Gå til innhold

Når vi gjør opp regnskap til slutt tror jeg Sverige har kommer best ut av det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser uansett ut til de ikke helt har vært forberedt på dette. Nå forbereder politiet seg til opptøyer utenfor sykehus.https://archive.fo/0NcT5

Det er slikt vi vil unngå og jeg stoler mye mer på at vi kommer styrket ut av dette som nasjon sammenlignet med Sverige.

Anonymkode: 2031b...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Står jo også i enkelte medier at de over 80 år allerede blir prioritert bort og tilbyr kun morfin.

Man putter vel ikke sykehjemspasienter på respirstor i Norge heller, det vil stort sett være meningsløst og inhumant.

Det ser utvilsomt ut som Sverige har valgt riktig kurs, det er vel heller ikke så rart. Kursen ble valgt av ekspertisen, mens i Norge var det den uopplyste folkeopinionen som i praksis styrte. Norge må gjennom det samme som Sverige, bare at vi har utsatt det og går gjennom det mye tregere. Samtidig som vi har knust næringslivet og samfunnet for ingenting

Anonymkode: 91261...e32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Synes befolkinger verden over er lite kritiske til myndighetene og mediene sine. Enten det er Norge, USA eller Sverige. Det lite kritiske sprøsmål og tanker rundt tallene som kastes rundt med rund hånd.

I USA ble det anslått 200. 000 døde. Nå er anslagene nede i 60.000 og Turmp kan slå seg på bryste og si at hans strategi har reddet 140.000 amerikanere uten at noen stiller spørsmål ved det.

I Norge kunne Erna strengt tatt fortalt offentligheten at 6 millioner nordmenn vil dø om ikke tiltakene hennes blir innført. Og når vi nå har kun 100 døde kan hun ta æren for at hennes tiltak har reddet 5 999 900 nordmenn. Og ingen vil kunne si at hun tar feil. Myndighetene kan rett og slett selv bestemme sin egen suksess.

Anonymkode: ef4ae...0ad

Som tidligere nevnt, vet vi fra Wuhan hva som skjer i et samfunn med Covid-19, hvor det ikke er satt i verk mottiltak. Og det var ikke vakkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventet levealder, gitt at man er 81 år gammel og frisk, er selvsagt langt høyere enn 83 år, trolig over 90.

Anonymkode: 77342...4bd

Helt riktig. Jo lengre man lever jo høyere er forventet gjenstående levealder. Tall for begge kjønn: Ved fødsel:  83 år / 60 år: 85 år / 80 år: 89,5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Dette. 

 

Mine besteforeldre er 80 og 81 år gamle. Friske og raske, pusser opp, reiser på ferie, drar på hytta, fisker og lever livet. Generøse, nydelige mennesker som mest sannsynlig har 15 gode år igjen sammen med oss. De er ikke i risikogruppa utenom alder. Hadde de blitt lagt for å dø alene for at andre skal få drikke kaffe latte.. Altså fy faen 💔

Tenker livet helt sikkert er strålende for dine besteforeldre, sånn vil jeg gjerne også leve i 80-årsalderen. Men kanskje det er mer fornuftig at de isolerer seg litt sånn at de slipper å bli syke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge Worldometers, er det pr i dag ca 700 flere døde i Sverige enn i Norge. Det er ca 3000 flere registrert smittet. Når man så ser på hvordan svenskene fortsatt får lov å gå ut på kafe, fortsatt kan sende barna på skolen, har daglige pressekonferanser om corona hvor pressefolk sitter tett, så er forskjellen forsvinnende liten. Om det var slik at svenskenes strategi var selveste dødsmarsjen, så skulle antall smittede og døde være mye, mye høyere enn her i Norge.

Litt sunn fornuft har aldri skadet. 

Anonymkode: 0600e...17b

Du har tydeligvis ikke forstått eksponentiell vekst. Sverige er enda bare i startgropa.

