Gå til innhold

Prøve på en sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, babycodex skrev:

@Amatariel legen min mente at det ikke var nødvendig for meg å ta HPV-vaksinen fordi jeg er gift og i et monogamt forhold, så derfor vil jeg ikke smittes av HPV. Slo meg til ro med det. Men burde jeg kanskje ta den likevel? Skal ta min første celleprøve 6 oktober. Veldig fornuftig av deg å sjekke deg og ta den. Takk for at du skriver om det. Det motiverte meg til å ta celleprøve ❤️ 

Jeg skal ikke overstyre en leges uttalelse, men jeg syns det var rart. Riktignok smitter noen HPV-typer via seksuell kontakt, men noen bare oppstår jo. Noen typer forårsaker celleforandring og kreft. Jeg har opplevd høyeste grad av celleforandringer før, der disse oppstå i svangerskap, og konisert to ganger. Jeg lener meg derfor på "den beste beskyttelsen får de som både tar HPV-vaksinen og deltar i Livmorhalsprogrammet (celleprøver)"
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Amatariel said:

Jeg skal ikke overstyre en leges uttalelse, men jeg syns det var rart. Riktignok smitter noen HPV-typer via seksuell kontakt, men noen bare oppstår jo. Noen typer forårsaker celleforandring og kreft. Jeg har opplevd høyeste grad av celleforandringer før, der disse oppstå i svangerskap, og konisert to ganger. Jeg lener meg derfor på "den beste beskyttelsen får de som både tar HPV-vaksinen og deltar i Livmorhalsprogrammet (celleprøver)"
 

Jeg er så enig i dette!! Både HPV-vaksine og celleprøve! ❤️ 
Jeg hadde vært sammen med min mann i over 6 år da jeg gikk gravid og hadde blødninger under svangerskapet (2017). Ble anbefalt å ta celleprøve etter fødsel. Fikk påvist noe celleforandringer april 2018, ny celleprøve feb 2019 viste grove celleforandringer. Ble konisert april 2019, og fikk beskjed om at det allerede hadde utviklet seg til kreft! Heldigvis da fjernet før det ble alvorlig og jeg trengte mer behandling/operasjon. Både kirurg og gynekolog var overrasket over hvor fort det utviklet seg hos meg, men moralen her er: sjekk deg! @babycodex ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, babycodex skrev:

@Amatariel legen min mente at det ikke var nødvendig for meg å ta HPV-vaksinen fordi jeg er gift og i et monogamt forhold, så derfor vil jeg ikke smittes av HPV. Slo meg til ro med det. Men burde jeg kanskje ta den likevel? Skal ta min første celleprøve 6 oktober. Veldig fornuftig av deg å sjekke deg og ta den. Takk for at du skriver om det. Det motiverte meg til å ta celleprøve ❤️ 

Heisann! Her vil jeg også gjerne komme med et par innspill!

1) selvom man er i et monogamt og fast forhold kan man smitte hverandre frem og tilbake i mange år før en infeksjon er over hos dere begge. Det er helt normalt å ha HPV-infeksjoner for både menn og kvinner, men disse infeksjonene går som regel over av seg selv. Det er derimot ikke alltid de går over av seg selv og man kan da utvikle celleforandringer. Det er derfor anbefalt at både du og partner vaksineres for å bryte smittekjeden i begge ledd. Vaksinen beskytter også for reinfeksjon.

2) Det er ikke meningen å høre pessimistisk ut, eller tilegne forholdet deres negative egenskaper, men jeg synes legen din har kommet med ganske rare begrunnelser. Selvom man er gift nå betyr ikke det at man vil være gift med samme person for alltid, av forskjellige grunner kan et ekteskap ta slutt eller utvikle seg i retninger man ikke hadde sett for seg og det kan hende man i fremtiden har en ny seksualpartner, noe som øker risikoen for å bli smittet med HPV.

