Gå til innhold

Jeg er ikke tynn. Det er du som er feit.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og folk klager over klesstørrelser i butikkene. Påstanden er at de er for små. Er det ikke meget sannsynlig at det er folk som er blitt større?

Anonymkode: 040e3...1a7

Akkurat her må jeg nok være litt uenig. Mine føtter har ikke vokst i lengden siden de var utvokst og allikevel har jeg gått opp to skostørrelser de siste tyve årene, så da er det størrelsesmerkingen det er noe galt med. Mine føtter er like lange som de pleier å være. Tror nok at enkelte produsenter gjør noe med klesstørrelsene også, uvisst hvorfor. 

Anonymkode: d1164...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette. Folk er ikke nødvendigvis "misunnelige" (og det er en uting å påstå det hver gang man møter motstand), men overvekt har blitt den nye normalen. Jeg har BMI på 21 og får også høre at jeg er tynn. 

Har bmi på 17,2 og får høre at jeg et feit..

Anonymkode: abb31...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Min BMI er ca 20,5, altså helt normalvektig og sunn. Mitt forhold til mat er godt. Jeg er obs på hva jeg putter inn, er ikke interessert i å ese ut, trives med min vekt/kropp.

 

Anonymkode: 040e3...1a7

Kroppsfasong kan ha mye å si. Jeg er mann og har en ganske vid ramme så jeg ser større ut en hva jeg er. Kanskje du er såpass liten at du ser tynnere ut enn det du er?

Anonymkode: 26cee...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har bmi på 17,2 og får høre at jeg et feit..

Anonymkode: abb31...6a9

Da tror jeg du bør bytte omgangskrets...

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Man ser ofte andre ut fra seg selv. Dvs når de har vekten de har så blir du tynn i forhold.

Enig i dette. Jeg har BMI på 21,5 og er med andre ord normalvektig og har en del former. Andre som er normalvektige eller tynne kommenterer aldri vekten min, mens de som er overvektige kan komme med stikk til både kropp og matinntak.

Anonymkode: 8d64a...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har bmi på 17,2 og får høre at jeg et feit..

Anonymkode: abb31...6a9

Er det stemmer i hodet som sier det til deg?

Anonymkode: 26cee...a67

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stemmer i hodet som sier det til deg?

Anonymkode: 26cee...a67

Nei. Hører ikke stemmer. Det er reaksjonene fra folk på at jeg har lagt på meg to kg. Har gått opp 2 kg siden januar, da veide jeg 49. Er være veldig tynnfeir med høy fettprosent

 Trodde virkelig jeg hadde gått opp mye mer, men vekta er jo riktig.

Anonymkode: abb31...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppsfasong kan ha mye å si. Jeg er mann og har en ganske vid ramme så jeg ser større ut en hva jeg er. Kanskje du er såpass liten at du ser tynnere ut enn det du er?

Anonymkode: 26cee...a67

Noen er faktisk såpass små at de ser tynnere ut enn de er. Har en venninne og hu ser tynn ut men hun er egentlig helt normalvektig, med typ 22 i bmi men hun er bare så smalt bygget at med klær på så synes ikke alt fettet. Man ser det jo at hun er litt større når hun ikke har klær på.

Anonymkode: abb31...6a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en helt normal BMI, og blir beskrevet som tynn. Tror kanskje ordnene har blitt forskjøvet, sånn at normal = tynn, overvekt = normal og fedme = tjukk. Sånn blir det når befolkningen ekspanderer.

Anonymkode: 98255...936

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en helt normal BMI, og blir beskrevet som tynn. Tror kanskje ordnene har blitt forskjøvet, sånn at normal = tynn, overvekt = normal og fedme = tjukk. Sånn blir det når befolkningen ekspanderer.

Anonymkode: 98255...936

Det er nok det. Har sett at enkelte legger ut bilder av tydelig overvektige "plus size" modeller her, sånne "hva syns du om denne kroppen" De fleste svarene er "hun ser helt normalvektig ut" 

Anonymkode: ab27a...aa1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen er faktisk såpass små at de ser tynnere ut enn de er. Har en venninne og hu ser tynn ut men hun er egentlig helt normalvektig, med typ 22 i bmi men hun er bare så smalt bygget at med klær på så synes ikke alt fettet. Man ser det jo at hun er litt større når hun ikke har klær på.

Anonymkode: abb31...6a9

Jeg er ikke petit bygd og jeg ser tynnere ut enn jeg er.  18,9 i BMI som nevnt tidligere og ribbein, riller på brystkassen over brystene og kragebein er godt synlig. Har også fått mellomrom mellom lårene når jeg står med beina samlet og jeg har fra "naturen" kraftige lår som alltid har vært inntil hverandre når jeg har stått slik. I alle år har jeg veid 67-68 kg med en passelig trent kropp. Så hadde jeg en sykdomsperiode hvor jeg gikk opp til 89 kg og er nå altså ikke så langt unna undervektig. Så jeg som er psykisk syk og innlagt med jevne mellomrom blir mast på angående maten (jeg har en uspesifisert, moderat spiseforstyrrelse) og de dokumenterer i journalen at jeg møter opp til måltider og spiser. Eneste måltidet jeg får lov til å hoppe over er frokost for det nekter jeg å spise. 

