Gå til innhold

En hund som minner om Golden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ganske sikker på at jeg skal få meg en golden retriever til høsten, men vil gjerne høre om dere vet om noen lignende raser. Altså mellomstor og med godt lynne og ikke den mest aktive (tenker altså ikke Husky). Hunden min skal få tur hver dag, men den kommer også til å få mye kos og lek innendørs, så jeg vil bare høre om dere vet om noen raser jeg ikke har tenkt på. Vurderte labrador retriever også, men samboer vil gjerne ha lengre pels... Har veldig lyst på Berner Sennen også, men pga kort levetid måtte jeg revurdere. Altså, ingen små hunder. Håper dere har noen tips :)

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flat coated retriever og Nova Scotia duck tolling retriever. 

Anonymkode: 70e28...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flat coated retriever og Nova Scotia duck tolling retriever. 

Anonymkode: 70e28...fde

Vet du om de krever mer/mindre enn en golden? Med krever mener jeg om de hele tiden må stimuleres og gå tur for å ha det bra.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville dere sammenlignet en Golden med en Eurasier?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om de krever mer/mindre enn en golden? Med krever mener jeg om de hele tiden må stimuleres og gå tur for å ha det bra.

Anonymkode: fe902...ae4

Har bare direkte erfaring med Flat selv, og vil tro de og Golden er ganske like. De krever jo én lang og flere korte turer hver dag, som de fleste hunder, men kan være rolige og slappe mye av inne. Retrievere er generelt harmoniske og rolige hunder, samtidig som de er sprudlende og lekne. Min erfaring er i hvert fall at hunden var rolig og grei inne, så lenge den fikk turene den skulle og litt kos og oppmerksomhet. Det var ingen villmann som stresset eller løp rundt i huset. 

Anonymkode: 70e28...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan ville dere sammenlignet en Golden med en Eurasier?

Anonymkode: fe902...ae4

En golden vil ofte være mer energisk, spesielt som unghund, enn en eurasier. Men det er dessverre en del usikkerhet hos eurasier, så det skal litt mer jobb til for å finne en som er trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hovawart 

Anonymkode: 572d6...b98

Den var veldig fin! Har lest litt på NKK om den nå og sett noen videoer av den. Er det noe jeg bør vite om den? Hva er hovedforskjellene på den og en Golden? Vil helst ha en kjærlig og (når den er inne) forholdsvis rolig familiehund.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du prøvd rasevelgeren til NKK?.https://www.nkk.no/rasevelger/

Tenker du det er retriever du helst vil ha? 

Ellers vet om flere som er fornøyd med ulike terriere som fine familiehunder (wheaten, bedlington, schnauzer, tibetansk), samt diverse krølleraser (puddel, pottis, lagotto). 

Er det noe interesse for å drive jakt er  settere populære også som familiehunder ved siden av. 

Kleiner munsterländer, finsk lapphund, dachs, corgi? 

Anonymkode: e15d6...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Har du prøvd rasevelgeren til NKK?.https://www.nkk.no/rasevelger/

Tenker du det er retriever du helst vil ha? 

Ellers vet om flere som er fornøyd med ulike terriere som fine familiehunder (wheaten, bedlington, schnauzer, tibetansk), samt diverse krølleraser (puddel, pottis, lagotto). 

Er det noe interesse for å drive jakt er  settere populære også som familiehunder ved siden av. 

Kleiner munsterländer, finsk lapphund, dachs, corgi? 

Anonymkode: e15d6...53a

Hei! Ja, jeg har kikket der flere ganger, lur side! Er mest gira på retriever, ja. Perfekt størrelse, "min type hund" sånn utseendemessig også, god erfaring og tenker den passer livsstilen min godt. Vil ikke ha en krøllerase, og driver ikke jakt. 
Takk for mange tips :) Ble egentlig veldig nysgjerrig på Hovawarten etter at noen over her kom med forslaget, og prøver å finne ut hva som er hovedforskjellene på den og en golden retriever. Kanskje du vet noe om det? :) Har skjønt at den har sterke vaktinnstinker og at den har blitt brukt som blant annet redningshund. Får inntrykk av at den er litt mindre leken enn golden, og at den kanskje kan oppleves som litt roligere?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Har også vurdert Eurasier :) 

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ja, jeg har kikket der flere ganger, lur side! Er mest gira på retriever, ja. Perfekt størrelse, "min type hund" sånn utseendemessig også, god erfaring og tenker den passer livsstilen min godt. Vil ikke ha en krøllerase, og driver ikke jakt. 
Takk for mange tips :) Ble egentlig veldig nysgjerrig på Hovawarten etter at noen over her kom med forslaget, og prøver å finne ut hva som er hovedforskjellene på den og en golden retriever. Kanskje du vet noe om det? :) Har skjønt at den har sterke vaktinnstinker og at den har blitt brukt som blant annet redningshund. Får inntrykk av at den er litt mindre leken enn golden, og at den kanskje kan oppleves som litt roligere?

Anonymkode: fe902...ae4

Jeg tror kanskje hovawart vil bjeffe og vokte mer. Tror også de kan være staere og vanskelige og trene enn Golden. Men jeg er ikke hundre prosent sikker! Bare mener å ha hørt det, og tror det er den rasen en nabo her har. Den hunden hører vi laaaangt unna når han står utenfor å bjeffer for å si det sånn !

 

Anonymkode: f9cdc...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje hovawart vil bjeffe og vokte mer. Tror også de kan være staere og vanskelige og trene enn Golden. Men jeg er ikke hundre prosent sikker! Bare mener å ha hørt det, og tror det er den rasen en nabo her har. Den hunden hører vi laaaangt unna når han står utenfor å bjeffer for å si det sånn !

 

Anonymkode: f9cdc...756

Glem det! Sjekket den opp på bilde og det er ikke den rasen naboen her har☺️
Men ville uansett ha valgt Golden over en hund med vakt instinkter.

Anonymkode: f9cdc...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Corgier er veldig happy go lucky som en retriever, men bjeffer veldig mye.

Anonymkode: 1364f...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glem det! Sjekket den opp på bilde og det er ikke den rasen naboen her har☺️
Men ville uansett ha valgt Golden over en hund med vakt instinkter.

Anonymkode: f9cdc...756

Ok, hvorfor? Samboer har mye erfaring med hund, og vil være konsekvent i oppdragelse. Det har vel noe å si? Men skjønner det jo hvis den er "kjent for å være vrang", da er den nok ikke noe for oss.

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Corgier er veldig happy go lucky som en retriever, men bjeffer veldig mye.

Anonymkode: 1364f...dc8

Ja, de er søte, de, men liker best størrelsen og utseendet på retriever/Hovawarten :)

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Tabris skrev:

En golden vil ofte være mer energisk, spesielt som unghund, enn en eurasier. Men det er dessverre en del usikkerhet hos eurasier, så det skal litt mer jobb til for å finne en som er trygg.

Ja, leste noe om det. Men er Eurasieren like kjærlig som en retriever, gitt at vi tar den inn som valp og gir den mye trygghet og tid? Kan du fortelle noe mer om forskjellene? :)

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, de er søte, de, men liker best størrelsen og utseendet på retriever/Hovawarten :)

Anonymkode: fe902...ae4

Corgier er ikke så små, de har bare korte bein.

Anonymkode: 1364f...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Corgier er ikke så små, de har bare korte bein.

Anonymkode: 1364f...dc8

Sant det :)

Men jeg sitter nå (eller, har sittet i tre timer) og lest om forskjellen på golden retriever og hovawart. Og jeg må si at jeg finner litt ulik info. Noen her som vet hva som stemmer?

Så langt virker det sånn her:

H sikler mindre
G har litt høyere energinivå og er mer leken
H er gammel vakthund, og dermed mer beskyttende og mer skeptisk til fremmede
G er positiv til alle og alt
H røyter litt mindre
H sover mer
G har litt flere kjente helseutfordringer
H kan være mer krevende å disiplinere
begge er kjærlige og lojale, sett at man behandler dem riktig
H er litt større
 

 

Stemmer dette?

Anonymkode: fe902...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt golden eller labrador over hovawart, for de virker lettere å ha med å gjøre. De er også lettere å få tak i. Flat er også fine, men der syntes jeg også aktivitetsnivået blir litt mye. 

Anonymkode: e15d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...