Anonymkode: 9baad...d44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes befolkinger verden over er lite kritiske til myndighetene og mediene sine. Enten det er Norge, USA eller Sverige. Det lite kritiske sprøsmål og tanker rundt tallene som kastes rundt med rund hånd.

I USA ble det anslått 200. 000 døde. Nå er anslagene nede i 60.000 og Turmp kan slå seg på bryste og si at hans strategi har reddet 140.000 amerikanere uten at noen stiller spørsmål ved det.

I Norge kunne Erna strengt tatt fortalt offentligheten at 6 millioner nordmenn vil dø om ikke tiltakene hennes blir innført. Og når vi nå har kun 100 døde kan hun ta æren for at hennes tiltak har reddet 5 999 900 nordmenn. Og ingen vil kunne si at hun tar feil. Myndighetene kan rett og slett selv bestemme sin egen suksess.

Anonymkode: ef4ae...0ad

De offisielle tallene som presenteres er jo anslag beregnet ut fra det man har av informasjon til en hver tid. Disse kan endres i løpet av pandemien, det er vanskelig å være skråsikker på hvordan den utvikler seg....

Anonymkode: 200ff...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes befolkinger verden over er lite kritiske til myndighetene og mediene sine. Enten det er Norge, USA eller Sverige. Det lite kritiske sprøsmål og tanker rundt tallene som kastes rundt med rund hånd.

I USA ble det anslått 200. 000 døde. Nå er anslagene nede i 60.000 og Turmp kan slå seg på bryste og si at hans strategi har reddet 140.000 amerikanere uten at noen stiller spørsmål ved det.

I Norge kunne Erna strengt tatt fortalt offentligheten at 6 millioner nordmenn vil dø om ikke tiltakene hennes blir innført. Og når vi nå har kun 100 døde kan hun ta æren for at hennes tiltak har reddet 5 999 900 nordmenn. Og ingen vil kunne si at hun tar feil. Myndighetene kan rett og slett selv bestemme sin egen suksess.

Anonymkode: ef4ae...0ad

Riktignok har vi en stor innvandring her, som igjen reproduserer og gjenforener i enorme antall. Men at vi er 6 millioner allerede stemmer ikke 😊

Anonymkode: c6029...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse barna må prioriteres hele året, og det er faktisk smått kvalmt å se alle som «plutselig» er så bekymret for dem. Jeg tipper de fleste glemmer dem igjen, så fort de selv får friheten til å leve som de vil. 

Anonymkode: ef483...798

Jeg er helt enig i at de må prioriteres hele året. Jeg ble misbrukt selv og skal love deg at jeg tenker på disse barna utenom corona! Nå er de i en helt spesiell situasjon mtp. at de ikke kan treffe venner, lærere eller andre familiemedlemmer som kan melde ifra om misbruk. De har ingen sjangs rett og slett når de nå er innesperret med overgripere! Det jeg blir kvalm av er alle folka på kvinneguiden som synes det er greit at disse barna misbrukes ekstra mye nå siden de likevel blir misbrukt resten av året. 

Anonymkode: cc342...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Det er nok riktig, det som ble skrevet. Forventet levealder på 83 år er for alle, fra fødselen av. Men mange dør jo lenge før de blir 83, det er tatt med i beregningen av tallet 83. Om man tar for seg alle som er 80-81, så er forventet levealder for disse trolig rundt 90.

Hva om man er 85 år og frisk? Forventet levealder er da selvsagt ikke 83 år, ei heller forventes det at man skal dø ila. 1-2 år.

 

Jeg var ikke klar over at man beregnet forventet levealder på eldre mennesker, så da lærte jeg noe nytt.  Og jeg skjønner jo at forventet levealder for en 85-åring ikke er 83 år, men jeg trodde man da bare refererte til at han hadde oppnådd en alder som var høyere enn forventet levealder 😁 

Anonymkode: 200ff...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye fokus på kroner og øre. Men når samfunnet lukkes og helseberedskapen er sentrert rundt korona, har dette en helsekostnad. En helsekostnad som kanskje overstiger gevinsten av de livene beredskapen redder fra korona. 

