virkelig ikke til å tulle med, jeg har også det,og om jeg skal ut å fly så må jeg si fra til besetningen på flyet at de ikke må selge peanøtter ombord,og det blir alltid respektert. Om en fremst i flyet skulle åpne en peanøttpose,så kan det gå på livet løs for min del. Mener du at barn med slik allergi ikke skal gå i vanlig barnehage? skal vi heller ikke få reise på ferie med fly pga. at du ikke får spist nøtter på flyet?? Er du virkelig så jævlig egoist,så bør heller du ta dine egne barn ut av barnehagen, eller så bør du virkelig skjerpe deg!!! Anonymkode: 66f6c...65e Spor av nøtter. Spor. Det står til og med bakpå melkesjokoladeplater at kan inneholde spor av nøtter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #222 Del Skrevet 13. mai 2020 På 12.5.2020 den 3.29, Gorilla skrev: Mennesker med alvorlig nøtteallergi kan i verstefall dø av anafylaktisk sjokk om de kommer i kontakt med nøtter, så det skulle jo egentlig bare mangle at man tok hensyn. Hvor vanskelig er det, egentlig? Vanskelig hvis man er egoist eller tankeløs i hvert fall. Anonymkode: 2892e...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 13. mai 2020 #223 Del Skrevet 13. mai 2020 På 9.5.2020 den 15.08, Iso1 skrev: Når jeg var på teater hadde vedkommende sagt ifra på forhånd at nøtteallergien var såpass alvorlig så teatret sa fra over høyttaler, og solgte ingen snacks den kvelden. Så jo, det faktisk så alvorlig! Dødelig og veldig alvorlig. Så du nok bare finne deg i at sånn er det. Var det en i publikum eller skuespiller? Det er jo ganske ekstremt at de ikke får solgt snacks og derfor taper penger? Kan den personen ta offentlig transport? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 13. mai 2020 #224 Del Skrevet 13. mai 2020 26 minutter siden, Pipaluk said: Kan den personen ta offentlig transport? Man kan fint leve et normalt liv med nøtteallergi. Det er ikke slik at man da blir uføretrygdet og tvunget til å leve i ei boble resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #225 Del Skrevet 13. mai 2020 5 timer siden, Gibralfaro skrev: Man kan fint leve et normalt liv med nøtteallergi. Det er ikke slik at man da blir uføretrygdet og tvunget til å leve i ei boble resten av livet. Jo man bør isolere seg hvis man blir alvorlig syk av at en annen elev i klassen har med matpakke med SPOR av nøtter! Anonymkode: 9ae73...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #226 Del Skrevet 13. mai 2020 Vi hadde restriksjoner på nøtter i barmehagen. Gikk fint, bare å droppe å smøre peanøttsmør på skivene.. Anonymkode: 55a77...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 13. mai 2020 #227 Del Skrevet 13. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo man bør isolere seg hvis man blir alvorlig syk av at en annen elev i klassen har med matpakke med SPOR av nøtter! Anonymkode: 9ae73...a5c Ok. Jeg er glad for at man ikke sperrer folk inne fordi at de har en allergi. Er det noe man kan ta hensyn til, så ser jeg ikke problemet. Da er det verre for de som ikke kan være i sollys, som ikke har immunsystem, eller lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #228 Del Skrevet 13. mai 2020 Jeg skjønner bekymringen. Tenk om barnet var på besøk hos naboungene dagen før, og de spiste potetgull eller sjokolade (som begge ofte inneholder spor av nøtter, siden de blir laget i fabrikker der det også brukes nøtter). Så havner noen rester/smuler i sekken. Dagen etter spør barnet med nøtteallergi om å få låne et eller annet fra sekken, og kommer i kontakt med smulene. Eller bestemor skal kjøre til bhg, og gir lille Ola en yoghurt til å spise i lunchen. Spor av nøtter. Anonymkode: b604a...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #229 Del Skrevet 13. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde restriksjoner på nøtter i barmehagen. Gikk fint, bare å droppe å smøre peanøttsmør på skivene.. Anonymkode: 55a77...1d2 Du vet at peanøtt ikke er en nøtt...? Så hvis du tenkte at det bare var peanøtter som du trengte tenke på utsatte du faktisk barnet for livsfare hver eneste dag! Anonymkode: 446d6...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #230 Del Skrevet 14. mai 2020 På 8.5.2020 den 16.36, AnonymBruker skrev: Mange syntes sikkert dette er ugreit av meg, men jeg syntes dette er HELT sykt. Det er selvfølgelig foreldre i barnehagen som glemmer seg å sender med barna mat som inneholder spor av nøtter jevnlig. Jeg tviler dessverre på at det er så alvorlig som de skal ha det til, for hvis min sønn hadde hatt så kraftig allergi så hadde jeg aldri i livet sendt han på en vanlig avdeling i en barnehage. Jeg hadde heller aldri forventet at en HEL barnehage skulle leve på stramt kosthold fordi min sønn hadde allergi. Det MÅ finnes andre løsninger. Vi har ikke bil og to små gutter og har aldri i verden tid, kunnskap eller energi til å lese bakpå at all maten vi kjøper ikke skal inneholde SPOR av nøtter.. Anonymkode: 367a8...368 Det kan være ekstremt farlig å ha nøtteallergi. Derfor er det strengt. Det kan blokkere luftveiene og ende opp i (verstefall) død. Bare bra bhg har disse reglene! Anonymkode: 7c851...5d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2020 #231 Del Skrevet 14. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet at peanøtt ikke er en nøtt...? Så hvis du tenkte at det bare var peanøtter som du trengte tenke på utsatte du faktisk barnet for livsfare hver eneste dag! Anonymkode: 446d6...134 Men peanøttallergi er ganske voldsom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2020 #232 Del Skrevet 14. mai 2020 Uansett tydelig at mange her ikke forstår hva ts mener med spor av nøtter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #233 Del Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 10.12, Maleficenta skrev: Spor av nøtter. Spor. Det står til og med bakpå melkesjokoladeplater at kan inneholde spor av nøtter Ja men spor er nok til et dødsfall! Anonymkode: 7c851...5d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kalini Skrevet 14. mai 2020 #234 Del Skrevet 14. mai 2020 På 8.5.2020 den 16.47, AnonymBruker skrev: Ja, sorry da er jeg egoistisk fordi jeg er redd for at en unge skal dø hvis jeg en gang hadde glemt meg å sendt med brød jeg ikke visste inneholdt spor av nøtter. Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg. Derfor tviler jeg sterkt på at det er så alvorlig som de skal ha det til. TS Anonymkode: 367a8...368 du har aldri tort? hva mener du de skal gjøre? tror du det finnes lønn for å gå hjemme fordi du ikke sender barnet i bhg pga nøtteallergi??? barnet må vel i bhg slik at foreldre kan jobbe/tjene penger/bo/leve. Det er jo forferdelig synd i deg som synes dette er så slitsomt.. du kan trøste deg med at det mest sannsynligvis er MYE mer slitsomt for barnet og familien å leve slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #235 Del Skrevet 14. mai 2020 6 timer siden, Maleficenta skrev: Men peanøttallergi er ganske voldsom Ja, ingen tvil om det. Men den jeg siterte sa at "nøtteallergi er jo ikke så vanskelig, det er jo bare å unngå peanøttsmør". Peanøtter er ingen nøtt, og det betyr at personen har misforstått totalt, og dermed utsatt barnet for massiv fare hvis allergien var så alvorlig. Hvis barnet hadde nøtteallergi og den jeg siterte tolket det som peanøtter, har hn antageligvis tatt med veldig mye som inneholdt nøtter i barnehagen - og utsatt barnet for risiko. Anonymkode: 446d6...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #236 Del Skrevet 14. mai 2020 På 8.5.2020 den 16.44, abc123detvardet skrev: Nå snakker ikke TS akkurat om nøtter, men slitsomheten om å sjekke at et produkt inneholder spor av nøtter. Det er ikke slitsomt. Hvor mye mat trenger de å ha med i barnehagen? Finn noen typer brød uten spor av nøtter, yoghurt uten spor av nøtter, pålegg og frukt/bær. Så har man noen alternativer å velge mellom. Null stress. Anonymkode: d14c8...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #237 Del Skrevet 14. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke slitsomt. Hvor mye mat trenger de å ha med i barnehagen? Finn noen typer brød uten spor av nøtter, yoghurt uten spor av nøtter, pålegg og frukt/bær. Så har man noen alternativer å velge mellom. Null stress. Anonymkode: d14c8...599 Enig, hvis det hadde vært snakk om mat som inneholder nøtter. Men her er det spor av nøtter det er snakk om. Det betyr egentlig, hvis man skal holde strengt på det, så må man unngå at brødet kommer i kontakt med andre bakervarer/brød som kan inneholde spor av nøtter (dvs kjøpes i lukket plastpose). Så må all denne maten som skal med i barnehagen holdes unna annen mat hjemme som kan inneholde spor av nøtter, og unna kjøkkenbenk hvis den innimellom har matvarer med nøtter på seg. Matbokser, sekker og klær må holdes unna aktiviteter hvor det forekommer nøtter, slik at nøttestøv ikke skal sitte igjen i stoffet eller i smuler som kan være med inn i barnehagen. Anonymkode: 446d6...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #238 Del Skrevet 15. mai 2020 Slutt å produsere nøtter, kan vel spise peanøtter og mandler og frø ? Kommer til å savne valnøtter og hasselnøtter mest. Anonymkode: 9ae73...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #239 Del Skrevet 15. mai 2020 Jeg er ganske sikker på at veldig mye av mandler, peanøtter og frø inneholder "spor av nøtter" (uten å ha sjekket det)😅 Anonymkode: b604a...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #240 Del Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at veldig mye av mandler, peanøtter og frø inneholder "spor av nøtter" (uten å ha sjekket det)😅 Anonymkode: b604a...725 Mandler er en del v nøttebegrepet i "spor av nøtter" - merkingen, selv om det egentlig er en steinfrukt. Peanøtt er en belgfrukt og er ikke med i nøttebegrepet, frø er heller ikke med. Anonymkode: 446d6...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå