Gå til innhold

En hund som minner om Golden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.4.2020 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare kommentere denne, for jeg har labrador og merker ikke så mye til at hun røyter egentlig. Hun blir vasket og dusjet ca hver 14 dag, det er stort sett så ofte hun roter seg bort i hestemøkk eller kumøkk 🙄. Jeg støvsuger som oftest ikke selv, men lar robotstøvsugeren gå over gulvene et 2-3 ganger i uka og da er den stort sett full av hundehår etter endt tur - men det synes jeg er uproblematisk! Selvsagt forskjell på hunder og, men man må ikke nødvendigvis støvsuge tre ganger daglig fordi man tar en retriever 😄 (Vi valgte forøvrig labrador fremfor golden fordi vi ikke ønsket så mye pelsstell :P )

Anonymkode: de04d...b0c

Da er du heldig! Jeg har hatt flere labradorer og en golden. De røytet alle noe helt vanvittig til tross for børsting/pelsstell. Jeg elsker labbiser, men røytingen gjør at jeg aldri orker å ha slike hunder igjen. Har nå en røykefri terrier som jeg er veldig fornøyd med 🙂.

Anonymkode: 7c422...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig! Jeg har hatt flere labradorer og en golden. De røytet alle noe helt vanvittig til tross for børsting/pelsstell. Jeg elsker labbiser, men røytingen gjør at jeg aldri orker å ha slike hunder igjen. Har nå en røykefri terrier som jeg er veldig fornøyd med 🙂.

Anonymkode: 7c422...f33

*røytefri. Den røyker heldigvis heller ikke 😂.

Endret av Cati
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

 

Har du prøvd rasevelgeren til NKK?.https://www.nkk.no/rasevelger/

Tenker du det er retriever du helst vil ha? 

Ellers vet om flere som er fornøyd med ulike terriere som fine familiehunder (wheaten, bedlington, schnauzer, tibetansk), samt diverse krølleraser (puddel, pottis, lagotto). 

Er det noe interesse for å drive jakt er  settere populære også som familiehunder ved siden av. 

Kleiner munsterländer, finsk lapphund, dachs, corgi? 

Anonymkode: e15d6...53a

Terrier vil jeg ikke anbefale, hvis du vil ha en rolig hund. Kan sikkert være litt individuelt også, men de terrierne jeg kjenner, er svært utolige og bjeffer for den minste ting😬Slitsomme rett og slett

Anonymkode: e8580...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Terrier vil jeg ikke anbefale, hvis du vil ha en rolig hund. Kan sikkert være litt individuelt også, men de terrierne jeg kjenner, er svært utolige og bjeffer for den minste ting😬Slitsomme rett og slett

Anonymkode: e8580...64b

urolige mener jeg

Anonymkode: e8580...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Vet du om de krever mer/mindre enn en golden? Med krever mener jeg om de hele tiden må stimuleres og gå tur for å ha det bra.

Anonymkode: fe902...ae4

En flat krever mer enn en golden ihvertfall. Jeg har begge rasene, og flat'en er my mer energisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, got2go skrev:

En flat krever mer enn en golden ihvertfall. Jeg har begge rasene, og flat'en er my mer energisk.

Vil en golden være fornøyd med en times tur om dagen? 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis du vil ha en hund som er som en golden, kjøp en golden :)

Jeg ville ikke brukt masse tid på å finne andre,mer sjeldne raser som kan passe når du allerede har et lett tilgjengelig alternativ som høres ut til å passe din familie bra :) 

 

Anonymkode: e15d6...53a

Problemet er at den nok er for vill for oss. For høyt energinivå, for mye røyting, for glad i vann 😂 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet er at den nok er for vill for oss. For høyt energinivå, for mye røyting, for glad i vann 😂 

Anonymkode: fe902...ae4

Det er nok mest en individuell sak. Kjenner mange temmelig sedate goldener!

Røyting er verre da,om dere vil ha langhår og ikke krøllepels eller terrier blir det fort en del røyting uansett. 

 

 

Anonymkode: e15d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt en del eurasiere og det er ikke en rase jeg ville valgt til meg selv. Mye pga pelsen, de blir veldig varme om sommeren, men også fordi de jeg har møtt er sære. Veldig knyttet til familien, men ikke oppsøkende og kosete. De minner litt om katter, vil ha oppmerksomhet, men kun på avstand og når de selv tar initiativet.

Den ene er allergisk, både matallergi og mot støv. I tillegg varierer størrelsen mye, den ene jeg kjenner veier 40 kilo, ansiktet minner om en bjørn og den er større enn en golden, mens en av de andre veier 20 kg og er liten. Det er en ganske ny rase, så det er vanskelig å forutsi hva slags hund det blir både med tanke på gemytt og utseende. 

Anonymkode: c9d6a...70b

Min eurasier elsker fremmede😊 Men du har rett i at mange er litt sære og sky. 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2020 at 6:17 PM, AnonymBruker said:

Ikke oppsøkende og kosete, mener du da med tanke på eier eller fremmede?

 

Anonymkode: fe902...ae4

Begge deler, det er veldig avhengig av humøret. Ingen av de jeg har møtt beskrives som koseklumper, akkurat.Hunden min, en beagle, vil helst sitte sammen med oss og slapper best av når han kan ligge i sofaen mellom meg og samboeren, i kontakt med begge to. For de fleste eurasiere blir det for varmt og det virker som at de ikke er interessert i det heller. 

Det mest interessante er at siden det er en såpass fersk rase så er det enda større variasjoner både mht. utseende og gemytt enn hos mer etablerte raser

 

Anonymkode: c9d6a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil en golden være fornøyd med en times tur om dagen? 