Ikke glem barn som bor i hjem med misbruk som ikke får gått på skolen. Psykisk syke som ikke føler at dette er rette tiden for å oppsøke helsevesenet. Eller hjerneslag-pasienten som ikke kan eller tør oppsøke sykehus. 

Ikke glem at økonomisk ruin for mange også får helsemessige konsekvenser. Konsekvenser som kan vare livet ut. 

Sverige har en fornuftig tilnærming til dette. Og selv om de kanskje vil ha noen få flere koronadødsfall enn sine naboland, vil de ha reddet mange andre med ikke-korona-sykdommer.

En konsekvens at Sveriges strategi er faktisk at de også kommer bedre ut av det økonomisk. Selv om dette er mer en utilsiktet konsekvens. 

Totalt sett tror jeg Sverige kommer best ut av dette. 

Anonymkode: aedce...0ec

Det er stor helsekostnad å ikke få bremset epidemien. I Italia har det død veldig mye kritisk helsepersonell. Dette er en enorm kostnad. Tenk på alle de årene det tar å utdanne en lege og enda mer kritisk er det dersom disse legene er overleger, kiruger osv. Et enormt tap for samfunnet!

Italia har mistet 105 leger og 28 sykepleiere så langt. Kilde: https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1187734051 

Det høye tallet helsepersonell som går tapt er skremmende, men allerede snakkes det om at mengden virus man utsettes kan påvirke hvorfor enkelte unge friske blir så kritisk syke.

Det fokuseres her på at det har gått tapt et liv som følge av koronaberedskapen, men har dere tenkt på hvor mange liv som hadde gått tapt om vi hadde hatt samme tilstander som i Sverige, Italia og New York, da vil det dø mange på en gang, i tillegg til alle dødsfall som kan komme etterpå fordi man mangler kritisk helsepersonell, som enten er sykemeldte eller dør!

Man må også huske hvilken kostnad et hvert dødsfall kan utløse. Mange vil være sykmeldt en stund og mange vil slite med at de ikke fikk tatt et skikkelig farvel, ikke får en normal begravelse eller at de har sett og deres slektninger ble kvelt til døde. En sykemelding koster samfunnet dyrt.

I Italia meldes det nå de enorme emosjonelle reaksjonene som helsepersonell nå opplever på grunn av situasjonen. De er utslitt og begynner nå ta innover seg det som har skjedd. Dette kan kreve enormt mye psykologisk hjelp. De har sett mange kveles til døde. Det minner om krigssoner og man vet allerede at krig utløser traumer som påvirker enkeltmenneske i lang tid. Dette skal man heller ikke undervurdere.

Sverige har ikke bare noen få dødsfall mer enn sine naboland nå - det er 7 ganger så mange som Norge nå. Dette tallet vil fortsette å øke ettersom de omtrent har like mange dødsfall i døgnet nå som vi har til sammen - før kurven flater ut. Vi får se da, om tallene jevner ser mer ut ved tiden - men det skal MYE til å innhente de dødstallene vi ser i Sverige.

Stockholm driver og forbereder seg på å gjøre ishaller om til likhus. Det er SYKT!

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil man se økonomiske tap uansett hvor en snur seg. Det er ingen quick fix å komme seg ut av denne epidemien på, men å drive og sjanse med et virus man ikke kjenner omfanget av og om det vil føre til immunitet  - det er skummelt.

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det var ikke det du skrev. Det du skrev var at de opplever vold og misbruk PÅ GRUNN AV nedstenging. Det får det til å virke som om det plutselig blir vold og misbruk i ellers harmoniske hjem, som frem til nedstenging fungerte fint. Det er neppe realiteten. Dette er med all sannsynlighet hjem med en historikk med omsorgssvikt og foreldre med andre underliggende problemer. Og isåfall er det supert at man nå får flere henvendelser fra disse. 