HPV kan forresten også smitte via hudceller, og kan dermed også smitte via hud som ikke er dekket av f.eks. kondom ved samleie.

Les gjerne mer på fhi sine sider: https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/hpv-vaksine-til-unge-kvinner/hpv-vaksine/

Min anbefaling er derfor å ta vaksinen uansett om man er i fast forhold eller ikke :) lykke til!

Endret av Noldi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Noldi skrev:

Heisann! Her vil jeg også gjerne komme med et par innspill!

1) selvom man er i et monogamt og fast forhold kan man smitte hverandre frem og tilbake i mange år før en infeksjon er over hos dere begge. Det er helt normalt å ha HPV-infeksjoner for både menn og kvinner, men disse infeksjonene går som regel over av seg selv. Det er derimot ikke alltid de går over av seg selv og man kan da utvikle celleforandringer. Det er derfor anbefalt at både du og partner vaksineres for å bryte smittekjeden i begge ledd. Vaksinen beskytter også for reinfeksjon.

2) Det er ikke meningen å høre pessimistisk ut, eller tilegne forholdet deres negative egenskaper, men jeg synes legen din har kommet med ganske rare begrunnelser. Selvom man er gift nå betyr ikke det at man vil være gift med samme person for alltid, av forskjellige grunner kan et ekteskap ta slutt eller utvikle seg i retninger man ikke hadde sett for seg og det kan hende man i fremtiden har en ny seksualpartner, noe som øker risikoen for å bli smittet med HPV. 

Min anbefaling er derfor å ta vaksinen uansett om man er i fast forhold eller ikke :) lykke til!

Tusen takk for innspill fra alle over her. Jeg tenker at jeg skal bestille vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

babycodex skrev (På 30.9.2020 den 12.35):

@Amatariel legen min mente at det ikke var nødvendig for meg å ta HPV-vaksinen fordi jeg er gift og i et monogamt forhold, så derfor vil jeg ikke smittes av HPV. Slo meg til ro med det. Men burde jeg kanskje ta den likevel? Skal ta min første celleprøve 6 oktober. Veldig fornuftig av deg å sjekke deg og ta den. Takk for at du skriver om det. Det motiverte meg til å ta celleprøve ❤️ 

HVA!? 😱 I alle brevene og skrivene jeg har fått står det ettertrykkelig at de anbefalte alle å ta vaksinen, selv om man kun hadde en fast sexpartner. 😕  

Endret av bittelillebolla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var for gammel da tilbudet om gratis vaksine var der (?), så jeg har betalt selv. Koster jo litt, men kan liksom ikke sette en pris på helsa heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Amatariel skrev:

Jeg tror jeg var for gammel da tilbudet om gratis vaksine var der (?), så jeg har betalt selv. Koster jo litt, men kan liksom ikke sette en pris på helsa heller.

Det er helt sant! 👍🏻 Absolutt verdt å ta den selv om man må betale selv. 😊 Men kjipt om hun egentlig kunne fått den, men gikk glipp av sjansen. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD12

Dette har vært en fæl uke, så nå er jeg jammen glad for at den straks er over! Ikke noe prøverelatert, og ikke noe som ikke har ordnet seg - men har vært mye problemer, stress og styr. Så jeg er ganske utslitt! Det kunne derfor ikke passet bedre med en høstferie nå! Det blir såååååå godt :pinar:

Vi skal reise bort i morgen tidlig og kommer ikke hjem igjen før sent søndag i neste uke. Skal kjøre over halve landet. Dette er jo den høstferien jeg gledet meg sånn til i sommer fordi hele slekta til både meg og mannen skal møtes og vi hadde tenkt å dele babynyhet (var rundt tiden for OUL også nemlig) Meeen sånn vet vi jo alle at det ikke ble. Går greit det nå altså. Litt stikk, men går fint. Gleder meg uansett til å komme bort! Være sammen med familie og har fri fra jobb.

