Gå til innhold

En hund som minner om Golden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen eurasiere er litt reservert mot fremmede men min er stikk motsatt. Han vil hilse på alle, både mennesker og hunder. Aldri agressiv og bjeffer aldri. Han har ikke seperasjonsangst og klarer seg fint alene hjemme . Det er heller ikke noe problem at andre går tur med han/passer han. Angående kos så vil han helst ligge på gulvet. De blir ofte fort varm i sofa/seng pga all pelsen. På tur er han mest opptatt av å snuse og markere. Det er individuelle forskjeller her som med andre raser, har møtt mange eurasiere og alle har sine særegenheter😊 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Må legge til at han elsker klapp og kos, bare ikke å ligge tett inntil i sofaen feks😊 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at han elsker klapp og kos, bare ikke å ligge tett inntil i sofaen feks😊 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Ok, godt å høre at han liker kos! Så han er litt oppsøkende? Ikke sånn typisk kattementalitet at du alltid må komme til den? :P

Høres jo ut som en flott hund. Er den mye mindre enn en golden retriever? Og vil du si den røyter mye/at den krever mye generelt?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde forøvrig styrt unna Golden og labrador fordi de røyter så sinnsykt hele tiden året gjennom. Støvsuger 3 ganger daglig med slik hund. Hadde heller valgt en curly coat retriever el chesepeak bay retriever hvis det er retriever du vil ha

Anonymkode: ab99b...293

Jeg må bare kommentere denne, for jeg har labrador og merker ikke så mye til at hun røyter egentlig. Hun blir vasket og dusjet ca hver 14 dag, det er stort sett så ofte hun roter seg bort i hestemøkk eller kumøkk 🙄. Jeg støvsuger som oftest ikke selv, men lar robotstøvsugeren gå over gulvene et 2-3 ganger i uka og da er den stort sett full av hundehår etter endt tur - men det synes jeg er uproblematisk! Selvsagt forskjell på hunder og, men man må ikke nødvendigvis støvsuge tre ganger daglig fordi man tar en retriever 😄 (Vi valgte forøvrig labrador fremfor golden fordi vi ikke ønsket så mye pelsstell :P )

Anonymkode: de04d...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Vel, spørsmålene mine er egentlig. Hva er forskjellene og ulempene med store hunder? Hva er forskjellen fra liten/medium til stor?

Anonymkode: a6708...80c

 

På 1.4.2020 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Er ganske sikker på at jeg skal få meg en golden retriever til høsten, men vil gjerne høre om dere vet om noen lignende raser. Altså mellomstor og med godt lynne og ikke den mest aktive (tenker altså ikke Husky). Hunden min skal få tur hver dag, men den kommer også til å få mye kos og lek innendørs, så jeg vil bare høre om dere vet om noen raser jeg ikke har tenkt på. Vurderte labrador retriever også, men samboer vil gjerne ha lengre pels... Har veldig lyst på Berner Sennen også, men pga kort levetid måtte jeg revurdere. Altså, ingen små hunder. Håper dere har noen tips :)

Anonymkode: fe902...ae4

 

På 1.4.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Den var veldig fin! Har lest litt på NKK om den nå og sett noen videoer av den. Er det noe jeg bør vite om den? Hva er hovedforskjellene på den og en Golden? Vil helst ha en kjærlig og (når den er inne) forholdsvis rolig familiehund.

Anonymkode: fe902...ae4

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men Hovawart har ikke disse egenskapene, vanligvis? Har ikke så peiling på raser ennå.
Men energinivået har jo noe å si for meg som er mye syk. Hunden min skal få det den trenger, men jeg ønsker en hund som ikke krever oppmerksomhet konstant.

Anonymkode: fe902...ae4

Det første du burde spørre deg selv (og samboeren) om, er hva skal hunden brukes til. Du har sett på Golden Retriver, men driver ikke med jakt. Golden er i utgangspunktet en (vann) apporterende jakthund. Da må du tenke på om du kan stimulere den apporterende delen.Siden du skriver du er syk, så er Golden perfekt som "service hund". Det er mange fine øvelser du kan gjøre innendørs. Plukke opp ting fra gulvet, skru av/på lyset, lukke/åpne dører, ta ut og putte inn ting fra vaskemaskinen osv. Disse øvelsene er relativt enkle.  Er du klar for en våt, gjørmete hund? Golden er nemlig helt vill etter vann! Satt litt på spissen; ser den en vanndam, vil den gjerne rulle seg så den blir våt på under, på begge sidene og på toppen 😂 Det finnes selvsagt unntak, men sånn er rasen generelt. Golden er intens når det gjelder kos. Så sofagris får du garantert. 

