Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Almando skrev (15 minutter siden):

Det er sant, men det kan diskuteres hvor bra det er å konstant ha et slikt fokus på kropp. Om man i feeden sin på instagram eller tik tok kun ser kropp, så er det åpenbart at fokuset rettes dit. Personlig syns jeg ikke det er positivt. 

Nei, jeg skulle helst sett at det ikke var et fokus på kropp i det hele tatt, det er jo nesten ikke noe som er mindre viktig. Men hvis vi nå er nødt til å se kropp i media, så tror jeg på mangfold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nikea skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg skulle helst sett at det ikke var et fokus på kropp i det hele tatt, det er jo nesten ikke noe som er mindre viktig. Men hvis vi nå er nødt til å se kropp i media, så tror jeg på mangfold.

Ja! Vi har kommet langt på dette punktet. Det er sjeldent jeg ser reklamer hvor mangfold ikke er representert. Det syns jeg er kjempe fint. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 20.5.2021 den 23.16):

Nå er du skikkelig urettferdig, det er overhodet ikke det hun gjør!

Nikea skrev (På 24.5.2021 den 11.17):

Det forstår jeg, jeg har hatt lignende tanker selv. Jeg tror uansett det hjelper om flere typer kroppstyper blir synlige, selv om mange av oss likevel vil ønske oss noe annet. Å vise hvordan verden faktisk ser ut er sunnere enn å bare vise "det perfekte". Selv om vi alle vet at noen faktisk bare er slanke og vakre, men det er langt fra normen. Det finnes like mange typer kropper som det finnes mennesker på jorden, det er greit å bli minnet på noen ganger. 

Med det er jo egentlig ikke flere kroppstyper i media. Det er modellkroppene, og så er det overvektige såkalte kropsspositive. Jeg tror aldri jeg har sett en reklame med en normal 20-22-i-BMI -kropp som ikke er enten operert eller supertrent - altså en helt vanlig kropp. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (28 minutter siden):

Med det er jo egentlig ikke flere kroppstyper i media. Det er modellkroppene, og så er det overvektige såkalte kropsspositive. Jeg tror aldri jeg har sett en reklame med en normal 20-22-i-BMI -kropp som ikke er enten operert eller supertrent - altså en helt vanlig kropp. 

Dove! :) de pleier å vise frem en bredt spekter damer i sine reklamer.

Er for så vidt eller enig altså, måtte bare påpeke det. Syntes også det er et større mangfold nå enn for 10-15 år siden mtp kroppstyper på tv, i reklamer og generelt

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

Nå var det ikke bare reklame jeg mente med media, jeg tenkte også på bloggere og andre influensere. 

Og ellers enig med Lill3My, det er et større mangfold enn før. Men det betyr ikke at alt er bra, det trengs enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Lafamiglia skrev (På 20.5.2021 den 23.16):

Det var en VELDIG snål uttalelse fra henne?

Altså.....hva legger hun i den kommentaren egentlig? Sliter litt med å forstå det.

Om hun mener klassisk utpreget anorektisk kropp så kan man vel kanskje sammenlikne det med fedmegrad «amerikansk ekstremtykk» hvor de må veies på vekter beregnet for annet enn mennesker - hvor de heises opp fra sengen osv.

Det er det ingen som kaller modig.

Argumentet «ingen vil kalle det sexy å vise X og Y - etterspør mangfold» og så nevne et trekk som forbindes med alvorlig syk anorektisk kropp skjønte jeg faktisk ikke. 

Og jo, det finnes faktisk folk som synes det er sexy. Også menn. Dessverre. Like fullt som det finnes folk/menn som drømmer om å trykke inn cupcakes og enorme mengder mat i munnen på enormt store kvinner for å fete dem opp (les; ta livet av dem). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siri Ja
Boletta skrev (På 12.4.2020 den 12.47):

Hun er helt super, spør du meg. Selv om jeg selvsagt ikke er enig i måten det gjøres på hver eneste gang. Hun er en som påvirker og som bruker stemmen sin til viktige saker. Hun er, som andre også har skrevet her, noe mellom en influenser og en journalist. Kanskje hun klarer nå ut til flere. Er det ikke nettopp samfunnsengasjement mange savner fra rosabloggerne? 