Anonymkode: fe902...ae4

Totalt? 😰 Da bør du kanskje vurdere katt i stedet. 

Anonymkode: 074a3...57c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle fine svar så langt :) Jeg lurer rett og slett på om noen kan hjelpe meg med å lære hovedforskjellene på en Golden og en Eurasier?

Anonymkode: fe902...ae4

Vet ikke om du så min lange post om mine hunder, eurasier og toller i denne tråden?

 Føler golden/eurasier er litt det samme. Det triste med eurasier føler jeg er det at negative opplevelser kan sette seg veldig hos dem, at mange er redde istedet for reserverte, og at pelsen er så varm at det virkelig plager dem. Retrievere er mer mentalt istand til å riste negative opplevelser av seg, liker de fleste og det meste, og plages ikke like mye av varme. 

Når det er sagt, føles det mer avslappende å gå tur med han som kun er opptatt av oss og holder seg i nærheten, framfor han som raser i vei for å oppdage verden!😉

Anonymkode: ce572...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vil en golden være fornøyd med en times tur om dagen? 

Anonymkode: fe902...ae4

Om du vil ha en hund som ikke krever særlig tur ville jeg sett på en ren, liten selskapshund. 

Anonymkode: e15d6...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalt? 😰 Da bør du kanskje vurdere katt i stedet. 

Anonymkode: 074a3...57c

Tenker jo i tillegg til små lufteturer og mental trening og lek hjemme.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha en hund som ikke krever særlig tur ville jeg sett på en ren, liten selskapshund. 

Anonymkode: e15d6...53a

Ingen av oss vil ha en liten hund :( Derfor jeg er så usikker på dette.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du så min lange post om mine hunder, eurasier og toller i denne tråden?

 Føler golden/eurasier er litt det samme. Det triste med eurasier føler jeg er det at negative opplevelser kan sette seg veldig hos dem, at mange er redde istedet for reserverte, og at pelsen er så varm at det virkelig plager dem. Retrievere er mer mentalt istand til å riste negative opplevelser av seg, liker de fleste og det meste, og plages ikke like mye av varme. 

Når det er sagt, føles det mer avslappende å gå tur med han som kun er opptatt av oss og holder seg i nærheten, framfor han som raser i vei for å oppdage verden!😉

Anonymkode: ce572...50b

Jo, har lest alt, gikk kanskje litt fort i svingene her :) 
Ja, det der høres ikke noe greit ut. Må være ugreit for dem om sommeren... Og vondt at de har så lett for å bli redde. Og ja, det er jo nettopp det jeg tenker på som en stor fordel med Eurasieren. Fint at den ikke er nysgjerrig på ALT ;) 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lagotto er en mindre hund, men kanskje den kunne vært aktuell, men den krever jo litt mer enn 1 times tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet med en Golden? Hvis dere er to voksne i familien, samboeren din er godt hundevant og dere begge vil ha en stor hund, og du skriver at Golden er "din type hund", så høres det jo ut som du egentlig har funnet rett rase :)

Om dere er to stk voksne i familien som kan gå turer og dere i tillegg har tenkt å drive med litt snusing/mentaltrening inne så vil det nok ikke være noe problem å få aktivisert hunden nok. Om du hadde vært alene og du var dårlig til bens så hadde jeg gått for en liten selskapshund for eksempel. 

Bare vær forberedt at det første året/halvannet med hund blir jo alltid litt annerledes enn å ha en voksen hund- en valp skal ikke gå skikkelige turer, bare luftes ofte,og valpekurs anbefales, og en unghund trenger ekstra god oppfølging i puberteten. 

Anonymkode: e15d6...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Vet du om de krever mer/mindre enn en golden? Med krever mener jeg om de hele tiden må stimuleres og gå tur for å ha det bra.

Anonymkode: fe902...ae4

Vil ikke anbefale deg å kjøpe toller, med mindre du har tenkt å bruke mye tid på trening. Har selv to, og de krever både fysisk og mental trening, hvis ikke blir de veldig oppfinnsomme 😅 Selv trener vi søk, ene er godkjent redningshund, og den andre trener jeg til ettersøk av skadet vilt. De er snille og gode hunder, men får de ikke brukt hodet blir de ofte stressa og urolig. De krever også en eier som samarbeider, for med kjefting kommer du ingen vei, de er sta som f. 

De fleste store/mellomstore hunder krever mer enn en times tur om dagen, så jeg er usikker på hvilken rase jeg ville anbefalt deg. Av retrieverene er nok Labrador nærmest dine kriterier, men de krever også en del mer enn en times tur om dagen for å være en fornøyd og harmonisk hund. 

Det sagt; hvor mye en hund krever er litt hva du gjør det til selv. Venner du hunden til å gå tur fire timer om dagen, så vil den kreve det. Ofte så vil mental trening være med på å roe hunden ned og gjøre at den krever mindre fysisk aktivitet. Søkstrening er en veldig fin måte å roe ned hunden på, skal ikke mye til før de blir utslitt. Vil anbefale godbitsøk eller søk etter teposer inne, det er enkelt og morsomt. Å lære hunden triks er også morsomt, og hunden får brukt hodet og opplever mestringsfølelse. 
 

Uansett, lykke til, hund er morsomt og givende 😊

Anonymkode: b280d...c07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt golden eller toller over flat, har kjent en del flat coatere og alle var herlige men spinnville hunder:O Syns også at de luktet mer "hund" enn f.eks golden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...