Jane Doe Skrevet 7. januar 2023 #1421 Del Skrevet 7. januar 2023 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Noen som vet om IS har uttalt seg i saken vedrørende MeToo og psykiateren Finn Skårderud? Kan ikke tenke meg at hun kommer til å uttale seg noe om det. Hun fremstår jo som en nokså stor fan av ham. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 8. januar 2023 #1422 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymLykke skrev (På 7.1.2023 den 21.58): Kan ikke tenke meg at hun kommer til å uttale seg noe om det. Hun fremstår jo som en nokså stor fan av ham. Han har skrevet forordet i første boka hennes, så… Og tok henne i forsvar da noen prøvde å problematisere bruken av bilder i boka. I følge ham var ikke boka triggende (så det så…) 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 8. januar 2023 #1423 Del Skrevet 8. januar 2023 (endret) Dobbeltmoral fra Senneset som følger og liker masse hos for eksempel Caroline Berg Eriksen. Bilde fra Sennesets Facebook. Endret 8. januar 2023 av Vipser 24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djerv2020 Skrevet 9. januar 2023 #1424 Del Skrevet 9. januar 2023 Nå har hun lagt ut story om at hun har fått nye lepper. Dvs hun er hos tannlegen, og har hovne lepper… merkelige greier… Kanskje for å provosere..? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 9. januar 2023 #1425 Del Skrevet 9. januar 2023 Djerv2020 skrev (1 time siden): Nå har hun lagt ut story om at hun har fått nye lepper. Dvs hun er hos tannlegen, og har hovne lepper… merkelige greier… Kanskje for å provosere..? haha, det er jo helt tullete? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 12. januar 2023 #1426 Del Skrevet 12. januar 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/bekymringsmelding-mot-villa-sult-for-behandling-av-barn-med-spiseforstyrrelser/15419605/ 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 12. januar 2023 #1427 Del Skrevet 12. januar 2023 Lill skrev (21 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/bekymringsmelding-mot-villa-sult-for-behandling-av-barn-med-spiseforstyrrelser/15419605/ Nå er ikke Ingeborg Senneset og Finn Skårderud samme person, selv om han har skrevet forord til boka hennes. Vanskelig å kreve at hun skal uttale seg om anklagene mot ham, det setter henne i en umulig situasjon. Så kanskje få debatten over på Senneset igjen, finnes en annen tråd om Skårderud-saken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 12. januar 2023 #1428 Del Skrevet 12. januar 2023 (endret) Sarah93 skrev (40 minutter siden): Nå er ikke Ingeborg Senneset og Finn Skårderud samme person, selv om han har skrevet forord til boka hennes. Vanskelig å kreve at hun skal uttale seg om anklagene mot ham, det setter henne i en umulig situasjon. Så kanskje få debatten over på Senneset igjen, finnes en annen tråd om Skårderud-saken. Jeg tenker at det som skjer med «Villa sult» og Finn Skårderud absolutt har en plass i denne tråden. Han har ikke bare et forord i boka hennes , men har vært Guru for både Senneset og andre med spiseforstyrrelser. Enkelte knytninger i det miljøet er usunt, og IS er en av de. Endret 12. januar 2023 av Lill :) 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 13. januar 2023 #1429 Del Skrevet 13. januar 2023 Lill skrev (11 timer siden): Jeg tenker at det som skjer med «Villa sult» og Finn Skårderud absolutt har en plass i denne tråden. Han har ikke bare et forord i boka hennes , men har vært Guru for både Senneset og andre med spiseforstyrrelser. Enkelte knytninger i det miljøet er usunt, og IS er en av de. Ja, Skårderud har ikke bare skrevet forordet i boka, de samarbeidet tett mens hun skrev boka (husker det ble skrevet om lange turer der ting ble diskutert og gjennomgått), IS har framsnakka ham flere ganger, også Villa Sult. Linnea Myhre satt i alle fall i styret på VS (dokumentert i bloggerne). IS er så ivrig på å kritisere, også behandlingstilbud, så det er faktisk litt påfallende hvor taus hun er vedrørende Villa Sult. Det har jo også vært kritikk mot dem tidligere. Dette delte Villa Sult i 2020, hvis dette stemmer er det jo mer enn kun et enkelt lite forord i boka. Synes faktisk også det er påfallende at ikke IS har engasjert seg i debatten som nå har seilt opp med grenser i behandlingsrelasjoner, ifb med denne psykiateren (som alle vel er sikre på er FS). 