Gå til innhold

Måtte løpe i elv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble en heftig reaksjon det er jeg enig i, men hva er så atypisk? Ja selvfølgelig må hunden desverre avlives etter en sånn hendelse, men hendelsen kunne vært unngått om bikkja hadde blitt behandlet bra.

Anonymkode: 4c04e...c89

Denne saken startet med at hunden var i gang med å angripe to andre hunder på en turvei. Flere personer i hundens nærhet ble bitt. De ble ikke "normalt" bitt, som i de fleste tilfeller kun medfører mindre skader. Denne hunden bet inn til beinet. Videre virket hunden helt upåvirket av situasjonen. En hund som en hundeelsker ikke ønsker å være blandt oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Mons skrev:

Denne saken startet med at hunden var i gang med å angripe to andre hunder på en turvei. Flere personer i hundens nærhet ble bitt. De ble ikke "normalt" bitt, som i de fleste tilfeller kun medfører mindre skader. Denne hunden bet inn til beinet. Videre virket hunden helt upåvirket av situasjonen. En hund som en hundeelsker ikke ønsker å være blandt oss.

Husk at i forkant av dette hadde den blitt holdt i 20-30 cm langt bånd og slått hardt hver gang den ikke gikk så bra som de ville, til den grad at joggeren måtte konfrontere de på det. Den var allerede frustrert og hissig, vil jeg tro, da de hundene dukket opp og jaktinstinktet fikk noe å ta seg ut på..

Anonymkode: 5e309...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mons skrev:

Denne saken startet med at hunden var i gang med å angripe to andre hunder på en turvei. Flere personer i hundens nærhet ble bitt. De ble ikke "normalt" bitt, som i de fleste tilfeller kun medfører mindre skader. Denne hunden bet inn til beinet. Videre virket hunden helt upåvirket av situasjonen. En hund som en hundeelsker ikke ønsker å være blandt oss.

Mennesker som kjente hunden ble bitt, hun som slo hunden ble bitt inn til beinet. Hunden gjorde utfall mot de to andre hundene fordi den ble holdt i et stramt bånd mens den ble slått. Og denne hunden var alt annet enn upåvirket. Hva tenker du den skulle gjøre på bildene for å se påvirket ut, gråte? De bildene jeg ser av hunden er ikke langt fra det.

Anonymkode: fab5b...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at i forkant av dette hadde den blitt holdt i 20-30 cm langt bånd og slått hardt hver gang den ikke gikk så bra som de ville, til den grad at joggeren måtte konfrontere de på det. Den var allerede frustrert og hissig, vil jeg tro, da de hundene dukket opp og jaktinstinktet fikk noe å ta seg ut på..

Anonymkode: 5e309...f94

Det var den nok, her var det triggerstacking, hunden ble mer og mer frustrert og fikk til slutt utløp for frustrasjonen ved et utfall. Det er ikke så overraskende at den gjorde utfall mot andre hunder, eller at den omdirigerte utfallet til den som holdt båndet når den ikke nådde frem til de andre hundene. 

Det som er urovekkende er at den ikke stoppet etter utfallet, den fortsatte. Selv etter at handleren ikke var en trussel lenger, var hunden fortsatt i jaktmodus. Etter sigende voktet den på personene i elva. Det at det tok så lang tid for hunden å bli ferdig med situasjonen er et særdeles lite heldig trekk.

Jeg synes ikke så fryktelig synd på de involverte folka her, og håper de fikk se en skikkelig lærepenge. Men hunden hørtes dessverre ikke helt stabil ut synes jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Myrmica said:

Det var den nok, her var det triggerstacking, hunden ble mer og mer frustrert og fikk til slutt utløp for frustrasjonen ved et utfall. Det er ikke så overraskende at den gjorde utfall mot andre hunder, eller at den omdirigerte utfallet til den som holdt båndet når den ikke nådde frem til de andre hundene. 

Det som er urovekkende er at den ikke stoppet etter utfallet, den fortsatte. Selv etter at handleren ikke var en trussel lenger, var hunden fortsatt i jaktmodus. Etter sigende voktet den på personene i elva. Det at det tok så lang tid for hunden å bli ferdig med situasjonen er et særdeles lite heldig trekk.

Jeg synes ikke så fryktelig synd på de involverte folka her, og håper de fikk se en skikkelig lærepenge. Men hunden hørtes dessverre ikke helt stabil ut synes jeg. 

Er enig der, men man vet jo ikke hva hun som gikk tur med hunden gjorde da den gjorde utfall mot de andre hundene. Om den ble slått for å ikke gå riktig, så kan man jo bare tenke seg hvordan den ble behandlet da. Om den omdirigerte aggresjonen sin fra de andre hundene så ville den jo gått til angrep på alt rundt seg uavhengig av hvem som var i nærheten. Den gikk kun på de tre den kjente, så kan være at den fikk skikkelig nok. Men ja, hunden var nok ikke super-stabil, enten det eller så visste den nøyaktig hva den gjorde etter å ha blitt behandlet dårlig (kanskje i veldig lang tid).

Anonymkode: 82210...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan man jo bare tenke på hvordan folk som slår hundene sine ute blant folk behandler dem bak fire vegger. Tror faktisk hunden bare fikk nok av de som behandlet den dårlig og skjønte at den var sterkere enn dem, siden den bare fortsatte å rette sinnet sitt mot dem enda de sto lenge ute i vannet.

Anonymkode: 82210...0c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Det er jo soleklart at enkelte hunderaser ikke kunne fått til å skape en slik hendelse som dette her.

Skulle likt å se min bichon havanais få noen til å løpe ut i elva...

Anonymkode: 4b69b...925

Nå kan din søte lille hund bite barn til blods hvis de vil. Små hunder er ikke bedre enn store hunder. 

Anonymkode: eecd7...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig på hundens side her og syns dette er ordentlig trist. For eier og hunden, og ikke de som ble bitt. De som ble bitt enten aksepterte at hunden ble grovt mishandlet, eller mishandlet den, og ingenting av dette gjør at de får ett milligram av min sympati. Hunder skal liksom akseptere alt uten å ta igjen, det gir ingen mening. Jeg hadde glatt overtatt den hunden, jeg tror ikke den angriper tilfeldige mennesker, og den så veldig trist ut. Den hadde fortjent trygge omgivelser der den visste at den aldri mer kom til å bli mishandlet, og der den aldri mer kom i en situasjon der den trengte å bite. Det er ikke verre enn å ha munnkurv på i offentligheten om man er bekymret for det.
En gammel man jeg kjenner, oppdro barna sine alene etter kona døde ung. Han hadde da tre barn og en hund å holde styr på, og en gang bet hunden det ene barnet skikkelig til blods på øret. Det som hadde skjedd var at barnet slo hunden med en vedkubbe. Faren sa at dette var til pass for barnet, og det fikk ingen konsekvenser for hunden, som var en ellers veldig rolig og snill jakthund.

Hunder er avlet for å beskytte seg selv og oss, og når de faktisk gjør det, så blir de avlivet. Jeg skal ikke si om det var riktig eller feil å avlive i dette tilfellet, for jeg kjenner ikke hunden. Men jeg vet at det samme hadde skjedd uansett grunn for at hunden bet, for dette er Norge. I andre land aksepterer man i mye større grad at hunder er hunder.

 

 

Anonymkode: fab5b...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic her

Men større hunder ala rottweiler, shæfer har et lynne som gjør de bedre egnet til opptrening som politihund, så hva en enn lærer hunden har den et lynne av natur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...