Gå til innhold

Gjorde jeg rett da jeg møtte på utrykningskjøretøy? Eller han fjotten som viste meg fingeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, FluffyChix skrev:

Jeg spørr, fordi jeg ikke vet. Jeg bor en plass hvor vi knapt har 1 felt i begge retninger :P
Men har det ikke betydning om uttrykningskjøretøyet er under utrykning (blålys på) enn vanlig ferdsel? Var disse under utrykning-?

For det første håper jeg ikke du har førerkort, for det er ganske skremmende å ikke vite hvor man skal legge seg på en flerfeltsvei når utrykningskjøretøy kommer bakfra. Min kjørelærer var veldig «på» meg angående dette.

For det andre avhenger det jo totalt om utrykningskjøretøyet er under utrykning eller ikke. Er ikke blålysene på, så er det ikke utrykning, rent prinsipielt. Sirene skal kun brukes ved behov og der det er hensiktsmessig. Man viker jo ikke for en uniformert bil bare fordi den er på veien. I tillegg har jo politiet sivile biler som er godkjent for utrykning med skjulte blålys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at han kjørte ut til høyre, fant ut at det ble feil og ville ha luke for å komme seg inn i riktig kjørebane igjen? Burde så klart ikke bli gretten og vise finger'n, men ble muligens litt panisk?

Ville nok slitt selv ang plassering da det ikke skjer 1gang hvert år engang at jeg kjører ett sted med flerfeltsvei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mt3 skrev:

Kan det være at han kjørte ut til høyre, fant ut at det ble feil og ville ha luke for å komme seg inn i riktig kjørebane igjen? Burde så klart ikke bli gretten og vise finger'n, men ble muligens litt panisk?

Ville nok slitt selv ang plassering da det ikke skjer 1gang hvert år engang at jeg kjører ett sted med flerfeltsvei 😅

Det var stort mellomrom bak og foran meg. jeg lå ca 10 km/t under fartsgrensen. Han kunne lett ha kommet seg inn både foran og bak. Så det høres ikke sansynlig ut, han vinket meg også inn til hans fil.

Anonymkode: e3a33...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser på med denne historien, er at sjåføren angivelig ligger rett ved siden av deg, slik at dere er på høyde, også vinker han deg inn i kollektivfeltet(?). Det henger ikke akkurat på greip at han skulle gjøre det når det er fysisk umulig for deg å svinge til høyre der og da.

Anonymkode: 1b2f8...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Tenkt at venstre er den hånda du kan lage en L (LEFT) med når du holder pekefingeren i lufta og tommelen vannrett. Dersom du gjør det på andre får du en speilvendt L, og det gir jo ingen mening :)

Anonymkode: f1945...45b

Venstre er rattsiden, høyre passasjersiden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg stusser på med denne historien, er at sjåføren angivelig ligger rett ved siden av deg, slik at dere er på høyde, også vinker han deg inn i kollektivfeltet(?). Det henger ikke akkurat på greip at han skulle gjøre det når det er fysisk umulig for deg å svinge til høyre der og da.

Anonymkode: 1b2f8...8c9

Han lå så klart bak meg og tutet og vinket meg inn i en god stund, og når jeg ikke rikket på meg så kom han opp på siden og pekte igjen for å signalisere at jeg skal dit i hans fil. Jeg gjorde ingenting og da rakk han meg fingeren før han gasset på og kjørte videre. Hadde jeg blinket meg inn dit så hadde han jo fjernet seg. 

-ts

Anonymkode: e3a33...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han lå så klart bak meg og tutet og vinket meg inn i en god stund, og når jeg ikke rikket på meg så kom han opp på siden og pekte igjen for å signalisere at jeg skal dit i hans fil. Jeg gjorde ingenting og da rakk han meg fingeren før han gasset på og kjørte videre. Hadde jeg blinket meg inn dit så hadde han jo fjernet seg. 

-ts

Anonymkode: e3a33...aeb

Så du mener han ventet på at du skulle legge deg inn? Dette høres ut som en skrønehistorie.

Anonymkode: 1b2f8...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener han ventet på at du skulle legge deg inn? Dette høres ut som en skrønehistorie.

Anonymkode: 1b2f8...8c9

Det gjør jo ikke det. Jeg er utrykningsjåfør og har svart tidligere i denne tråden også. Når man kjører utrykning er man vitne til utrolig mange spesielle manøvrer i trafikken. Noen mister det helt og stopper opp, andre begynner å vingle, kjører ut til både høyre og venstre, begynner å tute, blinke og sette på spylervæske. Dette ser vi hver dag. 

Anonymkode: f1945...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener han ventet på at du skulle legge deg inn? Dette høres ut som en skrønehistorie.

Anonymkode: 1b2f8...8c9

Det tror jeg ikke det er. Hun har bare vært ute for en typisk "Jeg vet best-person". Sannsynligvis en eldre mann. Typen som tror han er perfekt selv, og bare MÅ påpeke alt han mener andre gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kun to felt på motorveiene, men jeg plasserer meg alltid i høyre felt og bruker blinklys for å signalisere at jeg har sett de. Ved behov kjører jeg ut på veiskulder og fortsetter frem i noe lavere hastighet. Blinker alltid

Anonymkode: aee4b...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...