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hjarte Skrevet 15. januar 2023 Populært innlegg #1430 Del Skrevet 15. januar 2023 Tenk at vi har et behandlingssted her i Norge for spiseforstyrrelser som heter "Villa Sult". Jeg vet at det er et lite sidespor, og IS har ikke noe med hva det stedet heter, men jeg klarer bare ikke å la være å si noe om det lenger Det høres ut som at de ønsker at stedet skal ha et navn som høres dypt ut, men for meg blir bare harry og uproft. De skal behandle alle spiseforstyrrelser, men når navnet er "Villa Sult" så høres det ikke ut som en plass som tar i mot de som f.eks overspiser. Men så ruller kanskje ikke "Villa Stappmett" like lett over tungen . Det er jo problematisk at de velger å fremheve den spiseforstyrrelsen som får mest oppmerksomhet, og gir mest "kred" å ha i visse miljøer. 44 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 15. januar 2023 #1431 Del Skrevet 15. januar 2023 Hjarte skrev (3 minutter siden): Tenk at vi har et behandlingssted her i Norge for spiseforstyrrelser som heter "Villa Sult". Jeg vet at det er et lite sidespor, og IS har ikke noe med hva det stedet heter, men jeg klarer bare ikke å la være å si noe om det lenger Det høres ut som at de ønsker at stedet skal ha et navn som høres dypt ut, men for meg blir bare harry og uproft. De skal behandle alle spiseforstyrrelser, men når navnet er "Villa Sult" så høres det ikke ut som en plass som tar i mot de som f.eks overspiser. Men så ruller kanskje ikke "Villa Stappmett" like lett over tungen . Det er jo problematisk at de velger å fremheve den spiseforstyrrelsen som får mest oppmerksomhet, og gir mest "kred" å ha i visse miljøer. Har tenkt på det samme. Snodig valg. Føles litt romantiserende, som om det er noe nobelt over det. 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 15. januar 2023 #1432 Del Skrevet 15. januar 2023 Pantoten skrev (4 timer siden): Har tenkt på det samme. Snodig valg. Føles litt romantiserende, som om det er noe nobelt over det. Han har jo lenge blitt kritisert for å romantisere spiseforstyrrelser. Det hjalp vel ikke at han kalte boka si Sultekunstnerne. Han hevder at han går til kunsten for å finne svar på gåten spiseforstyrrelser. Hilde Sandvik skrev en glimrende kronikk om dette allerede i 2015. https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/5LE5m/forfoeraren Kronikken skapte voldsomt oppstyr, og flere kjente spiseforstyrrede gikk ut og forsvarte Skårderud. Blant annet Linnea Myhre og Ingeborg Senneset. Ingeborg hadde en Facebookside som het "Arbeidstittel: Anorektisk" hvor Linnea skrev et rørende forsvarsinnlegg for Finn. Siden er slettet nå, men utdrag fra teksten kan leses i denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8BOa/bt-kommentator-kraftig-ut-mot-finn-skaarderuds-behandling-av-spiseforstyrrelser Nå handler ikke denne tråden om Finn Skårderud, men det er naturlig å ta med, da han og Ingeborg har en profesjonell binding og også er venner privat. Man kan jo stille seg spørsmålet hvor sunn en slik relasjon er. Det er sannsynligvis mange grunner til at Ingeborg er syk, en av dem er muligens at karrieren hennes er så tett knyttet til karrieren. Hvem er Ingeborg, hvis hun ikke er anorektisk? Bare for å ha det helt klart: Ingeborg er talentfull og har mange lønnsomme forbindelser i mediebransjen, hun hadde helt sikkert hatt en blomstrende karriere selv om hun ikke var syk. Faktisk tror jeg hun hadde truffet flere med tekstene sine hvis hun ikke hele tiden trakk inn egen sykdom. Det virker malplassert å dra inn egen helse i alt fra kritikk av kongehuset til vaksinedebatt. Men det virker ikke som om Ingeborg selv tør å stole på talentet sitt. Hun har støttet seg til sykdommen så lenge at den har blitt en krykke. Og da er vi tilbake til relasjonen med Finn Skårderud. Alle spiseforstyrrede har en liten angst for å bli friske, Ingeborg kanskje mer enn andre. Er det da bra å dyrke en relasjon med en lege som romantiserer sykdommen? Jeg velger å trekke frem et utdrag fra boka til Linnea Myhre, for det sier noe om hvordan en relasjon til Finn Skårderud