Gå til innhold

Hva gjør vi hvis systemet med søppelhenting kollapser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vanlig å ha beredskapsplaner i tilfellet kritiske samfunnsstrukturer blir satt ut av spill. En slags plan B.

Hvorfor har vi ikke den samme tankegangen på det mer hverdagslige plan? Hva er plan B som hver og en av oss kan følge dersom systemet med søppelhenting kollapser? Mangel på alternativer gjør at søppelhentere blir ekstremt viktige. Viktigere enn de strengt tatt trenger å være. Det kan oppstå streiker, anbudskonkurranser feiler eller næringen får økonomiske problemer. Det er mye som kan skje som gjør at systemet kan kollapse

Hvordan bør en plan B se ut?

Anonymkode: 090c4...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søppelhenting er viktig, ja,. Dersom det skulle kollapse må vi vel i tilfelle frakte vårt eget søppel til egnede søppelplasser.

Vi er avhengige av hverandre på mange plan. Det merker vi under slike kriser som den vi er i nå. Selv sitter jeg på hjemmekontor og det gjør visst 100 000-vis av andre arbeidstagere nå for tiden. Hva om nettilbyderne plutselig skulle falle bort? Helt krise det også.

Anonymkode: 62132...ce8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det lang nok tid blir de fleste jobber samfunnskritiske. Vi kan klare oss et par uker uten søppeltømming, men ikke flere måneder. Samme med matproduksjon, oljeutvinning etc etc.

Anonymkode: d9090...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en 98 år gammel mann. Han var helt klar i hodet. Vi snakket om miljøet. Han sa: tenk da jeg var liten hadde vi ikke søppel. Matrester gikk til høna og grisen og papiret brant vi i ovnen. 

Anonymkode: 2da9a...bf4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det kollapse? Alle sjåførene blir syke? 
Nå har sjåfører av søppelbiler som henter husholdningsavfall ikke begrensninger på kjøre og hviletider, slik andre sjåfører har. Så de kan jobbe 24/7 om de gidder. Men da er det brudd på AML, da. Men det blir nok tilgitt om det er pga mannskapsmangel og man ikke får tak i vikarer. 

Anonymkode: 96dac...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bli slik fattige land har det da, søppeldynger i hagen, der man må vasse i søppel for å komme seg ut og inn av husene sine, der de brenner plastikk rett utenfor ytterdøra si. Var i et land i øst-afrika i fjor sommer og der var det søppel overalt i alle gatene, nedtrampede plastikkflasker osv som bare var blitt en del av veien deres, var kvalmt. Og tenk med overforbruket vi har her i Norge og så utrolig mye søppel vi lager hver eneste dag... krise. Det viktigste da ville jo blitt å leve mest mulig "zero waste" som mange prøver på den dag i dag for å spare miljøet, altså ikke kjøpe produkter innpakka i plastikk og annen dritt.

Anonymkode: a17fd...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med en 98 år gammel mann. Han var helt klar i hodet. Vi snakket om miljøet. Han sa: tenk da jeg var liten hadde vi ikke søppel. Matrester gikk til høna og grisen og papiret brant vi i ovnen. 

Anonymkode: 2da9a...bf4

Og de hadde langt lavere levestandard. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matavfall graves ned bakken og resten brennes kanskje?🤷🏻‍♀️ eventuelt samler man plast et egnet sted alle sammen. Men dette vil by på to problemer dersom ting stanser såpass opp pga corona:

1.En kan anta at det kanskje ikke er lov å frakte søppel/plast og levere selv (hvem skal arbeid der? Hva med folkeansamlinger?)

2.En kan videre anta at dersom de ikke kan hente søppel hos folk så tømmes ikke avfallsplassene (driften legges ned og det samles enorme megder plast/søppel).

Jeg bare tipper, men tror det vil bli et stort problem enten praktisk sett eller for miljøet. Tror allikevel det er et større problem dersom de som drifter kloakksystemene ikke får gjort jobben sin i byene😐

Anonymkode: bd6c5...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumper det på trappa til en Høyre-politiker.

