Gå til innhold

Gjorde jeg rett da jeg møtte på utrykningskjøretøy? Eller han fjotten som viste meg fingeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er "ny oppkjørt" (bare kjørt i 10 mnd), kjørte på E6 i morges, 3 felt hvor høyre felt blir til kollektiv etter en liten stund og den forlater E6, så jeg skal ligge i midterste hele veien og det er riktig. 

I dag kom det to ambulanser og en politibil bak oss, med ganske stor mellomrom imellom seg. Jeg så dem før jeg kjørte opp på E6 og så at den første ihvertfall lå i venstre fil. Så jeg kjørte opp som normalt. 
Han som kom bak meg slang seg inni venstre felt så fort han så lysene etter at vi kom oss inn på E6. Han la så helt ved siden av meg.. også begynte han å tute og vinket meg inn til venstre felt, og når jeg ikke rikket på meg etter at første ambulanse passerte meg på venstre fil (og den lå i venstre hele veien videre også) så begynte han å tute videre og til slutt rakk han meg fingeren!!!

Jeg mener jeg lå riktig. Han mente tydeligvis at jeg lå feil. 

Han bak meg slakket av, nesten til full stans og det virket som at han gikk for stopp og frys, i midterste felt. Han foran meg lå i venstre da jeg kom opp på E6, men la seg i midten foran meg da han så lysene. Ellers så var det ingen andre i nærheten, var ganske stille trafikk da det var ganske tidlig. 

Gjorde jeg noe galt? Er det slik at man skal legge seg så langt ute som man kan, selv når de har fri vei på venstre felt som de ligger i? 
Eller har jeg misforstått helt og man skal liksom stopp og frys samme hvordan ting ser ut rundt deg?. Så fort du ser lys så skal du bremse opp helt? Hva er rett? 

Anonymkode: e3a33...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved 2 felt skal man holde til høyre hvis man ser utrykningskjøretøy. Er det nødvendig skal man slakke av, men ofte kan en full stopp lage større problemer enn det hjelper da det kan føre til farlige situasjoner. 

Anonymkode: e60d7...095

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner like lite som TS her. Litt kronglete forklart.

Anonymkode: 4b48b...2b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ingenting. Det skal være fri ferdsel for utrykningskjøretøy, om det var det så gjorde du riktig. 

Anonymkode: f225d...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å forstå en ting. Hvis du lå i høyre felt, og fingermannen i venstre. Hvordan kunne da ambulansen passere deg i venstre felt?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utrykningssjåfør, og kjører ofte på E6 rundt Oslo. 
Når det kommer utrykningskjøretøy er noe av det viktigste man gjør å signalisere at man har sett u-kjøretøyet, enten ved å bremse litt (eller mye, kommer an på forholdene og hvor du kjører), sette på blinklyset til høyre eller holde til høyre, men bruk gjerne blinklys uansett. Da kan u-sjåføren passere deg med trygghet, vel vitende om at du ikke plutselig finner på at du skal svinge kraftig til venstre for å kjøre forbi en annen bil som har bremset foran deg, for eksempel. 

Dersom u-kjøretøyet kommer i venstre fil på E6 og du ligger i høyre og det er lite trafikk, er det bare å fortsette i høyre fil. Det er ikke noe galt i å sakke farten litt, men unngå harde nedbremsinger og full stopp dersom det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: f1945...45b

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ingenting. Det skal være fri ferdsel for utrykningskjøretøy, om det var det så gjorde du riktig. 

Anonymkode: f225d...ba8

 

5 minutter siden, SS skrev:

Jeg sliter litt med å forstå en ting. Hvis du lå i høyre felt, og fingermannen i venstre. Hvordan kunne da ambulansen passere deg i venstre felt?


Mener han lå i HØYRE felt. Prøver igjen.
Felt 1 Venstre - politi og ambulanse, fri vei, da han ene som lå i venstre la seg i midterste foran meg. 
Felt 2 midten - der lå jeg og han foran meg, og han bak som slakket ned
Felt 3 høyre - der lå han som rakk meg fingeren. Han var egentlig i midterste felt bak meg, men slang seg over i høyre. 

Jeg har aldri trodd på at dyskalkuli gir problemer med høyre/venstre forståelse, for jeg har jo klart meg greit hittil.. vel her sitter jeg, 32 år med hendene foran meg og google maps for å være sikker på at jeg sier riktig til høyre og venstre. 😂
-TS

Anonymkode: e3a33...aeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrykningssjåfør, og kjører ofte på E6 rundt Oslo. 
Når det kommer utrykningskjøretøy er noe av det viktigste man gjør å signalisere at man har sett u-kjøretøyet, enten ved å bremse litt (eller mye, kommer an på forholdene og hvor du kjører), sette på blinklyset til høyre eller holde til høyre, men bruk gjerne blinklys uansett. Da kan u-sjåføren passere deg med trygghet, vel vitende om at du ikke plutselig finner på at du skal svinge kraftig til venstre for å kjøre forbi en annen bil som har bremset foran deg, for eksempel. 

Dersom u-kjøretøyet kommer i venstre fil på E6 og du ligger i høyre og det er lite trafikk, er det bare å fortsette i høyre fil. Det er ikke noe galt i å sakke farten litt, men unngå harde nedbremsinger og full stopp dersom det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: f1945...45b

Jeg la meg inn til siden i mitt felt så klart det glemte jeg å nevne. Blinklys har jeg ikke tenkt over, skal bruke det fremover, takk for tips. Jeg slakket ned litt, men mest fordi han på min høyre side var så forstyrrende. 

