Gå til innhold

Når vi gjør opp regnskap til slutt tror jeg Sverige har kommer best ut av det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventet levealder i Norge er ca. 83

Besteforeldrene dine har mest sannsynlig ikke 15 år igjen. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Hvor nydelige og generøse de er, er irrelevant for naturen. Dette handler ikke om å kunne ta seg en latte. Dette handler om å innse realitetene i livet. Hvis du er så heldig at du passerer 80, så øker sjansene for din død betraktelig, for hver dag som går, korona eller ikke.

Menneskekroppen varer ikke evig.

Anonymkode: 383e0...a5f

Ingen av mine besteforeldre eller oldeforeldreforeldre eller tanter og onkler har blitt under 96 år når de ikke har dødd av feks ulykke (1 stk). Mor til min bestefar ble 104. 

 

Poenget er uansett ikke at folk til slutt dør, det gjør de selvfølgelig, poenget er at mennesker stues bort alene for å dø uten noen som helst innsats eller hjelp fordi Sverige heller vil at folk skal kunne gå på kino. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Landene rapporterte sine første tilfeller med noen få dagers mellomrom. Det er dobbelt så mange svensker som nordmenn. Om vi da tar utgangspunkt i den berømmelige reproduksjonsraten, så burde svenskene ha langt større dødstall enn det de har, hvis vi skal følge den norske tankegangen omkring dette.

Anonymkode: 0600e...17b

Det har ikke med hvor stor befolkningen er men om smitte hastigheten. Så to land skal sammenligne seg med hvor lenge man har smitte og hvor mange som blir innlagt på sykehus. Du smitter ikke automatisk flere bare fordi du bor i et land med mange innbyggere. Er R2 er den det, uansett om det er 100000 eller 1000ⁿ00000. Vi er muligens nede i 0.7, ned fra 2.6? Smittetall har ingenting med befolkningsstørrelse å gjøre.

Anonymkode: 2031b...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er stor helsekostnad å ikke få bremset epidemien. I Italia har det død veldig mye kritisk helsepersonell. Dette er en enorm kostnad. Tenk på alle de årene det tar å utdanne en lege og enda mer kritisk er det dersom disse legene er overleger, kiruger osv. Et enormt tap for samfunnet!

Italia har mistet 105 leger og 28 sykepleiere så langt. Kilde: https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1187734051 

Det høye tallet helsepersonell som går tapt er skremmende, men allerede snakkes det om at mengden virus man utsettes kan påvirke hvorfor enkelte unge friske blir så kritisk syke.

Det fokuseres her på at det har gått tapt et liv som følge av koronaberedskapen, men har dere tenkt på hvor mange liv som hadde gått tapt om vi hadde hatt samme tilstander som i Sverige, Italia og New York, da vil det dø mange på en gang, i tillegg til alle dødsfall som kan komme etterpå fordi man mangler kritisk helsepersonell, som enten er sykemeldte eller dør!

Man må også huske hvilken kostnad et hvert dødsfall kan utløse. Mange vil være sykmeldt en stund og mange vil slite med at de ikke fikk tatt et skikkelig farvel, ikke får en normal begravelse eller at de har sett og deres slektninger ble kvelt til døde. En sykemelding koster samfunnet dyrt.

I Italia meldes det nå de enorme emosjonelle reaksjonene som helsepersonell nå opplever på grunn av situasjonen. De er utslitt og begynner nå ta innover seg det som har skjedd. Dette kan kreve enormt mye psykologisk hjelp. De har sett mange kveles til døde. Det minner om krigssoner og man vet allerede at krig utløser traumer som påvirker enkeltmenneske i lang tid. Dette skal man heller ikke undervurdere.

Sverige har ikke bare noen få dødsfall mer enn sine naboland nå - det er 7 ganger så mange som Norge nå. Dette tallet vil fortsette å øke ettersom de omtrent har like mange dødsfall i døgnet nå som vi har til sammen - før kurven flater ut. Vi får se da, om tallene jevner ser mer ut ved tiden - men det skal MYE til å innhente de dødstallene vi ser i Sverige.

Stockholm driver og forbereder seg på å gjøre ishaller om til likhus. Det er SYKT!

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil man se økonomiske tap uansett hvor en snur seg. Det er ingen quick fix å komme seg ut av denne epidemien på, men å drive og sjanse med et virus man ikke kjenner omfanget av og om det vil føre til immunitet  - det er skummelt.