Så kommer jeg til det å bruke hunden. Uansett stor rase. Er du klar for en minimum 6 km tur hver dag? Rusletur med snusing. Det er nemlig det ideelle for både voksne mennesker og hunder. Dette er for å få i gang tarmsystemet (blant annet) optimalt. Kan hunden få løpt og få ut "gruff" minst annenhver dag? Fysisk forstring er viktig. En veltrent hund er mindre utsatt for skader.  Kasting av ball kan medføre økt stress, så sykling anbefales. Sistnevnte er også noe dere gjør som en felles aktivitet og er med på å bedre samholdet. Hvilke mentale oppgaver har du planer om å gi hunden? Sporsøk er perfekt for både Golden og Howavart. Sistnevnte har en ekstra "nerve" som gjør at den gjerne trenger det lille ekstra når det kommer til mental trening. 

Du sier også noe som er veldig viktig. Du trenger ikke en hund som krever oppmerksomhet konstant. Der sier du faktisk noe som ikke alle hundeeiere tenker over. Hunder trenger også alenetid. Tenk så "kvelt" en føler seg dersom en skal måtte gå oppi samme personen 24/7! Lag en luftegård ute hvor hunden kan få litt fritid. Da kan en feks gjøre husarbeid i fred eller få sendt de mailene som en har utsatt en stund😉 For dersom du har gitt hunden det den trenger av trim og mental trening, så får du en rolig og avbalansert hund. Uansett rase. Bare ta hensyn til hva hunden er avlet for. Det er så lett å tenke at hunden er søt. Eller at det er jo ingen som bruker denne rasen til jakt, trekk, whatever lengre. Det ligger alltid noe igjen i hunden av de egenskapene. Det er jo derfor vi har så mange ulike raser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, godt å høre at han liker kos! Så han er litt oppsøkende? Ikke sånn typisk kattementalitet at du alltid må komme til den? :P

Høres jo ut som en flott hund. Er den mye mindre enn en golden retriever? Og vil du si den røyter mye/at den krever mye generelt?

Anonymkode: fe902...ae4

Ja han er oppsøkende men trenger også å ligge litt for seg selv i fred innimellom:)

Han er rundt 25 kg så litt mindre enn golden. Fin størrelse synes jeg. Litt røyting blir det jo, men det ligger ikke småhår overalt, men det samler seg i små klynger som er enkle å samle opp. Spesielt to ganger i året er det ekstra mye røyting som krever en del børsting for å løsne underulla. Ellers er pelsen selvrensende så møkk og skitt setter seg ikke noe særlig i pelsen og trengs heller ikke å dusjes så ofte. Synes heller ikke det lukter så mye "hund" av de som en golden gjør. Alt i alt et ganske lettvint rase da de ikke er brukshunder. 

 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Troyamin skrev:

 

 

 

Det første du burde spørre deg selv (og samboeren) om, er hva skal hunden brukes til. Du har sett på Golden Retriver, men driver ikke med jakt. Golden er i utgangspunktet en (vann) apporterende jakthund. Da må du tenke på om du kan stimulere den apporterende delen.Siden du skriver du er syk, så er Golden perfekt som "service hund". Det er mange fine øvelser du kan gjøre innendørs. Plukke opp ting fra gulvet, skru av/på lyset, lukke/åpne dører, ta ut og putte inn ting fra vaskemaskinen osv. Disse øvelsene er relativt enkle.  Er du klar for en våt, gjørmete hund? Golden er nemlig helt vill etter vann! Satt litt på spissen; ser den en vanndam, vil den gjerne rulle seg så den blir våt på under, på begge sidene og på toppen 😂 Det finnes selvsagt unntak, men sånn er rasen generelt. Golden er intens når det gjelder kos. Så sofagris får du garantert. 

Så kommer jeg til det å bruke hunden. Uansett stor rase. Er du klar for en minimum 6 km tur hver dag? Rusletur med snusing. Det er nemlig det ideelle for både voksne mennesker og hunder. Dette er for å få i gang tarmsystemet (blant annet) optimalt. Kan hunden få løpt og få ut "gruff" minst annenhver dag? Fysisk forstring er viktig. En veltrent hund er mindre utsatt for skader.  Kasting av ball kan medføre økt stress, så sykling anbefales. Sistnevnte er også noe dere gjør som en felles aktivitet og er med på å bedre samholdet. Hvilke mentale oppgaver har du planer om å gi hunden? Sporsøk er perfekt for både Golden og Howavart. Sistnevnte har en ekstra "nerve" som gjør at den gjerne trenger det lille ekstra når det kommer til mental trening. 

