Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Sarah93 skrev (6 minutter siden):

Intervjuobjektet velger stort sett ikke bilder, de tar nye eller redaksjonene velger bilder de har (tilgang til). Her tok nok TV2 et bilde de allerede hadde. Så denne kritikken fremstår litt urettferdig.

Hun har lagt ut link til saken på egen instakonto. Da har hun mest sannsynlig  også lest gjennom saken,(om hun ikke gjorde det før den ble trykket,) sett bildet, og kunne enkelt bedt TV2 fjerne det. Hun vet veldig godt hvor skadelig slike bilder er. Men hun har åpenbart et behov for å fortsette og vise frem hvor sykelig tynn hun var. Så jo, hun har ganske sikkert hatt flere muligheter til å få dette endret. Uten å gjøre det. (Og jo, intervjuobjekter kan da absolutt komme med forslag og innspill når det gjelder bilder.) 

Endret av AnonymLykke
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymLykke skrev (17 minutter siden):

Hun har lagt ut link til saken på egen instakonto. Da har hun mest sannsynlig  også lest gjennom saken,(om hun ikke gjorde det før den ble trykket,) sett bildet, og kunne enkelt bedt TV2 fjerne det. Hun vet veldig godt hvor skadelig slike bilder er. Men hun har åpenbart et behov for å fortsette og vise frem hvor sykelig tynn hun var. Så jo, hun har ganske sikkert hatt flere muligheter til å få dette endret. Uten å gjøre det. (Og jo, intervjuobjekter kan da absolutt komme med forslag og innspill når det gjelder bilder.) 

Ofte ikke. Og hun ER faktisk så tynn, det er ikke noe hun kan skjule akkurat nå. Synes det er ille når hun understreker det selv med pro ana-poseringer, men hun kan ikke skjule hvordan hun ser ut på helt vanlige bilder.

Edit: Og bildet er tatt fra innspillingen om temaet fra God Morgen Norge, hvor hun altså så sånn ut.

Endret av Sarah93
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er blitt skremmende tynn. Trist at hun næres av dette stadige sykdomsfokuset, og trist at media ikke tar ansvar for å skjerme både henne og alle som kan bli trigget av hennes bilder og matvaner. Det er helt unødvendig å stille opp slik hun gjør, og det vet hun meget godt selv. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (11 minutter siden):

Ofte ikke. Og hun ER faktisk så tynn, det er ikke noe hun kan skjule akkurat nå. Synes det er ille når hun understreker det selv med pro ana-poseringer, men hun kan ikke skjule hvordan hun ser ut på helt vanlige bilder.

Bildet jeg snakker om, er et bilde fra da hun var innlagt for mange år siden. Det er det jeg reagerer på. Slike bilder bruker hun jevnlig. Noe som ikke er innafor i det hele tatt. Og det vet hun. 
Hun brukte jo mengder av slike bilder i boken sin, «Anorektisk». At ingen stoppet det, det forstår jeg ikke. Så det kan virke som om ingen rundt henne helt tør å si ifra. 

Endret av AnonymLykke
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (7 minutter siden):

Bildet jeg snakker om, er et bilde fra da hun var innlagt for mange år siden. Det er det jeg reagerer på. Slike bilder bruker hun jevnlig. Noe som ikke er innafor i det hele tatt. Og det vet hun. 

Ok, beklager, da snakker vi ikke om samme sak og bilde! Er helt enig i kritikken av den maniske delingen av gamle bilder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (Akkurat nå):

Ok, beklager, da snakker vi ikke om samme sak og bilde! Er helt enig i kritikken av den maniske delingen av gamle bilder.

Da er vi enige:) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun ble sykere etter 12 mars etter hva jeg husker. Har vært flere bilder fra henne etter da hvor hun ikke ser frisk ut i det hele tatt, uten at de er «proana». Jeg føler med henne og håper at hun kan bli bedre, hun har blitt nesten frisk før.