Anonymkode: ef483...798

Ja, jeg skrev at de opplever vold og misbruk på grunn av nedstengning. Barn opplever sikkert mer vold og misbruk nå. De som allerede er i en voldelig/misbrukende familie opplever mer vold/misbruk nå. Når flere foreldre mister jobben osv er det naturlig at det bikker over for noen og det blir flere familier med problemer.

I sum er tiltakene til stor skade for barn. Og det er ikke akseptabelt for å utsette døden for eldre og syke. Jeg ofrer gjerne 1% av befolkningen (nesten bare de veldig syke og gamle) til Corona hvis det er det som må til for at barn og unge skal få et best mulig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

Det er stor helsekostnad å ikke få bremset epidemien. I Italia har det død veldig mye kritisk helsepersonell. Dette er en enorm kostnad. Tenk på alle de årene det tar å utdanne en lege og enda mer kritisk er det dersom disse legene er overleger, kiruger osv. Et enormt tap for samfunnet!

Italia har mistet 105 leger og 28 sykepleiere så langt. Kilde: https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1187734051 

Det høye tallet helsepersonell som går tapt er skremmende, men allerede snakkes det om at mengden virus man utsettes kan påvirke hvorfor enkelte unge friske blir så kritisk syke.

Det fokuseres her på at det har gått tapt et liv som følge av koronaberedskapen, men har dere tenkt på hvor mange liv som hadde gått tapt om vi hadde hatt samme tilstander som i Sverige og New York, da vil det dø mange på en gang, i tillegg til alle dødsfall som kan komme etterpå fordi man mangler kritisk helsepersonell, som enten er sykemeldte eller dør!

Man må også huske hvilken kostnad et hvert dødsfall kan utløse. Mange vil være sykmeldt en stund og mange vil slite med at de ikke fikk tatt et skikkelig farvel, ikke får en normal begravelse eller at de har sett og deres slektninger ble kvelt til døde. En sykemelding koster samfunnet dyrt.

I Italia meldes det nå de enorme emosjonelle reaksjonene som helsepersonell nå opplever på grunn av situasjonen. De er utslitt og begynner nå ta innover seg det som har skjedd. Dette kan kreve enormt mye psykologisk hjelp. De har sett mange kveles til døde. Det minner om krigssoner og man vet allerede at krig utløser traumer som påvirker enkeltmenneske i lang tid. Dette skal man heller ikke undervurdere.

Sverige har ikke bare noen få dødsfall mer enn sine naboland nå - det er 7 ganger så mange som Norge nå. Dette tallet vil fortsette å øke ettersom de omtrent har like mange dødsfall i døgnet nå som vi har til sammen - før kurven flater ut. Vi får se da, om tallene jevner ser mer ut ved tiden - men det skal MYE til å innhente de dødstallene vi ser i Sverige.

Stockholm driver og forbereder seg på å gjøre ishaller om til likhus. Det er SYKT!

Ja, hvis man tenker på at ikke engang et bwgravelsesbyrå tjener penger på alle de døde, så ser man hvor ille det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har tydeligvis ikke forstått eksponentiell vekst. Sverige er enda bare i startgropa.

Anonymkode: 9baad...d44

Det har jo blitt sagt i ukesvis? De har jo ikke fulgt samme kurve som Italia, så det stemmer åpenbart ikke. Hvor lant tid må det gå før dette slutter?

Anonymkode: 91261...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo blitt sagt i ukesvis? De har jo ikke fulgt samme kurve som Italia, så det stemmer åpenbart ikke. Hvor lant tid må det gå før dette slutter?

Anonymkode: 91261...e32

Gi det er par uker, så kan vi diskutere. De har fortsatt bratt kurve og det tar et par uker fra man blir smittet til man dør. 

