Gå til innhold

Takler ikke å være veterinær lengre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennom karrieren min som veterinær har jeg opplevd så mye positivt. Har vært med på å redde fantastiske dyr, hovedsakelig hunder, katter og fugler. Men ettersom at mye av jobben min går ut på å avlive dyr, vurderer jeg å stoppe med yrket. Hver gang det kommer inn et dyr som skriker av smerte osv, gråter jeg inni meg, selv om jeg ikke viser noe fysisk. Det tar knekken på meg. Orker ikke mer. Vurderer å slutte som veterinær og finne en annen jobb. Gråter ofte på kveldene. Samboeren min er pilot i luftambulansen og er vekke nesten hver dag (spesielt nå i korona-tiden). Sitter ofte om kveldene og gråter, pga jobben min. Heldigvis er han verdens beste mann og støtter meg 100 %. Men føler seg at jeg ikke blir lykkelig av å være veterinær lengre. :( 

Anonymkode: 726ec...609

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest moreno

Må du bytte yrke da? Har du mulighet til å bytte jobb, få en forskerstilling eller en jobb feks hos Fylkesmannen, Mattilsynet e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig høy selvmordsfare blant veterinærer. Bytt jobb, det er Ikke verdt helsa de. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må jobbe med tankene dine. Jeg har full forståelse for at du reagerer som du gjør, men prøv å heller tenkt på hvilken last du sparer dyrene for når du avliver dem. Da får de fred. 

Som veterinær har du en utrolig viktig jobb og du har alle muligheter til å påvirke dyrs helse i en positiv retning. Om du slutter i yrket så har dyrene bare en veterinær mindre til å ta seg av dem.. 

Selv er jeg politi. Det er ikke alt som er like hyggelig i det yrket heller. Til tider føles det som verdens mest utakknemlige yrke (media, alt folk har ut av seg osv.). Det handler om å tenke de positive sidene ved ting. Har selv gått med dødsbudskap og det er hjerteskjærende, men jeg tenker at det da er viktig at de møter en profesjonell og empatisk person som kan overbringe budskapet på en god måte - det hadde i alle fall jeg satt pris på. 

Anonymkode: 62c48...8c2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskoler deg til noe annet innen veterinæryrket, feks begynn med hest? Der er det veldig lite avlivning, og stor etterspørsel etter spisskompetanse på enkeltområder. 

Anonymkode: 23871...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller etterutdann deg til kiropraktor for dyr! Kun veterinærer og kiropraktorer kan ta den utdannelsen. 

Anonymkode: 23871...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å undervise i faget? 🤔 

Anonymkode: 34c94...dc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene dyr, finnes vel flere muligheter blant annet å trene opp hjelpehunder for handikappede.

Eller mer en tankegang som dette? https://www.dyrebaromsorg.no/

Arbeide på en vanlig besøksgård går også an, og i nasjonalpark

Anonymkode: d2e2c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du se deg om etter en annen jobb. Mange veterinærer har jo tilnærmet kontorjobb? Undervisning? Først bør du snakke med en god kollega, og få litt støtte. Du høres jo svært nedstemt ut. Som bonde og sykepleier er jeg veldig glad for at dyrlegen kan avlive dyr som lider. Men kanskje er det ikke akkurat deg som skal ha den jobben? Finn noen å prate med. Det løser seg! Klem.

Anonymkode: eb9cc...039

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare takke deg. For hver gang du har lappet sammen katten min, som for deg er en helt vanlig dag på jobb, har du reddet hennes liv, for uten din hjelp hadde hun ikke vært her nå❤️

Anonymkode: df5d6...98b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom karrieren min som veterinær har jeg opplevd så mye positivt. Har vært med på å redde fantastiske dyr, hovedsakelig hunder, katter og fugler. Men ettersom at mye av jobben min går ut på å avlive dyr, vurderer jeg å stoppe med yrket. Hver gang det kommer inn et dyr som skriker av smerte osv, gråter jeg inni meg, selv om jeg ikke viser noe fysisk. Det tar knekken på meg. Orker ikke mer. Vurderer å slutte som veterinær og finne en annen jobb. Gråter ofte på kveldene. Samboeren min er pilot i luftambulansen og er vekke nesten hver dag (spesielt nå i korona-tiden). Sitter ofte om kveldene og gråter, pga jobben min. Heldigvis er han verdens beste mann og støtter meg 100 %. Men føler seg at jeg ikke blir lykkelig av å være veterinær lengre. :( 

Anonymkode: 726ec...609

Jeg kjenner en god del veterinærer, og det er svært få av dem som har som majoriteten av dagen fylt med å foreta avlivning.

Kan du heller bytte klinikk? Bytte til en av de store hvor du kan jobbe på laboratoriet og ikke direkte i kontakt med pasientene?

Husk også at en human avlivning er den største gaven du kan gi både pasienten og eieren når alt håp er ute og smertene er så store som du beskriver at de er.

Har du kollegaveterinærer du jobber sammen med? Dersom du har det så tror jeg dere bør ha debrif etter endelser som en av dere oppfatter som traumatisk. Det vil hjelpe på tankekjøret du har nå.

Anonymkode: 0751e...6e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skjønner at det må være vanskelig. Du får fokusere på alle dyrene du hjelper❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakka med ei som hadde veterinærutdannelse men hadde gått videre til å bare jobb med fisk.. husker ikke helt hva det var, men hun var veldig fornøyd og tjente også mye bedre enn vanlige veterinærer. 

Anonymkode: e2db3...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativt kan være å bli mer landbruksrettet. Dyrene der er ikke like søte, men jeg regner med det er mindre avlivning.

Anonymkode: 7a540...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er derfor jeg ikke ville bli veterinær. Jeg ville ikke taklet det du beskriver😢

Anonymkode: 9de95...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Musculi skrev:

Bra, aldri likt dyrleger så :)

?

Anonymkode: 5ef66...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: 5ef66...73a

 

Nei, dere tvinger på de sprøyter og operasjoner og sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Musculi skrev:

 

Nei, dere tvinger på de sprøyter og operasjoner og sånt

Og ellers har du det bra?

Anonymkode: 5ef66...73a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...