Men så virker det som hun har nærmest unngått å gå i behandling lenge, hun gjorde et poeng ut av at hun begynte hos psykolog. Som flere her inne som selv har vært veldig syke påpeker, hun har modus operandien til en med spiseforstyrrelser. Anoreksi-paradokset, jo sykere man er jo mer vil man fokusere på sykdommen? (Er åpen for korrigering) 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (8 timer siden):

Hun ble sykere etter 12 mars etter hva jeg husker. Har vært flere bilder fra henne etter da hvor hun ikke ser frisk ut i det hele tatt, uten at de er «proana». Jeg føler med henne og håper at hun kan bli bedre, hun har blitt nesten frisk før.

Men så virker det som hun har nærmest unngått å gå i behandling lenge, hun gjorde et poeng ut av at hun begynte hos psykolog. Som flere her inne som selv har vært veldig syke påpeker, hun har modus operandien til en med spiseforstyrrelser. Anoreksi-paradokset, jo sykere man er jo mer vil man fokusere på sykdommen? (Er åpen for korrigering) 

For veldig mange (ikke alle selvsagt) er det sånn ja. Ble helt ærlig sjokka over noen av bildene i insta-story fra jula (de i stillongs) på hvor tynn hun faktisk er nå. Jeg er sterkt kritisk til store deler av hennes oppførsel i sosiale medier og ellers, men blir også veldig bekymra (for henne og påvirkningen hun har), det opplegget hun kjører nå er faktisk livsfarlig. Å gå litt til psykolog samtidig som du jobber 100%+++ og fyker rundt i turbo fører ikke til friskhet ved så alvorlig sykdom over så lang tid. Hun har jo nå også avdekket mer hva som ligger bak, og da trenger man også annen behandling enn kun direkte behandling for anoreksi. Hun nærmer seg 40 og har rævkjørt kroppen sin i 30 av dem, vi tåler heller ikke det samme i 30-40 åra som vi gjorde i tenåra og 20-åra. Brått sier det stopp. Og jeg tror noen må sette ned foten kraftig for henne om hun skal greie å stoppe før det er for sent.
Og nei, hun kan ikke noe for hvordan hun ser ut på et bilde tatt i studio hos tv2. Men som diskutert her før må man heller ikke kle seg så mest mulig av det tynne synes, det er en balansegang. Private bilder er selvsagt noe annet. Helt ærlig skulle jeg ønske media kunne bruke flere mennesker når de skal belyse disse temaene. Det er mange andre enn IS som kunne vært på GMN og snakket om det å være syk/annerledes i jula. Hvor mange ganger har hun vært der og andre steder for å snakke om sykdom i år? (Ikke som samfunnsdebatt på andre tema)

Og ja, man har mulighet til å styre bildebruk som intervjuobjekt, har selv gjort det. 100% kontroll har man ikke, men man har også en del makt (har selv satt hardt mot hardt på «om ikke dette tas ut så trekker jeg hele intervjuet»), og om IS hadde bedt tv2 ta ut det gamle bildet tviler jeg på at de hadde nekta. Bildet med niesene er jo et privat foto hun vel kun har delt på SoMe, så det må hun ha levert eller gitt konkret tillatelse til å bruke. Man velger også dels selv hvordan man poserer på bilder som tas i en sak, og ergo hva man framhever, hvor tynn man ser ut (til en viss grad) osv. 

Endret av Kanin46
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (10 timer siden):

Det er samme saken dere snakker om 😉Men to ulike bilder. Er et bilde tatt av henne i studio, og så er det et gammelt bilde fra Østmarka der hun sitter på gulvet i grå kjole/tunika med svart belte som også ligger i saken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på hvorfor hun alltid går i t-skjorte og viser de tynne armene. Veldig rart å i desember gå rundt i det i studio…

• Liker 34
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavangebrud2012 skrev (5 minutter siden):

Jeg stusser på hvorfor hun alltid går i t-skjorte og viser de tynne armene. Veldig rart å i desember gå rundt i det i studio…

Det er nettopp for å vise de tynne armene.  

