Gå til innhold

Vil flere dø som følger av korona tiltak en av selve viruset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med det mener jeg ikke komme seg til hudlege for å skjekke føflekker, fikse tannkjøtt sykdom som kan skape komplikasjoner og masse slike småting. Andre fattige land kan sikkert få store følger rent økonomisk hvor folk rett og slett sulter ihjel.

 

Er det ikke litt slik at flere da dør pg av korona uten at det er selve korona viruset som knerter dem. Og med tanke på at de fleste som dør av korona skal takke for seg selv snart anyways, er det kanskje ikke etisk riktig det vi holder på med?

Anonymkode: e4010...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke glem at det mest sannsynlig kommer en selvmordsbølge i tillegg. Deprimerte mennesker som sitter isolerte hjemme kun med sine egne, mørke tanker. Legg på bekymringer rundt korona og økonomiske problemer som skaper enda flere deprimerte mennesker.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å estimere, det er jo både ting på pluss siden og minus siden.

Store deler av verden har fått redusert forurensning og bedre luft. Det vil bidra til færre døde av luftveisinfeksjoner av den årsaken. Færre trafikkulykker med mindre trafikk. 

Jeg vil tenke det er mer vold i hjemmet, flere sykdomstilfeller som blir diagnostisert for sent, flere med kjent sykdom som ikke blir behandlet. Vi blir sittende mer i ro og får dårligere fysisk form. Vi går sikkert opp i vekt. Psykisk sykdom og selvmord blir et eget kapittel. Psykisk syke som mister behandlingstibud, Folk får psykiske problemer av å oppleve at butikken sin gå konk, folk som sliter psykisk når den trygge jobben sin forsvinne, de som sliter med å være isolert hjemme uten menneskekontakt, de som var ensom fra før og nå har mistet de siste øyeblikkene med menneskekontakt gjennom uka. De økonomiske skadene blir fort så store at flere kull med unge som er ferdig med utdanning vil slite med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, 

Samtidig ville vi uten strenge tiltak hatt ekstremt mange flere smittede enn nå. Svært mange som normalt vill overleve ved behandling ville ikke fått den behandlingen, og dermed dø unødvendig.

I tillegg er det jo slik at om folk hadde dødd "til høyre og venstre" så ville folk holdt seg hjemme, på eget initiativ uansett. Ideen om at du kan velge mellom det ene eller det andre er med andre ord i stor grad en illusjon.

Prisen blir dessverre høy, uansett. 

Anonymkode: c83bc...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er alt for høy.. 

 

Anonymkode: 6b3fb...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet om noen som har tatt selvmord her i Norge allerede

Anonymkode: 3b9ae...0c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vet om noen som har tatt selvmord her i Norge allerede

Anonymkode: 3b9ae...0c8

Samme her. Så har du den nye bølgen av permitterte.

Oppå det har du disruption i hele helsesystemet, enda fler enn normalt dør som følger av det.

Anonymkode: 09413...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å si. Alle branner kan stoppes med et glass vann i starten. Det er ikke helt umulig at tiltakene tar flere liv enn korona i Norge hvis de fumgerer.

Hvis vi hadde latt det skure ville korona tatt veldig mange flere liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å måle. Hvem vet om de hadde dødd uansett.

Anonymkode: a2812...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange momenter teller med. For ekesmpel blir det færre dødsfall i år av "vanlige" influensa pga de strenge tiltakene. Det er også forskjell på om du dør AV viruset eller MED viruset.

Fasiten finner vi på slutten av året ved å se hvor mange som døde totalt i Norge i 2020 i forhold til et normalår. Det dør ca 40.000 mennesker i Norge hvert år. 

Endret av Gjeste mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det. Tiden vil vise hvem som har rett. 

Anonymkode: f1adc...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Mange momenter teller med. For ekesmpel blir det færre dødsfall i år av "vanlige" influensa pga de strenge tiltakene. Det er også forskjell på om du dør AV viruset eller MED viruset.

Fasiten finner vi på slutten av året ved å se hvor mange som døde totalt i Norge i 2020 i forhold til et normalår. Det dør ca 40.000 mennesker i Norge hvert år. 

Vi finner ikke fasiten ved å se hvor mange som døde i 2020, vi må nok vente betydelig lengre enn det før de økonomiske problemene vi har rotet oss opp i slipper taket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart, dette er massehysteri..

 

Anonymkode: 7c87d...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet om noen som har tatt selvmord her i Norge allerede

Anonymkode: 3b9ae...0c8

Og jeg vet om flere her i Tyskland. Er redd dette kan bli mørkt.

Anonymkode: 2b5f6...6f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet om noen som har tatt selvmord her i Norge allerede

Anonymkode: 3b9ae...0c8

Ja, men jeg tror ikke det er den største effekten. Dårlig økonomi gir dårlig helse. Det er beregnet at finanskrisen gav 500 000 ekstra dødsfall pga kreft alene. Diabetes, hjertesykdom etc kommer i tillegg.

Bare det at folk er inaktive gir nok en viss økning i hjertesyksdom fremover. Det bygger seg opp plakk i årene når folk sitter inne og spiser pottis. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Vi finner ikke fasiten ved å se hvor mange som døde i 2020, vi må nok vente betydelig lengre enn det før de økonomiske problemene vi har rotet oss opp i slipper taket.

Ja. Det er også et spørsmål om hvem som dør, og tapte leveår. De fleste som dør av corona, er eldre. De som indirekte kan dø av tiltakene - selvmord, sykdom pga fattigdom ++++ vil nok være yngre. 

Anonymkode: cd2c8...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er også et spørsmål om hvem som dør, og tapte leveår. De fleste som dør av corona, er eldre. De som indirekte kan dø av tiltakene - selvmord, sykdom pga fattigdom ++++ vil nok være yngre. 

Anonymkode: cd2c8...0dd

Det er også et meget godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tarmegenbolle skrev:

Vi finner ikke fasiten ved å se hvor mange som døde i 2020, vi må nok vente betydelig lengre enn det før de økonomiske problemene vi har rotet oss opp i slipper taket.

Det er jeg 100% enig i.

Det jeg kommenterte var trådens tema - dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gjeste mann skrev:

Det er jeg 100% enig i.

Det jeg kommenterte var trådens tema - dødsfall.

Som vi altså har lite grunnlag for å si noe om før vi får se senvirkninger av tiltakene. Og forsåvidt viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg vet om flere her i Tyskland. Er redd dette kan bli mørkt.

Anonymkode: 2b5f6...6f9

Hvordan vet du om så mange? Er du synsk?

Anonymkode: 0d0d3...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...