Gå til innhold

Passert 40, ekstra kiloer, hvordan klarer dere å bli kvitt dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trener mye. Spiser som vanlig. 

Anonymkode: c324d...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise det du vill!! Og ja spis karbo. Men innta mindre en du forbrenner!! 
 

ikke hør på lav karbo hysteri.

Anonymkode: d1b1d...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutte karbohydrater. Det er det eneste som gir mening når man skjønner mer av hvordan kroppen henger sammen. Spiser man mye karbohydrater setter man kroppen i fettlagringsmodus. Spiser man lite karbohydrater setter man kroppen i fettforbrenningsmodus. Man kan spise masse god mat, og de aller fleste kan spise seg mette og likevel gå ned i vekt og bli friskere. Her er en kjapp oversikt over hva man kan spise og ikke spise: https://www.lchf.no/lavkarbo-pa-3-minutter/

Anonymkode: 14ea6...309

Nei, dette stemmer jo ikke helt... Det skjønner man når man har hatt biokjemi og vet litt om hvordan karbohydrater brytes ned og lagres i kroppen. 

Anonymkode: ff404...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trener mye. Spiser som vanlig. 

Anonymkode: c324d...609

Hjelper ikke å trene om man spiser for mye, man bør logge mat inntaket. Så er trening noe man gjør for velvære og energi fremfor vektnedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen din og be om å få søke på et livsstilendringskurs (på sykehuset) 

Anonymkode: a4fa9...d76

Med en bmi på 21,6 så tror jeg ikke jeg plager fastlegen min med det. 

Har ikke skrevet at jeg er overvektig bare at kiloene smyger seg på.. ønsker å ta av noen få kg, 5 ish, og holde det stabilt.

Anonymkode: d1e81...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Last ned Lifesum appen! Jeg fikk meg en overraskelse når jeg fant ut hvor utrolig mange kcal for mye jeg spiser. Ble og overrasket over hvor lite kcal det var i middagen. Det er fint å prøve en ukes tid bare for å bli klar over 
Og exerto.no skal jeg prøve nå som sentrene er stengt

Anonymkode: 3aea0...0f6

Takk for tipset 👍

 

Og takk for svar alle sammen ❤️

Anonymkode: d1e81...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå ned i vekt er enkelt, i teorien. Sørg for å ha et kaloriunderskudd i løpet av døgnet. Regn ut ditt kaloribehov for å opprettholde vekt pr i dag, og legg deg 300-500 kilokalorier under dette. Sørg for å ha oversikt over næringsinnhold/makro på alt du spiser for å ha en god balanse av fett, proteiner og karbohydrater.  Ser det blir nevnt å "kutte karbohydrater", dette vil jeg absolutt ikke anbefale! Man kan legge seg enda mer i "minus" på inntak av kalorier, men da er det ofte lettere å sprekke. Husk at vektnedgang er et maraton om det er snakk om mange kilo som skal bort, det er ikke en sprint.Veldig viktig å finne balansen i kaloriunderskudd og sammensetning av makroer som gjør at du kan opprettholde kostholdet ditt over tid.

Når dette er på plass, så er trening neste steg. Det viktigste tiltaket du kan gjøre er kosthold, men med et godt treningsregime så vil du oppleve enda mer suksess på reisen til din trivselsvekt.

Få hjelp til å lage et godt treningsprogram for deg basert på mye basisøvelser og trening av store muskelgrupper. Markløft, knebøy, pullups/chins, militærpress og benkpress er supre øvelser å ha som grunnstenen i treningsprogrammet om du vil bli kvitt mange kilo fett. Legg gjerne inn en kardioøkt (løpe/jogge/gå) feks hver 3 eller 4 treningsøkt. Om du legger opp til langjogg/hurtig gange eller feks sprintintervaller er ikke det viktigste nå. Det viktigste er å komme i gang.

 

Før gjerne en dagbok over samlet næringsinntak og all trening du gjør. Om du ikke loggfører treningen er det fort gjort å ikke ha den progressive økingen du trenger for økt muskelmasse (ergo høyere forbrenning, tap av fett).

Lykke til 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Kommer an på om du er dame eller mann. Hvis du er mann, er det bare å trene tunge vekter 3 ganger i uken og lett kondisjon 2 dager i uken (kan holde å gå 1 time).

Anonymkode: 1574d...15c

Akkurat samme prinsipp for kvinner også. 1 kardioøkt pr 3-4 styrkeøkt vil være optimalt for et flertall uavhengig av kjønn. Da tar jeg trådstarter med ønske om vektnedgang som utgangspunkt, ikke at man vil bli en "slank løper", "få fitnesskropp" etc etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldig dere som ikke har slitt med kiloene helt siden begynnelsen av tenårene...

