Gå til innhold

Stesønn = problem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske det var så enkelt.. men som du skriver her: det er meg OG samboer som bestemmer... samboer ønsker ikke å hive ut sønnen sin

Anonymkode: c6e6d...13f

Ja men så har du også en stemme. Det er en 8åring i huset også som skal beskyttes for denne type oppførsel fra 19åringen. Dette kan føre til pysiske lidelser hos 8åringen med årene om du som mor ikke ta tak i dette. Selv om samboeren din sier nei så har du et ansvar for 8åringen. Skjønner du ikke det?

Anonymkode: ab7df...a69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det du som ikke tar ansvar og forteller samboeren din at det er uholdbart at sønnen får holde på på denne måten. Du setter ikke grenser. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt et ultimatum til samboer om at han får starte å sette grenser for sønnen, kreve normal folkeskikk, kreve at han selv vasker sitt bad og rom, og viktigst av alt - at han oppfører seg bra mot søsteren sin. Og hvis ikke dette skjer, flytter du og datteren din ut derfra. 

Anonymkode: 5b93c...b70

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det du som ikke tar ansvar og forteller samboeren din at det er uholdbart at sønnen får holde på på denne måten. Du setter ikke grenser. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt et ultimatum til samboer om at han får starte å sette grenser for sønnen, kreve normal folkeskikk, kreve at han selv vasker sitt bad og rom, og viktigst av alt - at han oppfører seg bra mot søsteren sin. Og hvis ikke dette skjer, flytter du og datteren din ut derfra. 

Anonymkode: 5b93c...b70

TS er som en vegg nå føler jeg.. Er som at hun skal ha saken fram i lyset men samtidig trekke seg unna fordi det er stesønnen og ikke hennes egen sønn. Dermed kan ikke hun ta et steg videre. Noe hun faktisk kan siden det er et mindreårige barn inn i bildet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er som en vegg nå føler jeg.. Er som at hun skal ha saken fram i lyset men samtidig trekke seg unna fordi det er stesønnen og ikke hennes egen sønn. Dermed kan ikke hun ta et steg videre. Noe hun faktisk kan siden det er et mindreårige barn inn i bildet.

Jeg skjønner dere.. men det er ikke så enkelt.   Jeg tar ansvar ved å snakke med åtteåringen om at brorens oppførsel ikke er greit, at jeg forstår frustrasjonen hennes og at det er han som gjør feil, ikke hun... jeg forsvarer hun når det trengs, og jeg setter ned foten. Men det er jo en evig dårlig stemning i dette huset.. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor klarer du ikke å sette mer tydelige grenser da?

Fordi jeg ikke har samboer på laget. Jeg jobber imot noe som ikke fører noen vei. Og jeg orker bare ikke mer dårlig stemning i huset enn nødvendig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har noe imot er at denne 19 åringen bor hjemme. At han får lov til å oppføre seg sånn

Skrevet

Du får si til mannen din at du ikke orker mer, sett hardt mot hardt! 

Og slutt umiddelbart å vaske og ta klesvasken til denne bortskjemte guttevalpen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner dere.. men det er ikke så enkelt.   Jeg tar ansvar ved å snakke med åtteåringen om at brorens oppførsel ikke er greit, at jeg forstår frustrasjonen hennes og at det er han som gjør feil, ikke hun... jeg forsvarer hun når det trengs, og jeg setter ned foten. Men det er jo en evig dårlig stemning i dette huset.. 

Fordi jeg ikke har samboer på laget. Jeg jobber imot noe som ikke fører noen vei. Og jeg orker bare ikke mer dårlig stemning i huset enn nødvendig

Da må du sette deg ned med samboeren din å gi han et ultimatum. Enten så må 19åringen flytte ut eller så må du og datteren din gjøre det. For sånn som det er hos dere er ikke det sun måte og leve på. Som jeg nevnte så kan alt dette medføres at datteren din utvikle pysiske lidelser. Da vil du føle deg ansvarlig for at du ikke klarte ivare ta helsen hennes når det skulle gjøres. For husk at oppførelsen til stesønnen din har en effekt på datteren din som hun selv ikke er klar over fordi hun er kun et barn og vet ikke bedre. Noe som du som er voksen skal beskytte henne mot.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da må du sette deg ned med samboeren din å gi han et ultimatum. Enten så må 19åringen flytte ut eller så må du og datteren din gjøre det. For sånn som det er hos dere er ikke det sun måte og leve på. Som jeg nevnte så kan alt dette medføres at datteren din utvikle pysiske lidelser. Da vil du føle deg ansvarlig for at du ikke klarte ivare ta helsen hennes når det skulle gjøres. For husk at oppførelsen til stesønnen din har en effekt på datteren din som hun selv ikke er klar over fordi hun er kun et barn og vet ikke bedre. Noe som du som er voksen skal beskytte henne mot.

