AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #81 Skrevet 30. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på ingen måte lei av barna. Har funnet gode rutiner på å kombinere hjemmeskole og hjemmekontor så for min egen del storkoser meg meg og kunne gjerne hatt det slik lenge! MEN, det er faktisk noen av oss som klarer å tenke litt lenger, og som klarer å se et større perspektiv.. Jeg er livredd for hvordan dette vil påvirke økonomien både i samfunnet og privatpersoner, samt den psykososiale effekten. Det virker som folk flest ikke klarer å skjønne at vi ikke kan starte der vi slapp når situasjonen er over. ringvirkningene blir enorme og vil vare i årevis! Derfor mener jeg at skoler må åpne etter påske, mens restriksjoner rundt større fornøyelsesbaserte samlinger kan vare lenger. De med mulighet for hjemmekontor kan fortsette om det Det handler altså ikke om å sende barna vekk så kjapt som mulig, men om å sørge for et fungerende samfunn på lang sikt. Anonymkode: 72c39...f81 Samme her. Anonymkode: 437ce...d63 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #82 Skrevet 30. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å handle mat på butikken! Dyrk din egen mat. Hvorfor skal de i matbutikken ofre livet og helsen sin fordi at du er lat? Anonymkode: 437ce...d63 Calm down boomer. Anonymkode: 19328...178 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #83 Skrevet 30. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Vi vet at de får lite og milde symptomer. Vi vet ikke at de ikke BÆRER SMITTEN I SEG. Må du ha det inn med teskje? Anonymkode: 2ce90...668 Det er en sterk sammenheng mellom smittegrad og symptomgrad. Det virker ikke som du forstår hva et virus er. Anonymkode: 598fa...dc2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #84 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Temmelig uinteressant å diskutere «hjemme med barn»-problematikk med folk som ikke har barn. SELVFØLGELIG er det tøft å kombinere hjemmeskole og hjemmebarnehage med hjemmekontor. Men du har kanskje ikke jobb heller? Anonymkode: afe09...0a7 Det er like «tøft» å jobbe turnus og samtidig være alene med barna. Men når man får barn må man faktisk regne med at ting skjer, både små og store situasjoner som setter alt på hodet. Anonymkode: 6fd9b...298 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #85 Skrevet 30. mars 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: mellom smittegrad og symptomgrad. Det virker som du ikke forstår det nei, så du bør lese deg opp på de rapportene som er tilgjengelig for DET har jeg nemlig jeg gjort. Anonymkode: 2ce90...668
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #86 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flere friske blir alvorlig syke av influensa å uten at landet stenger. Jeg kjenner en som fikk blodforgiftning av halsbetennelse å holdt på å stryke med. Helt uten at det nådde ett eneste medieoppslag. Friske folk dør innimellom av ting som teknisk sett skal være bagateller. Det er ikke noe unormalt med det. Det er sjeldent. Akkurat som det er sjeldent at friske blir alvorlig syke av corona. Anonymkode: 3d2c2...ea0 Korona er mye mer smittsomt enn influensa, og også mer dødelig. Derfor vil flere friske bli svært syke av dette. Selvsagt tragisk med de som ble syke/døde av influensa også, men nå går jo leger og sykepleiere i mange land ut i media og advarer mot dette viruset. De har aldri gjort det med influensa. Tror du ikke de hadde sagt regjeringen midt imot om de mente at det her var som en influensa?? Jeg har sett flere som sier det ikke kan sammelignes overhodet. Man bygger ikke ekstra feltsykehus pga influensa (slik bl.a Sverige gjør nå), så da sier det seg selv at dette er noe veldig spesielt. Anonymkode: 5125a...0d4 1
Million Skrevet 30. mars 2020 #87 Skrevet 30. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere ivrer sånn etter at skoler og barnehager skal åpne så fort som mulig 14 april fordi det er så travelt hjemme hos dere selv nå, bryr dere dere ikke om at når barnehagene og skolene åpner, så kommer barna til å smitte hverandre og ta med smitten hjem til DERE? Handler alt bare om at barna MÅ i barnehage/skole for nå orker dere ikke mer? Hva gjør dere da når dere selv blir sengeliggende, evt må inn på sykehus i respirator i flere uker? Altså, jeg bare lurer på hva dere egentlig tenker i hodene deres og hvorfor å sende barna avgårde trumfer alt annet? Opplys meg. Anonymkode: 2ce90...668 Det er ikke yngre folk som småbarnsforeldre som i all hovedsak må på sykehus og ligge i respirator. Det er svært, svært få i den alderen som må det. Faren er imidlertid at småbarnsforeldrene begynner å omgås SINE foreldre igjen, og da er det fare på ferde, for de er eldre og dermed i faresonen. Det har statistikken vist oss. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #88 Skrevet 30. mars 2020 3 hours ago, Tutte said: Nå sies det at svært få under 19 år i det hele tatt blir smittet også. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nhi.no/forskning-og-intervju/svart-fa-barn-blir-smittet-av-det-nye-coronaviruset/&ved=2ahUKEwibqfi5jcLoAhUNHHcKHc9MDDIQFjADegQIBRAB&usg=AOvVaw0b9ifUSeGn4NAzp9hAb0IG På en skole jobber det også voksne som kan bli smittet Anonymkode: e77d8...b44 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #89 Skrevet 30. mars 2020 Staten har vel indirekte sagt at de som er sårbare for corona, vil nok dø før eller senere. Tviler på at de unngår det. Like gjerne bli smittet med engang, som senere, med mindre man ikke har fått tid til å si farvel til familien sin. Anonymkode: 70562...b35
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #90 Skrevet 30. mars 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er like «tøft» å jobbe turnus og samtidig være alene med barna. Men når man får barn må man faktisk regne med at ting skjer, både små og store situasjoner som setter alt på hodet. Anonymkode: 6fd9b...298 Man tar faktisk ikke høyde for alt som kan skje. Jeg fikk barn. Etter to år ble jeg alvorlig syk. Jeg klarte ikke løfte barnet, klarte ikke ta meg av det overhodet. Det er ingen som tar høyde for noe sånt. Da hadde ingen fått barn. Så godt er det at vi ikke tenker gjennom absolutt alle kriser som kan oppstå før vi får barn😉 Det har heller ikke du tenkt gjennom (eks: du blir så syk at du havner i koma, partner dør, familie du trodde skulle stille opp snur ryggen til osv). Anonymkode: 5125a...0d4 5
Gjest Tutte Skrevet 30. mars 2020 #91 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en skole jobber det også voksne som kan bli smittet Anonymkode: e77d8...b44 Det er vel ikke noe forskjell på lærere og andre yrkesgrupper som er ute i jobb nå. Da må i så fall alle arbeidsplasser stenge ned da.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #92 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tar faktisk ikke høyde for alt som kan skje. Jeg fikk barn. Etter to år ble jeg alvorlig syk. Jeg klarte ikke løfte barnet, klarte ikke ta meg av det overhodet. Det er ingen som tar høyde for noe sånt. Da hadde ingen fått barn. Så godt er det at vi ikke tenker gjennom absolutt alle kriser som kan oppstå før vi får barn😉 Det har heller ikke du tenkt gjennom (eks: du blir så syk at du havner i koma, partner dør, familie du trodde skulle stille opp snur ryggen til osv). Anonymkode: 5125a...0d4 Hva jeg har tenkt gjennom og ikke, vet vel strengt tatt du ingenting om😊 Nei, at man blir syk, blir lam i bilulykke og slike ting, må man bare håpe ikke skjer. Men at barnehage og skole stenges, er jo faktisk mulig, og DÉT kan man tenke på før man får barn. Orker man ikke tilbringe uker i strekk med barna sine, er jo det trist? Selvfølgelig blir alle slitne av å hele tiden være med andre, men det finnes greie løsninger på det, selv i denne krisa. Har jo full forståelse for at hjemmekontor og unger er en kjei situasjon, men istedenfor å se det negative, må man prøve å tenke positivt å få til noe som funker. Jeg er takknemlig for at jeg kan reise på jobb, men kunne like greit ha klart å være hjemme med barna denne tida. Anonymkode: 6fd9b...298 1
Pås Skrevet 30. mars 2020 #93 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vet kanskje ikke hva palliativ behandling betyr? Jeg er klar over at helsevesenet i Norge ikke er overveldet pr nå, det er fordi tiltakene vi har funker. Mens i Stockholm har man nylig måttet be om hjelp, i tillegg til å sette opp feltsykehus. Det endrer ikke det faktum at jeg er fascinert over at mange fnyser av et smittsomt virus som krever endringer i regelverket for palliativ behandling. Dette er et virus som gir en såpass jævlig og skremmende død, at man har besluttet at de mest kritiske Corona-pasientene må få palliativ behandling raskere enn normalen. Hvor ofte har en slik endring kommet på grunn av en vanlig sesonginfluensa? Og allikevel sitter altså enkelte og trekker på skuldrene og lurer på hvorfor man gjør tiltak. Min bestemor er gammel. Hun har sikkert ikke all verdens tid igjen, uansett hva som skjer. Men jeg unner både henne, og alle andre, en avslutning som er bedre enn det som skjer nå, så langt det er mulig. Anonymkode: 509a2...965 Ro deg ned! Jeg trekker ikke på skuldrene og jeg er enig i (nesten) alle tiltakene og følger alle! Det jeg mener er at man ikke allerede nå skal begynne å skrike om et overbelastet helsevesen, det er ingen som tjener på å skape frykt for fryktens egen skyld, 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #94 Skrevet 30. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korona er mye mer smittsomt enn influensa, og også mer dødelig. Derfor vil flere friske bli svært syke av dette. Selvsagt tragisk med de som ble syke/døde av influensa også, men nå går jo leger og sykepleiere i mange land ut i media og advarer mot dette viruset. De har aldri gjort det med influensa. Tror du ikke de hadde sagt regjeringen midt imot om de mente at det her var som en influensa?? Jeg har sett flere som sier det ikke kan sammelignes overhodet. Man bygger ikke ekstra feltsykehus pga influensa (slik bl.a Sverige gjør nå), så da sier det seg selv at dette er noe veldig spesielt. Anonymkode: 5125a...0d4 Det er fordi det smitter lett og mange blir syke på en gang. Influensa fordeler det mer utover. Disse ekstra sykehusene blir bygget for å møte kapasitetsproblemene og ikke fordi det er så forbanna farlig for folk flest. Anonymkode: 3d2c2...ea0 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #95 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Influensa fordeler det mer utover. I utgangspunktet ikke. Men fordi mange er immune og mange har blitt vaksinert så rammer det ikke på samme måte. Anonymkode: 2ce90...668
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #96 Skrevet 30. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere ivrer sånn etter at skoler og barnehager skal åpne så fort som mulig 14 april fordi det er så travelt hjemme hos dere selv nå, bryr dere dere ikke om at når barnehagene og skolene åpner, så kommer barna til å smitte hverandre og ta med smitten hjem til DERE? Handler alt bare om at barna MÅ i barnehage/skole for nå orker dere ikke mer? Hva gjør dere da når dere selv blir sengeliggende, evt må inn på sykehus i respirator i flere uker? Altså, jeg bare lurer på hva dere egentlig tenker i hodene deres og hvorfor å sende barna avgårde trumfer alt annet? Opplys meg. Anonymkode: 2ce90...668 Gjør alle foreldre det?? Høres sånn ut på deg.. Anonymkode: c9a1d...7d4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #97 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er like «tøft» å jobbe turnus og samtidig være alene med barna. Men når man får barn må man faktisk regne med at ting skjer, både små og store situasjoner som setter alt på hodet. Anonymkode: 6fd9b...298 Det tror jeg er UMULIG å forutse, spesielt noe sånt som dette.... Anonymkode: c9a1d...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #98 Skrevet 30. mars 2020 12 minutter siden, Pås skrev: Ro deg ned! Jeg trekker ikke på skuldrene og jeg er enig i (nesten) alle tiltakene og følger alle! Det jeg mener er at man ikke allerede nå skal begynne å skrike om et overbelastet helsevesen, det er ingen som tjener på å skape frykt for fryktens egen skyld, 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men man kan godt gjøre det når vi står midt i en pandemi som gjør at helsevesenet har måttet endre sine rutiner for palliativ behandling. Anonymkode: 509a2...965 2 timer siden, Pås skrev: Du vet at det norske helsevesen fremdeles venter på det store innrykket sant? Veldig god kapasitet, og nå har Haukeland sykehus begynt å skrive ut pasienter! Ro meg ned? Her er innlegget du siterte og innlegget ditt. Det står ikke noe der om overbelastet sykehus. Anonymkode: 509a2...965
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #99 Skrevet 30. mars 2020 https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-a-senke-skuldrene-pa-grunn-av-koronatall-1.14966214 Anonymkode: 2ce90...668
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #100 Skrevet 30. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva jeg har tenkt gjennom og ikke, vet vel strengt tatt du ingenting om😊 Nei, at man blir syk, blir lam i bilulykke og slike ting, må man bare håpe ikke skjer. Men at barnehage og skole stenges, er jo faktisk mulig, og DÉT kan man tenke på før man får barn. Orker man ikke tilbringe uker i strekk med barna sine, er jo det trist? Selvfølgelig blir alle slitne av å hele tiden være med andre, men det finnes greie løsninger på det, selv i denne krisa. Har jo full forståelse for at hjemmekontor og unger er en kjei situasjon, men istedenfor å se det negative, må man prøve å tenke positivt å få til noe som funker. Jeg er takknemlig for at jeg kan reise på jobb, men kunne like greit ha klart å være hjemme med barna denne tida. Anonymkode: 6fd9b...298 Skal love deg ingen hadde forutsett det jeg har vært gjennom ☺️ Tror heller ingen tenker over at det kan komme en pandemi før man får barn. Og som sagt: godt er det!! 😉🙏🏻💕 Anonymkode: 5125a...0d4 3
Fremhevede innlegg