Anonymkode: 2031b...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at de må prioriteres hele året. Jeg ble misbrukt selv og skal love deg at jeg tenker på disse barna utenom corona! Nå er de i en helt spesiell situasjon mtp. at de ikke kan treffe venner, lærere eller andre familiemedlemmer som kan melde ifra om misbruk. De har ingen sjangs rett og slett når de nå er innesperret med overgripere! Det jeg blir kvalm av er alle folka på kvinneguiden som synes det er greit at disse barna misbrukes ekstra mye nå siden de likevel blir misbrukt resten av året. 

Anonymkode: cc342...e4a

Dette forutsetter at de ikke er i kontakt med skolen i det hele tatt. Jeg er lærer, og helt siden stenging har det vært stort fokus på de vi er bekymret for. Det er tverrfaglige team inne, og vi må rapportere bekymringer til rektor flere ganger i uka. Og terskelen for bekymring er lavere enn ellers. I løpet av disse ukene er det også flere elever som vi tidligere ikke var bekymret for, som vi nå begynner å se en del utfordringer rundt. Både faglig og mtp hjemmeforhold. Vi sender bekymringsmeldinger som før, og den tette oppfølgingen av hver enkelt elev som vi har nå, avdekker nok også en del som vi ikke har sett ellers. Så jeg skulle ønske dette fokuset på de sårbare faktisk snudde fra «stakkars sårbare barn, nå må vi åpne skolene så de får en pause fra misbruket» til hva kan vi faktisk gjøre for å hjelpe dem, både nå og ellers. 

Anonymkode: ef483...798

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forutsetter at de ikke er i kontakt med skolen i det hele tatt. Jeg er lærer, og helt siden stenging har det vært stort fokus på de vi er bekymret for. Det er tverrfaglige team inne, og vi må rapportere bekymringer til rektor flere ganger i uka. Og terskelen for bekymring er lavere enn ellers. I løpet av disse ukene er det også flere elever som vi tidligere ikke var bekymret for, som vi nå begynner å se en del utfordringer rundt. Både faglig og mtp hjemmeforhold. Vi sender bekymringsmeldinger som før, og den tette oppfølgingen av hver enkelt elev som vi har nå, avdekker nok også en del som vi ikke har sett ellers. Så jeg skulle ønske dette fokuset på de sårbare faktisk snudde fra «stakkars sårbare barn, nå må vi åpne skolene så de får en pause fra misbruket» til hva kan vi faktisk gjøre for å hjelpe dem, både nå og ellers. 

Anonymkode: ef483...798

Helt enig! Disse barna alle er så bekymret for nå er jo barn vi som jobber med de, har vært bekymret for lenge, og i veldig mange tilfeller sendt bekymringen videre uten at det skjer noe som helst! 

Håper denne tiden kan være med på å bidra til at man får flere ressurser slik at støtte og hjelp kan settes inn mye tidligere i disse hjemmene. Men noe sier meg at dette ikke kommer til å skje når hverdagen er tilbake! Heldigvis er vi mange som ikke gir oss på disse barna sine vegne, og som jobber for dem både i krisetider og ellers! 

Anonymkode: 967a5...cbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, elisa1819 skrev:

Tenker livet helt sikkert er strålende for dine besteforeldre, sånn vil jeg gjerne også leve i 80-årsalderen. Men kanskje det er mer fornuftig at de isolerer seg litt sånn at de slipper å bli syke?

De gjør selvfølgelig det nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke forstått eksponentiell vekst. Sverige er enda bare i startgropa.

Anonymkode: 9baad...d44

Landene rapporterte sine første tilfeller med noen få dagers mellomrom. Det er dobbelt så mange svensker som nordmenn. Om vi da tar utgangspunkt i den berømmelige reproduksjonsraten, så burde svenskene ha langt større dødstall enn det de har, hvis vi skal følge den norske tankegangen omkring dette.

Anonymkode: 0600e...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...