-ts

Anonymkode: e3a33...aeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut for meg som om du gjorde riktig. 

Anonymkode: 1ca1d...73d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er flere filer skal de i venstre fil trekke til venstre, alle andre filer skal trekke til høyre. 

Anonymkode: b7d96...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

 


Mener han lå i HØYRE felt. Prøver igjen.
Felt 1 Venstre - politi og ambulanse, fri vei, da han ene som lå i venstre la seg i midterste foran meg. 
Felt 2 midten - der lå jeg og han foran meg, og han bak som slakket ned
Felt 3 høyre - der lå han som rakk meg fingeren. Han var egentlig i midterste felt bak meg, men slang seg over i høyre. 

Jeg har aldri trodd på at dyskalkuli gir problemer med høyre/venstre forståelse, for jeg har jo klart meg greit hittil.. vel her sitter jeg, 32 år med hendene foran meg og google maps for å være sikker på at jeg sier riktig til høyre og venstre. 😂
-TS

Anonymkode: e3a33...aeb

Du gjorde rett og han sm la seg i høyre felt kunne bare lagt seg i venstre felt og fulgt etter de andre. Ingen lov som sier at politi og ambulanse må kjøre i to felt når det er fritt leide i ett felt. Høyre feltet hadde han jo ingenting å gjøre i så her er det han som er helt på jordet. Eneste er at du kunne ha sluppet han foran deg, men da hadde han fortsatt blitt nødt til å legge seg i venstre felt for å komme forbi han foran deg.

Hva skulle han i høyre felt etter lurer nå jeg på....

Anonymkode: d5149...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 


Mener han lå i HØYRE felt. Prøver igjen.
Felt 1 Venstre - politi og ambulanse, fri vei, da han ene som lå i venstre la seg i midterste foran meg. 
Felt 2 midten - der lå jeg og han foran meg, og han bak som slakket ned
Felt 3 høyre - der lå han som rakk meg fingeren. Han var egentlig i midterste felt bak meg, men slang seg over i høyre. 

Jeg har aldri trodd på at dyskalkuli gir problemer med høyre/venstre forståelse, for jeg har jo klart meg greit hittil.. vel her sitter jeg, 32 år med hendene foran meg og google maps for å være sikker på at jeg sier riktig til høyre og venstre. 😂
-TS

Anonymkode: e3a33...aeb

Tenkt at venstre er den hånda du kan lage en L (LEFT) med når du holder pekefingeren i lufta og tommelen vannrett. Dersom du gjør det på andre får du en speilvendt L, og det gir jo ingen mening :)

Anonymkode: f1945...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkt at venstre er den hånda du kan lage en L (LEFT) med når du holder pekefingeren i lufta og tommelen vannrett. Dersom du gjør det på andre får du en speilvendt L, og det gir jo ingen mening :)

Anonymkode: f1945...45b

Jeg tenker så enkelt at venstre er den jeg skriver med, og ikke den andre 🤣 
Men din gir mening. 

Anonymkode: e3a33...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker så enkelt at venstre er den jeg skriver med, og ikke den andre 🤣 
Men din gir mening. 

Anonymkode: e3a33...aeb

Jeg må bruke LEFT-regelen, fordi jeg ikke har noen god følelse med venstre eller høyre. Jeg vet at jeg skriver med høyre, men plutselig kan jeg bli usikker på hva som er min høyre og venstre side. I perioder hvor jeg terper mye, feks. kjører mye bil, kjenner jeg igjen høyre og venstre raskt og ofte uten anstrengelser. 

Anonymkode: f1945...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du fjerner deg fra venstre felt på flerfeltsvei så har du gjort alt riktig.

Vær forøvrig obs på at utrykningskjøretøy ofte kjører i kollektivfelt, spesielt under kø, slik at du ikke slenger deg ut i kollektivfeltet i den tro at du skal gi plass 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spørr, fordi jeg ikke vet. Jeg bor en plass hvor vi knapt har 1 felt i begge retninger :P
Men har det ikke betydning om uttrykningskjøretøyet er under utrykning (blålys på) enn vanlig ferdsel? Var disse under utrykning-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FluffyChix skrev:

Jeg spørr, fordi jeg ikke vet. Jeg bor en plass hvor vi knapt har 1 felt i begge retninger :P
Men har det ikke betydning om uttrykningskjøretøyet er under utrykning (blålys på) enn vanlig ferdsel? Var disse under utrykning-?

Ts skrev at han andre så lysene bak seg, så de var nok under utrykning. Jeg tolket det uansett som at de var under utrykning, siden alt i beskrivelsen tyder på det. Selv (eller spesielt) nyoppkjørte er klar over at det er forskjell på ambulanse og politibil med blålys og vanlig ferdsel.

Anonymkode: 49829...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde rett, ts. Han skal jo ikke legge seg i kollektivfeltet for det skal jo også kunne benyttes av utrykkningskjøretøyene. Midterste felt er helt rett, da kan de enten velge kollektivfeltet eller venstre kjørefelt. 

Anonymkode: 69634...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FluffyChix skrev:

Jeg spørr, fordi jeg ikke vet. Jeg bor en plass hvor vi knapt har 1 felt i begge retninger :P
Men har det ikke betydning om uttrykningskjøretøyet er under utrykning (blålys på) enn vanlig ferdsel? Var disse under utrykning-?

Lys er utrykning det også, de bruker å slå på lyd når det er mer trafikk. Denne gangen var det ganske stille på veiene. 

Du skal ikke vike når de ikke er i utrykning, altså ingen lyd eller lys.  

Anonymkode: e3a33...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...