Sverige har ca 3.5 ganger så mange døde som i Norge og 1.5 ganger så mange som Danmark sett i forhold til folketallet

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke med hvor stor befolkningen er men om smitte hastigheten. Så to land skal sammenligne seg med hvor lenge man har smitte og hvor mange som blir innlagt på sykehus. Du smitter ikke automatisk flere bare fordi du bor i et land med mange innbyggere. Er R2 er den det, uansett om det er 100000 eller 1000ⁿ00000. Vi er muligens nede i 0.7, ned fra 2.6? Smittetall har ingenting med befolkningsstørrelse å gjøre.

Anonymkode: 2031b...9f3

Men begrunnelsen for de tiltakene som ble igangsatt i Norge, var at R ville stige, om man hadde tettere kontakt. Ergo ble flere virksomheter stengt, barnehagebarn og skolebarn ble sendt hjem, mennesker ble permittert, og det ble fremforhandlet krisepakker til svimlende summer. Ettersom svenskene har valgt en helt annen tilnærming, burde deres R være betraktelig høyere enn den er. I sverige er den vel på noe sånt som 2,6? Altså det vi var på da tiltakene ble igangsatt. Så da blir det naturlige spørsmålet: ville vi ha vært mer tjent med å tåle de dødstallene svenskene tåler, og heller tatt mer vare på samfunnsøkonomien?

Anonymkode: 0600e...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men begrunnelsen for de tiltakene som ble igangsatt i Norge, var at R ville stige, om man hadde tettere kontakt. Ergo ble flere virksomheter stengt, barnehagebarn og skolebarn ble sendt hjem, mennesker ble permittert, og det ble fremforhandlet krisepakker til svimlende summer. Ettersom svenskene har valgt en helt annen tilnærming, burde deres R være betraktelig høyere enn den er. I sverige er den vel på noe sånt som 2,6? Altså det vi var på da tiltakene ble igangsatt. Så da blir det naturlige spørsmålet: ville vi ha vært mer tjent med å tåle de dødstallene svenskene tåler, og heller tatt mer vare på samfunnsøkonomien?

Anonymkode: 0600e...17b

Foreløpige tallene i Sverige. Husk det er ca to uker forsinkelser i tallene. Uansett, det går til helvete med Sverige også økonomisk. Så vi får se hvor stor forskjellen blir, er det pandemi ber det pandemi.

Anonymkode: 2031b...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, hvor tar du dette fra? Er det bare noe du "føler" er riktig? 

Anonymkode: 200ff...31c

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/dode/aar

Se forventet gjenstående år. I 2019 var dette 9,49 for en 81-åring, dvs en totalt forventet alder på 90 år. 

Anonymkode: d73ad...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Tallene for Norge, Sverige og Danmark viser at alle tre land har lav dødelighet sammenlignet med andre land i Europa. Slik det ser ut i dag, har de strenge tiltakene i Norge hatt liten effekt, spesielt om vi sammenligner med Sverige, hevder forsker Mette Kalager. Hun uttaler seg på vegne av forskerteamet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sverige-og-danmark?fbclid=IwAR38FPcNl__PhTsMJs0VC8ziPfa8luUTVZ07poaY-Mphh8TOREgK0Pc2cf0

Anonymkode: 5e774...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Sverige går den nye rutinen ut på at personer over 80 år ikke har rett på respiratorbehandling, og at personer mellom 60-80 år med underliggende sykdom ikke har førsterett på respirator. 
Faen det er kvalmt å se Stockholmerne sitte tett i tett på cafe og kose seg mens de eldste og svakeste blir lagt for å dø.

Anonymkode: 06b62...6c9

 

Hadde jeg bodd i Sverige og vært 60 år, så hadde jeg vært rasende!

Her har man da betalt skatt i kanskje 45 år - det er mye penger, og så avskrives man med et pennestrøk nødvendig helsehjelp fordi man er 61 år 🤣  Delvis fordi de yngre motbydelige egoistene fortsatt skal trene på SATS og drikke utepilsen sin.

Sverige slipper jo å "fø" på en pensjonist de neste 15 årene også, så de har vel regnet det som en win win situasjon - men hvem faen vil bo i et land som har den logikken.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

 

Hadde jeg bodd i Sverige og vært 60 år, så hadde jeg vært rasende!

Her har man da betalt skatt i kanskje 45 år - det er mye penger, og så avskrives man med et pennestrøk nødvendig helsehjelp fordi man er 61 år 🤣  Delvis fordi de yngre motbydelige egoistene fortsatt skal trene på SATS og drikke utepilsen sin.

