Gå til innhold

Jeg er ikke tynn. Det er du som er feit.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I årevis har jeg fått kommentarer på at jeg er tynn. Jeg skal visst nok være heldig som ikke legger på meg, jeg spiser for lite og for sunt/magert, trener for mye osv. Jeg har alltid vært slank, det er riktig, men aldri "for tynn" nei. Min BMI er ca 20,5, altså helt normalvektig og sunn. Mitt forhold til mat er godt. Jeg er obs på hva jeg putter inn, er ikke interessert i å ese ut, trives med min vekt/kropp.

Hvorfor har så mange mennesker behov for å fortelle meg at jeg er tynn? Jeg er jo slank og sunn. Disse menneskene som skal kommentere er jo utelukkende overvektige, men vil tydeligvis ha det til at det er meg som er avvikeren. Det kryr av overvektige mennesker i verden, er det så mange som 2/3 i Norge som regnes som overvektige? "Normalen" er nå å være overvektig og feit, men hvorfor skal dette gå ut over meg? Er det misunnelse, smålighet eller ren dumskap?

Anonymkode: 040e3...1a7

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg i 20 årene så det er kanskje litt annerledes. Jeg er slank med bmi på 19, har aldri blitt kalt tynn eller usunn. Vennene mine er på størrelse med meg. De som kaller deg det er nok bare misunnelig, men veldig rart og frekt av dem.

Anonymkode: e9e15...cfc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ofte andre ut fra seg selv. Dvs når de har vekten de har så blir du tynn i forhold. 

Jeg er bare rett over å bli undervektig og får høre at det er jo bare skinn og bein nå. Årsaken til det er nok at jeg på kort tid har gått mye ned i vekt (eller mye og mye. Fra bmi på 20,5 til 18,9). Er likevel ikke veldig tynn, men med min beinbygning så ser det ut som jeg har mindre enn 18,9 i BMI. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever du virkelig dette så er du i et spesielt miljø altså.. jeg har bmi på 19, svinger av og til ned på undervektig bmi, men holder meg ganske stabil. Er kun min mor som av og til uttrykker en slags bekymring om min vekt, men andre kommenterer det ikke. Hvertfall ikke negativt som du opplever. Men driver du å legger ut om at du spiser så magert osv? Hvis det er du som pøser på bålet og kanskje er litt irriterende eller provoserende på disse temaene, vil jeg tro andre sparker tilbake..

Anonymkode: 2ff45...dcb

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sliter med å være slanke enn slanke som sliter med å legge på seg. I tillegg er det et av trekkene i samfunnet vi lever i som man ser opp til.

Alt som er vanskelig å oppnå generelt er sett opp til. Sånn har det alltid vært. Jeg tviler på at det ligger så mye i kommentarene om det og at det ikke ville falt dem inn at det kunne tas negativt, men jeg forstår at det ikke er hyggelig.

Generelt er det en uting å kommentere andres kropp samme hvor positivt det er med mindre det går på prestasjoner og man søker det.

Anonymkode: 044b5...30c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever du virkelig dette så er du i et spesielt miljø altså.. jeg har bmi på 19, svinger av og til ned på undervektig bmi, men holder meg ganske stabil. Er kun min mor som av og til uttrykker en slags bekymring om min vekt, men andre kommenterer det ikke. Hvertfall ikke negativt som du opplever. Men driver du å legger ut om at du spiser så magert osv? Hvis det er du som pøser på bålet og kanskje er litt irriterende eller provoserende på disse temaene, vil jeg tro andre sparker tilbake..

Anonymkode: 2ff45...dcb

Trenger ikke å være et spesielt miljø nei. Jeg får flere kommentarer i lunsjen på jobb, fordi jeg spiser salat med kylling 🙄 det samme gjør mine venninner som er slanke, og ikke trykker i seg usunn mat. Merk; vi er slanke, ikke undervektige.

Anonymkode: b1f06...07a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte også den hele tida før, så la jeg på meg 3 kg og så fikk jeg kommentarer på at jeg måtte passe på så jeg ikke "fikk mer mage"

Anonymkode: 4d12e...bc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått så mange kommentarer på at jeg er så tynn osv når min bmi var rundt 20 og 21 (er på 23 nå ser jeg). Jeg var veldig godt trent i den perioden med lav fettprosent, men var muskuløs (noe som ikke var lett å se når jeg gikk i normale klær), så jeg forstår heller ikke helt :P Men det var stort sett de med litt ekstra som skulle kommentere det hele tida. De fikk også kommentert hvor mye jeg spiser og klarte ikke forstå at jeg kunne spise mye og holde vekta. Det var lett når jeg trengte tuungt 4-6 ganger i uka :)

Anonymkode: 2e7f4...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det selv ofte. Det rare er at folk som jeg har kjent i mange år plutselig kommenterer på at jeg er tynn eller "har blitt så tynn". Veier det samme som jeg alltid har gjort, ca 19 i BMI. Det er akkurat som jeg skiller meg mer og mer ut ettersom samfunnet bli tjukkere og tjukkere.

Det er akkurat som om vi kollektivt har gitt opp, og alle akspetere utviklingen: https://www.nrk.no/trondelag/helseforsker_-alarmerende-at-vi-ikke-klarer-a-stoppe-vektokningen-blant-unge-1.14975284 

Anonymkode: ab27a...aa1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri sånne kommentarer da jeg hadde bmi på 20, men da jeg raste ned til 17-18 fikk jeg høre det.

men da jeg raste OPP til 30-34 pga medisiner får jeg faen meg høre det fra såkalt «normalvektige». Jada fordi det fins en fuckings kalkulator som sier dere er mere perfekte enn meg så skal dere ha lov til å hetse og mobbe meg???? Fordi jeg har måttet ta livsnødvendige medisiner som gir vektøkning?? Hva med å holde KJEFT???