Takk :) jeg skal snakke med samboer!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er flere her som ikke helt kan sette seg inn i det å være STEmor når guttens far er fullstendig på lag med gutten. Det er å slå hodet i veggen. Du prøver og prøver men kommer ingen vei. Ganske kjip situasjon, for alternativet er å flytte ut. 

Slik jeg ser det har du bare 2 valg. Bli og finn deg i det (med det det fører til for datteren din og den mentale helsen din) eller flytt ut. Er du heldig innser samboeren din alvoret før du faktisk pakker kofferten din.

Jeg synes for øvrig det var en god idé å bidra med husleie til en hybel/leilighet, men det blir vel kanskje fort at han flytter hjem igjen fordi han har brukt sin del av husleien til andre ting, eller ikke orker å lage mat til seg selv.

Anonymkode: c5c8c...f9c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan iallefall sette grenser for deg selv, når din samboer ikke vil sette grenser for sønnen. Så da gir du beskjed til samboer at fra nå vil den voksne sønnen hans få ansvar for egen klesvask. Hvis samboer er uenig i det, så får han vaske. Du gidder ikke være tjener for noen som behandler deg ufyselig. La være å gjøre andre tjenester også. Og så tar du opp med samboer hvilke plikter sønnen bør ha hjemme. F.eks lage middag en fast dag i uka.

Anonymkode: 71ebe...a32

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gi klar melding til far at dette er ikke greit for hverken deg eller datter og du er bekymret for psyken, derfor ser du deg nå nødt for å ta med datter og flytte ut frem til stesønn har flyttet, før det går galt med dere begge. Bo hver for dere til stesønn har flyttet.

Anonymkode: 00edd...cdb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en løsning her, og det er at han flytter ut. Uansett om han hadde vært superhyggelig så er det på tide å bo for seg selv når man er ferdig med videregående. Og her er det tydelig at han heller ikke trives.

Snakk med far, sett hardt mot hardt. Forklar at det er til sønnens beste og at han kommer til å vokse på å få ansvaret for egen husholdning. Eventuelt kan du og far bidra, for eksempel ved å stille depositum eller bidra med en mindre sum i måneden et år eller to.

Anonymkode: f2619...c1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en løsning her, og det er at han flytter ut. Uansett om han hadde vært superhyggelig så er det på tide å bo for seg selv når man er ferdig med videregående. Og her er det tydelig at han heller ikke trives.

Snakk med far, sett hardt mot hardt. Forklar at det er til sønnens beste og at han kommer til å vokse på å få ansvaret for egen husholdning. Eventuelt kan du og far bidra, for eksempel ved å stille depositum eller bidra med en mindre sum i måneden et år eller to.

Anonymkode: f2619...c1a

Helt enig med deg. Gutten har god nok råd til å bo for seg selv. Han tjener mer enn det jeg gjør så å bidra økonomisk er ikke ett alternativ.   

men far ser det ikke slik...han er oppvokst i en familie som tenker at så lenge sønnen tjener seg rik så er de fornøyde, og jeg tror faktisk ikke han er i stand til å be sin sønn om å flytte ut. Jeg tror ikke det er noe han ønsker heller. De snakker per i dag om at sønnen burde investere for å leie ut, liksom... 

• Liker 2
Skrevet

Ta med deg datteren din og flytt ut for en periode. La gutta bo alene sammen og se hvordan de trives. Tipper pappa ombestemmer seg når det kun er han som må vaske klær, rydde og lage mat til den voksne sønnen sin. 

Det betyr ikke at du dumper samboer eller det er slutt mellom dere. Bare at du ikke vil bo sammen så lenge den voksne sønnen hans er der. Far får bestemme selv om han heller vil bo med sønnen eller deg og datteren deres.