Anonymkode: 4d254...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mer interessant spørsmål; hva gjør vi når hele strømnettet blir slått ut av en solstorm? Noe som kan ta årevis å rette opp i mtp bytting av transformatorer. da blir det ville vesten skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med en 98 år gammel mann. Han var helt klar i hodet. Vi snakket om miljøet. Han sa: tenk da jeg var liten hadde vi ikke søppel. Matrester gikk til høna og grisen og papiret brant vi i ovnen. 

Anonymkode: 2da9a...bf4

Fullt mulig fortsatt, i alle fall om man bor slik til at man kan ha matkompost. Det største problemet i så tilfellet vil være all den j*a plasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange viktige systemer i samfunnet har jo egentlig ingen plan B.

Plan B er i såfall å få plan A (normalsituasjonen) til å fungere igjen. Så vi er egentlig sårbare for svært mange potensielle problemer, bare de blir store nok.

En søppeltømmerstreik vil nok bli stoppet av myndighetene om det varer lenge nok, sjaførene vil bli tvunget til å levere søppel av folkehelsehensyn. Alternativt kan andre typer transportbiler leies inn som nødløsning.

Om problemet skyldes mer omfattende samfunnskollaps tror jeg ikke det vil bli prioritert, dermed vil søppel hope seg opp i gatene som i mange u-land. Dette vil igjen øke risikoen for epidemier.

Anonymkode: ae88a...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.4.2020 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Snakket med en 98 år gammel mann. Han var helt klar i hodet. Vi snakket om miljøet. Han sa: tenk da jeg var liten hadde vi ikke søppel. Matrester gikk til høna og grisen og papiret brant vi i ovnen. 

Anonymkode: 2da9a...bf4

Et problem er vel at de aller fleste ikke lenger har en vedovn å brenne papiret i en gang. Skulle strømmen gå om vinteren her i landet er det mange som vil slite i kulda.

Anonymkode: a1eaa...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2020 den 23.03, rampeguri skrev:

 Det største problemet i så tilfellet vil være all den j*a plasten.

Tja hvilke andre løsninger kan vi ha på drikkebeholdere f.eks? Selv kartonger må jo ha et plastlag på pappen for å ikke gå i oppløsning.

Hvis vi skal bruke papp og papir som emballasje på alle mulige ting så er det sikkert noen som vil klage på at vi bruker for mye trær for å lage alt dette papiret. Men hvis vi brenner det etterpå så blir det jo biofyring og ingen forskjell fra om vi hadde brent veden direkte (minus det som kreves av energi for å prosessere tre til papir da)

Anonymkode: a1eaa...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være krise?

Sist jeg sjekket var det nok av plass i hagene til dem som bor på Frogner - i Madserud allé og villastrøket der.

Skal det værra dugnad, så skal det værra dugnad.

Anonymkode: 59938...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja hvilke andre løsninger kan vi ha på drikkebeholdere f.eks? Selv kartonger må jo ha et plastlag på pappen for å ikke gå i oppløsning.

Hvis vi skal bruke papp og papir som emballasje på alle mulige ting så er det sikkert noen som vil klage på at vi bruker for mye trær for å lage alt dette papiret. Men hvis vi brenner det etterpå så blir det jo biofyring og ingen forskjell fra om vi hadde brent veden direkte (minus det som kreves av energi for å prosessere tre til papir da)

Anonymkode: a1eaa...4f4

Går jo an å se på hvordan man gjorde ting i gamle dager? Glassflasker for eksempel?

Om søppeltømminga kollapser med ingen utsikter til å komme på plass igjen er nok hele samfunnet gått på tverke så må man nok gjøre om på handlevaner og hvor man får mat fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tarmegenbolle said:

Brenner det i forbrenningsovnen som vanlig. 

Brenner du alt søppel? Du vet at det er mye miljøgifter som legger seg i naturen, reiser med vann? Det er også kreftfremkallende for naboene dine...

Anonymkode: ce0d7...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brenner du alt søppel? Du vet at det er mye miljøgifter som legger seg i naturen, reiser med vann? Det er også kreftfremkallende for naboene dine...

Anonymkode: ce0d7...cf1

Nei, der gidder jeg ikke all den tid noen kommer å henter noe av det. Men endel blir det selvsagt. 

Ja, det vet jeg. Naboer har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...