kan oppleves. «Av og til håper jeg at jeg heller kan være syk helt til jeg dør av det, slik at du aldri kan friskmelde og forlate meg. Derfor hender det at jeg stikker kjepper i mine egne hjul så det utsetter progresjonen vår», 30 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1433 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Det er en hårfin balanse mellom når du er frisk nok til å hjelpe andre og om det at du ønsker å hjelpe andre, egentlig handler om at du ønsker å hjelpe deg selv. Jeg mener at Ingeborg Senneset har noe å melde. Kanskje ikke om spiseforstyrrelser, men om helse og samfunn. Men det jeg reagerer på er at dette er den aller første tråden jeg har sett om anoreksi/bulemi. Jeg reagerer på at folk som sliter med overspising og lider av fedme har et mye dårligere tilbud i det norske helsevesenet. Om du googler fedme, er behandlingen operasjon eller medisiner. Om du har anoreksi finnes det et mye støtte behandlingstilbud. Og her på KG, får tråder om fedme leve uten at mod griper inn, mens folk gir "helseråd" som både er udokumentert og av og til anbefaler direkte farlige dietter. Samtidig som det er fritt frem å rakke ned på overvektige og si: du er stygg. Har du vurdert å ta deg sammen og få selvkontroll? Jeg mener ikke at det å fjerne innhold er løsningen, men forskjellen er åpenbar, og jeg vet at dette er off topic, men jeg synes det er påfallende og bekymringsverdig. Endret 15. januar 2023 av Helene1982 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 15. januar 2023 #1434 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Helene1982 skrev (1 time siden): Det er en hårfin balanse mellom når du er frisk nok til å hjelpe andre og om det at du ønsker å hjelpe andre, egentlig handler om at du ønsker å hjelpe deg selv. Jeg mener at Ingeborg Senneset har noe å melde. Kanskje ikke om spiseforstyrrelser, men om helse og samfunn. Men det jeg reagerer på er at dette er den aller første tråden jeg har sett om anoreksi/bulemi. Jeg reagerer på at folk som sliter med overspising og lider av fedme har et mye dårligere tilbud i det norske helsevesenet. Om du googler fedme, er behandlingen operasjon eller medisiner. Om du har anoreksi finnes det et mye støtte behandlingstilbud. Og her på KG, får tråder om fedme leve uten at mod griper inn, mens folk gir "helseråd" som både er udokumentert og av og til anbefaler direkte farlige dietter. Samtidig som det er fritt frem å rakke ned på overvektige og si: du er stygg. Har du vurdert å ta deg sammen og få selvkontroll? Jeg mener ikke at det å fjerne innhold er løsningen, men forskjellen er åpenbar, og jeg vet at dette er off topic, men jeg synes det er påfallende og bekymringsverdig. Det er absolutt relevant all den tid IS nesten ved en hver anledning hun uttaler seg og/el blir spurt om egen sykdom understreker «de fleste er ikke undervektige» og «husk de med overspising», samtidig som hun gang på gang på gang drar opp de gamle radmagre bildene sine, driver med thinspo-posering i egne SoMe, ofte stiller opp i media i bekledning som åpenbart er ment å framheve en del av det magre som er nå (hvor bevisst det er kan man selvsagt spørre seg, man blir ganske tunnelsyn-prega i faser av sykdommen, særlig når man har gått ned i vekt), kaller boka si Anorektisk og konsekvent ikke snakker om sin forhistorie med ganske alvorlig bulimi. Hun har kun hatt fokus på anoreksien etter hun avslutta bloggen, flytta til Oslo og begynte som journalist. Hvorfor kan man jo spørre seg. Bulimi er heller ingen statussykdom, tvert imot, selv om det er noen hakk lettere å bli tatt på alvor og få hjelp i behandlingsapparatet. Men også der er «skjerp deg og slutt med det tullet» en ganske utbredt holdning å møte, og det er MYE skam. Mange har jo også et «dobbeltproblem»: bulimi og overvekt. IS kunne satt fokus på mye av dette, men hun fortsetter å nære det anorektiske, og nevne resten i en obligatorisk bisetning (som seg hør og bør liksom). Det var faktisk noe av grunnen til at jeg insisterte på å ha hovedfokus på bulimi da enkelte medier ville bruke trynet og historien min for noen år siden, fordi jeg var så provosert av at IS la helt lokk på det. At mennesker med overspisingslidelse og overvekt har altfor dårlig