Gå til innhold

Dere som ser ned på butikkansatt, er dere nå glade for at flere butikker konkurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var sammenligningen jeg brukte fordi det er en kjent vandrerhistorie. Akkurat som den frekke kunden som lærer barna sine hva de skal unngå i karrierevalg. 

Anonymkode: e1a0b...d61

Noen vandrehistorier blir vandrehistorier fordi det har skjedd og fordi det skjer med jevne mellomrom.

Anonymkode: 5d877...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var du heldig.

Jeg trivdes veldig godt selv i butikk, sluttet fordi jeg ville ha nye utfordringer andre steder. De fleste som handlet var hyggelige mennesker som sa hei og hade, takket for seg. Det var likevel andre som var så grusomme at de ikke burde fått bevegd seg utenfor døren. Som den kunden sin kommentar til ungen, de som kastet en snusboks etter en og en mandelpose etter en annen, en som skrek kassereren i fjeset for to kroner feilaktig slått inn vare. De tilhører den verste delen, men de er fortsatt ofte en del av arbeidshverdagen. De hendelsene jeg refererer til her vet jeg har skjedd og det er ikke "å lete etter en krenkelse" eller å vri hendelsen.

Jeg sa heller aldri at den historien skjedde meg. Jeg sa jeg var tilstede når det skjedde. Jeg ser ikke noen grunn til å skulle vri og vende på en historie. Er det noen som burde vri og vende på dem, så er det de som holder på sånn og vil sette seg selv i bedre lys.

De fleste kunder er som sagt hyggelige folk, men det finnes også veldig mye rart i den flokken.

Anonymkode: 5d877...dc9

Du tar virkelig ikke poenget mitt.

Nei, jeg var ikke heldig. Krenkelser skjer overalt i samfunnet i alle yrkesgrupper! Det er hvor åpen man er for å motta dem som avgjør hvor krenket man føler seg. Sitter man i kassa og leter etter krenkelser, så blir man krenket. Gjør man ikke det, så blir man heller ikke det. 

F.eks så hadde jeg en kollega som ble krenket fordi noen delvis bekjente folk spurte henne om hva hun skulle gjøre senere i livet. Det tolket hun som om at butikkyrket ikke var "bra nok liksom", og spann rundt en lang historie hvor hun følte seg støtt og såret. For noe tull. Spørsmålet hun fikk er helt legitimt å spørre om, uansett hva man jobber som. Spesielt når man er ung! Men fordi HUN så ned på sin egen jobb, så tillegnet HUN krenkelser på vedkommende som spurte om dette. 

Dessuten nevner du bagateller som omhandler service. Det skjer overalt i dag. I alle yrker. Ikke bare butikkansatte, fordi du er kun en butikkansatt. Du kan ha master i suppeposer, stå å selge supper og tjene 20 mill i året, men du vil like forbannet møte på kunder som ikke liker deg eller reagerer mot hvordan du jobber. Sånn er det. Har ingenting med krenkelser å gjøre, det handler mer om folkeskikk. Og dårlig folkeskikk betyr ikke automatisk at du skal føle deg krenket. Dårlig folkeskikk trenger ikke ha noe med deg å gjøre, eller hvor du jobber engang. Og når man først opplever noe, så vrir den hårsåre butikkansatte om hele historien slik at det blir en grusom mindreverdighetsfølelse av det. 

Det er hvordan du tar det som avgjør hvordan du føler det. 

Anonymkode: 99e9b...842

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vandrehistorier blir vandrehistorier fordi det har skjedd og fordi det skjer med jevne mellomrom.

Anonymkode: 5d877...dc9

Tror jeg det har skjedd noengang? Garantert. Skjer det så ofte som butikkansatte gir uttrykk for? Det tror jeg absolutt ikke.

Anonymkode: e1a0b...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar virkelig ikke poenget mitt.

Nei, jeg var ikke heldig. Krenkelser skjer overalt i samfunnet i alle yrkesgrupper! Det er hvor åpen man er for å motta dem som avgjør hvor krenket man føler seg. Sitter man i kassa og leter etter krenkelser, så blir man krenket. Gjør man ikke det, så blir man heller ikke det. 

