Gå til innhold

Oslo Kommune vil overvåke hvor folk er i påsken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I don't care 🙂Jeg har ingenting å skjule og er ikke redd for å bli "overvåket". 

Anonymkode: b074e...aec

Samme tenkte jeg. Jeg holder meg stort sett hjemme uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg kjenner til detaljene, tror jeg de har muligheten til å sende masse-SMS til alle telefoner som befinner seg innenfor et gitt område, f.eks det som dekkes av mobilmast A, B og C, uten at de da trenger å kjenne telefonnr til hver enkelt. Dvs mobilversjonen av uadressert post.,,
Men på den annen side registrerer vel mobilselskapene alle ut- og inngående oppringninger til et nr, så det er nok sannsynlig at dette blir lagret. Hvorvidt kommunen eller andre offentlige instanser da uten videre kan kreve inn disse opplysningene vet jeg ikke, det er jo noe som heter personvern. 
Til de som bekymrer seg over dette anbefaler jeg å la telefonen ligge igjen hjemme... 😊

Anonymkode: d1121...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, RS_ said:

Det kommer kanskje som et sjokk for enkelte her, men det er faktisk mulig å la mobilen ligge igjen hjemme...

Bare vent til myndighetene også innser at man kan legge igjen telefonen hjemme, da blir vel det også forbudt. Lett å finne på begrunnelser nå som "vi må kunne få tak i deg tilfelle krise". 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har ingenting med appen å gjøre. Mobiloperatørene frigir nok oversilt over antall telefoner i gitte områder, uten å dele hvem dette gjelder.

Anonymkode: 9c095...0c3

Men hvordan får de sendt ut meldinger til alle folk de ikke vet hvem er? 

Anonymkode: 3bb69...eab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent til myndighetene også innser at man kan legge igjen telefonen hjemme, da blir vel det også forbudt. Lett å finne på begrunnelser nå som "vi må kunne få tak i deg tilfelle krise". 

En gang i fremtiden kan nok det skje ja. Vi har allrede begynt å få ID på telefon (serifikatet) og vi nyttige idioter omfavner det som vanlig, da det er så "lettvint" 😞 Etterhvert blir det kun elektronisk ID. Da ligger det bare en lovendring om krav til å ha ID med seg i offentlig rom, så vips må du i praksis ha telefonen med. Foreløpig går det heldigvis å slå den av da.

Endret av RS_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent til myndighetene også innser at man kan legge igjen telefonen hjemme, da blir vel det også forbudt. Lett å finne på begrunnelser nå som "vi må kunne få tak i deg tilfelle krise". 

Men hvordan får de sendt ut meldinger til alle folk de ikke vet hvem er? 

Anonymkode: 3bb69...eab

De trenger jo ikke vite hvem som eier de enkelte telefonene.
Som jeg skrev i et annet innlegg, kan det sammenlignes med masseutsendelse av post.
Si du har et firma, og du vil sende brev til alle kundene dine. Da har du et kunderegister, og adresserer et brev til hver kunde.
Men si det er et nytt firma, og du fil informere folk i området om at det finnes, da sender du ut brevene uadressert og ber om at det leveres til alle f.eks med postnr 4545. Du vet da hverken navn eller adresse på de som får brevene, men alle som har det postnummeret og en postkasse vil få det.
På samme måte kan du sende en SMS spesifikt til telefon 45454545, som du da får uansett hvor du befinner deg, eller en til alle telefoner i et gitt område, det er da formodentlig en kode som angir at dette er en masseutsendelse (telefonnr 00000000 f,eks) som alle teledonene innenfor dekningsområdet får, og skjønner at de skal ta imot.

Anonymkode: d1121...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bohrman
18 hours ago, AnonymBruker said:

I don't care 🙂Jeg har ingenting å skjule og er ikke redd for å bli "overvåket". 

Anonymkode: b074e...aec

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke noe nytt med dette? Folk fikk jo sms i fjor ang skogbrannfare. Det var akkurat samme teknologi. Jeg fikk sms av Oslo kommune på jobb og hjemkommunen når jeg var hjemme. Landlig/skoglig begge deler og dermed i risiko for å tenne bål.

Anonymkode: 54f20...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...