Sverige slipper jo å "fø" på en pensjonist de neste 15 årene også, så de har vel regnet det som en win win situasjon - men hvem faen vil bo i et land som har den 

Er det bare yngre leger der? Du må være ganske så ung for å mene at 60 åringer er gamle i dag. Se på Olav Thon oldgammel, men han har mye å bidra med ennå. 

Den mentaliteten. De bygde landet, de oppfostret oss. Takk og farvel. Vi stikker av med arven din....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, norw skrev:

Kanskje Sverige kommer greit ut av det økonomisk, men helsemessig har de tabbet seg ut. 

Respektmessig også hvis de skal ha en slik bruk-og-kast mentalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jr.Garcon skrev:

 

Hadde jeg bodd i Sverige og vært 60 år, så hadde jeg vært rasende!

Her har man da betalt skatt i kanskje 45 år - det er mye penger, og så avskrives man med et pennestrøk nødvendig helsehjelp fordi man er 61 år 🤣  Delvis fordi de yngre motbydelige egoistene fortsatt skal trene på SATS og drikke utepilsen sin.

Sverige slipper jo å "fø" på en pensjonist de neste 15 årene også, så de har vel regnet det som en win win situasjon - men hvem faen vil bo i et land som har den logikken.

 

Tenk selv:

Det har hittill dødd 870 i sverige i år pga korona

Det dør ca 40.000 i Sverige hvert år.

Vanlig influensa tar flere liv enn korona:

https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sverige-og-danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lawyam skrev:

Er det bare yngre leger der? Du må være ganske så ung for å mene at 60 åringer er gamle i dag. Se på Olav Thon oldgammel, men han har mye å bidra med ennå. 

Den mentaliteten. De bygde landet, de oppfostret oss. Takk og farvel. Vi stikker av med arven din....

Mulig,eventuelt at de i myndighetene som utferdiger instruksene er unge :vetikke:

Absolutt, og uansett om de eventuelt skulle ha null mer å bidra med fra et økonomisk perspektiv, så har de jo like mye livets rett som enhver annen og pensjonisttilværelsen har de fortjent gjennom å betale skatt i 40+ år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man er «gammelt skrap» som ikke er noe verdt når man er 60+ i Sverige altså. Himla glad jeg ikke bor i det møkkalandet!

Anonymkode: 3f556...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjeste mann skrev:

Tenk selv:

Det har hittill dødd 870 i sverige i år pga korona

Det dør ca 40.000 i Sverige hvert år.

Vanlig influensa tar flere liv enn korona:

https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sverige-og-danmark

Enten så leste du, eller så leser jeg artikkelen feil.

Jeg leser at snittet i de fire siste influensasesongene ( de 4 siste årene) i Sverige var 53 pr dag. Snitt 53 pr dag x 365 = 19345 dør av influensea per år i Sverige.  Ikke 40,000 årlig vel? 🤔

For min del holder det med å se til Spania, Italia, Frankrike og USA. De har nok et stort antall som dør årlig av influensa de også, men det er jo likevel ikke et argument for at "det har gått bra i våre land" og heller ikke for  "det vi opplever nå er lite problematisk jf influensaen". I tillegg føler jeg du/ de ikke tar hensyn til alle som overlever men faktisk må ha helsehjelp for å overleve - hvis Norge ender på f.eks. 500 døde, så lurer jeg på hvor mange døde vi hadde fått uten tiltak.

Men skal ærlig innrømme at jeg blir overrasket hvis ikke tallene til Sverige blir verre og verre, men jeg tror man skal være klar over at store deler av den svenske befolkningen faktisk har innrettet seg slik som oss, selv om de har mer oppfordringer og ikke påbud. Noe man vel også ser på næringslivet, krisepakker, økt arbeidsledighet også i Sverige etc. At deres variant heller ikke er økonomisk smertefri og at alle land påvirkes av den globale krisen - men Sverige er jo i gjeld, så de har jo ikke noe oljefond som kan synke i verdi (før det øker igjen).

Fasiten får vi vel først om 1 års tid, men jeg er uansett veldig glad jeg bor i Norge :flagg: og ikke i Sverige.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forventet levealder i Norge er ca. 83

Besteforeldrene dine har mest sannsynlig ikke 15 år igjen. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Hvor nydelige og generøse de er, er irrelevant for naturen. Dette handler ikke om å kunne ta seg en latte. Dette handler om å innse realitetene i livet. Hvis du er så heldig at du passerer 80, så øker sjansene for din død betraktelig, for hver dag som går, korona eller ikke.