tilbud og blir dårlig behandlet er det ingen tvil om. Mange av dem har også traumer etc i bunn, som en del av oss med anoreksi og bulimi, og operasjon kan da bare forverre problemene og føre til andre negative mestringsstrategier som rusbruk. Det ble omsider gjort en studie på dette i 2021. Endret 15. januar 2023 av Ninaen 17 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paraplyprinsessa Skrevet 15. januar 2023 #1435 Del Skrevet 15. januar 2023 Bolledeig2.0 skrev (På 28.12.2022 den 9.23): Jeg håper virkelig at det ikke er noen som i denne tråden mener at man bør varsle helsevesenet om folk (eller å tro at dette gjør noe som helst utslag annet enn at de tenker at det var jammen et rart brev) Senneset er selvfølgelig et voksent og samtykkekompetent menneske, hun er selvfølgelig i sin fulle rett til å finnes, ha en jobb der hun ikke diskrimineres basert på sykdommen hun har og dele innhold på sosiale medier. Tanta burde likevel satt foten ned for uheldig bildebruk i artiklene i avisen men det er vel omtrent der arbeidsgivers styringsrett slutter (og burde slutte, etter min oppfatning) Dette! Pass på at tråden og moralens vokter ikke sprekker som troll i solen og blir langt mere kritikkverdig enn mennesket dere kritiserer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1436 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Ninaen skrev (27 minutter siden): Det er absolutt relevant all den tid IS nesten ved en hver anledning hun uttaler seg og/el blir spurt om egen sykdom understreker «de fleste er ikke undervektige» og «husk de med overspising», samtidig som hun gang på gang på gang drar opp de gamle radmagre bildene sine, driver med thinspo-posering i egne SoMe, ofte stiller opp i media i bekledning som åpenbart er ment å framheve en del av det magre som er nå (hvor bevisst det er kan man selvsagt spørre seg, man blir ganske tunnelsyn-prega i faser av sykdommen, særlig når man har gått ned i vekt), kaller boka si Anorektisk og konsekvent ikke snakker om sin forhistorie med ganske alvorlig bulimi. Hun har kun hatt fokus på anoreksien etter hun avslutta bloggen, flytta til Oslo og begynte som journalist. Hvorfor kan man jo spørre seg. Bulimi er heller ingen statussykdom, tvert imot, selv om det er noen hakk lettere å bli tatt på alvor og få hjelp i behandlingsapparatet. Men også der er «skjerp deg og slutt med det tullet» en ganske utbredt holdning å møte, og det er MYE skam. Mange har jo også et «dobbeltproblem»: bulimi og overvekt. IS kunne satt fokus på mye av dette, men hun fortsetter å nære det anorektiske, og nevne resten i en obligatorisk bisetning (som seg hør og bør liksom). Det var faktisk noe av grunnen til at jeg insisterte på å ha hovedfokus på bulimi da enkelte medier ville bruke trynet og historien min for noen år siden, fordi jeg var så provosert av at IS la helt lokk på det. At mennesker med overspisingslidelse og overvekt har altfor dårlig tilbud og blir dårlig behandlet er det ingen tvil om. Mange av dem har også traumer etc i bunn, som en del av oss med anoreksi og bulimi, og operasjon kan da bare forverre problemene og føre til andre negative mestringsstrategier som rusbruk. Det ble omsider gjort en studie på dette i 2021. Jeg er veldig ambivalent i forhold til hele problemstillingen. Jeg mener at folk er mer enn sin lidelse, og det er selvsagt ingen konkurranse der noen fortjener behandling mer enn andre, og det er urettferdig av meg å snakke om de som lider av fedme i en tråd som handler om anorexi og bulemi for å sammenligne behandlingstilbudet, da svaret er at vi har en lang vei å gå uansett lidelse. Det er ikke lett for folk som ikke kjenner noen eller ikke har opplevd psykiske lidelser selv å forstå hvordan det oppleves for mennesker med ulike psykiske lidelser. Jeg mener at vi burde gi plass til mer mangfold i media, og alle trenger ikke å være perfekte for å få lov til å snakke. jeg mener vi bør gi flere rom til å snakke om andre ting enn sykdommen sin, om de har noe å melde, og at vi bør tåle å se at alle ikke er like. Endret 15. januar 2023 av Helene1982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 15. januar 2023 #1437 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (1 time siden): Jeg er