Men det er jo typisk at jeg nå (igjen) som jeg skal teste så er jeg bortreist. Er altså ikke mange planer jeg har dette halvåret, men jeg klarte jo å treffe g-testingen sist akkurat da jeg var på helgetur med venninner. Og så er det høstferien nå da, og da havner den akkurat når jeg skal starte EL-testing. Klarer det også greit, men er jo litt ekstra styr da. Har startet de tidligere syklusene på CD13, så det skal jeg jo gjøre i morgen også. Så da blir det testing på biltur :roll: Og for uken fremover blir det nok på mange forskjellige toalett da det kommer til å bli mange ettermiddagsbesøk rundt omkring. Så er jo litt ekstra å tenke på - huske å ta med seg EL-tester på besøk til bestemor liksom :fnise: 

Så jeg kjenner jeg blir temmelig SUR dersom det viser seg at det blir testing forgjeves denne uken også, som sist, med at EL kom så sent. Jeg VIL ha EL på CD17 som i juni!!! Da slipper jeg både å teste hele neste uke, men også så er det veldig deilig med ferie når man er rundt EL. Mye tid til kos :rodmer: Så hadde virkelig vært perfekt.... men mest vil jeg jo ha fortgang i denne prøvingen, så er null interessert i en kjempesen EL. Etter det appen min har kartlagt så skal jeg liksom ikke ha IKM før 31.oktober! Det er 2. oktober i dag, så dere kan jo tenke dere for en lang og kjedelig måned dette skal bli om appen har riktig.

Når det gjelder temping så går det så som så med det. Har litt mistanke om at termometeret mitt er slitent og minnefunksjonen ikke (alltid) virker. Litt vel suspekt med så mange like temperaturer... men jeg får ikke gjort noe med det (nytt er utsolgt). Og nå som vi skal på ferie er jeg skeptisk til hvor riktig tempingen vil bli. Hadde jeg vært godt inni dette så hadde det ikke vært noe problem, men jeg har bare tempet noen dager og har det ikke inne som vanesak ennå. Kommer til å bli for hardt å ha på ringeklokken kl.6 hver dag (selv om jeg kan sove videre), og vanskelig å gjøre i skjul ettersom mannen ikke vet om tempingen. Men, mulig jeg får til noe som kan være til nytte. Vi får se.

Jeg har jo selvsagt tilgang på nett i ferien, så dere skal nok høre fra meg :) Får kanskje ikke vært like mye innom alle tråder og dagbøker ellers på forumet her som vanlig, men jeg kommer inn hit og oppdaterer for de som vil følge med på meg. Håper sååå jeg kan komme med positiv EL-test altså! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

CD12 Det kunne derfor ikke passet bedre med en høstferie nå! Det blir såååååå godt :pinar: 

Dette er jo den høstferien jeg gledet meg sånn til i sommer fordi hele slekta til både meg og mannen skal møtes og vi hadde tenkt å dele babynyhet (var rundt tiden for OUL også nemlig) Meeen sånn vet vi jo alle at det ikke ble. Går greit det nå altså

Og for uken fremover blir det nok på mange forskjellige toalett da det kommer til å bli mange ettermiddagsbesøk rundt omkring. Så er jo litt ekstra å tenke på - huske å ta med seg EL-tester på besøk til bestemor liksom :fnise: 

Etter det appen min har kartlagt så skal jeg liksom ikke ha IKM før 31.oktober! Det er 2. oktober i dag, så dere kan jo tenke dere for en lang og kjedelig måned dette skal bli om appen har riktig.

Jeg har jo selvsagt tilgang på nett i ferien, så dere skal nok høre fra meg :) Får kanskje ikke vært like mye innom alle tråder og dagbøker ellers på forumet her som vanlig, men jeg kommer inn hit og oppdaterer for de som vil følge med på meg. Håper sååå jeg kan komme med positiv EL-test altså! 🤞

Så utrolig godt at du får høstferie, håper turen blir fin selv om omstendighetene er litt annerledes enn forventet og ønsket. Sporty å tenke at du bare teste hvor enn tur er på ettermiddagen, hvordan gjør du det rent praktisk? Er du på badet i fem minutter til testen er klar, eller? 😄

Håper veldig å høre fra deg med gode nyheter, å måtte vente helt til 31. oktober bør du slippe! 