Du sier også noe som er veldig viktig. Du trenger ikke en hund som krever oppmerksomhet konstant. Der sier du faktisk noe som ikke alle hundeeiere tenker over. Hunder trenger også alenetid. Tenk så "kvelt" en føler seg dersom en skal måtte gå oppi samme personen 24/7! Lag en luftegård ute hvor hunden kan få litt fritid. Da kan en feks gjøre husarbeid i fred eller få sendt de mailene som en har utsatt en stund😉 For dersom du har gitt hunden det den trenger av trim og mental trening, så får du en rolig og avbalansert hund. Uansett rase. Bare ta hensyn til hva hunden er avlet for. Det er så lett å tenke at hunden er søt. Eller at det er jo ingen som bruker denne rasen til jakt, trekk, whatever lengre. Det ligger alltid noe igjen i hunden av de egenskapene. Det er jo derfor vi har så mange ulike raser.

 

Det var et helt supert svar. Takk skal du ha. Mange gode poenger, og fornuftige spørsmål vi må stille oss. Kjenner jo veldig på at dette er en laaang forpliktelse, og har så lyst til å "få det til", sånn at alle tre har det godt. 

Ja, jeg er syk med kroniske smerter i det daglige, og en del av turene må min samboer ta, men jeg skal gå alt jeg orker. Har kronisk migrene så er ganske lydsensitiv i perioder, og da er det vanskelig med en hund som bjeffer mye. (Forberedt på bjeffing altså, men har vel egentlig skjønt at vaktbikkje kanskje ikke helt er tingen, og flere har skrevet at Hovawarten krever mer mosjon enn Goldenen?)

Ang. hva hunden skal brukes til, så ønsker vi først og fremst en kamerat som vil være med oss i det daglige, som kan slappe av hjemme med oss, bli med på hverdagsturer i området, bli med på biltur og så videre. Den skal ikke brukes til jakt/vakthold/trekk osv. Men mannen min er vant med schæfere og veldig glad i å drive med søk, for eks. Mannen er også frisk og glad i naturen, så han og hunden vil nok ha mange fine øyeblikk sammen. Hvis vi hadde fått en golden, tenker jeg at vi kunne badet sammen med den, i hvert fall om sommeren. Det høres veldig sjarmerende ut at den er så glad i vann, men tenker det kan bli slitsomt også, særlig på dårlige dager, med tanke på renhold også. Men jeg heller mer og mer mot Eurasier, rett og slett fordi den virker mindre oppspilt, og de fleste jeg har hørt fra sier at de har litt lavere energinivå. Har du noen tanker her? Bare så det er sagt så har jeg et realistisk forhold til det å ha hund på den måten at jeg skjønner at alle raser, uansett, trenger mosjon, stimuli og oppdragelse. Men det er vel forskjell på hva en schæfer/Husky krever, og hva en Golden/Eurasier krever.

Jeg leser at Eurasieren er avlet frem for å bli en hyggelig familiehund. Ser at flere melder om at de kan være reserverte, særlig mot fremmede, men det kan man kanskje øve på gjennom sosialisering? Det er uansett ikke krise for min del, så lenge den ikke er nervøs, men bare reservert. Det må den vel få lov til. På NKK står det at den er i selskapshundkategorien. Videre står det:

  • Tidlig sosialisering er viktig, da rasen kan være reservert mot fremmede.
  • Rasen er ikke av den som krever mest når det gjelder fysisk mosjon, men den krever å få lov til å være med familien på alt.
  • Rasen er intelligent, og krever mental stimuli for å ikke kjede seg.
  • Eurasiere er gode skuespillere, og krever at du er konsekvent.
  • Denne rasen kan være med på alt, men er ikke noen utpreget brukshund.