veldig ambivalent i forhold til hele problemstillingen. Jeg mener at folk er mer enn sin lidelse, og det er selvsagt ingen konkurranse der noen fortjener behandling mer enn andre, og det er urettferdig av meg å snakke om de som lider av fedme i en tråd som handler om anorexi og bulemi for å sammenligne behandlingstilbudet, da svaret er at vi har en lang vei å gå uansett lidelse. Det er ikke lett for folk som ikke kjenner noen eller ikke har opplevd psykiske lidelser selv å forstå hvordan det oppleves for mennesker med ulike psykiske lidelser. Jeg mener at vi burde gi plass til mer mangfold i media, og alle trenger ikke å være perfekte for å få lov til å snakke. jeg mener vi bør gi flere rom til å snakke om andre ting enn sykdommen sin, om de har noe å melde, og at vi bør tåle å se at alle ikke er like. Det er ikke feil tenker jeg, fordi denne tråden handler ikke om anoreksi og bulimi, den handler om Ingeborg Senneset og hennes virke som journalist og influenser. Og du har helt rett i andre avsnitt. Utfordringa med IS er jo at det primært er hun selv som drar inn sykdommen sin i nær sagt alt hun skriver om og formidler, og at hun når hun snakker om psykisk helse og spiseforstyrrelser gang på gang taler med to tunger og i tillegg sender ganske farlige signaler til en del syke, særlig unge. For min del er det mangelen på redelighet og det at hun gang på gang gjør ting hun vet trigger og kan være/er farlig som provoserer, og at hun ikke er åpen for kritikk/tilbakemeldinger på dette. Den nærmest blinde hyllesten samtidig som IS fritt kan kritisere og skyte ned kreti og pleti, og langt fra alltid spesielt nyansert. Det handler også om å forvalte den makten man har med respekt når man har valgt å være en offentlig person og har en så stor plattform (som hun jo ikke legger to fingre mellom mtp å kritisere andre profiler for). Når det gjelder å slippe til et større mangfold i debattene så har norsk media generelt et problem, det er ofte de samme folka som går igjen, akkurat det kan nok neppe IS lastes for. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. januar 2023 #1438 Del Skrevet 15. januar 2023 Helene1982 skrev (8 timer siden): Det er en hårfin balanse mellom når du er frisk nok til å hjelpe andre og om det at du ønsker å hjelpe andre, egentlig handler om at du ønsker å hjelpe deg selv. Jeg mener at Ingeborg Senneset har noe å melde. Kanskje ikke om spiseforstyrrelser, men om helse og samfunn. Men det jeg reagerer på er at dette er den aller første tråden jeg har sett om anoreksi/bulemi. Jeg reagerer på at folk som sliter med overspising og lider av fedme har et mye dårligere tilbud i det norske helsevesenet. Om du googler fedme, er behandlingen operasjon eller medisiner. Om du har anoreksi finnes det et mye støtte behandlingstilbud. Og her på KG, får tråder om fedme leve uten at mod griper inn, mens folk gir "helseråd" som både er udokumentert og av og til anbefaler direkte farlige dietter. Samtidig som det er fritt frem å rakke ned på overvektige og si: du er stygg. Har du vurdert å ta deg sammen og få selvkontroll? Jeg mener ikke at det å fjerne innhold er løsningen, men forskjellen er åpenbar, og jeg vet at dette er off topic, men jeg synes det er påfallende og bekymringsverdig. Det er da ikke fritt frem på KG å skrive «du er stygg», det er personangrep/brukerdebatt og vil bli moderert vekk. Det er heller ikke lov å komme med helseskadelige dietter, å anbefale et for lavt kaloriinntak etc. Kom gjerne med noen eksempler der folk har fått lov å anbefale direkte farlige dietter eller å si til en bruker at «du er stygg» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1439 Del Skrevet 15. januar 2023 velociraptor skrev (6 minutter siden): Det er da ikke fritt frem på KG å skrive «du er stygg», det er personangrep/brukerdebatt og vil bli moderert vekk. Det er heller ikke lov å komme med helseskadelige dietter, å anbefale et for lavt kaloriinntak etc. Kom gjerne med noen eksempler der folk har fått lov å anbefale direkte farlige dietter eller å si til en bruker at «du er stygg» her er det mange dårlige helseråd: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #1440 Del Skrevet 15. januar 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå