Gå til innhold

En hund som minner om Golden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt golden eller labrador over hovawart, for de virker lettere å ha med å gjøre. De er også lettere å få tak i. Flat er også fine, men der syntes jeg også aktivitetsnivået blir litt mye. 

Anonymkode: e15d6...53a

Ok, men hva gjør Hovawarten vanskeligere å ha med å gjøre? Virker jo som at Hovawarten er litt roligere. Her for eks:

https://www.dog-learn.com/breed-vs-breed/golden-retriever-vs-hovawart/
 

                                                                                                  Golden retriever                                     Hovawart

Energy Level High Medium-High

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett på Engelsk springer spaniel?

Anonymkode: 72933...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, men hva gjør Hovawarten vanskeligere å ha med å gjøre? Virker jo som at Hovawarten er litt roligere. Her for eks:

https://www.dog-learn.com/breed-vs-breed/golden-retriever-vs-hovawart/
 

                                                                                                  Golden retriever                                     Hovawart

Energy Level High Medium-High

Anonymkode: fe902...ae4

Det er jo ikke energinivå som nødvendigvis sier noe om hvordan hunden er å ha med å gjøre. Jeg tenker på at jeg vil ha en hund som er vennlig, positiv, menneskekjær og lettlært så er jo både golden og labrador midt i blinken. 

Anonymkode: e15d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke energinivå som nødvendigvis sier noe om hvordan hunden er å ha med å gjøre. Jeg tenker på at jeg vil ha en hund som er vennlig, positiv, menneskekjær og lettlært så er jo både golden og labrador midt i blinken. 

Anonymkode: e15d6...53a

Men Hovawart har ikke disse egenskapene, vanligvis? Har ikke så peiling på raser ennå.
Men energinivået har jo noe å si for meg som er mye syk. Hunden min skal få det den trenger, men jeg ønsker en hund som ikke krever oppmerksomhet konstant.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sett på Engelsk springer spaniel?

Anonymkode: 72933...945

Ja, veldig søt, men ikke helt min type hund. Jeg har faktisk blitt mer og mer interessert i Eurasier. Noen erfaring/råd der?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, veldig søt, men ikke helt min type hund. Jeg har faktisk blitt mer og mer interessert i Eurasier. Noen erfaring/råd der?

Anonymkode: fe902...ae4

Jeg har eurasier. Veldig rolig og bedagelig inne, og lite mas. Glad i tur men er fornøyd selv om det ikke alltid blir lange turer. Veldig lite krevende vil jeg si ut i fra min erfaring, til og med som valp. Så jeg er veldig fornøyd med rasen😊 De kan dog være litt sta 😅

Anonymkode: 46ff2...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har eurasier. Veldig rolig og bedagelig inne, og lite mas. Glad i tur men er fornøyd selv om det ikke alltid blir lange turer. Veldig lite krevende vil jeg si ut i fra min erfaring, til og med som valp. Så jeg er veldig fornøyd med rasen😊 De kan dog være litt sta 😅

Anonymkode: 46ff2...c1e

Å, det høres jo veldig fint ut :) Har du bilde av den? 😄 
Hvordan er personligheten ellers? Har lest en del om at den har anlegg for seperasjonsangst (mer enn gjennomsnittet hva hunder angår)? Og at den blir veldig knyttet til familien sin?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LadyGrey skrev:

Langhåret collie? 

Veldig fine hunder, men ikke det jeg ser etter :) Setter pris på alle forslag. Akkurat nå er jeg mest nysgjerrig på Eurasier og Hovawart (men det virker mer og mer som at Hovawarten krever for mye)

Anonymkode: fe902...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawarten er en arbeidshund, så jeg vil ikke anbefale den hvis du ikke ønsker å bruke en del tid på fysisk og mental aktivisering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris skrev:

Hovawarten er en arbeidshund, så jeg vil ikke anbefale den hvis du ikke ønsker å bruke en del tid på fysisk og mental aktivisering.

Ok. Da virker Eurasieren mer og mer aktuell. Liker det jeg har lest om den, da den virker mild og festlig på samme tid (og liker det ulveaktige ansiktet) :) Håper den er litt kosete da? Har du noe erfaring der?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ok. Da virker Eurasieren mer og mer aktuell. Liker det jeg har lest om den, da den virker mild og festlig på samme tid (og liker det ulveaktige ansiktet) :) Håper den er litt kosete da? Har du noe erfaring der?

Anonymkode: fe902...ae4

Hvor kosete en hund er tror jeg er mer individbasert. Samt utfra hvilket forhold man har til hunden sin (hvis eier er mye sint, kjefter og bruker ubehag som oppdragelse, så kan hunden bli mindre interessert i å kose forid den har negative erfaringer med å være nær eier).

Pga pelsen kan en eurasier ofte bli varm, som gjør at det kanskje er begrenset hvor lenge den orker ligge tett inntil i sofaen, f.eks. Men, igjen så varierer det nok fra individ til individ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Hvor kosete en hund er tror jeg er mer individbasert. Samt utfra hvilket forhold man har til hunden sin (hvis eier er mye sint, kjefter og bruker ubehag som oppdragelse, så kan hunden bli mindre interessert i å kose forid den har negative erfaringer med å være nær eier).

Pga pelsen kan en eurasier ofte bli varm, som gjør at det kanskje er begrenset hvor lenge den orker ligge tett inntil i sofaen, f.eks. Men, igjen så varierer det nok fra individ til individ.

Ok, ja, den har jo tykk pels. Bare den ikke oppfører seg som en avvisende snurt katt, så er jeg fornøyd. Noe av det som var fristende med golden retrieveren var jo hvor mye den knytter seg til eieren sin, og hvor glad den blir for å se den/at den rett og slett klemmer eieren :) Virker utrolig koselig. Men siden Eurasieren er litt mindre vilter tror jeg den passer oss bedre. Og alt jeg leser om den får den til å virke som en veldig snill familiehund, ikke så ulikt retrieveren?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, ja, den har jo tykk pels. Bare den ikke oppfører seg som en avvisende snurt katt, så er jeg fornøyd. Noe av det som var fristende med golden retrieveren var jo hvor mye den knytter seg til eieren sin, og hvor glad den blir for å se den/at den rett og slett klemmer eieren :) Virker utrolig koselig. Men siden Eurasieren er litt mindre vilter tror jeg den passer oss bedre. Og alt jeg leser om den får den til å virke som en veldig snill familiehund, ikke så ulikt retrieveren?

Anonymkode: fe902...ae4

Mitt inntrykk er at golden er litt mer energisk og litt mer happy-go-lucky. Det er mer usikkerhet hos euraiseren, noe som kan i best fall gjøre dem mer passive og tilbaketrukne (det som populært kalles "reservert", som bare er en mild form for usikkerhet) og i verste fall gjøre at de utvikler redsler for en del forskjellig.

Men det er selvsagt et generelt utsagn, det finnes jo naturligvis usikre goldens og trygge eurasiere. Uansett hva du går for så bør du få hilse på foreldrene, i hvert fall moren, og se hvordan hun er. Hun påvirker som regel valpene mest, og hennes oppførsel og gemytt kan gi deg et pekepinn på hvordan valpene kan bli. Enda bedre om du får tatt valpen med deg ut på en kort tur utenfor huset, uten mor og søsken, for å se hvordan den takler biler, passerende hunder/mennesker, syklister osv. Det kan også gi det inntrykk av hvor trygg valpen er. 

Når det er sagt så har jeg sett usikre valper tø opp og bli tøffe og stabile med god sosialisering. Og jeg har sett valper som startet tøffe og trygge som utviklet usikkerhet. Så det er aldri noen garantier. Men hvis du velger en valp som oppfører seg trygt fra foreldre som virker trygge og sosiale, så har du i hvert fall større sannsynlighet for å få en god hund. :)

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris skrev:

Mitt inntrykk er at golden er litt mer energisk og litt mer happy-go-lucky. Det er mer usikkerhet hos euraiseren, noe som kan i best fall gjøre dem mer passive og tilbaketrukne (det som populært kalles "reservert", som bare er en mild form for usikkerhet) og i verste fall gjøre at de utvikler redsler for en del forskjellig.

Men det er selvsagt et generelt utsagn, det finnes jo naturligvis usikre goldens og trygge eurasiere. Uansett hva du går for så bør du få hilse på foreldrene, i hvert fall moren, og se hvordan hun er. Hun påvirker som regel valpene mest, og hennes oppførsel og gemytt kan gi deg et pekepinn på hvordan valpene kan bli. Enda bedre om du får tatt valpen med deg ut på en kort tur utenfor huset, uten mor og søsken, for å se hvordan den takler biler, passerende hunder/mennesker, syklister osv. Det kan også gi det inntrykk av hvor trygg valpen er. 

Når det er sagt så har jeg sett usikre valper tø opp og bli tøffe og stabile med god sosialisering. Og jeg har sett valper som startet tøffe og trygge som utviklet usikkerhet. Så det er aldri noen garantier. Men hvis du velger en valp som oppfører seg trygt fra foreldre som virker trygge og sosiale, så har du i hvert fall større sannsynlighet for å få en god hund. :)

Ok, supert å få så gode svar her inne :)

Men denne usikkerheten, den kan vi vel jobbe med når den er så pass ung? Hvis vi er tålmodige og forsiktige, tar kurs og så videre?

+ Har du noen tanker om vi burde få oss tispe eller hannhund? Samboer har vokst opp med hund og er mer vant enn meg, som har veldig lite erfaring.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, supert å få så gode svar her inne :)

Men denne usikkerheten, den kan vi vel jobbe med når den er så pass ung? Hvis vi er tålmodige og forsiktige, tar kurs og så videre?

+ Har du noen tanker om vi burde få oss tispe eller hannhund? Samboer har vokst opp med hund og er mer vant enn meg, som har veldig lite erfaring.

Anonymkode: fe902...ae4

Ang. usikkerhet så kommer det an på hvor dypt den sitter og hvor stor den er. Frykt er noe av det vanskeligste å jobbe med fordi det sitter så dypt, det er jo et overlevelsesinstinkt. Se på mennesker som sliter med angst - det kan ta årevis å bli "frisk" eller få redusert angsten, og noen må leve med den hele livet.

Men jeg har som sagt sett valper som viser tegn til å være redde i begynnelsen, men som fort tør opp og blir trygge. Så har du de som virker trygge, men bærer på genetisk usikkerhet (usikkerhet som har gått i arv). De kan være sosiale og trygge i flere år, så får de èn negativ erfaring, og sliter med frykt som eskalerer i etterkant.

Så, ja, den kan jobbes med. Er den mild, og det jobbes godt fra valpen er liten, så kan man være så heldig at den forsvinner helt. Er frykten stor, så kan man fortsatt jobbe med det, men hunden vil sannsynligvis ha det med seg i en eller annen grad hele livet.

Når det gjelder tispe/hannhund, så er det mest en smaksak. Tisper har løpetid to ganger i året og kan bli ganske hormonelle i de periodene. Noen blir ekstra kosete og klengete, noen blir "daue" og ligger bare og sover, noen blir ekstra sure og gretne på andre hunder - og andre merker du det knapt noe på. De kan også få innbilt svangerskap, som kan være plagsomt for både hund og eier. En del unge tisper blir som regel roligere etter den første eller andre løpetiden, da er de "konfirmert". Voksne tisper som ikke er i løpetid er som regel ikke så veldig interessert i andre hunder (som gjør daglige turer enklere). Når tispa står (er paringsvillig) så bør man alltid ha henne i bånd og aldri gå fra henne ute uten tilsyn. Hunder kan bli særdeles kreative når det kommer til å få parret seg og det kan skje lynkjapt.

Hannhunder har "løpetid" hele året, og man vil ofte merke tenårene mer på dem. De hører ikke lenger på hva du sier, de blir mer interessert i omgivelsene og tryggere på seg selv (har større radius og utforskertrang bort fra eier), er mer interessert i tisseflekker og mer interessert i andre hunder. Spesielt golden/labrador hannhunder kan være et mareritt når de er unghunder. Ikke alle,og de blir som regel flotte og rolige familiehunder når de er voksne, men de kan være en skikkelig håndfull som unghunder. Men har du vært flink til å belønne (med godbiter) alt du får "gratis" i valpetiden (lett å kalle inn, tar ofte kontakt, holder seg nær deg osv) så kan ofte tenåringsfasen være mindre slitsom.

Når de bikker ca 2 år så vil mange hannhunder roe seg. De vil fortsatt være interessert i tisseflekker/andre hunder, men ikke så intenst som i tenårene. Andre igjen får et kronisk forhøyet hormonelt stressnivå som gjør at kjemisk/kirurgisk kastrering bør vurderes av dyrevelferdsmessige årsaker. 

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tabris skrev:

Ang. usikkerhet så kommer det an på hvor dypt den sitter og hvor stor den er. Frykt er noe av det vanskeligste å jobbe med fordi det sitter så dypt, det er jo et overlevelsesinstinkt. Se på mennesker som sliter med angst - det kan ta årevis å bli "frisk" eller få redusert angsten, og noen må leve med den hele livet.

Men jeg har som sagt sett valper som viser tegn til å være redde i begynnelsen, men som fort tør opp og blir trygge. Så har du de som virker trygge, men bærer på genetisk usikkerhet (usikkerhet som har gått i arv). De kan være sosiale og trygge i flere år, så får de èn negativ erfaring, og sliter med frykt som eskalerer i etterkant.

Så, ja, den kan jobbes med. Er den mild, og det jobbes godt fra valpen er liten, så kan man være så heldig at den forsvinner helt. Er frykten stor, så kan man fortsatt jobbe med det, men hunden vil sannsynligvis ha det med seg i en eller annen grad hele livet.

Når det gjelder tispe/hannhund, så er det mest en smaksak. Tisper har løpetid to ganger i året og kan bli ganske hormonelle i de periodene. Noen blir ekstra kosete og klengete, noen blir "daue" og ligger bare og sover, noen blir ekstra sure og gretne på andre hunder - og andre merker du det knapt noe på. De kan også få innbilt svangerskap, som kan være plagsomt for både hund og eier. En del unge tisper blir som regel roligere etter den første eller andre løpetiden, da er de "konfirmert". Voksne tisper som ikke er i løpetid er som regel ikke så veldig interessert i andre hunder (som gjør daglige turer enklere). Når tispa står (er paringsvillig) så bør man alltid ha henne i bånd og aldri gå fra henne ute uten tilsyn. Hunder kan bli særdeles kreative når det kommer til å få parret seg og det kan skje lynkjapt.

Hannhunder har "løpetid" hele året, og man vil ofte merke tenårene mer på dem. De hører ikke lenger på hva du sier, de blir mer interessert i omgivelsene og tryggere på seg selv (har større radius og utforskertrang bort fra eier), er mer interessert i tisseflekker og mer interessert i andre hunder. Spesielt golden/labrador hannhunder kan være et mareritt når de er unghunder. Ikke alle,og de blir som regel flotte og rolige familiehunder når de er voksne, men de kan være en skikkelig håndfull som unghunder. Men har du vært flink til å belønne (med godbiter) alt du får "gratis" i valpetiden (lett å kalle inn, tar ofte kontakt, holder seg nær deg osv) så kan ofte tenåringsfasen være mindre slitsom.

Når de bikker ca 2 år så vil mange hannhunder roe seg. De vil fortsatt være interessert i tisseflekker/andre hunder, men ikke så intenst som i tenårene. Andre igjen får et kronisk forhøyet hormonelt stressnivå som gjør at kjemisk/kirurgisk kastrering bør vurderes av dyrevelferdsmessige årsaker. 

Jøss. Mye å lære! Men jeg lurer kanskje på om en tispe kunne vært fint da. 

Du må veldig gjerne fortelle mer om Eurasieren hvis du kommer på noe mer. :)

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eurasier og toller. De er som natt og dag. 

Eurasieren: Snill og god. Liker turer, men mer glad i å snuse enn å gå fort. Trener han i noe hundesport, men han vil ikke ha mye repetisjoner, og må få godt betalt! Ikke noe interessert i å leke eller bade. Og ja, reservert. Han er heftig miljøtrent, vi har hatt stort fokus på det. Og det gjør at han er trygg på nye steder. Men han er også redd for mye, hvis noe har skremt ham, setter det seg skikkelig. Veldig redd feks for fyrverkeri og andre hannhunder, som gjør at vi må ta veldig mye forholdsregler for begge deler. Han er ikke kosete. Kan gjerne bli klødd, men har stor personlig sone. Veldig fin personlighet. Vi ser på han som veldig trygg sammenlignet med enkelte andre av samme rase, men der tolleren tenker at noe er nytt og spennende, tenker eurasieren at noe er nytt og potensielt farlig, føler jeg. Rasen er relativt ny. Og det gjør at ting kan dukke opp. Og at det er veldig store individuelle forskjeller og variasjoner.

Pelsen er også litt problematisk. Han blir veldig varm, og funker egentlig ikke om sommeren. Og han har fått problemer med skuldrene og ofte magesmerter.

Veldig snill og trofast, bryr seg kun om oss, andre mennesker er uviktige. Han er fornøyd så lenge vi er med, da kan han være overalt. (Men helt trygg alene hjemme, det måtte trenes på).

Tolleren: veldig mye hund i en ganske liten pakke. Krever mental trening og fysisk trening hver dag. Hvis ikke vi gjør noe med ham, finner han på noe selv! Han er av skikkelig arbeidshund-gener, da. Men er veldig glad han ikke er førstegangshunden vår og at vi er erfarne og har stor interesse for hund. Vi driver med mye hundesport, og han trenger det. Han er lettlært, trygg, smart, kosete og morsom. En veldig fin hund. Men han er mye, det er mye lyd og en god del vokting, og det at vi driver aktivt med hund er årsaken til at vi valgte rasen. Hadde ikke blitt det om vi kun skulle ha en hund, liksom. 

Elsker begge hundene, men de er veldig ulike, og der eurasieren kan være rolig overalt og tolleren er vill og har mye vokt, tror jeg likevel det er hyggeligere å være tolleren, uten så mye bekymringer.

Anonymkode: ce572...50b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Sant det :)

Men jeg sitter nå (eller, har sittet i tre timer) og lest om forskjellen på golden retriever og hovawart. Og jeg må si at jeg finner litt ulik info. Noen her som vet hva som stemmer?

Så langt virker det sånn her:

H sikler mindre
G har litt høyere energinivå og er mer leken
H er gammel vakthund, og dermed mer beskyttende og mer skeptisk til fremmede
G er positiv til alle og alt
H røyter litt mindre
H sover mer
G har litt flere kjente helseutfordringer
H kan være mer krevende å disiplinere
begge er kjærlige og lojale, sett at man behandler dem riktig
H er litt større
 

 

Stemmer dette?

Anonymkode: fe902...ae4

De Howawarter jeg har hatt gleden av å bli kjent med har alle vært veldig sære i gemyttet. Usikre og litt ustabile hunder som jeg ikke har stolt på. Hadde ikke orket å tatt sjansen. 

Jeg hadde forøvrig styrt unna Golden og labrador fordi de røyter så sinnsykt hele tiden året gjennom. Støvsuger 3 ganger daglig med slik hund. Hadde heller valgt en curly coat retriever el chesepeak bay retriever hvis det er retriever du vil ha.

Hadde også sett på hvordan det hadde vært med 1-2 sheltier. Så har de selskap 😊 Trivelig turkamerat med et godt hode og en hund som trives med mye mental stimuli. En setter er også en fantastisk turkamerat, men da bør den få lov å bruke jaktinnstinktene sine. Men nå elsker jeg settere så jeg er sikkert litt lite objektiv 😅

flat er litt mye hund. De er så fryktelig glade. Også har de mye sykdom i linjene at det ofte er litt sånn «bli bestevenn med dyrlegen»

 

 

 

Anonymkode: ab99b...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, det høres jo veldig fint ut :) Har du bilde av den? 😄 
Hvordan er personligheten ellers? Har lest en del om at den har anlegg for seperasjonsangst (mer enn gjennomsnittet hva hunder angår)? Og at den blir veldig knyttet til familien sin?

Anonymkode: fe902...ae4

Noen eurasiere er litt reservert mot fremmede men min er stikk motsatt. Han vil hilse på alle, både mennesker og hunder. Aldri agressiv og bjeffer aldri. Han har ikke seperasjonsangst og klarer seg fint alene hjemme . Det er heller ikke noe problem at andre går tur med han/passer han. Angående kos så vil han helst ligge på gulvet. De blir ofte fort varm i sofa/seng pga all pelsen. På tur er han mest opptatt av å snuse og markere. Det er individuelle forskjeller her som med andre raser, har møtt mange eurasiere og alle har sine særegenheter😊 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...