Gå til innhold

Tråden for meningsløse smittevernstiltak i butikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for oppdagelser av smittevernstiltak i ulike butikker som enten oppleves meningsløse eller inkonsekvente:

Mine eksempler:

Coop Obs i dag:

Ville prøve på et par fleecejakker. Det kunne jeg ikke i butikk, for prøverommene var stengt grunnet smittefare. Men, jeg kunne ta plaggene hjem og prøve de, for så å levere tilbake.

Alle bakevarer er pakket inn enkeltvis i poser. Begrunnelse er å redusere smittefare. Men, smågodtdisken var åpen, med de vanlige plastskjeene til delt benyttelse.

 

Ikea:

Vanndispenserne er stengt, skjermer kan ikke benyttes osv, begrunnelsen er smittefare. Men åpne gjerne skuffer og skap og ta en kikk inni, det er ikke smittefarlig 🤔

 

Jeg mistenker at mye av det butikkene finner på, begrunnet med smitteverntiltak, har en skjult agenda: ta plagget hjem og prøv det, så beholder du det sikkert. Vi tjener mer penger på smågodt nå i påsken enn grove rundstykker. Å få ideer til hvordan innrede skuffer og skap er salgsfremmende, folk kan drikke vann hjemme. 

Butikkene må gjerne ha smitteverntiltak, men ikke slik at det blir fordummende. En meters avstands tape, antibac og påminnelser om å ikke ta på det du ikke skal ha, er flott. Men mange andre påfunn er  etterhvert latterlige og irriterende. Folk flest er faktisk i stand til å tenke selv, og ta hensyn.

Anonymkode: 19663...c38

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg luret på hvorfor de har hansker som ikke et beregnet på smittevern i butikkene jeg. De bør jo innholde Nitril skal det ha noen effekt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superbobla skrev:

Jeg luret på hvorfor de har hansker som ikke et beregnet på smittevern i butikkene jeg. De bør jo innholde Nitril skal det ha noen effekt. 

Det var vel hansker over alt til å begynne med, helt til FHI informerte om at dette faktisk virker mot sin hensikt: du er like skitten på hendene om de er uvasket eller har hansker på. Det er hva du tar på som teller. Ble også et forsøplingsproblem. Så brukte hansker ligge omkring på bakken, til tross for bosspann like i nærheten.

Anonymkode: 19663...c38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for hva de har tenkt i butikkene, men jeg ser for meg at det er utfordrende å skulle holde åpent og  samtidig få til smittetiltak som skal dekke alle områder. 

Sitat

 

Coop Obs i dag:

Ville prøve på et par fleecejakker. Det kunne jeg ikke i butikk, for prøverommene var stengt grunnet smittefare. Men, jeg kunne ta plaggene hjem og prøve de, for så å levere tilbake.

Alle bakevarer er pakket inn enkeltvis i poser. Begrunnelse er å redusere smittefare. Men, smågodtdisken var åpen, med de vanlige plastskjeene til delt benyttelse.

 

Helt personlig og kun fra mitt eget ståsted: 

Jeg tenker at dersom mange personer skal inn på et lite avlukke og prøve klær, så er det større smittefare der enn om man har med seg et plagg hjem og prøver. Man går inn, justerer speil, kommer borti flater osv. 

Når det gjelder bakevarer, så er det noe jeg ville kjøpt for å spise samme dag, og da vil jeg helst ikke at noen har hatt fingrene borti. Smågodt kjøper mange "i disse dager" (så lei av den frasen der XD ) for å ha til påske, og det kan godt ligge noen dager før det skal spises. Skjeene likestiller jeg med døra til fryseskapet, er jeg borti det ene eller andre så er det smittefare. Og hendene må vaskes godt. 

Nå har jeg ikke sett vanndispenserne på ikea, men det høres ut som et sted der smitte teknisk sett kan overføres via en hånd nærmest direkte til en annens munn? Skuffer og skap gir overføring fra hånd til hånd, og så skal den hånden vaskes. 

 

Anonymkode: d2a2b...e6c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke snakke for hva de har tenkt i butikkene, men jeg ser for meg at det er utfordrende å skulle holde åpent og  samtidig få til smittetiltak som skal dekke alle områder. 