Vil gjerne lære mer om denne rasen, og supert hvis du har innspill :)

Anonymkode: fe902...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja han er oppsøkende men trenger også å ligge litt for seg selv i fred innimellom:)

Han er rundt 25 kg så litt mindre enn golden. Fin størrelse synes jeg. Litt røyting blir det jo, men det ligger ikke småhår overalt, men det samler seg i små klynger som er enkle å samle opp. Spesielt to ganger i året er det ekstra mye røyting som krever en del børsting for å løsne underulla. Ellers er pelsen selvrensende så møkk og skitt setter seg ikke noe særlig i pelsen og trengs heller ikke å dusjes så ofte. Synes heller ikke det lukter så mye "hund" av de som en golden gjør. Alt i alt et ganske lettvint rase da de ikke er brukshunder. 

 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Ja, det høres jo veldig bra ut. :) Jeg har nemlig lest i en del tråder at eierne er skuffet over at Eurasieren deres ikke "bryr seg så mye om dem" og er litt kattete i oppførselen 😂 At den ikke akkurat er den som kommer og legger hodet i fanget ditt. Og da ble jeg litt i tvil, for dette er jo noe av det koseligste med hunder for min del. Men du ser ikke noe til dette?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eurasier elsket alt av fremmede mennesker og hunder som valp og unghund. Han er vår første hund, men jeg var langt over snittet interessert i hundetrening og i rasen, sosialiserte han gradvis med mer og mer av mennesker og dyr. Men han hadde noe redsel i seg allerede som liten, han reagerte med vill redsel heller enn usikkerhet på mye nytt (som plastposer og støvsuger), og vi kjøpte den roligste valpen fra en veldig erfaren oppdretter.

Som voksen har den blitt mye verre, vi bor i en storby og har ikke klart å skjerme han nok verken fra løse sinte hannhunder eller viltre barn. Hannhunder takler han ikke, men vi har trent mye passeringstrening, og etter lang tid og hard jobbing kan han nå gå rolig forbi de fleste hannhunder på litt avstand. Løs kan han aldri være.

Han elsket barn frem til han var 4-5 år, så ble han skremt av et litt for brått barn og har siden vært veldig redd og fryktagressiv. Og frykt mot barn er jo ikke så lett å trene på, for man vil jo ikke utsette barn for fare. Han er altså verdens beste hund mot oss, tålmodig, passe kosete, rolig og søt, krever lite, bjeffer bare et boff en sjelden gang,men sier tydelig ifra om han trenger noe. 

Sier ikke dette for å fraråde mot eurasier, slike ting kan alltid skje, og vi er veldig glad i vår hund, men jeg har inntrykket av at man har mindre feilmargin med eurasier enn med andre hunder. De lærer utrolig fort på godt og vondt, og dersom de får en litt negativ opplevelse er det vanskeligere å overskygge den med andre erfaringer. Så det er litt mer risikabelt med eurasier, nettopp fordi de er mer "vare" på opplevelser enn det endel andre hunder er. Utenom det er de ganske så perfekte :)

Anonymkode: a8c58...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Flat coated retriever og Nova Scotia duck tolling retriever. 

Anonymkode: 70e28...fde

FLAT er ingen sort golden! Tolleren har nok også høyere aktivitetsnivå enn golden. Flat kan være veldig rolig inne, men den krever sitt for å bli en lykkelig hund. Det er ikke bare med turer, men den krever en konsekvent oppdragelse med en eier som demper stress. Den trenger å jobbe og bruke hodet, derfor er mange av dem narkotikahunder. Jeg anbefaler absolutt flat, de er fantastiske men vær forsiktig med å sammenligne med golden!

Anonymkode: d8aad...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det høres jo veldig bra ut. :) Jeg har nemlig lest i en del tråder at eierne er skuffet over at Eurasieren deres ikke "bryr seg så mye om dem" og er litt kattete i oppførselen 😂 At den ikke akkurat er den som kommer og legger hodet i fanget ditt. Og da ble jeg litt i tvil, for dette er jo noe av det koseligste med hunder for min del. Men du ser ikke noe til dette?

Anonymkode: fe902...ae4

Han gjør det innimellom men kanskje ikke like mye som andre raser? Men dette varierer jo mye fra hund til hund uansett rase tenker jeg:) 

Anonymkode: 46ff2...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle fine svar så langt :) Jeg lurer rett og slett på om noen kan hjelpe meg med å lære hovedforskjellene på en Golden og en Eurasier?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kvartz skrev:

Hva med en Finsk lapphund?