F.eks så hadde jeg en kollega som ble krenket fordi noen delvis bekjente folk spurte henne om hva hun skulle gjøre senere i livet. Det tolket hun som om at butikkyrket ikke var "bra nok liksom", og spann rundt en lang historie hvor hun følte seg støtt og såret. For noe tull. Spørsmålet hun fikk er helt legitimt å spørre om, uansett hva man jobber som. Spesielt når man er ung! Men fordi HUN så ned på sin egen jobb, så tillegnet HUN krenkelser på vedkommende som spurte om dette. 

Dessuten nevner du bagateller som omhandler service. Det skjer overalt i dag. I alle yrker. Ikke bare butikkansatte, fordi du er kun en butikkansatt. Du kan ha master i suppeposer, stå å selge supper og tjene 20 mill i året, men du vil like forbannet møte på kunder som ikke liker deg eller reagerer mot hvordan du jobber. Sånn er det. Har ingenting med krenkelser å gjøre, det handler mer om folkeskikk. Og dårlig folkeskikk betyr ikke automatisk at du skal føle deg krenket. Dårlig folkeskikk trenger ikke ha noe med deg å gjøre, eller hvor du jobber engang. Og når man først opplever noe, så vrir den hårsåre butikkansatte om hele historien slik at det blir en grusom mindreverdighetsfølelse av det. 

Det er hvordan du tar det som avgjør hvordan du føler det. 

Anonymkode: 99e9b...842

Jeg synes folk kan ta de hendelsene jeg refererer til som dårlige og ille hendelser. Når man ut av det blå får kastet ting etter seg eller får slengkommentarer når man gjør arbeidet sitt, kan det virke både sårende og vanskelig der og da, og uforståelig i ettertiden. Det betyr ikke nødvendigvis at man ser ned på egen jobb selv om du mener din kollega gjorde det.

Jeg har vel ikke skrevet noe som tilsier at det kun er butikkansatte som kan risikere å møte slike kunder?

Anonymkode: 5d877...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk kan ta de hendelsene jeg refererer til som dårlige og ille hendelser. Når man ut av det blå får kastet ting etter seg eller får slengkommentarer når man gjør arbeidet sitt, kan det virke både sårende og vanskelig der og da, og uforståelig i ettertiden. Det betyr ikke nødvendigvis at man ser ned på egen jobb selv om du mener din kollega gjorde det.

Jeg har vel ikke skrevet noe som tilsier at det kun er butikkansatte som kan risikere å møte slike kunder?

Anonymkode: 5d877...dc9

Sånn skjer overalt, ikke bare hos butikkansatte. Du finner alltid noen som er misfornøyde. Det er folk som har skjelt ut sin fastlege pga lite forståelse og sympati f.eks, men det betyr jo ikke at denne fastlegen har en dårlig jobb eller at det er en lavstatusjobb som folk ser ned på. Negativitet og dårlig oppførsel skjer overalt, men "lavstatusyrkene" suger alt til seg, spinner det rundt og lager historier om det. 

Det er når du selv føler at du har en lavstatusjobb - uavhengig jobb type jobb - at det blir en lavstatusjobb. Hev dere over dårlig folkeskikk. Det du opplever av negativitet er ikke unikt og ikke personlig. 

Anonymkode: 99e9b...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ironisk nok er det barnehageansatte som blir sett mest ned på. 