Når både stesønn og far oppfører seg som umodne tenåringer, så er det lov å tenke på seg selv og datteren din.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Prøv appen littsint.no.. på deg selv 👍

Anonymkode: 8871b...a51

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stesønnen min er 19 år og har ikke planer om å flytte ut før om minst 1,5 år. Han ER dårlig stemning. Er konstant sur, krangler konstant med søster på 8!!! År, gjør ikke en dritt hjemme(vasker ikke eget bad, og soverom engang), betaler ingenting, bidrar med ingenting positivt i huset og er bare en ekstra utgift, gir ekstra klesvask osv.
Og han kunne egentlig tenkt seg å bo her for seg selv, men er gnien og vil helst kun tjene men å ikke bruke penger. Faren syns dette er greit. Jeg holder snart ikke ut... det går også ut over forholdet til stesønn at han bort her. Jeg nærmer meg å hate fyren.  
men det er 1,5 år... jeg kan ikke la ett forhold gå i vasken pga. En drittunge som forhåpentligvis skal bli voksen snart. 
Jeg må holde ut, for når stesønn ikke er her har vi ett bra forhold. Dessuten så har vi ett barn sammen. 
har noen gode tips til hvordan jeg kan beholde roen og få tiden til å gå fort frem mot utflytting? Evt. Hvordan keg kan framskynde utflytting?

Du som skrev for en stund siden at ha plaget lillesøsteren?

Anonymkode: 4a370...4da

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stesønnen min er 19 år og har ikke planer om å flytte ut før om minst 1,5 år. Han ER dårlig stemning. Er konstant sur, krangler konstant med søster på 8!!! År, gjør ikke en dritt hjemme(vasker ikke eget bad, og soverom engang), betaler ingenting, bidrar med ingenting positivt i huset og er bare en ekstra utgift, gir ekstra klesvask osv.
Og han kunne egentlig tenkt seg å bo her for seg selv, men er gnien og vil helst kun tjene men å ikke bruke penger. Faren syns dette er greit. Jeg holder snart ikke ut... det går også ut over forholdet til stesønn at han bort her. Jeg nærmer meg å hate fyren.  
men det er 1,5 år... jeg kan ikke la ett forhold gå i vasken pga. En drittunge som forhåpentligvis skal bli voksen snart. 
Jeg må holde ut, for når stesønn ikke er her har vi ett bra forhold. Dessuten så har vi ett barn sammen. 
har noen gode tips til hvordan jeg kan beholde roen og få tiden til å gå fort frem mot utflytting? Evt. Hvordan keg kan framskynde utflytting?

Er problemet at det er stesønn? Sånn du beskriver, har jeg hatt med alle de 3 eldste i den alderen. Tror du kanskje bare må akseptere at "barn" i den alderen er litt fraværende og sløve og tror de kan alt. Vil du kaste ut ditt eget barn også hvis hun blir vanskelig tenåring?? Husk på en ting; mannen din er like glad i sønnen sin som han er i deres fellesbarn, og ser ikke på ham som et like stort problembarn som du gjør! Jeg ville aldri kastet ut et barn i den alderen! Hadde han vært 25 pluss, og oppført seg slik, så kanskje, men her tror jeg at du ikke ser ham for den han er; høyt elsket barn av mannen din! 

Anonymkode: f3550...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde faen meg smellt neven i bordet og brølt at han skal rydde bordet etter seg, etterpå vaske dassen sin og klærne sine, og hvis ikke, til faen pelle seg ut, så hadde jeg bedt faren hans bli med. 

Du er faen ikke hushjelpen der i hjemmet mens pappa og gullgutten gjør som de vil. 

Anonymkode: ded33...a5b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg først satt meg ned med samboer og forklart hvordan ting er for deg og at du ikke takler dette i lengden.
Så ville jeg spandert på deg og datteren din en liten tur, bare dere to, der du gir beskjed om at far skal styre huset og ha en skikkelig samtale med sønnen sin før dere kommer tilbake. Så kan han se hvordan det er å være tjener for sønnen sin.
Det er også sunt for faren å få alenetid med sønnen sin her.
Ville også lagt vekt på i samtalen at de ting dere godtar fra stesønn er ting som deres felles barn vil plukke opp og tro er ok og den slags oppdragelse er uaktuell for deg og ditt barn.
Og som andre sier, ikke vask klærne ol til sønnen. Han er 19, han må klare slikt selv og ta ansvar rundt seg. Om rommet er kun hans og badet er kun hans, så slutt å vask der. La faren få vaske og irritere seg.

Mannen din må få seg noen baller.

Anonymkode: cd817...68e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...