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat som om vi kollektivt har gitt opp, og alle akspetere utviklingen: https://www.nrk.no/trondelag/helseforsker_-alarmerende-at-vi-ikke-klarer-a-stoppe-vektokningen-blant-unge-1.14975284 

Anonymkode: ab27a...aa1

Nei, det er ikke det at vi har gitt opp. Det er det at kostholdsrådene vi får er dårlige. Synes det var en dårlig artikkel som ikke nevner karbohydrater med ett ord en gang. Det er der hovedproblemet ligger. Folk spiser og drikker for mye karbohydrater. Og da legger man på seg mest rundt midjen, slik artikkelen sier at skjer. Det heter ølmage, ikke vinmage eller vodkamage. Det er mye karbohydrater i øl.

Anonymkode: 21bb2...983

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv - lett overvekt har blitt normalen. Det er med det som med sære moteplagg. I begynnelsen synes man de er forferdelige, men så venner man seg gradvis til dem fordi alle går med dem, og til slutt er de så innarbeidet at man synes alt annet er rart. Jeg tror ikke at det handler så mye om misunnelse som enkelte vil ha det til. De som kommenterer synes sikkert at du er for tynn, for de er vant til å se mennesker som ligner dem selv. En god del kilo ekstra er jo det vanlige nå, men det betyr ikke at det er det beste for oss.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også ofte kommentarer som dette. Jeg er 167 og veier 55 kg, så jeg er helt innafor normalen. De som kommenterer er stort sett på min størrelse, kanskje mer "normale" enn "slanke", men jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor de mener jeg er så himla mye tynnere enn det de er. Den som har vært aller mest obsessed med det og ofte skulle gjøre en sak ut av at jeg var "kjempetynn" er mildt overvektig og sliter med kroppskomplekser. Jeg har sagt ifra, da, så venner har slutta, men familien fortsetter.

Anonymkode: fb00c...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får faktisk også høre det 🙈 og jeg er 175 og veier 75 kilo. Jeg er langt ifra tykk men jeg er da virkelig ikke tynn heller. 

Anonymkode: 709e2...31e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever du virkelig dette så er du i et spesielt miljø altså.. jeg har bmi på 19, svinger av og til ned på undervektig bmi, men holder meg ganske stabil. Er kun min mor som av og til uttrykker en slags bekymring om min vekt, men andre kommenterer det ikke. Hvertfall ikke negativt som du opplever. Men driver du å legger ut om at du spiser så magert osv? Hvis det er du som pøser på bålet og kanskje er litt irriterende eller provoserende på disse temaene, vil jeg tro andre sparker tilbake..

Anonymkode: 2ff45...dcb

Nei, jeg legger ikke ut om hva jeg spiser. Sier lite, er ikke et tema som opptar meg mye.

Anonymkode: 040e3...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får faktisk også høre det 🙈 og jeg er 175 og veier 75 kilo. Jeg er langt ifra tykk men jeg er da virkelig ikke tynn heller. 

Anonymkode: 709e2...31e

Med mindre du har veldig mye muskler så er du jo i grenseland for å være overvektig. Din BMI er 24,5. Så disse som mener du er tynn må jo være i kategorien fedme da du bare er 0,5 unna overvekt.

Anonymkode: ea004...f9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Du sier det selv - lett overvekt har blitt normalen. Det er med det som med sære moteplagg. I begynnelsen synes man de er forferdelige, men så venner man seg gradvis til dem fordi alle går med dem, og til slutt er de så innarbeidet at man synes alt annet er rart. Jeg tror ikke at det handler så mye om misunnelse som enkelte vil ha det til. De som kommenterer synes sikkert at du er for tynn, for de er vant til å se mennesker som ligner dem selv. En god del kilo ekstra er jo det vanlige nå, men det betyr ikke at det er det beste for oss.

Dette. Folk er ikke nødvendigvis "misunnelige" (og det er en uting å påstå det hver gang man møter motstand), men overvekt har blitt den nye normalen. Jeg har BMI på 21 og får også høre at jeg er tynn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det selv, selvom jeg er innafor normalen mtp bmi. Men jeg er petit, snakker lavt og spiser lite 😂 får høre at jeg godt kan legge på meg ti kg, at jeg må spise mer og at det ikke er fint å være for tynn. Takker jeg nei til kake eller noe, så er det "det er ikke fint å være for tynn/slanker du deg"?.. Jeg er bare mett liksom.. Jeg er 157 cm høy og veier 46 kg.. 

Anonymkode: 65e31...429

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk klager over klesstørrelser i butikkene. Påstanden er at de er for små. Er det ikke meget sannsynlig at det er folk som er blitt større?

Anonymkode: 040e3...1a7

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Man ser ofte andre ut fra seg selv. Dvs når de har vekten de har så blir du tynn i forhold. 

Jeg er bare rett over å bli undervektig og får høre at det er jo bare skinn og bein nå. Årsaken til det er nok at jeg på kort tid har gått mye ned i vekt (eller mye og mye. Fra bmi på 20,5 til 18,9). Er likevel ikke veldig tynn, men med min beinbygning så ser det ut som jeg har mindre enn 18,9 i BMI. 

Jeg er undervektig i følge bmi. Med en vekt på 51 og er rundt 172. Men jeg er helt normal. Har lagt på meg et par kg da, brukte å veie under 50 ( når jeg veide det var jeg fremdeles ikke tynn, men hadde ingen former) og når jeg nå møter på folk jeg ikke har sett på en stund så skikker de veldig - akkurat som om jeg er blitt feit... jeg har jo bare fått litt former..

Anonymkode: abb31...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...