Vi er glorifiserte barnepassere, blir sett ned på fordi vi har "bare" en bachelorgrad, og for å være helt ærlig så er det jo de lavest nede på rangstigen som studerer til å bli barnehagelærer. Vi sitte også på rævva og hever lønn nå, og på et generelt nivå består dagen vår av å være bachelorutdannet til å skjære ut bursdagskroner fra papp (ref. "Hva gjør de barnehageansatte nå")

Men samtidig er det slitsomt å være hjemme med egne unger, og foreldrene kan ikke vente til barnehagene åpner igjen

🤷‍♀️

Anonymkode: 7be23...6cf

Absolutt ikke! Ingen jeg kjenner har sagt noe nedsettende om barnehageansatte, snarere tvert imot!
Vi er fullt klar over at det er en veldig utfordrende jobb da det å skulle følge opp, ha kontrollen på og hjelpe en haug med unger må være rimelig tøft! Er en jobb jeg aldri hadde taklet da jeg ikke har den tålmodigheten som man må ha, samt lave terskel for å få x antall ungers snørr i ansiktet gjennom dagen. For ikke å snakke om å skulle håndtere vanskelige foreldre og barn som mangler oppdragelse. Og alle de forskjellige barnas behov, da ingen er like. 
Nei tusen takk for at noen velger å utdanne seg og ha den pedagogiske opplæringen til å være noen gull som følger opp og tar vare på og passer på våre barn mens vi ikke kan ha de pga jobb osv. 

Har ett barn på småbarnsavdelingen og jeg er så imponert over alt de gjør og den kontakten jeg ser de har med barna og jeg merker at barnet mitt lærer mye fint i barnehagen som jeg blir veldig glad for å oppleve hjemme. 
Jeg blir veldig glad når barnehagen åpner, ikke fordi jeg ikke koser meg med henne hjemme, men fordi jeg ikke har den pedagogiske utdanningen til å gi henne like god oppfølging og utvikling som de gjør i barnehagen. Barnet mitt har godt av å gå i barnehage.
Dere er gull! ❤️

 

Anonymkode: a7098...bcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke! Ingen jeg kjenner har sagt noe nedsettende om barnehageansatte, snarere tvert imot!
Vi er fullt klar over at det er en veldig utfordrende jobb da det å skulle følge opp, ha kontrollen på og hjelpe en haug med unger må være rimelig tøft! Er en jobb jeg aldri hadde taklet da jeg ikke har den tålmodigheten som man må ha, samt lave terskel for å få x antall ungers snørr i ansiktet gjennom dagen. For ikke å snakke om å skulle håndtere vanskelige foreldre og barn som mangler oppdragelse. Og alle de forskjellige barnas behov, da ingen er like. 
Nei tusen takk for at noen velger å utdanne seg og ha den pedagogiske opplæringen til å være noen gull som følger opp og tar vare på og passer på våre barn mens vi ikke kan ha de pga jobb osv. 

Har ett barn på småbarnsavdelingen og jeg er så imponert over alt de gjør og den kontakten jeg ser de har med barna og jeg merker at barnet mitt lærer mye fint i barnehagen som jeg blir veldig glad for å oppleve hjemme. 
Jeg blir veldig glad når barnehagen åpner, ikke fordi jeg ikke koser meg med henne hjemme, men fordi jeg ikke har den pedagogiske utdanningen til å gi henne like god oppfølging og utvikling som de gjør i barnehagen. Barnet mitt har godt av å gå i barnehage.
Dere er gull! ❤️

 

Anonymkode: a7098...bcf

Takk :)

men du burde stikke innom og lese trådene som er om bhgansatte nå. Finnes flere av de

Anonymkode: 7be23...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på samfunnsnytten til en butikk som Kremmerhuset, men folk må jo ha jobb, så ser ikke ned på de ansatte.

Anonymkode: b1ecb...135

Pene ting er samfunnsnyttige i stor grad fordi de øker trivsel.  Til og med huleboere skar ut pene ting til pynt.  Hvis man skal dra det så lang som å si at pynt ikke er sammfunnsnyttig så kan vi like gjerne kutte ut frisører, skuespillere,  fotografer , musikere, artister, lydteknikere og allle i show biz for øvrig, Kunst er jo bare å kutte ut å satse på, ballett, opera og teater likeså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler ikke på at noen har sagt sånn åpenlyst, en sa til meg at vi damer var dyremishandlere fordi vi satt på musa vår.

 

Anonymkode: d5a36...df6

😂

Anonymkode: 360de...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...