Kommentarer og kronikker er nettopp egne meninger. Så jeg synes det er rart å kritisere henne for å fronte egne meninger. Om man er enig med henne eller ikke er jo en helt annen sak.

Ja hun er helt super og en stemme vi må ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet oser av anoreksi: framheving av kjeveben, framoverlenende positur som gir synlige kragebein, smale skuldre, tynne armer, og generelt beinete kropp.

https://www.askimkulturhus.no/event/jaevlig-menneskelig-peder-kjos-og-ingeborg-senneset/

Hun er et helt ekstremt usunt forbilde, og blant verstingene av influenserne. Det at hun skriver gode og velformulerte artikler i et høyt anerkjent presseorgan, gjør saken bare enda mye verre :(

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at jeg har noen rundt meg og som jeg bryr meg om, og som har denne sykdommen, og jeg vil gjøre alt for å forskåne hen fra slike bilder, for jeg vet bare så altfor godt hvor skadelige og triggende de kan være.

Jeg fatter bare ikke hva Ingeborg Senneset driver med. Pro ana og subtil kommunikasjon med andre anorektikere på høyt plan, samtidig som hun framstilles som en viktig samfunnsdebattant. Et ekstremt farlig forbilde.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klager over Caroline Berg Eriksen og hennes thinspo (og det med rette), men CBE er i det minste ikke undervektig eller ser anorektisk ut. I motsetning til Ingeborg Senneset.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (7 timer siden):

Folk klager over Caroline Berg Eriksen og hennes thinspo (og det med rette), men CBE er i det minste ikke undervektig eller ser anorektisk ut. I motsetning til Ingeborg Senneset.

Dette. CBE har aldri trigget meg på noen måte, men jeg har derimot vært nødt til å avfølge Ingeborg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1
Lafamiglia skrev (12 timer siden):

Er det så mye thinspo hos CBE? Har ikke fulgt mye med på henne, men sjekket Instagrammen hennes og ser bare en sunn, slank (men ikke radmager) og vakker kvinne. Jeg synes måten mange influensere fronter et ekstremt overflate- og utseendefokusert ideal, med en nærmest sykelig sunnhet, ikke er bra. Det er ikke gode forbilder på noen måte. Og det har vel vært noen veldig uheldige bilder og uttalelser fra CBE tidligere. Men nå ser jeg ikke noe thinspo og pro ana hos henne - hun ser tross alt bare sunn og slank ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1

Ellers har jo Senneset sagt at hun får usaklig kritikk for kropp og utseende, når det burde gå på meninger. Det høres jo veldig riktig ut, men det er faktisk vanskelig. Man kommuniserer noe med bilder også - det er derfor hun legger dem ut. Og når bildene kommuniserer det motsatte av det hun sier, må man nesten kunne kommentere det - det er skikkelig vanskelig. Jeg synes man aldri kritisere noen for hvordan de ser ut (hun er for øvrig veldig pen), men kan man kritisere den hyppige selvfremstillingen på bilder, på en saklig måte? Det er et minefelt. Er vel en grunn til at hun slipper unna med det i såpass høy grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AdeleneMay

Jeg liker henne som journalist. Men som spiseforstyrret, blir jeg helt ærlig ganske trigget av bildene hun deler av seg selv og unngår derfor å følge henne på insta. Hun har den kroppen hun har og det er ikke noe feil i at hun poster bilder av seg selv. Men det er noe med vinkelen og poseringene, som ofte forteller meg et helt annet budskap enn det hun skriver under bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (11 timer siden):

Dette. CBE har aldri trigget meg på noen måte, men jeg har derimot vært nødt til å avfølge Ingeborg.