Ja, har godt inntrykk av dem, men mener de er mer "brukshunder" enn Eurasieren, trenger mer aktivitet, og i tillegg er de mindre. Har allerede gått under min preferansestørrelse ved å gå fra Golden til Eurasier, og ønsker ikke mindre :) 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har møtt en del eurasiere og det er ikke en rase jeg ville valgt til meg selv. Mye pga pelsen, de blir veldig varme om sommeren, men også fordi de jeg har møtt er sære. Veldig knyttet til familien, men ikke oppsøkende og kosete. De minner litt om katter, vil ha oppmerksomhet, men kun på avstand og når de selv tar initiativet.

Den ene er allergisk, både matallergi og mot støv. I tillegg varierer størrelsen mye, den ene jeg kjenner veier 40 kilo, ansiktet minner om en bjørn og den er større enn en golden, mens en av de andre veier 20 kg og er liten. Det er en ganske ny rase, så det er vanskelig å forutsi hva slags hund det blir både med tanke på gemytt og utseende. 

Anonymkode: c9d6a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt en del eurasiere og det er ikke en rase jeg ville valgt til meg selv. Mye pga pelsen, de blir veldig varme om sommeren, men også fordi de jeg har møtt er sære. Veldig knyttet til familien, men ikke oppsøkende og kosete. De minner litt om katter, vil ha oppmerksomhet, men kun på avstand og når de selv tar initiativet.

Den ene er allergisk, både matallergi og mot støv. I tillegg varierer størrelsen mye, den ene jeg kjenner veier 40 kilo, ansiktet minner om en bjørn og den er større enn en golden, mens en av de andre veier 20 kg og er liten. Det er en ganske ny rase, så det er vanskelig å forutsi hva slags hund det blir både med tanke på gemytt og utseende. 

Anonymkode: c9d6a...70b

Ikke oppsøkende og kosete, mener du da med tanke på eier eller fremmede?

 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ungarsk eller slovakisk Kuvasz. 

Den er opprinnelig en gjeterhund. Rasen sliter dessverre med de samme sykdommene som f.eks. golden. Nkk sier i mindre grad, men jeg har hørt rykter om at det ikke stemmer. Tror du må til Sverige får å få kjøpt en valp hvis du er interessert. 

Likevel er det en rase jeg selv kunne tenkt meg hvis jeg i fremtiden skal ha hund. Samojed er også rolige hunder uten vokterinstinkt, men du må ikke slippe de løs. De kan jage vilt f.eks.  Kuvasz har en del vokterinstinkt, men ikke utpreget.

https://www.nkk.no/raser/kuvasz-article31993-815.html

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Jytte skrev:

Hva med ungarsk eller slovakisk Kuvasz. 

Den er opprinnelig en gjeterhund. Rasen sliter dessverre med de samme sykdommene som f.eks. golden. Nkk sier i mindre grad, men jeg har hørt rykter om at det ikke stemmer. Tror du må til Sverige får å få kjøpt en valp hvis du er interessert. 

Likevel er det en rase jeg selv kunne tenkt meg hvis jeg i fremtiden skal ha hund. Samojed er også rolige hunder uten vokterinstinkt, men du må ikke slippe de løs. De kan jage vilt f.eks.  Kuvasz har en del vokterinstinkt, men ikke utpreget og de gjeter mer enn de vil jage /jakte.

https://www.nkk.no/raser/kuvasz-article31993-815.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jytte skrev:

 

Ja, jeg synes denne rasen er helt nydelig. Har lest mye om den, og sett masse bilder og tenkt åååårh. For jeg leste et eller annet som fikk meg til å tenke at den ikke passe hos oss, at den krevde for mye mosjon. I tillegg skulle den vel helst hatt en stor hage, noe vi heller ikke har. Den er vel en del større enn en Golden også?  

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes denne rasen er helt nydelig. Har lest mye om den, og sett masse bilder og tenkt åååårh. For jeg leste et eller annet som fikk meg til å tenke at den ikke passe hos oss, at den krevde for mye mosjon. I tillegg skulle den vel helst hatt en stor hage, noe vi heller ikke har. Den er vel en del større enn en Golden også?  

Anonymkode: fe902...ae4

Ja, de er litt større en golden, men veldig fine. Tror jeg husker at de også krever en del mental trening, men det er mange år siden jeg egentlig var interessert å å kjøpe en selv og her jeg bor passer det ikke. Lykke til med jakten på ny hund. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du vil ha en hund som er som en golden, kjøp en golden :)

Jeg ville ikke brukt masse tid på å finne andre,mer sjeldne raser som kan passe når du allerede har et lett tilgjengelig alternativ som høres ut til å passe din familie bra :) 

Anonymkode: e15d6...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...