Helt personlig og kun fra mitt eget ståsted: 

Jeg tenker at dersom mange personer skal inn på et lite avlukke og prøve klær, så er det større smittefare der enn om man har med seg et plagg hjem og prøver. Man går inn, justerer speil, kommer borti flater osv. 

Når det gjelder bakevarer, så er det noe jeg ville kjøpt for å spise samme dag, og da vil jeg helst ikke at noen har hatt fingrene borti. Smågodt kjøper mange "i disse dager" (så lei av den frasen der XD ) for å ha til påske, og det kan godt ligge noen dager før det skal spises. Skjeene likestiller jeg med døra til fryseskapet, er jeg borti det ene eller andre så er det smittefare. Og hendene må vaskes godt. 

Nå har jeg ikke sett vanndispenserne på ikea, men det høres ut som et sted der smitte teknisk sett kan overføres via en hånd nærmest direkte til en annens munn? Skuffer og skap gir overføring fra hånd til hånd, og så skal den hånden vaskes. 

 

Anonymkode: d2a2b...e6c

Hvem går og prøver klær i butikkene nå? 

Anonymkode: b9414...45f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde aldri dratt til Ikea eller prøvd klær i butikk i disse dager, så klarer ikke helt å forholde meg til problemstillingen. Tenker umiddelbart at det er du selv som bidrar mest til smittefaren ved å insistere på å gjøre disse aktivitetene. 

Anonymkode: 30311...61b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem går og prøver klær i butikkene nå? 

Anonymkode: b9414...45f

Ts, tydeligvis?

Anonymkode: d2a2b...e6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Superbobla skrev:

Jeg luret på hvorfor de har hansker som ikke et beregnet på smittevern i butikkene jeg. De bør jo innholde Nitril skal det ha noen effekt. 

Hva slags effekt ser du for deg at hansker skal ha, med eller uten nitril? :klo: 

For at hansker skal funke må den som har dem på først evne ta dem på og av korrekt (noe ingen evner uten innføring). Så må vedkommende ikke ta seg i trynet. Med hansker på. Noe, igjen, de ikke vil evne gjøre.

Butikkene trenger ikke smittevern utover:

1. vask nevene før du går i butikken. Ikke stikk fingrene i nesa/trusa/eller lignende mellom håndvask og butikken.

2. gå alltid, og jeg sier og mener alltid, ut fra at alle andre i butikken har hatt fingrene sine både oppi nesa og nedi trusa før de har tatt på ting. Dette gjelder også når corona ikke er et problem. Fordi folk har alltid hatt fingrene oppi nesa og nedi trusa. 
 

Les punkt 2 før du går ut av huset og du er trygg. 

Anonymkode: 63db9...aac

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel bestille fra ikea over nettet? Og samme med klær også.. Butikkene prøver vel det de kan, men vi kan jo alle prøve å hjelpe til ved å gå minst mulig til butikkene?  Butikkene må holde åpent, men vi MÅ ikke dra dit. Tenker ikea og klær osv da dette tross alt ikke er noen oppussings eller shopping ferie vi har nå..

Anonymkode: 23047...781

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: vil bare påpeke, overfor dere som mener at man ikke skal handle noe sted nå, så oppfordres vi faktisk til å holde hjulene i gang. På de daglige pressekonferansene, gjentas viktigheten av å gjøre innkjøp, f eks klær, byggevarer osv, da det vil hjelpe økonomien. Den eneste regelen som må overholdes, er avstand og håndhygiene, og selvsagt at man er frisk.

Anonymkode: 19663...c38

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: vil bare påpeke, overfor dere som mener at man ikke skal handle noe sted nå, så oppfordres vi faktisk til å holde hjulene i gang. På de daglige pressekonferansene, gjentas viktigheten av å gjøre innkjøp, f eks klær, byggevarer osv, da det vil hjelpe økonomien. Den eneste regelen som må overholdes, er avstand og håndhygiene, og selvsagt at man er frisk.