Så jeg har tenkt at de som er mer høy og litt kraftig bygd ser raskere tynn ut. Slik er det i hvert fall for meg. Mens at de som er ganske petit lettere kan ha lavere BMI uten at de ser for tynn ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Så jeg har tenkt at de som er mer høy og litt kraftig bygd ser raskere tynn ut. Slik er det i hvert fall for meg. Mens at de som er ganske petit lettere kan ha lavere BMI uten at de ser for tynn ut. 

De som er lave ser fort feite ut og får  høre det også!

Anonymkode: 6bcfc...333

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende er når folk (overvektige) kaller meg heldig siden jeg er slank. Det blir som å si at noen er heldige fordi de har høyere utdannelse. Man er slank fordi man spiser noenlunde riktig (og ikke for mye!) og gjerne trener endel. Ikke fordi man er heldig.

Anonymkode: 040e3...1a7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.4.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

I årevis har jeg fått kommentarer på at jeg er tynn. Jeg skal visst nok være heldig som ikke legger på meg, jeg spiser for lite og for sunt/magert, trener for mye osv. Jeg har alltid vært slank, det er riktig, men aldri "for tynn" nei. Min BMI er ca 20,5, altså helt normalvektig og sunn. Mitt forhold til mat er godt. Jeg er obs på hva jeg putter inn, er ikke interessert i å ese ut, trives med min vekt/kropp.

Hvorfor har så mange mennesker behov for å fortelle meg at jeg er tynn? Jeg er jo slank og sunn. Disse menneskene som skal kommentere er jo utelukkende overvektige, men vil tydeligvis ha det til at det er meg som er avvikeren. Det kryr av overvektige mennesker i verden, er det så mange som 2/3 i Norge som regnes som overvektige? "Normalen" er nå å være overvektig og feit, men hvorfor skal dette gå ut over meg? Er det misunnelse, smålighet eller ren dumskap?

Anonymkode: 040e3...1a7

Innlegget ditt får deg til å virke smålig. Kan godt hende det ser ut som du er for tynn

Anonymkode: 12e1a...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags folk er det dere omgås, som kommenterer kroppen og vekten deres i et banka kjør?

Anonymkode: 9ae37...886

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat her må jeg nok være litt uenig. Mine føtter har ikke vokst i lengden siden de var utvokst og allikevel har jeg gått opp to skostørrelser de siste tyve årene, så da er det størrelsesmerkingen det er noe galt med. Mine føtter er like lange som de pleier å være. Tror nok at enkelte produsenter gjør noe med klesstørrelsene også, uvisst hvorfor. 

Anonymkode: d1164...92b

Føttene blir større med årene.

https://www.health.harvard.edu/pain/why-your-feet-get-bigger-as-you-age

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags folk er det dere omgås, som kommenterer kroppen og vekten deres i et banka kjør?

Anonymkode: 9ae37...886

Nære voksne slektninger er vel fortsatt de mest kritiske ??

Anonymkode: 6bcfc...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat her må jeg nok være litt uenig. Mine føtter har ikke vokst i lengden siden de var utvokst og allikevel har jeg gått opp to skostørrelser de siste tyve årene, så da er det størrelsesmerkingen det er noe galt med. Mine føtter er like lange som de pleier å være. Tror nok at enkelte produsenter gjør noe med klesstørrelsene også, uvisst hvorfor. 

Anonymkode: d1164...92b

Det høres merkelig ut ettersom jeg har brukt samme skostørrelse i ca 40 år (er 60 nå).  Det finnes noen merker hvor jeg må gå opp en størrelse, men disse merkene har alltid hatt små størrelser.  At S-M-L merkede klær kan ha store variasjoner er ikke så rart, ettersom klærne vi bruker kommer fra mange verdenshjørner og gjennomsnitts-størrelsen på folk kan variere fra land til land.  Jeg bryr meg lite om skostørrelsen er 39 eller 40 og om klærne mine er S eller L,  så lenge jeg finner noe som passer :) 

Anonymkode: a46a1...07c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er kanskje misunnelse. Men la være å bry deg og du kan heller si et comeback at de må slanke seg litt heller. Da tør de ikke å si så mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Det mest irriterende er når folk (overvektige) kaller meg heldig siden jeg er slank. Det blir som å si at noen er heldige fordi de har høyere utdannelse. Man er slank fordi man spiser noenlunde riktig (og ikke for mye!) og gjerne trener endel. Ikke fordi man er heldig.

Anonymkode: 040e3...1a7

Jepp! Hører det stadig. Ja, så er jeg heldig som klarer å ha gode vaner, da. Men det kommer jo ikke gratis! 

Anonymkode: eaac7...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...