• Liker 28
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks at en som skriver så mye om at spiseforstyrrelser er en psykisk sykdom kun fokuserer på anoreksiens fysiske hovedsymptom i sosiale medier. Fra en spiseforstyrret sitt ståsted skjønner jeg hensikten med det, men hun er samfunnsdebattant og journalist og det det er vanskelig for meg å forstå hvordan hun kan blande dette med noe av det mest private som finnes. Hun hopper mellom disse ulike rollene fra et minutt til et annet. Jeg hadde aldri støttet en konto der formålet kun er å vise egen undervekt, men finner det ekstremt problematisk når det kommer fra en som hevder hun er forkjemper for bedre helsetilbud til spiseforstyrrede og samtidig deler triggende innhold fra samme konto der hun skriver om samfunnsproblemer og politikk.

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (1 time siden):

De jeg kjenner som er tynne (sunne, men tynne) er alltid kalde og de første til å finne frem ull og varme klær. Det virker nesten som dette også er et ledd i å være ‘flink’ og alltid vise frem hvor mager hun faktisk er. 

• Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Hallepalle2 said:

De jeg kjenner som er tynne (sunne, men tynne) er alltid kalde og de første til å finne frem ull og varme klær. Det virker nesten som dette også er et ledd i å være ‘flink’ og alltid vise frem hvor mager hun faktisk er. 

Ser det på dagens story med bilde av hunden og. Underarmen er anspent og i fokus slik at vi virkelig skal få se senene så godt som mulig. Jeg husker de mest anorektiske før som at de gjerne gikk i veldig baggy og oversiezed klær. men nå er det virkelig bitt in å vise seg fram også for dem...

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (På 6.12.2022 den 13.11):

Er nok mest blokkering det går i. Hun som fronter ytringsfriheten  🤣

Den ytringsfriheten gjelder nok kun når hun selv skriver politisk korrekte innlegg 😊

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (22 minutter siden):

Ser det på dagens story med bilde av hunden og. Underarmen er anspent og i fokus slik at vi virkelig skal få se senene så godt som mulig. Jeg husker de mest anorektiske før som at de gjerne gikk i veldig baggy og oversiezed klær. men nå er det virkelig bitt in å vise seg fram også for dem...

Jeg gikk aldri i oversized og baggy, men jeg hadde ofte på meg mye klær, for jeg frøys hele tiden. Men hvis jeg skulle imponere noen viste jeg selvfølgelig frem hva jeg hadde oppnådd. Det er helt umulig for en spiseforstyrret å vurdere når man er bedårende slank og når man bare ser syk ut, det ligger i sykdommens natur. Sånn sett kjenner jeg igjen Ingeborgs hang til å kle seg sommerlig på vinterstid på TV og i SoMe. 

Jeg tror spiseforstyrrelser og rampelys er en særdeles dårlig kombinasjon. Man kan bli avhengig av begge deler. Ingeborg setter åpenbart svært pris på oppmerksomheten, så kanskje hun er redd for å ikke være aktuell? Hun er flink og talentfull, og kunne helt sikkert vært samfunnsdebattant uten å være syk, men det virker ikke som hun stoler på det selv. Sånn sett er oppmerksomheten hun næres av, og deler av inntekten hennes, avhengig av at hun opprettholder sykdommen.

Når det gjelder TV2, så tar de en del svært kritikkverdige redaksjonelle valg. Det verste jeg kommer på er Anne Brith Davidsens siste sesong på Bloggerne. Det virker som om Vær Varsom-plakatens punkt 3.9 ikke eksisterer for dem. Vi skal ikke se bort ifra at Ingeborg er på God Morgen Norge FORDI hun ser syk ut, ikke PÅ TROSS av... Men min erfaring er at de er svært lydhøre når det kommer til bildebruk. De publiserer ikke et bilde uten kildens eksplisitte godkjenning. Bildet er på trykk fordi Ingeborg ønsker at det skal være på trykk.

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sviskedessert
Ninaen skrev (5 timer siden):

Hun trigger mange. 

Dette har pågått så lenge, i uforminsket styrke, at jeg snart mener det er betimelig å sende en bekymringsmelding til Aftenposten og andre redaksjoner som jevnlig fronter henne. Særlig er den gjentatte bruken av gamle bilder som viser ekstrem undervekt kritikkverdig. Det finnes ingen god grunn til å publisere disse bildene igjen og igjen, og klarer ikke IS å innse det selv, må noen over henne ta ansvar. Det handler om å verne om både sårbare lesere og skribenten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...