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Amatariel skrev:

CD12

Dette har vært en fæl uke, så nå er jeg jammen glad for at den straks er over! Ikke noe prøverelatert, og ikke noe som ikke har ordnet seg - men har vært mye problemer, stress og styr. Så jeg er ganske utslitt! Det kunne derfor ikke passet bedre med en høstferie nå! Det blir såååååå godt :pinar:

Vi skal reise bort i morgen tidlig og kommer ikke hjem igjen før sent søndag i neste uke. Skal kjøre over halve landet. Dette er jo den høstferien jeg gledet meg sånn til i sommer fordi hele slekta til både meg og mannen skal møtes og vi hadde tenkt å dele babynyhet (var rundt tiden for OUL også nemlig) Meeen sånn vet vi jo alle at det ikke ble. Går greit det nå altså. Litt stikk, men går fint. Gleder meg uansett til å komme bort! Være sammen med familie og har fri fra jobb.

Men det er jo typisk at jeg nå (igjen) som jeg skal teste så er jeg bortreist. Er altså ikke mange planer jeg har dette halvåret, men jeg klarte jo å treffe g-testingen sist akkurat da jeg var på helgetur med venninner. Og så er det høstferien nå da, og da havner den akkurat når jeg skal starte EL-testing. Klarer det også greit, men er jo litt ekstra styr da. Har startet de tidligere syklusene på CD13, så det skal jeg jo gjøre i morgen også. Så da blir det testing på biltur :roll: Og for uken fremover blir det nok på mange forskjellige toalett da det kommer til å bli mange ettermiddagsbesøk rundt omkring. Så er jo litt ekstra å tenke på - huske å ta med seg EL-tester på besøk til bestemor liksom :fnise: 

Så jeg kjenner jeg blir temmelig SUR dersom det viser seg at det blir testing forgjeves denne uken også, som sist, med at EL kom så sent. Jeg VIL ha EL på CD17 som i juni!!! Da slipper jeg både å teste hele neste uke, men også så er det veldig deilig med ferie når man er rundt EL. Mye tid til kos :rodmer: Så hadde virkelig vært perfekt.... men mest vil jeg jo ha fortgang i denne prøvingen, så er null interessert i en kjempesen EL. Etter det appen min har kartlagt så skal jeg liksom ikke ha IKM før 31.oktober! Det er 2. oktober i dag, så dere kan jo tenke dere for en lang og kjedelig måned dette skal bli om appen har riktig.

Når det gjelder temping så går det så som så med det. Har litt mistanke om at termometeret mitt er slitent og minnefunksjonen ikke (alltid) virker. Litt vel suspekt med så mange like temperaturer... men jeg får ikke gjort noe med det (nytt er utsolgt). Og nå som vi skal på ferie er jeg skeptisk til hvor riktig tempingen vil bli. Hadde jeg vært godt inni dette så hadde det ikke vært noe problem, men jeg har bare tempet noen dager og har det ikke inne som vanesak ennå. Kommer til å bli for hardt å ha på ringeklokken kl.6 hver dag (selv om jeg kan sove videre), og vanskelig å gjøre i skjul ettersom mannen ikke vet om tempingen. Men, mulig jeg får til noe som kan være til nytte. Vi får se.

Jeg har jo selvsagt tilgang på nett i ferien, så dere skal nok høre fra meg :) Får kanskje ikke vært like mye innom alle tråder og dagbøker ellers på forumet her som vanlig, men jeg kommer inn hit og oppdaterer for de som vil følge med på meg. Håper sååå jeg kan komme med positiv EL-test altså! 🤞

Takk for oppdatering. Krysser fingrene for dere og ønsker dere en fin ferie. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg gleder meg til å høre om hvordan det går med testingen på hytter, bensinstasjoner langs veien og what not😂 men jeg skjønner deg jo så godt! Må man teste så må man teste, og spesielt i ditt tilfelle som har veldig varierende tidspunkt for eggløsning😶 Jeg håper dere får en suuuuuper høstferie sammen med hele storfamilien, til tross for at du så for deg en helt annen ferie❤️ Kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Noldi skrev:

😂Må man teste så må man teste, og spesielt i ditt tilfelle som har veldig varierende tidspunkt for eggløsning😶

Jepp, nemlig. Varierende tidspunkt og så kommer det så raskt innimellom når det først kommer. Og ja, @Godis- må nesten være på badet i 5 min fy for å lese av testen riktig 😅 Første test blir tatt i dag, men ser ut som vi rekker å komme frem til destinasjonen, så slipper test på farta i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amatariel skrev:

Jepp, nemlig. Varierende tidspunkt og så kommer det så raskt innimellom når det først kommer. Og ja, @Godis- må nesten være på badet i 5 min fy for å lese av testen riktig 😅 Første test blir tatt i dag, men ser ut som vi rekker å komme frem til destinasjonen, så slipper test på farta i dag. 

Veldig spennende 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper så på at eggløsning skjer tidlig denne måneden, det er jo så kjedelig å måtte vente i evigheter! Kjenner til det med testing av eggløsning på ulike steder. I sommer testet jeg blant annet midt oppe på en fjelltopp og på et turisttoalett i Geiranger 😂

Du må ha en kjempefin ferie, også håper jeg du legger et gullegg i løpet av uken 😉💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD15

Ingen positiv EL-test ennå. Begge hittil svake. Om teorien min om annenhver tidlig og sen EL skal stemme så bør det bli positiv test VELDIG snart. På min EL i juni da jeg ble gravid så ble det litt økning på CD15 og positiv dagen etter. Så litt ekstra spent på ettermiddagens test. Men har jo forrige pp friskt i minne, der jeg håpet på det samme og måtte teste svakt i ukesvis før det ble positivt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Amatariel skrev:

CD15

Ingen positiv EL-test ennå. Begge hittil svake. Om teorien min om annenhver tidlig og sen EL skal stemme så bør det bli positiv test VELDIG snart. På min EL i juni da jeg ble gravid så ble det litt økning på CD15 og positiv dagen etter. Så litt ekstra spent på ettermiddagens test. Men har jo forrige pp friskt i minne, der jeg håpet på det samme og måtte teste svakt i ukesvis før det ble positivt... 

Så spennende! Venter på utvikling med deg ❤️ Kanskje et dumt spørsmål, men bare så jeg henger med - regner man CD første dag etter mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De neste dagene blir veldig spennende med tanke på teorien din om annenhver eggstokk, ja! Håper du slipper å vente i evigheter på positivt resultat denne gangen iallfall😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, babycodex skrev:

Så spennende! Venter på utvikling med deg ❤️ Kanskje et dumt spørsmål, men bare så jeg henger med - regner man CD første dag etter mensen?

CD1 er den dagen man får mensen. Første dag med rødt frisk blod. 

Dagens EL-test syns jeg har litt styrkeøkning!! Mulig jeg bare håper veldig og dette ikke er noe å snakke om, men jeg mener at dette er mer enn alle de vanlige kjedelige testene jeg tar. Nå har den riktignok ikke tørket på bildet ennå, men her er den (nederste) 

 

20201005_170337_copy_300x186.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss-jenta skrev (På 5.10.2020 den 18.09):

Oi oi! Der er det uten tvil en styrkeøkning! Jeg vil tro den blir positiv innen et par dager! 🤩

Jeg håper såååååå. Har så utrolig lite lyst til å vente i ukesvis på EL. 

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...