Anonymkode: 91157...056

Aldri for sent, uansett utgangspunkt. Men om du har opplevd mange nedturer etter diverse dietter og alt mulig av forsøk i mange år, så er det fryktelig lett å bli demotivert. Kom deg på hesten igjen! Få kontroll på inntak av kalorier, planlegg måltidene/handlingen din. Prøv å få det til å bli en livsstil, ikke et "opplegg" du skal prøve en stund. Da er sjansen for å lykkes høyere. Kjør på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned på karbohydrater og dropp å spise hele dagen. Kroppen din teller ikke kalorier, den reagerer derimot svært forskjellig på hva du putter i den. Den viktigste effekten av insulin er å stoppe fettforbrenning og sette i gang lagring av fett, så det dummeste du gjør om du vil ned i fettprosent (som ikke er det samme som å gå ned i *vekt*) er å kjøre insulinnivået opp ved å spise fra morgen til kveld. Å kutte ned på karbohydrater betyr i praksis å spise mer ren mat og mer protein og fett, som gjør deg mett og gir deg stabil energi. Å se seg blind på kalorier inn og ut er en feilslutning, akkurat som en bensinbil ikke kjører bra bare du fyller den med tilsvarende energimengde fra diesel. Hvis du hele tiden spiser mindre enn du forbrenner, skrur kroppen forbrenningen ned og du blir sulten hele tiden. Spis deg heller skikkelig mett tre ganger om dagen enn å stadig hive innpå med mellommåltider, spesielt når de stort sett består av karbohydrater.

Anonymkode: 3c7a4...6b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive for min del er å ha noen fastedager innimellom.

Det kommer selvsagt an på livsstil, men når du sier at du vil leve også tenker jeg at du også vil være sosial. Dersom man er mye ute i middag, på fest eller tilstelninger, blir det vanskelig å holde kalorimengden nede. Du kan selvsagt prøve så godt du kan; ta små porsjoner, mest sunt og begrens mengden vin. Men i totalen har man lite kontroll på kaloriene dersom man er gjest eller restaurant (og restauranter pøser på med olje og smør). 

Min erfaring er at dersom jeg skal ha en normalvektig kropp så passer jeg maten til daglig og trener jevnlig, med noen utskeielser. Dersom jeg skal ha en slank kropp så passer jeg maten til daglig og trener jevnlig og kompenserer utskeielser med fastedager. Dvs. at jeg kan være i selskap og spise en god middag med dessert og godt med vin, og dagen etter holder jeg meg til 500kcal (lett frokost og sunn middag) med tekopper og kaffe imellom, for å ta igjen.

Å holde en normalt slank kropp er overkommelig for meg, å ha akkurat den kroppen jeg vil ha koster ganske mye, dessverre. Ingen snarveier. 

Anonymkode: 3d06f...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn i dette underforumet for å skrive et lignende innlegg. Jeg er 54 år, og har til min forskrekkelse oppdaget at jeg har fått en liten fettansamling på magen. Jeg har alltid, hele mitt liv, hatt flat mage, men nå ser jeg at hvis jeg setter meg ned, er det litt fett nederst på magen. Det vises ikke når jeg står, for da ser magen fremdeles flat ut, men når jeg sitter, har det plutselig altså kommet litt ekstra der. Antakelig er det nesten 1 kg fett som plutselig har funnet veien dit.

Jeg har sunn BMI (+/- 22) og har alltid hatt det,

Jeg har ikke hatt mensen siden jul, så antakelig kommer dette av overgangsalderen.

Sånn som det har blitt er muligens til å leve med, men finnes det noe jeg kan gjøre for å forhindre at det blir enda mye verre?? Noe som jo fort kan skje?

Anonymkode: c27d1...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om kosmetisk=unødvendig slanking!

Anonymkode: 91157...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det snakk om kosmetisk=unødvendig slanking!

Anonymkode: 91157...056

Her er det faktisk snakk om å trives med sin egen kropp. Har alltid vært slank, men det endrer seg nå.. Er vanskelig å slanke seg og ønsker derfor ikke å legge på meg. Skjønner ikke de som eser ut at de ikke stopper opp. Setter en grense så de ikke bare øker og øker.

Anonymkode: d1e81...4ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å gå eller jogge en tur, hver kveld. - Ikke bare på grunn av kaloriene du kvitter deg med, men også fordi det gir deg mindre tid til å slappe av med noe godt i godstolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke at det var sånt slankepress blant voksne kvinner lenger. Ellers eser ikke alle ut over normalvekt.

Anonymkode: 91157...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med lovehandles? De sniker seg på etter fylte 40.

Anonymkode: aef34...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...