Menneskekroppen varer ikke evig.

Anonymkode: 383e0...a5f

Min kjære svigerfar som løper 1-2t for dagen og er 97år har iallefall noen gode år igjen.

Ingen medisiner men har hjemmesykepleier til vanlig for å måle blodtrykket 1g for dagen pga alder (nå tar han det selv og legger fra seg lapp utenfor døren med dagens tall)

Anonymkode: 11141...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Enten så leste du, eller så leser jeg artikkelen feil.

Jeg leser at snittet i de fire siste influensasesongene ( de 4 siste årene) i Sverige var 53 pr dag. Snitt 53 pr dag x 365 = 19345 dør av influensea per år i Sverige.  Ikke 40,000 årlig vel? 🤔

For min del holder det med å se til Spania, Italia, Frankrike og USA. De har nok et stort antall som dør årlig av influensa de også, men det er jo likevel ikke et argument for at "det har gått bra i våre land" og heller ikke for  "det vi opplever nå er lite problematisk jf influensaen". I tillegg føler jeg du/ de ikke tar hensyn til alle som overlever men faktisk må ha helsehjelp for å overleve - hvis Norge ender på f.eks. 500 døde, så lurer jeg på hvor mange døde vi hadde fått uten tiltak.

Men skal ærlig innrømme at jeg blir overrasket hvis ikke tallene til Sverige blir verre og verre, men jeg tror man skal være klar over at store deler av den svenske befolkningen faktisk har innrettet seg slik som oss, selv om de har mer oppfordringer og ikke påbud. Noe man vel også ser på næringslivet, krisepakker, økt arbeidsledighet også i Sverige etc. At deres variant heller ikke er økonomisk smertefri og at alle land påvirkes av den globale krisen - men Sverige er jo i gjeld, så de har jo ikke noe oljefond som kan synke i verdi (før det øker igjen).

Fasiten får vi vel først om 1 års tid, men jeg er uansett veldig glad jeg bor i Norge :flagg: og ikke i Sverige.

Det er ikke mye jeg vet; men det jeg vet er at et kulde gir kalde rom... Jeg kjenner gufset.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Krantz95 skrev:

Ja, jeg skrev at de opplever vold og misbruk på grunn av nedstengning. Barn opplever sikkert mer vold og misbruk nå. De som allerede er i en voldelig/misbrukende familie opplever mer vold/misbruk nå. Når flere foreldre mister jobben osv er det naturlig at det bikker over for noen og det blir flere familier med problemer.

I sum er tiltakene til stor skade for barn. Og det er ikke akseptabelt for å utsette døden for eldre og syke. Jeg ofrer gjerne 1% av befolkningen (nesten bare de veldig syke og gamle) til Corona hvis det er det som må til for at barn og unge skal få et best mulig liv.

Det er ikke naturlig å gå fra god forelder til misbruker pga miste av arbeid.

 

Og takk for at du vil ofre meg, antar du gjerne vil si det på et møte med mine over 40 ansatte som da vil miste jobben med de ringvirkninger det vil gi.

Anonymkode: 11141...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke naturlig å gå fra god forelder til misbruker pga miste av arbeid.

Og takk for at du vil ofre meg, antar du gjerne vil si det på et møte med mine over 40 ansatte som da vil miste jobben med de ringvirkninger det vil gi.

Anonymkode: 11141...63a

Man går selvfølgelig ikke rett fra god forelder til misbruk-forelder.

Jeg skrev at det er naturlig at det bikker over for noen. Med det mente jeg at det finnes foreldre som ligger helt på grensen til å bli voldelig og/eller misbruker. Det er de som kan bikke over nå.

Ja, Regjeringen og jeg ofrer deg når det nå er bestemt at samfunnet skal åpne igjen.

Men ofringen er kun at du har større risiko for å bli syk hvis du er i risikogruppen. Og risikoen for å dø er fortsatt veldig liten. Det er stort sett de over 80 med underliggende sykdom som dør.

Regner med du er under 80, så en litt høyere risiko for å bli syk må du dessverre akseptere nå når Regjeringen skal åpne opp igjen.

Norge har satt en verdi per liv på 35 millioner og det beløpet må både du og jeg forholde oss til. Vi har ikke ubegrenset med penger som kan brukes til å holde nedstengt i lange tider.

Endret av Krantz95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...