Vi er forskjellige. Jeg er betydelig mer "mottakelig" for CBE enn IS. Spesielt delen hvor CBE redigerte gravidmagen mindre, skrøt av løping helt opp til termin og postet flat mage 4 dager etter begge fødsler. Men også de feilaktige påstandene om at det CBE viser er sunn og helsefremmende livsstil.
Jeg ser absolutt også det problematiske hos IS nå altså og skal på ingen måte forsvare det. Bare nevne at triggerpunkter varierer fra person til person. Ellers ønsker jeg IS alt godt og håper det ordner seg for henne. Jeg setter pris på hennes journalistiske stemme. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bijou1 skrev (9 timer siden):

Er det så mye thinspo hos CBE? Har ikke fulgt mye med på henne, men sjekket Instagrammen hennes og ser bare en sunn, slank (men ikke radmager) og vakker kvinne. Jeg synes måten mange influensere fronter et ekstremt overflate- og utseendefokusert ideal, med en nærmest sykelig sunnhet, ikke er bra. Det er ikke gode forbilder på noen måte. Og det har vel vært noen veldig uheldige bilder og uttalelser fra CBE tidligere. Men nå ser jeg ikke noe thinspo og pro ana hos henne - hun ser tross alt bare sunn og slank ut. 

CBE ser ikke like spiseforstyrret ut, og har ikke så mye direkte thinspo-bilder i feeden. Jeg følger heller ikke, men har kikket innom story av og til. Helhetlig er det et ekstremt fokus på magen, som alltid er så innsugd på bilder at det blir latterlig synlig. Og mye vridninger for minst mulig midje og størst mulig rumpe. Og veldig fokus på trening, konstant, til tross for smerter. Kontoen gir nok mer inntrykk av ortoreksi enn anoreksi. Og vil nok trigge mer de som haller den veien. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bijou1
Embla82 skrev (11 minutter siden):

CBE ser ikke like spiseforstyrret ut, og har ikke så mye direkte thinspo-bilder i feeden. Jeg følger heller ikke, men har kikket innom story av og til. Helhetlig er det et ekstremt fokus på magen, som alltid er så innsugd på bilder at det blir latterlig synlig. Og mye vridninger for minst mulig midje og størst mulig rumpe. Og veldig fokus på trening, konstant, til tross for smerter. Kontoen gir nok mer inntrykk av ortoreksi enn anoreksi. Og vil nok trigge mer de som haller den veien. 

Ok, takk, da forstår jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdeleneMay skrev (På 29.5.2021 den 15.06):

Jeg liker henne som journalist. Men som spiseforstyrret, blir jeg helt ærlig ganske trigget av bildene hun deler av seg selv og unngår derfor å følge henne på insta. Hun har den kroppen hun har og det er ikke noe feil i at hun poster bilder av seg selv. Men det er noe med vinkelen og poseringene, som ofte forteller meg et helt annet budskap enn det hun skriver under bildet. 

Dette legger jeg også merke til. Jeg har ingen spiseforstyrrelse og blir ikke trigget av bildene hennes, men det er ganske åpenbart at hun bruker vinkler som viser hvor tynn hun er. Dette er nok en del av sykdomsbildet. Jeg håper hun har det bra med seg selv. Jeg liker henne godt, og syns hun er en viktig stemme i samfunnet og er i besittelse av gode verdier. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almando skrev (8 minutter siden):

Dette legger jeg også merke til. Jeg har ingen spiseforstyrrelse og blir ikke trigget av bildene hennes, men det er ganske åpenbart at hun bruker vinkler som viser hvor tynn hun er. Dette er nok en del av sykdomsbildet. Jeg håper hun har det bra med seg selv. Jeg liker henne godt, og syns hun er en viktig stemme i samfunnet og er i besittelse av gode verdier. 

Enig. 

Og jeg synes hun skal slutte med alle postene om fat shaming og ellers alt som har med kroppsutseende og holdninger til kropp å gjøre, for der har hun rett og slett null troverdighet.

Hun bør holde seg til vaksiner, Israel, konspirasjonsteorier, osv., for hun skriver mye bra der.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og instagramkontoen hennes er virkelig helt forferdelig, spesielt det hun poster i stories. Det er gjennomgående anorektiker-poseringer. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...