Anonymkode: 19663...c38

Jo, selvfølgelig. Men alt det kan man gjøre via netthandel. Trenger ikke dra på alt mulig slags butikker og ta på klær eller åpne skuffer. 

Anonymkode: 30311...61b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: vil bare påpeke, overfor dere som mener at man ikke skal handle noe sted nå, så oppfordres vi faktisk til å holde hjulene i gang. På de daglige pressekonferansene, gjentas viktigheten av å gjøre innkjøp, f eks klær, byggevarer osv, da det vil hjelpe økonomien. Den eneste regelen som må overholdes, er avstand og håndhygiene, og selvsagt at man er frisk.

Anonymkode: 19663...c38

I tillegg til netthandel kak du også ringe til dine lokale småbutikker og be dem pakke varene for deg. Mange (nesten alle?) leverer det hjem til deg, eller de kan gi deg posen med varene dine i i døra og du betaler over Vipps. Ingen grunn til å måtte gå inn i butikken. 

Anonymkode: 3c7a8...0ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig. Men alt det kan man gjøre via netthandel. Trenger ikke dra på alt mulig slags butikker og ta på klær eller åpne skuffer. 

Anonymkode: 30311...61b

Jeg synes det er skumlere med de som ikke beveger seg særlig mye ute blant folk nå. De får ikke inn rutinene med  hold avstand, pass på hvor man har hendene osv. Viruset forsvinner ikke bare fordi folk er hjemme.  Det forsvinner enten fordi folk blir immune,eller fordi det kommer en vaksine. Når vaksinen er langt unna, er det viktig at folk lærer seg å omgås på en smittehindrende  måte. 

Anonymkode: 19663...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem går og prøver klær i butikkene nå? 

Anonymkode: b9414...45f

De som trenger klær vil jeg tro. Å det er fullt lovlig ettersom vi ikke har portforbud. Selv har jeg vært på kjøpt masse treningstøy og fotballsko på tilbud nå. Deilig når det ikke er overfyllt senter.

Anonymkode: 12f17...74d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop Obs pakker inn bakevarene sine, mens de før ble solgt løst. Det er pga smittefaren. De lukket også smågodtdisken for litt over 2 uker siden, igjen pga smittefaren. Men i dag når jeg var i butikken, så hadde de åpnet for salg av smågodt igjen. Hva er vitsen med å åpne det igjen? Det ble slutt på salg av smågodt pga smittefaren, men nå er det plutselig ikke noe problem?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk har alltid hatt fingrene oppi nesa og nedi trusa. 
 

 

Anonymkode: 63db9...aac

Folk må slutte å ta på seg selv!!!

Anonymkode: 8730a...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Butikker som later som de har håndsprit, men så er det så utvannet at du mistenker det for å ikke være noe annet skummende vann. Tydelig at det bare er for syns skyld. 

 

Min nabo driver nettbutikk og har lager i garasjen sin. Postnord plukker opp sendingene hans. Jeg har selv handlet på nett og benyttet postnord og lest at de har innført strenge tiltak for sjåførene med tanke på smitte. Sjåføren som plukker opp hos naboen tar seg til ansikt og losser inn i bil. Det er hva jeg har observert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Superbobla skrev:

Jeg luret på hvorfor de har hansker som ikke et beregnet på smittevern i butikkene jeg. De bør jo innholde Nitril skal det ha noen effekt. 

Enig. Og samme når de ikke skifter hansker og vasker henda imellom hver kunde f. Eks. Da er hanskene null vits 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Superbobla skrev:

Jeg luret på hvorfor de har hansker som ikke et beregnet på smittevern i butikkene jeg. De bør jo innholde Nitril skal det ha noen effekt. 

Nitrilhansker er svindyre, koster vel tre ganger så mye som vinyl.  Jeg bestiller nitril på jobben stadig for titusenvis av kroner.  

Anonymkode: bc44c...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, smågodtdisken var åpen, med de vanlige plastskjeene til delt benyttelse.

Ja, hvorfor har dagligvarebutikkene dette fremdeles? Æsj. Det er så enkelt som å bytte dem ut med slike som Nøttefabrikken har.

Anonymkode: 87b0b...527

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...